ardevd Skrevet 14. april 2018 Skrevet 14. april 2018 Hei! Er i dag en lykkelig eier av en Tesla Model S. En dyr bil men det er samtidig voldsomt mye bil for pengene i bilavgiftslandet Norge. Evig mye plass, god komfort, null utslipp, "gratis" drivstoff og ingen utgifter til bompenger. Samtidig er det noe litt trist med utviklingen bilverden går mot. Føreren distanseres i økende grad fra kjøringen og først nå nylig har jeg kjent litt på følelsen over at det er litt kjedelig å kjøre bil rett og slett. For moro skyld prøvekjørte jeg en Honda Civic Type R her i går. Lengre fra en Tesla Model S kommer man vel ikke. Samtidig var det noe forfriskende gøy ved det hele. Jeg var med ett mye mer involvert i kjøringen. Den fantastiske girkassens nesten mekaniske korte kast, lyden fra motoren, det stramme chassiset. Et oppsiktsvekkende utseende som bryter med den ensformige bilparken av snusfornuftige grå, sorte eller blå biler. Er det noen her som kjenner seg litt igjen? På den ene siden har jeg lyst til å bytte til en bil som har fokuset på føreren. Samtidig ser jeg at i Norge kunne det ikke vært mindre gunstig å kjøre en slik bil. 7
8DX8QO0Y Skrevet 14. april 2018 Skrevet 14. april 2018 Hehehe... du har tesla og vil ha tenåringsbensinbil... Hvordan har du i det hele tatt fått penger til tesla når du tenker sånn? 2
ardevd Skrevet 14. april 2018 Forfatter Skrevet 14. april 2018 Hehehe... du har tesla og vil ha tenåringsbensinbil... Hvordan har du i det hele tatt fått penger til tesla når du tenker sånn? Ser ikke helt resonnement ditt. Hva har mitt ønske om en sportslig bil med inntekten min? 6
8DX8QO0Y Skrevet 14. april 2018 Skrevet 14. april 2018 Hehehe... du har tesla og vil ha tenåringsbensinbil... Hvordan har du i det hele tatt fått penger til tesla når du tenker sånn? Ser ikke helt resonnement ditt. Hva har mitt ønske om en sportslig bil med inntekten min? Definer sportslig.
Salvesen. Skrevet 14. april 2018 Skrevet 14. april 2018 Tja, det er vell bare opp til deg selv å avgjøre om det er verdt det? Det vill medføre større utgifter, men mer glede til deg selv. For min del ville jeg aldri vurdert å selge min model S til fordel for noe annet enn X/3 i dag. Evt en av de andre "kjipere" elbilene. Skal dog sies at det fortsatt ligger i kroppen å høre rå motorlyd(den skal være bra!), men alt annet ser jeg på som en ulempe. 1
Gavekort Skrevet 14. april 2018 Skrevet 14. april 2018 Tesla er ikke akkurat sportslige biler, kanskje med unntak av Roadster. Om man ønsker seg en purebred sportsbil så burde man se på det som dette, ikke som en ny mandagsbil. Spiller ingen rolle hvor mange hestekrefter man har når man sitter i morgenrushet, eller skal frakte masse drit i et knøttlite bagasjerom. Skal du kjøpe deg en helgebil, så bør det være dette. Ikke lur deg selv til å tro at du kan bli fornøyd med å kvitte deg med den vanlige bilen og kjøre noe som er 100% lidenskap og 0% fornuft. Nyforelskelsen forsvinner i den kjipe hverdagen. 3
Hopperesque Skrevet 14. april 2018 Skrevet 14. april 2018 TS, kjøp Type R. Du kan jo alltids gå tilbake til Asker-Passaten hvis du er misfornøyd. 7
Gavekort Skrevet 14. april 2018 Skrevet 14. april 2018 Du kan jo alltids gå tilbake til Asker-Passaten hvis du er misfornøyd. Det er objektivt et dårlig råd, da bytte av bil innebærer store kostnader. 3
Vertical^ Skrevet 14. april 2018 Skrevet 14. april 2018 Så hvorfor ikke beholde Teslaen til 98% av kjøringen din, også har du en morrobil i garasjen som du kan bruke i helgene, på treff, eller bare når du vil kose deg? Eventuelt en motorsykkel. 1
Hopperesque Skrevet 14. april 2018 Skrevet 14. april 2018 TS ser ut til å ha relativt god økonomi. Vedkommende kunne ha valgt en billig el-bil til under 300k kr, men gikk for en av de dyreste. Bilkjøp er sjeldent veldig rasjonelt.
Dubious Skrevet 14. april 2018 Skrevet 14. april 2018 TS ser ut til å ha relativt god økonomi. Vedkommende kunne ha valgt en billig el-bil til under 300k kr, men gikk for en av de dyreste. Bilkjøp er sjeldent veldig rasjonelt. Er noe som heter billån, noe de fleste har og Tesla har vel gunstige renter
Gavekort Skrevet 14. april 2018 Skrevet 14. april 2018 TS ser ut til å ha relativt god økonomi. Vedkommende kunne ha valgt en billig el-bil til under 300k kr, men gikk for en av de dyreste. Bilkjøp er sjeldent veldig rasjonelt. Betyr det at det er et godt tips å gamble 25% verditap på nybilen, tap og usikkerhet rundt kjøp av en tilsvarende Tesla igjen, samt alle statlige avgifter som inngår i et bytte av en bil?
Complexity Skrevet 14. april 2018 Skrevet 14. april 2018 TS ser ut til å ha relativt god økonomi. Vedkommende kunne ha valgt en billig el-bil til under 300k kr, men gikk for en av de dyreste. Bilkjøp er sjeldent veldig rasjonelt. Er noe som heter billån, noe de fleste har og Tesla har vel gunstige renter Tesla har vel faktisk så gunstige renter at det lønner seg å ta lån hos dem vs å betale alt cash.
Prusk Skrevet 14. april 2018 Skrevet 14. april 2018 Har du mulighet til å ha 2 biler, ville jeg beholdt Tesla og kjøpt en helge/sommerbil til hygge. Liker du å skru kan du se mot veteran eller RX8. Har du nok penger og vil ha noe som holder seg greit i verdi ville jeg vurdert spesielle Porscher. Eks. en typisk bil som holder seg fint i verdi om du tar vare på den: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=117861219 Siste årsmodell av luftavkjølt Turbo.
fudun Skrevet 14. april 2018 Skrevet 14. april 2018 Kjører også TMS, mye fordi det var det mest fornuftige valget da jeg trengte en romslig familiebil. Må faktisk ned på noe ganske skranglete for å konkurrere på kostnad over tid. Av og til savner jeg litt å kjøre noe som minner mer om en gokart, men da måtte det blitt som en bil nr 2 eller 3. Har du ikke behov for mye plass eller bryr deg om pris, er det jo mye gøy man kan kjøre.
ardevd Skrevet 14. april 2018 Forfatter Skrevet 14. april 2018 Problemet for min del er at Model S er nå blitt en veldig dyr bil. Når jeg uansett kommer til å selge den om et år eller så er det ikke sikkert jeg er villig til å legge ned over 800 000,- for en ny bil. Å ha to biler er heller ikke særlig aktuelt. Så da blir det brått litt vanskeligere. Jeg er ikke veldig fristet av en av de billigere elbilene. Rekkevidden er rett og slett for kort foreløpig. Teslaen har fungert ypperlig sett bort ifra en del QC-trøbbel men å bruke nesten en million på bil gir litt bismak også. Civic Type R er forøvrig rent praktisk ikke ulik en vanlig Civic (sett bort ifra et mindre sete bak). Bagasjerommet er større enn andre biler i klassen og det er greit med plass inne i kabinen. Jeg håper det kommer noen litt spennende elbiler fremover men jeg frykter at det vil fortsette å være småbiler for bybruk og dyre luksus-SUV'er som dominerer i årene fremover. 2
Taurean Skrevet 15. april 2018 Skrevet 15. april 2018 Trenger du nødvendigvis å kjøpe en ny bil? Kan du ikke bare heller kanskje leie en bil og kjøre en tur når du har lyst? Bil er tross alt bare et nytteverktøy, noe man bruker for å komme fra a til b. Ikke et leketøy. Hvis man skal leke, kan man heller ta en tur til bane. Meld deg heller på tractorpulling og kjør et par runder ^^ Da får du sikkert kjørt fra deg. 1
MariusJS Skrevet 15. april 2018 Skrevet 15. april 2018 Jeg håper det kommer noen litt spennende elbiler fremover men jeg frykter at det vil fortsette å være småbiler for bybruk og dyre luksus-SUV'er som dominerer i årene fremover. Roadster versjon 2 kommer da om noen år
ardevd Skrevet 16. april 2018 Forfatter Skrevet 16. april 2018 Jeg håper det kommer noen litt spennende elbiler fremover men jeg frykter at det vil fortsette å være småbiler for bybruk og dyre luksus-SUV'er som dominerer i årene fremover.Roadster versjon 2 kommer da om noen år Roadster 2 blir sikkert råtøff, men tror den fungerer ganske dårlig som eneste bil hvis forgjengeren er noen indikasjon
PgUp Skrevet 18. april 2018 Skrevet 18. april 2018 The hedonic treadmill, also known as hedonic adaptation, is the observed tendency of humans to quickly return to a relatively stable level of happiness despite major positive or negative events or life changes.[1] According to this theory, as a person makes more money, expectations and desires rise in tandem, which results in no permanent gain in happiness. Brickman and Campbell coined the term in their essay "Hedonic Relativism and Planning the Good Society" (1971).[ Tesla er jo absolutt drømmebilen for mange (inkl meg). Men kanskje jeg skulle gå for en golf GTI istedenfor Men for å være seriøs, jeg ville nok vurdert å leie en sportsbil når du har sjansen. Billigere enn å eie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå