Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Finn.no / Kjøper trakk seg, kreve erstatning på tap?


Slettet---

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hadde det jeg trodde var en ganske rett frem salg av drone. Også trekker kjøper seg i siste liten med noe som antydet på at han bare prøvde seg for å få enda billigere pris. 

 

Utifra samtalen vi hadde på finn.no så ville jeg tolket det som en skriftlig avtale da pris, tid og sted var avtalt. Jeg ventet bare på telefonnummer så jeg kunne gi nærmere info om når jeg var der for å møte kjøper. Legger ved skjermbilde.

 

Så nå ble jeg nødt til å selge for mindre enn det som var avtalt og utifra hva jeg har skjønt av kjøpsloven så kan jeg kreve erstatning for det tapet det har medført. Hvordan går jeg frem for å gjøre dette? Og har jeg loven på min side her?

 

post-233326-0-98348000-1524127314_thumb.jpg

post-233326-0-62847500-1524127323_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han her har misforstått "kjøpers marked". Tipper han er en sånn som oppfører seg som en drittsekk i butikker og sier at "kunden har alltid rett".

 

Du har retten på din side, men det første du gjør er å nok en gang kreve at salget gjennomføres, og gjøre ham oppmerksom på reglene. Det kan virke som han ikke kjenner dem, og da er det jo en liten sjanse for at han vil gi seg, selv om han virker som en premiekødd. Skriv at dere har en avtale, og at hvis han vil bryte den er det greit, men da vil du sende faktura på mellomlegget. Det er kanskje ikke mange hundrelappene det er snakk om, men jeg hadde blitt forbannet og tatt dette til forliksrådet Forbrukerklageutvalget om jeg måtte.

 

Hvis du velger å gjøre dekningssalg kan du ikke legge den ut til spottpris - du må fortsatt gjøre en innsats for å minimere tapet.

 

Send ham disse linkene:

https://www.dinside.no/okonomi/finnno-dette-kan-du-kreve-nar-kjoperen-trekker-seg/69239160

https://www.dinside.no/okonomi/5-grunner-til-a-bruke-det-nye-forbrukerklageutvalget/66903185

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det krever da ikke så mye å kontakte Forbrukerklageutvalget. De er gratis å bruke, kan fatte bindende vedtak, og pengende kan dermed tvangsinndrives. Det er ikke så lett å slippe unna med slik oppførsel lenger.

Her har man jo også alt man trenger for å fatte en avgjørelse i chatloggen. Tipper de har en fast track for sånne saker, som det sikkert ikke er få av.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ser utifra dialogen at han er litt vinglete i innledningen med delvis forbehold om at han vurderer et annet tilbud/kina-kopi.

 

Hvis man skulle sett det at han sendte deg tlfnr som en endelig aksept så har han avbrutt rett før det - så litt i gråsonen.

Virker som han angrer seg og da blir det et spm i hvilken grad man skal forfølge det (tid/energi brukt på det kontra mulig gevinst).

 

I og med at det er en litt vinglete person, så kan man også tenke seg at han i neste omgang (dersom salget tvinges igjennom) vil reklamere på feil - og ønsker du egentlig å selge til en slik person?

Kanskje personen er umyndig eller ikke tilregnelig ?

 
Forliksråd tar vel fort 3-4 mnd med ankemuligheter ? Jeg hadde ikke vurdert det som lønnsomt.
Lenke til kommentar

Forliksråd tar vel fort 3-4 mnd med ankemuligheter ? Jeg hadde ikke vurdert det som lønnsomt.

 

Det vi snakker om her er Forbrukerklageutvalget. Selv om han er vinglete er det ganske tydelig at det blir inngått en avtale. Han trenger ikke å komme med enda en bekreftelse her.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

 

Forliksråd tar vel fort 3-4 mnd med ankemuligheter ? Jeg hadde ikke vurdert det som lønnsomt.

 

Det vi snakker om her er Forbrukerklageutvalget. Selv om han er vinglete er det ganske tydelig at det blir inngått en avtale. Han trenger ikke å komme med enda en bekreftelse her.

 

Gjetningen min var ikke mye feil: 4 mnd er gjennomsnittlig klagetid

 

http://www.forbrukertvistutvalget.no/om-forbrukerklageutvalget/

"Saksbehandlingstiden kan variere avhengig av sakstype og sakens omfang. Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden er ca. fire måneder fra saken kommer inn til vårt kontor. Vi oppfyller for tiden kravene om behandlnigstid i forbrukerklageloven § 6 femte ledd."

 

...og vi vet fortsatt ingenting om kjøper her.  Kan være umyndig eller ikke tilregnelig som et par eksempel på person som ikke kan inngå avtale.

 

Inkludert brev og tid som man må bruke på å følge opp saken, så ville jeg personlig gått videre og solgt til en mer seriøs kjøper.

Lenke til kommentar

Jeg ville skrevet til han at han da hadde to alternativer:

1: Han kjøper dronen av deg i henhold til avtalen som er gjort.

2: Du selger dronen, og han betaler deg mellomlegg hvis du ikke får like mye for den (også eventuelt frakt).

 

La han velge. Hvis han ikke velger noen av dem, eller ikke svarer innen en fastsatt frist, så sender du det videre til utvalget.

Lenke til kommentar

Det krever da ikke så mye å kontakte Forbrukerklageutvalget. De er gratis å bruke, kan fatte bindende vedtak, og pengende kan dermed tvangsinndrives. Det er ikke så lett å slippe unna med slik oppførsel lenger.

Her har man jo også alt man trenger for å fatte en avgjørelse i chatloggen. Tipper de har en fast track for sånne saker, som det sikkert ikke er få av.

 

Håper du har rett og jeg har feil. Det har lenge vært alt for lett å komme unna tydelige avtaler på finn.no!

Lenke til kommentar

 

 

Forliksråd tar vel fort 3-4 mnd med ankemuligheter ? Jeg hadde ikke vurdert det som lønnsomt.

 

Det vi snakker om her er Forbrukerklageutvalget. Selv om han er vinglete er det ganske tydelig at det blir inngått en avtale. Han trenger ikke å komme med enda en bekreftelse her.

 

Gjetningen min var ikke mye feil: 4 mnd er gjennomsnittlig klagetid

 

http://www.forbrukertvistutvalget.no/om-forbrukerklageutvalget/

"Saksbehandlingstiden kan variere avhengig av sakstype og sakens omfang. Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden er ca. fire måneder fra saken kommer inn til vårt kontor. Vi oppfyller for tiden kravene om behandlnigstid i forbrukerklageloven § 6 femte ledd."

 

...og vi vet fortsatt ingenting om kjøper her.  Kan være umyndig eller ikke tilregnelig som et par eksempel på person som ikke kan inngå avtale.

 

Inkludert brev og tid som man må bruke på å følge opp saken, så ville jeg personlig gått videre og solgt til en mer seriøs kjøper.

 

Det er jo det han skal gjøre, og kreve eventuelt mellomlegg av løken. Å benytte seg av forbrukerklageutvalge er noe helt annet enn forliksråd, og det er begrenset, men tilstrekkelig dokumentasjon i saken. Slipp halmstrået.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar alle mann/damer! :)

Jeg informerte fyren om kjøpsloven og lenket alle artiklene hvor jeg skrev at jeg håper å høre fra deg innen 15 på fredag, hvis ikke så vil jeg ta saken videre. (Jeg måtte selge for 1250,- lavere.) - den har vært til salg nå i snart en måned, jeg la den ut til 7500,- og ventet bare på et bud over 7000,-. 

 

Noen småkommentarer. 

 

Det med "kina drone" var bare fordi jeg skrev i annonseteksten at de som var interesserte i å prute, kunne stikke på alibaba.com å skaffe seg en kina drone.

Så det er ingenting som tilsa at han tenkte på noe annet, før pris, tid og sted var avtalt. 

Tok også en prat med finn.no rett etter hendelsen hvor damen i chatten var vag på å uttale seg om det, men forsto saken og anbefalte å ta kontakt med forbrukerklageutvalget/forbrukertvistutvalge, hva nå enn de heter. 

Så får vi se om han gjør opp for seg eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...