Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Vurderer kjøp av ny bil (Audi S3)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer kjøp av min første splitter nye bil, men har noen spørsmål rundt dette:

 

Totalpris av bilen med valgt utstyr blir 808 000kr, betaling vil bli ved leasing, ca 6k i mnd. Hvor lett er det å få byttet bilen til en annen etter noen år (F.eks ved behov for en mer familievennlig bil?) før leasingen er gjennomført?

Altså, viss eg leaser på en sum ala 800k, og så etter 4år så bytter jeg inn bilen til en bil i 3-400k klassen, men så har jeg 500k igjen å lease på Audien, hvordan blir totalsummen etter innbytte? 

 

Har aldri leaset som privatperson så ble litt i tvil om hvordan den type leasing egentlig fungerer (hovedsakelig ved bytte av bil før leasing er ferdig) 

 

Har du konfigurert din egen bil? Hva angrer du på at du tok med og ikke tok med som ekstrautstyr?

 

Også det siste spørsmålet; Er det i det hele tatt lurt å kjøpe splitter ny bil på leasing mtp økonomi?

Er 24år, har fast jobb og inntekt på 30k i mnd, driver også eget firma på kveldstid, helger og alt av ferie (siden 2011), så gjennomsnittlig inntekt i mnd varier fra 30k til 110k. 

 

Fikk et hardt og ublidt møte med veggen ifjor, så føler det å kjøpe egen konfigurert og splitter ny bil er min medisin for å komme helt på topp igjen.

 

Noen med erfaring rundt dette? Tips? Innspill? 

 

Kunne spurt forhandler, men stoler litt mer på svar fra de som har erfaring eller gode råd rundt dette, og ikke er på selgersiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Skal du bytte bil er du i utgangspunktet nødt til å få noen andre til å overdra leasing avtalen om du vil komme deg ut før. Det er vanskelig å si hvor lett/vanskelig det er på en Audi S3. 

 

- Virker som du har misforstått litt hvordan leasing fungerer. Du leaser ikke direkte et beløp på 800.000.

Du er skyldig innskudd + månedlig beløp ut perioden.

Eksempel: 

 

Innskudd: 150.000

Månedsum: 6000.

Periode: 36 mnd.

Da er du skyldig 150.000 + 6000 x 36 = Totalt 366.000 kr.

 

Det er et beløp som du må nedbetale, eller få noen andre til å overdra. Etter perioden eier du ingenting, du betaler kun "verditapet++" for å benytte bilen i perioden. Du kan evt. kjøpe ut bilen for en forhåndsbestemt sum forhandleren bestemmer - etter leasing er nedbetalt. Det kan være f.eks være opprinnelig kjøpspris(800.000) - nedbetalt sum (366.000).

 

Når du spør om dette er lurt, så er vel svaret på det helt klart nei. Dette er økonomisk sett det mest ufornuftige man kan gjøre. Dog handler det om prioritering, om du synes det er verdt å betale så mye for en bil - og evt. ofre dette til fordel for sparing/bolig.

 

Dog er det en fin bil. Har siklet litt selv på en 2014-2015 modell som ligger på nesten halv pris av en ny. De første årene er det jævlig høyt verditap på disse bilene, så da kan man spare mye. Dog har man ikke like lang garanti/reklamasjon, men da har man alikevell spart 3-400.000,- kr - så man har litt å gå på :)

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Så ved leasing så leiger jeg kun bilen fra f.eks Møller? Og ved bytte eller salg av bil så er det kun leasing som overføres (alt etter hva kjøper bestemmer seg for? Ikke Møller som kjøper bilen tilbake av meg?)

Er det best å ta billån og når tiden er inne for en større bil, så får jeg innbytte pris osv hos forhandler? 

Ble litt i tvil, betale 6k i leasing i mnd til det er bytte av bil og så ta lån, eller ha lån på 800k nå og så "eige" bilen på en måte? 

 

Dette er forsåvidt bare en midlertidig bil, da tiden for en lat 95' Civic og en ribbet 09' A4 er omme. Må har litt fart og spenning mens jeg fremdeles er ung  :tease:

 

Har avsatt økonomi til husbygging, så der er det oppstart til sommeren. 

Lenke til kommentar

Å kjøpe en splitter ny bil til å ha "midlertidig" er meget ugunstig da den taper seg ekstremt mye i verdi de første årene. Vi kan snakke flere hundre tusen.

 

Må jo og være ekstremt forsiktig med den, spesielt om du skal lease. Hver eneste steinsprang i lakken blir vel fratrekk om du leverer den tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du er fornuftig så kjøper du heller en e-tron til halve prisen er kanskje ikke like sporty men er relativt kvikk med 204 hester

Har du i det hele tatt prøvd forskjellen på disse? Det er ikke bare effekt og moment som er forskjellig her, S3 er en langt morsommere bil.

Den slipper også å slepe på en batteripakke som mest av alt er i veien, S3 har også Quattro mens e-tron har feilhjulsdrift.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært fornuftig hadde jeg beholdt den bilen jeg har nå :p

 

Utifra svarene så blir leasing av bil droppet. Har som sagt ikke erfaring innenfor lån eller leasing som privatperson.

 

Vurderer også en A4 med V6 3.0L TDI motor på 218hk. Ser at det lureste er å gå bort fra S3, og heller vurdere A4 litt mer. Tenker da på at en A4 er litt mer hverdagsbil og familievennlig angående plass, tilhengerfeste osv, og at det blir en permanent bil.

 

 

Ta lån på en fullt utstyrt A4 på 805 000kr, betaler rundt 200k i året på lånet og eier den iløpet av 4år; Yay or nay?

 

Blir litt frem og tilbake, men er disse to bilene jeg vurderer sterkest :hmm:

Lenke til kommentar

- Skal du bytte bil er du i utgangspunktet nødt til å få noen andre til å overdra leasing avtalen om du vil komme deg ut før. Det er vanskelig å si hvor lett/vanskelig det er på en Audi S3. 

 

- Virker som du har misforstått litt hvordan leasing fungerer. Du leaser ikke direkte et beløp på 800.000.

Du er skyldig innskudd + månedlig beløp ut perioden.

Eksempel: 

 

Innskudd: 150.000

Månedsum: 6000.

Periode: 36 mnd.

Da er du skyldig 150.000 + 6000 x 36 = Totalt 366.000 kr.

 

Det er et beløp som du må nedbetale, eller få noen andre til å overdra. Etter perioden eier du ingenting, du betaler kun "verditapet++" for å benytte bilen i perioden. Du kan evt. kjøpe ut bilen for en forhåndsbestemt sum forhandleren bestemmer - etter leasing er nedbetalt. Det kan være f.eks være opprinnelig kjøpspris(800.000) - nedbetalt sum (366.000).

 

Når du spør om dette er lurt, så er vel svaret på det helt klart nei. Dette er økonomisk sett det mest ufornuftige man kan gjøre. Dog handler det om prioritering, om du synes det er verdt å betale så mye for en bil - og evt. ofre dette til fordel for sparing/bolig.

 

Dog er det en fin bil. Har siklet litt selv på en 2014-2015 modell som ligger på nesten halv pris av en ny. De første årene er det jævlig høyt verditap på disse bilene, så da kan man spare mye. Dog har man ikke like lang garanti/reklamasjon, men da har man alikevell spart 3-400.000,- kr - så man har litt å gå på :)

Skal man ha en bil i 3 år kan fort eie vs leasing komme på ett ut. Bare å finansiere en sum på 800 tusen er en vesentlig kostnad. Det er heller ikke gitt at den bilen du har er populær og blir solgt til en viss pris som du har beregnet på forhånd etter 3 år.

Jeg ville valgt 3 år leasing med så lite som mulig innskudd, helst null. Dessverre er det ikke så mange som tilbyr null i innskudd, det er ofte rundt 100 tusen, særlig på en påkostet Volvo f.eks.

Lenke til kommentar

Hører om lån når jeg er sikker på bilvalg. Blir enten SR bank1 eller Sparebanken Vest, alt etter hvem som har best tilbud. Flytende eller fast rente som er tingen?

 

Havner valget på en A4 så blir det til at jeg betaler lånet å beholder bilen, og ikke at jeg har den "midlertidig" som jeg skrev tidligere. 

Hvilken ville dere valgt? 

 

Tusen takk for svar fra alle btw! Har hjulpet mye  :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva får du av rente? Selv ville jeg valgt leasing, men det er litt pga latskap, litt pga da må man bytte etter 3 år, og så er det veldig forutsigbart. Du vet akkurat hva det vil koste deg over en 3 års periode, ingen overraskelser, reparasjoner, EU kontroller, dekkbytter osv.

Lenke til kommentar

Jeg ble litt glad når jeg ser noen vurderer en litt kjapp bensinbil.. Så ble skuffelsen stor når jeg ser at vedkommende også vurderer en dieselbil.

 

Det er ofte lønnsomt å ta billånet gjennom forhandler, særlig på nybil.

Jeg har 1,99% nominell og ca 2,2% effektiv på billånet mitt.

Lenke til kommentar

Hei. Lurer litt på det med jobben din, hva er det for slags bedrift du driver ved siden av og tjener så bra på? Hvor regelmessige er disse betalingene? Tenker kun 30k fast kan komme litt kort hvis du også vil spare til hus osv.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Vil helst ikke ha Dieselbil, mtp partikkelfilter, adblue osv.. Kunne jeg valgt V6 TFSI på A4 så hadde jeg gjort det.

 

Får høre med forhandler angående lån også da  :thumbup:

 

 

I bedriften jeg har på siden av driver jeg med brøyting, graving, rundballepressing, diverse oppdrag innen landbruk for disse bøndene og utleige til større entreprenører. Styrer utbetalingene selv, så det er hver mnd. Men må jeg ha nytt utstyr eller får dyre reparasjoner går det fort utover lønna.

Lenke til kommentar

Vil helst ikke ha Dieselbil, mtp partikkelfilter, adblue osv.. Kunne jeg valgt V6 TFSI på A4 så hadde jeg gjort det.

 

Får høre med forhandler angående lån også da  :thumbup:

 

 

I bedriften jeg har på siden av driver jeg med brøyting, graving, rundballepressing, diverse oppdrag innen landbruk for disse bøndene og utleige til større entreprenører. Styrer utbetalingene selv, så det er hver mnd. Men må jeg ha nytt utstyr eller får dyre reparasjoner går det fort utover lønna.

Jeg ville nok valgt en billigere bil enn en for 800k. Ting kjøper sjeldent lykke for å si det sånn. Og du kan jo få ekstremt mye fin bil for halvparten av prisen. 

 

200 hester er som regel mer enn nok i mindre biler som A3. 

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=115560629

 

Kjipt å være stuck med store månedsbetalinger når du egentlig kunne spart pengene. 

 

Kan anbefale happiness podcast: http://www.happinesspodcast.org/

 

Bilene utvikler seg hele tiden, om ikke lenge til er det bare elbil som gjelder. Da blir nok verditapet på en 800k bil veldig stort. 

 

Så lenge du ikke har familie enda ville jeg bare holdt meg til en mindre bil, gøyere å kjøre. Selv med familie holder en slik bil ganske lenge, bedre å kjøpe det når du har det faktiske behovet.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...