Gå til innhold

Finland forlenger ikke borgerlønnsprosjektet - ingen god ide spør du meg


Anbefalte innlegg

 

Borgerlønn er en moralsk rett og også uunngåelig tatt den teknologiske utviklingen i betraktning.

 

At Finland ikke vil utvide prøveperioden er synd, men forhåpentligvis kan vi få noen interessante data fra dette forsøket. 

 

Du synes en luselønnsordning på under 6000 kroner måneden er den rette erstatningen for det folketrygdsystemet vi har?

 

Jeg synes 6000 kroner er for lavt ja. Borgerlønnen bør være høyere. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En flopp? Fullstendig grunnløst!

 

Det står i artikkelen: "Planen er at prosjektet skal evalueres når den to år lange prøveperioden er over."

 

Helt enig i at det er for lite med den summen de operérer med nå. Det må være nok til å dekke -alt-: Husleie, strøm, mat, livsopphold! Deretter må man la dette gå en stund, sånn at folk får tid til å få et solid psykologisk fotfeste i livet. SÅ kommer folk til å ta strøjobber og alt annet, for da blir de klare til å bidra.

 

Dette er ikke noe annet enn et dårlig prøveprosjekt. Å gjøre ting halvveis bidrar aldri til noe bra.

 

En annen ting som er helt feil i artikkelen, er at det står at det "kostet 600 millioner". Disse pengene blir jo brukt på mat, varer og tjenester, som det betales skatt av! Så pengene kommer jo tilbake til staten igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Borgerlønn er en moralsk rett og også uunngåelig tatt den teknologiske utviklingen i betraktning.

 

At Finland ikke vil utvide prøveperioden er synd, men forhåpentligvis kan vi få noen interessante data fra dette forsøket. 

 

Du synes en luselønnsordning på under 6000 kroner måneden er den rette erstatningen for det folketrygdsystemet vi har?

 

Jeg synes 6000 kroner er for lavt ja. Borgerlønnen bør være høyere. 

 

 

 

Men hvor mye høyere? Jeg ser noen mener at den bær være på 20 000 i måneden. Slikt vilbli ganske dyrt for skattebetalerne å punge ut med; med tanke på at den finske vassgrautborgerlønnen kostet staten såpass mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg som ikke klarer å skrive riktig.

Feil artikkel skulle det stå.

 

Den handler ikke om brogerlønn for det første, for det andre står ikke noe om at prosjektet floppet eller har gått dårlig.

 

edit. klarer fortsatt ikke skrive riktig

 

Det var en skriveleif i overskriften ja hehe så det nå. Sånn går det når man er for rask på tastaturet. Vet du hvordan man retter overskrifter forresten og om det er mulig? Jeg finner ingen måte å gjøre det på?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Men hvor mye høyere? Jeg ser noen mener at den bær være på 20 000 i måneden. Slikt vilbli ganske dyrt for skattebetalerne å punge ut med; med tanke på at den finske vassgrautborgerlønnen kostet staten såpass mye.

 

Jeg er ingen økonom og vet ikke nøyaktig hvor satsen bør ligge. 10.000 kanskje? Jeg vet dog at innbesparelsene vil være store med en gang man får fjernet det massive byråkratiet, de enorme trygdeutbetalingene og man får høstet inn alle de innsparte kostnadene i form av bedre helse, mer effektivitet, mindre forurensing, mer lykke, lavere kriminalitet osv. osv.

Lenke til kommentar

 

Men hvor mye høyere? Jeg ser noen mener at den bær være på 20 000 i måneden. Slikt vilbli ganske dyrt for skattebetalerne å punge ut med; med tanke på at den finske vassgrautborgerlønnen kostet staten såpass mye.

 

Jeg er ingen økonom og vet ikke nøyaktig hvor satsen bør ligge. 10.000 kanskje? Jeg vet dog at innbesparelsene vil være store med en gang man får fjernet det massive byråkratiet, de enorme trygdeutbetalingene og man får høstet inn alle de innsparte kostnadene i form av bedre helse, mer effektivitet, mindre forurensing, mer lykke, lavere kriminalitet osv. osv.

 

 

 

10 000? Ja, det er den perfekte inntektssikring(ironi). Det er vitterlig luselønn i dagens Norge. Det er hva pesnjonsiter skal belage seg på å poverleve på når arbeidslivet er over. Ingen opptjente pensjonspoeng? Kun en lusen borgerlønn på 10 000 kroner. Jaja; man ønsker jo at eldre skal stå lenger i jobb så kanskje det vil være et incentiv for de som ønsker det.

Nei; av to onder foretrekker jeg det nåværende NAV-systemet. Det er ikke perfekt, men det er bedre enn det borgerlønnsalternativet du foretrekker som i praksis gjør allle utenfor arbeidslivet til sosialklienter; det er jo ikke så mye mer enn hva sosialklienter får denne borgerlønnen. Ja, det er vanskelig for de som trenger det å få tilgang til arbeidsledighetstrygd og uføretrygd; men det er jo nettopp fordi det er såpass mange som misbruker systemet at man må ha en viss kontroll og visse regler. Men samtidig har vi her i Norge de høyeste nivåene på slike ordninger i verden og at dette skal byttes ut med en luselønn på 10 000 kroner måneden kan jeg hverken fatte eller begripe? For at alle skal få noe om de faller utenfor? Vel; vi har jo allerede sosialhjelp for de som faller mellom alle stoler og ikke kvalifiserer til noen folketrygdsytelse og den er bare litt lavere enn denne glorifiserte borgerlønnsmodellen på 10 000 kroner. Men det er i orden; jeg synes godt man kan øke sosialhjelpen til 10 000 i måneden. Helt greit det. Men borgerlønn til alle betyr i praksis at sosialhjelp er det eneste man får. Borgerlønn ER i praksis sosialhjelp; eller fattigkassa som man kalte det i gamle dager.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Det var en skriveleif i overskriften ja hehe så det nå. Sånn går det når man er for rask på tastaturet. Vet du hvordan man retter overskrifter forresten og om det er mulig? Jeg finner ingen måte å gjøre det på?

 

Rediger førsteposten, velg rediger i full editor, så mener jeg du kan endre overskriften der.

Lenke til kommentar

Du synes en luselønnsordning på under 6000 kroner måneden er den rette erstatningen for det folketrygdsystemet vi har?

 

Det virker som om det har vært noen misforståelser her. 

Borgerlønnen ble gitt istedenfor arbeidsledighetstrygd. I tilegg til borgerlønnen kunne de få boligstøtte og andre stønader.

Lenke til kommentar

 

Du synes en luselønnsordning på under 6000 kroner måneden er den rette erstatningen for det folketrygdsystemet vi har?

 

Det virker som om det har vært noen misforståelser her. 

Borgerlønnen ble gitt istedenfor arbeidsledighetstrygd. I tilegg til borgerlønnen kunne de få boligstøtte og andre stønader.

 

 

Arbeidledighetstrygden, ihvertfall i Norge er en folketrygdyelse hvor man får utbetalt 66% av tapt inntekt. Det er atskillig bedre enn å få utbetalt noe som ikke er stort bedre enn sosialhjelp. Selv om det følger forpliktelser med å få ytelsen utbetalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arbeidledighetstrygden, ihvertfall i Norge er en folketrygdyelse hvor man får utbetalt 66% av tapt inntekt. Det er atskillig bedre enn å få utbetalt noe som ikke er stort bedre enn sosialhjelp. Selv om det følger forpliktelser med å få ytelsen utbetalt.

 

Det samme gjelder i Finland. Arbeidsledighetstrygden er delt opp i 2, et minimumsbeløp fra staten og et variabelt beløp fra din arbeidsledighetskasse.

 

De har ikke noe kontroll over arbeidsledighetskassen, så de erstattet minimumsbeløpet med borgerlønn. Det er egentlig ganske opplagt at det ikke ville fungere, fordi om man får arbeid vil man miste boligstøtten og pengene fra arbeidsledighetskassen.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

10 000? Ja, det er den perfekte inntektssikring(ironi). Det er vitterlig luselønn i dagens Norge. Det er hva pesnjonsiter skal belage seg på å poverleve på når arbeidslivet er over. Ingen opptjente pensjonspoeng? Kun en lusen borgerlønn på 10 000 kroner. Jaja; man ønsker jo at eldre skal stå lenger i jobb så kanskje det vil være et incentiv for de som ønsker det.

Nei; av to onder foretrekker jeg det nåværende NAV-systemet. Det er ikke perfekt, men det er bedre enn det borgerlønnsalternativet du foretrekker som i praksis gjør allle utenfor arbeidslivet til sosialklienter; det er jo ikke så mye mer enn hva sosialklienter får denne borgerlønnen. Ja, det er vanskelig for de som trenger det å få tilgang til arbeidsledighetstrygd og uføretrygd; men det er jo nettopp fordi det er såpass mange som misbruker systemet at man må ha en viss kontroll og visse regler. Men samtidig har vi her i Norge de høyeste nivåene på slike ordninger i verden og at dette skal byttes ut med en luselønn på 10 000 kroner måneden kan jeg hverken fatte eller begripe? For at alle skal få noe om de faller utenfor? Vel; vi har jo allerede sosialhjelp for de som faller mellom alle stoler og ikke kvalifiserer til noen folketrygdsytelse og den er bare litt lavere enn denne glorifiserte borgerlønnsmodellen på 10 000 kroner. Men det er i orden; jeg synes godt man kan øke sosialhjelpen til 10 000 i måneden. Helt greit det. Men borgerlønn til alle betyr i praksis at sosialhjelp er det eneste man får. Borgerlønn ER i praksis sosialhjelp; eller fattigkassa som man kalte det i gamle dager.

 

 

Borgerlønn skal ikke være luksus, det skal være nok til å overleve. Mat, husleie, litt klær, etc. Så kan du jobbe så mye du kan eller vil på siden. Jeg kan overleve på 10.000, men det er mulig den må enda litt høyere opp. Jeg kastet ut et tall fordi borgerlønn fremdeles er i eksperimenteringsfasen og vi rett og slett ikke vet alle detaljene. Derfor trenger vi forsøk som i Finland, Canada og Nederland for å gi oss data. 

 

For tro meg, det er ikke mange årene til sektor etter sektor vil oppleve massiv nedbemmaning. Da kan du se hvor langt du kommer med dagens trygdesystem. Dessuten har vi en etisk forpliktelse til å ikke tvinge mennesker til å kaste bort livene sine i meningsløse møkkajobber. 

Endret av Gamasj
Lenke til kommentar

 

10 000? Ja, det er den perfekte inntektssikring(ironi). Det er vitterlig luselønn i dagens Norge. Det er hva pesnjonsiter skal belage seg på å poverleve på når arbeidslivet er over. Ingen opptjente pensjonspoeng? Kun en lusen borgerlønn på 10 000 kroner. Jaja; man ønsker jo at eldre skal stå lenger i jobb så kanskje det vil være et incentiv for de som ønsker det.

Nei; av to onder foretrekker jeg det nåværende NAV-systemet. Det er ikke perfekt, men det er bedre enn det borgerlønnsalternativet du foretrekker som i praksis gjør allle utenfor arbeidslivet til sosialklienter; det er jo ikke så mye mer enn hva sosialklienter får denne borgerlønnen. Ja, det er vanskelig for de som trenger det å få tilgang til arbeidsledighetstrygd og uføretrygd; men det er jo nettopp fordi det er såpass mange som misbruker systemet at man må ha en viss kontroll og visse regler. Men samtidig har vi her i Norge de høyeste nivåene på slike ordninger i verden og at dette skal byttes ut med en luselønn på 10 000 kroner måneden kan jeg hverken fatte eller begripe? For at alle skal få noe om de faller utenfor? Vel; vi har jo allerede sosialhjelp for de som faller mellom alle stoler og ikke kvalifiserer til noen folketrygdsytelse og den er bare litt lavere enn denne glorifiserte borgerlønnsmodellen på 10 000 kroner. Men det er i orden; jeg synes godt man kan øke sosialhjelpen til 10 000 i måneden. Helt greit det. Men borgerlønn til alle betyr i praksis at sosialhjelp er det eneste man får. Borgerlønn ER i praksis sosialhjelp; eller fattigkassa som man kalte det i gamle dager.

 

 

Borgerlønn skal ikke være luksus, det skal være nok til å overleve. Mat, husleie, litt klær, etc. Så kan du jobbe så mye du kan eller vil på siden. Jeg kan overleve på 10.000, men det er mulig den må enda litt høyere opp. Jeg kastet ut et tall fordi borgerlønn fremdeles er i eksperimenteringsfasen og vi rett og slett ikke vet alle detaljene. Derfor trenger vi forsøk som i Finland, Canada og Nederland for å gi oss data. 

 

For tro meg, det er ikke mange årene til sektor etter sektor vil oppleve massiv nedbemmaning. Da kan du se hvor langt du kommer med dagens trygdesystem. Dessuten har vi en etisk forpliktelse til å ikke tvinge mennesker til å kaste bort livene sine i meningsløse møkkajobber. 

 

 

 

Har ikke snakket om luksus; det systemet vi nå har for å gi folk en verdig inntektssikring gir ingen luksus heller, men det er bedre enn det alternativet du ønsker.

Du klarer å leve godt på 10 000 i måneden? Regner med at du ikke har så mange faste utgifter da. Jeg ville på en dårlig måned ha sittet igjen med rundt 2000 kroner om jeg skulle leve på dette systemet. 2000 i lommepenger. Det innebærer å leve av vassgraut og nudler. Ingen kino, ingen pils, ingen ferier. Og kanskje også ta turen til Frelsesarmeens suppekjøkken om det skulle knipe. Men jeg har hørt rykter om at de av og til serverer god gulasjsuppe der da.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At dette marxistiske tulletiltaket hvor folk skal belønnes for å drive dank ville bli en flopp forstod de fleste av oss som kan noe om økonomi og sånt for lenge siden. Hele europa står på kanten av eldrebølge som vil kreve enorme mengder arbeidskraft selv med teknologiske fremskritt, virker jo nesten som om de som støtter dette ønsker økonomiske kriser og lidelse for folk flest?

Endret av Konservativ
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har ikke snakket om luksus; det systemet vi nå har for å gi folk en verdig inntektssikring gir ingen luksus heller, men det er bedre enn det alternativet du ønsker.

Du klarer å leve godt på 10 000 i måneden? Regner med at du ikke har så mange faste utgifter da. Jeg ville på en dårlig måned ha sittet igjen med rundt 2000 kroner om jeg skulle leve på dette systemet. 2000 i lommepenger. Det innebærer å leve av vassgraut og nudler. Ingen kino, ingen pils, ingen ferier. Og kanskje også ta turen til Frelsesarmeens suppekjøkken om det skulle knipe. Men jeg har hørt rykter om at de av og til serverer god gulasjsuppe der da.

 

 

Hvis du vil ha mer pils, mer kino, flere ferie, så får du jobbe litt ekstra på siden. Det er hele poenget med borgerlønn. Sørge for at alle har nok til å overleve og så kan man selv jobbe inn de pengene man har lyst på. 

Lenke til kommentar

En flopp? Vrakes? Hvor har TS dette fra?

 

Borgerlønnsforsøket avvikles etter endt finansiering. Ingen dramatikk, ingen "vraking" og ingen "flopp". De har heller ikke begynt å trekke konklusjoner av forsøket. Da er det jo litt "flopp" at trådstarter trekker konklusjoner fra hofta..

 

Endre tittelen så kan vi begynne å diskutere saken i stedet for feil i tittelen.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flere her tar Finlands system til inntekt for Norges system. Disse er på ingen måte like. Finsk arbeidsløshetstrygd fungerer forskjellig fra Norges. Der betaler staten bare et absolutt minimum, hvor resten dekkes av diverse tillegg alt ettersom individuelle behov. Det betyr at man får mange søknader å fylle ut, men man får en ganske spesifikk samlet trygd for sin egen situasjon. På toppen av dette finnes forskjellige former for "hurtighjelp" man kan få nesten på dagen dersom en krise skulle oppstå.

En grunnlønn for alle på 5-6000 kroner i Finland vil fungere ganske bra som sum gitt at man fortsatt kan søke på de tilleggene man behøver. Ting som barnehage, botillegg og slike ting.

I tillegg til dette har man veldig sterke arbeidsorganisasjoner. Er man medlem av en slik og har hatt jobb men er nå arbeidsledig vil man få en betydelig del av arbeidsledighetstrygden fra disse private organisasjonene. Det hele er ikke veldig godt sammenlignbart.

 

Har man jobb blir jo situasjonen en helt annen, selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At dette marxistiske tulletiltaket hvor folk skal belønnes for å drive dank ville bli en flopp forstod de fleste av oss som kan noe om økonomi og sånt for lenge siden. Hele europa står på kanten av eldrebølge som vil kreve enorme mengder arbeidskraft selv med teknologiske fremskritt, virker jo nesten som om de som støtter dette ønsker økonomiske kriser og lidelse for folk flest?

 

Marxistisk? Folk "belønnes"/"får gaver" av hvem? De ganske så tilfeldige eierne av produksjons-midlene? Og ønsker du at store deler av jordas befolkning skal være i migrasjons-modus? Ønsker du ikke å ha ditt eget land?

 

Borgerlønn er kanskje en mer relevant ide for konservative enn "venstrevridde" :-)   Kanskje blir USA foregangsland angående borgerlønn? Hawaii kanskje først ute: https://www.independent.co.uk/news/world/americas/universal-basic-income-hawaii-introduction-minimum-salary-a7931221.html

 

Imidlertid, så kan India kommer før ?  Med en korrupsjons-kultur så kan man jo ikke ha noe som ligner norges NAV.

https://futurism.com/we-could-see-indian-universal-basic-income-2020/

Endret av lada1
Lenke til kommentar

 

 

Har ikke snakket om luksus; det systemet vi nå har for å gi folk en verdig inntektssikring gir ingen luksus heller, men det er bedre enn det alternativet du ønsker.

Du klarer å leve godt på 10 000 i måneden? Regner med at du ikke har så mange faste utgifter da. Jeg ville på en dårlig måned ha sittet igjen med rundt 2000 kroner om jeg skulle leve på dette systemet. 2000 i lommepenger. Det innebærer å leve av vassgraut og nudler. Ingen kino, ingen pils, ingen ferier. Og kanskje også ta turen til Frelsesarmeens suppekjøkken om det skulle knipe. Men jeg har hørt rykter om at de av og til serverer god gulasjsuppe der da.

 

 

Hvis du vil ha mer pils, mer kino, flere ferie, så får du jobbe litt ekstra på siden. Det er hele poenget med borgerlønn. Sørge for at alle har nok til å overleve og så kan man selv jobbe inn de pengene man har lyst på. 

 

 

 

Unnskyld, men du snakker jo mot deg selv her. Du nevner andre steder at det er uunngåelig fordi jobber ikke vil finnes; og da skal man jobbe for å slippe å sulte på borgerlønnen? Nå får folk arbeidsledighetstrygd fordi de har mistet jobben og ikke finner noen ledig jobb for øyeblikket mens andre får uføretrygd fordi de er for syke til å jobbe samtidig som man har en verdig inntektssikring. Men det du sier er at dersom man ikke finner jobber eller er for syk til å jobbe så må man bare finne seg i å leve under sultegrensen? Synes du virkelig det er en verdig erstatning for det folketrygdsystemet vi har i Norge? Er det solidarisk?

NAV-systemet er på ingen måte perfekt; det har store feil og mangler, men det er et mindre onde enn det glorifiserte borgerlønnsystemet som for meg ikke høres ut som noe annet enn en ny fattigkasse; skjønt uten arbeidshusene da. Vi bør heller reformere det eksisterende NAV-systemet og tilpasse det den moderne tid; altså jobbe med å bedre det som er feil med NAV fremfor å erstatte det med et radikalt system som borgerlønn. If it is broken, fix it, but dont destroy it. Skjønner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...