Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvntips, noen tips?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du ligger i sengen og ikke får sove:

 

Tenk alltid at det ikke gjør noe. "Nå bare ligger jeg her og hviler med øynene igjen. Det gjør ikke noe om jeg ikke sovner med en gang. Hvile er også bra. 

 

Da kan du oppleve at tankene vandrer videre fra "Stressa fordi jeg ikke får sove" til noe annet. Til slutt sovner du.

 

Det gjelder uansett om du ikke får sove når du nettopp har lagt deg, eller om du våkner igjen etter å ha sovet for lite. 

Lenke til kommentar

Forstår ikke dette med "tren mye" som noe godt tips? Hva om TS er i en rullestol eller lignende?

Ei venninne av meg har ryggsmargbrokk (og satt da i rullestol), men hun var skikkelig aktiv. Beina er jo lammet, men armene hennes er jo bare helt dritsterke  :) Hun har også gått idrettslinje, faktisk. Tror hun sov godt om natten.  :grin2:  

Lenke til kommentar

Mitt beste tips er at selv om du har sovet lite en natt, stå opp veldig tidlig. Tving deg selv til å være våken hele dagen, selv om du er kjempesøvnig. Da pleier søvnen å komme av seg selv. Vær gjerne også fysisk aktiv eller travel på dagen... sånn at du bare stuper i seng når kvelden kommer. 

 

Ha det mørkt og kjølig på rommet. 

 

Ikke spis tunge måltider, men pass på å ikke være sulten før du legger deg

 

Ikke drikk for mye vann før du legger deg, for da må du opp å tisse i løpet av natten

 

Et merkelig tips fra meg, som hjelper for meg, er å bytte side i sengen eller bytte sted å sove på  :lol: Vet ikke hvorfor det hjelper, men det hjelper meg, hehe

 

Gå en tur i kjølig kveldsluft. 

Lenke til kommentar

Det finnes mange tips for å bli søvnig:

  • Ikke bruk pc, mobil eller andre skjermer med bakbelyst skjerm den siste timen før du skal legge deg. Årsaken er at LCD-skjermer sender ut blått lys som gjør at kroppen produserer melantonin som hindrer søvn. Både Windows og Mac har innebygget funksjon for å dempe blått lys. Anbefales å aktivere. 
  • Legg deg og stå opp til samme tid både i ukedagene og helger. Kroppen er veldig glad i rutine. 
  • Senk temperaturen til 17-18 grader på soverommet. Dette er den naturlige temperaturen som gjør at kroppen hviler best. 
  • Sørg for at soverommet har en mørk farge. 
  • Meditering er bra for å senke skuldrene og roe ned kroppen som gjør at det blir enklere å sove. 
  • Hvis du har mange tanker rett før du legger deg, skriv dem ned på papir. Dette gjør at du ikke har behov for å tenke så mye på det.
Endret av Faller
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...