Gå til innhold

Norge skal bli først og størst på elektrisk luftfart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer restriksjonene mot å ta med Li-ion batterier i fly til å bli opprettholdt?

 

Haha, fine!

 

Men tanken her er at vi vil tilbake til gammel teknologi propell fly?

Når artikkelen sammenligner el-fly (batteri drevet propell fly?) med "fossil" fly, blir jeg veldig usikker på hvilken teknologi som brukt. De burde heller spesifisere om fordelene er i forhold til jet fly eller propell fly. Felles for alt som flyr er ihvertfall at vekt er en veldig viktig faktor.

 

Den overdrevet misbruken av ordet fossil burde egentlig dø ut <-(oh yes I did) ettersom slik unøyaktig beskrivelse bare skaper forvirring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

[

Haha, fine!

 

Men tanken her er at vi vil tilbake til gammel teknologi propell fly?

Når artikkelen sammenligner el-fly (batteri drevet propell fly?) med "fossil" fly, blir jeg veldig usikker på hvilken teknologi som brukt. De burde heller spesifisere om fordelene er i forhold til jet fly eller propell fly. Felles for alt som flyr er ihvertfall at vekt er en veldig viktig faktor.

 

Den overdrevet misbruken av ordet fossil burde egentlig dø ut <-(oh yes I did) ettersom slik unøyaktig beskrivelse bare skaper forvirring.

Det står vel ikke helt tydelig i teksten, men noe av det de tester ut er omtrent som en turbofan med elmotor som kraftkilde, så vi snakker ikke nødvendigvis propeller her. I alle fall ikke i tradisjonell forstand.
Lenke til kommentar

Foreløpig fram til vi finner opp noe som har høyere energi tetthett enn dagens batterier, så kan vi glemme noe lengere enn små hopp med lite nyttelast.

De fysiske lovene setter stopper for morroa akkurat nå, og de er ikke enkle å bryte... Om man ikke har en evighetsmaskin i garasjen da :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Foreløpig fram til vi finner opp noe som har høyere energi tetthett enn dagens batterier, så kan vi glemme noe lengere enn små hopp med lite nyttelast.

Batteria vert jo betre for kvar dag som går. Den teoretiske grensa for litium-luft-batteri er vel 40 MJ/kg. Diesel har 48 MJ/kg. Når du tek omsyn til at elektriske fly har mykje betre verknadsgrad, er batteri meir lovande enn fossile drivstoff. I tillegg kan elektriske fly samle meir drivstoff undervegs, både frå sola og ved nedstigning.

 

For ikkje lenge sidan hadde TU ein artikkel om ein elektrisk UAV som kan halde seg i lufta i eit år. Førebels med lite nyttelast, men det er definitivt betre rekkjevidde enn dagens fly klarer på fossilt drivstoff.

 

De fysiske lovene setter stopper for morroa akkurat nå, og de er ikke enkle å bryte... Om man ikke har en evighetsmaskin i garasjen da :D

Heilt feil. Dei fysiske lovene favoriserer elektriske fly. Det er teknologien som ikkje er god nok enno.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nåja, det kommer nok til å gå noen liter på langdistanseflygninger enda, så de har et stort nok marked å komme seg inn i...

Dei fleste langdistanseruter kan gjerne delast i kortare etappar. Dersom ein langtur til 10000 kroner kan gjerast på 5000 kroner med tre korte mellomlandingar for batteribyte, vil mange velje å ta turen.med tre mellomlandingar i staden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange dager tar det å lade et stort passasjerfly sånn ca?

Hurtiglading av eit litiumbatteri frå 0% til nesten fullt tek ca 1 time, avhengig av kjemi og temperatur. Det er heilt uavhengig av batterikapasiteten.

 

(Dersom det er mindre enn optimalt effekt tilgjengeleg, tek det sjølvsagt lengre tid.)

Lenke til kommentar

 

Mange dager tar det å lade et stort passasjerfly sånn ca?

Hurtiglading av eit litiumbatteri frå 0% til nesten fullt tek ca 1 time, avhengig av kjemi og temperatur. Det er heilt uavhengig av batterikapasiteten.

 

(Dersom det er mindre enn optimalt effekt tilgjengeleg, tek det sjølvsagt lengre tid.)

 

Utenom et par atomreaktorer, hva slags strømkilde lader et passasjerfly på en time?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...