Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batterilader som ikke lader flatt Batt? wow


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte nyere bil, og den gamle ble glemt en liten stund. Batteriet er da flatt. Jeg ordner meg en batterilader og kobler den på. Det blinker Error i displayet og jeg sjekker at jeg har koblet alt rett. Lar den stå et døgn. Batteriet tar ikke til seg lading. Prøver da en helt lik lader og samme skjer. Ingenting. 

 

Jeg leser så i papirene til laderne at det kommer feilmeld hvis batteriet har mindre enn 6V og mitt batteri har 0,7V 

 

Vil det faktisk si ... at en batterilader som skal lade opp flatt Batt ikke kan lade flatt batt fordi det er for lite strøm på batteriet ??? 

 

Jeg er litt paff ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo sikkert det, men jeg trodde en batterilader var tingen på et flatt batteri. 

 

Hvis man bare ser på det som Hvermansen ... flatt batteri pluss batterilader er lik sant :)

 

Som at mobilen er flat, kameraet og alt annet elektrisk som har batteri ... 

 

Eneste muligheten for å få liv i et flatt Batt er da enten booster ( som jeg ikke har ) startkabler ( jeg ikke vil bruke fra andre bilen ) og nytt batteri?

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Et batteri som måler 0.7 volt er ikke vits å prøve å lade engang, det er dødt for alltid. 

Eneste sjansen er hvis du parallellkobler det med et friskt batteri og så setter på laderen. 

Men uansett hva så vil det aldri bli helt bra igjen. Det vil i beste fall funke halvveis en kort stund.

Lenke til kommentar

Et batteri som måler 0.7 volt er ikke vits å prøve å lade engang, det er dødt for alltid. 

Eneste sjansen er hvis du parallellkobler det med et friskt batteri og så setter på laderen. 

Men uansett hva så vil det aldri bli helt bra igjen. Det vil i beste fall funke halvveis en kort stund.

 

 

takk for svar. 

 

Hvor kjøper man billigst mulig da over nettet til en gammel bil?

Lenke til kommentar

men for å bare dra strikken litt på dette med ødelagt batteri ...

 

Hvis taklyset står på i bilen, vil ikke et batteri da gå helt ned til 0,7v da uten at det er ødelagt? 

Eller blir alle bilbatteri ødelagt og må kasseres hvis noe har trekt strøm en periode slik at batteriet faktisk er flatt? 

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

0,7V er ekstremt. Det skal bra gjøres at det ikke har tatt skade. Hvis du får ladet det opp igjen med en eneste gang så kan du kanskje klare å få nok liv i det til at det blir brukbart en liten stund men stort sett blir de ødelagt ekstremt fort. Blyplatene blir rett og slett spist opp veldig raskt.

 

Men sansynligvis må taklyset stå på veldig lenge for å få det helt ned til 0,7V så batteriet vil nok ryke uansett.

Lenke til kommentar

Det du beskriver er en sikkerhetsfunksjon i laderen. Du kan godt prøve å sparke liv i batteriet igjen, du har ikke stort å tape på det, selv om at det garantert har fått seg en knekk av å bli ladet flatt. Et batteri er tomt når der er nede på 11V, normal hvilespenning er på rundt 12,6V

Som tidligere nevnt kan du parallellkoble inn et batteri for å få nok spenning til å starte ladingen, det kan du gjøre med startkabler fra den nye bilen din. Sikreste vis å gjøre det på er å koble til laderen på bilen, så koble startkabler mellom bilene, og så sette i 220V på laderen. Etter 5 minutter tar du bort startkablene og lar bilen stå på lading over natta. Er det en "smart" lader kjører du rekondisjoneringsprogram, om ikke starter du ladinga en gang ekstra etter at laderen sier at den er ferdig. 

Lenke til kommentar

takk :) 

 

Jeg vil helst ikke koble til noe som helst på den nyere bilen :) bare for sikkerhetsskyld. 

 

jeg bestilte et batteri online, var like billig inkl frakt som om jeg måtte ha kjørt til Biltema ...

 

Jeg har bare latt laderen stå på. Den blinker kun error, og har gått fra 0,7 til 1,3 på et døgn hehe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...