Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan jeg kjøre på en venns scooter?


Anbefalte innlegg

Jeg har vanlig førerkort klasse B og også AM for moped. Jeg vet ikke om jeg har lov å låne scooteren til kompisen min. Hvis jeg blir stoppet av politiet og sier det er kompisen min sin moped, får jeg forelegg?

Mener å huske det var noe forsikringsopplegg eller noe? Har ikke hatt bil på årevis siden jeg bor i byen.

Endret av Freshairkaboom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge kompisen din ikke melder kjøretøyet som stjålet, vil det nok ikke by på noe problemer. MEN jeg mistenker at politiet ofte blir ekstra oppmerksomme på ungdommer som kjører på scootere/mopeder de ikke selv (eller nærmeste familie) eier.  

 

Spør om lov før du bruker andre folks kjøretøy.

Lenke til kommentar

Forsikringen må også tillate andre førere enn eier selv.

I Norge gjelder forsikringen kjøretøyet.

Det er noen avtaler som har klausuler om at ingen under xx antall år eller andre enn eieren kan kjøre kjøretøyet, i slike tilfeller er det fortsatt fullt lovlig men det står i avtalen hvor mye høyere egenandel det blir.

Lenke til kommentar

Ansvarsforsikringen gjelder kjøretøyet og har aldri egenandel eller begresninger på fører.

 

Eventuell kaskoforsikring kan ha begrensinger på fører, så eventuell egenandel eller erstatning skade på scooteren kan påvirkes hvis denne har begrensinger .

 

Hvor vanlig er det med kaskoforsikring på scootere?

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

 

Forsikringen må også tillate andre førere enn eier selv.

I Norge gjelder forsikringen kjøretøyet.

Det er noen avtaler som har klausuler om at ingen under xx antall år eller andre enn eieren kan kjøre kjøretøyet, i slike tilfeller er det fortsatt fullt lovlig men det står i avtalen hvor mye høyere egenandel det blir.

 

Greit, da omformulerer jeg meg:

 

Forsikringen bør også tillate andre førere enn eier selv, uten at det oppstår drastisk økte økonomiske konsekvenser ved en ulykke.

Og jeg ville uansett lest i gjennom forsikringsavtalen for å se om det er noe som er uklart og som kan tolkes feil (med vilje) av forsikringsselskapet. Det er som kjent økt sannsynlighet for kræsj når man kjører andres moppe, så greit å være klar over konsekvensene om man låner bort redskapen.

 

EDIT: Utheving.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...