Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lån eller leasing som lærling?


Anbefalte innlegg

 

Du burde ha litt erfaring bak rattet også før du kjøper en sånn bil. 

Forsikringsprisen for en BMW 520 ført av en 18 åring setter nok en effektiv stopper for planene :D

 

 

Har sjekket prisen ja, 48000 i året for fullkasko om jeg setter dette på meg selv. Relativt mye billigere visst jeg setter den på mor og forsikrer på ho.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg høres det ut som idioti å bruke 200k på en bil når man er lærling.

 

Du mener det ja :p Men dette er en bil jeg har ønsket meg lenge, og før eller senere skal jeg ha meg en slik! Nå som jeg er lærling, har utbetalt såpass som jeg har og null utgifter, så burde jo ikke dette være noe problem?

Lenke til kommentar

 

 

Du burde ha litt erfaring bak rattet også før du kjøper en sånn bil. 

Forsikringsprisen for en BMW 520 ført av en 18 åring setter nok en effektiv stopper for planene :D

 

 

Har sjekket prisen ja, 48000 i året for fullkasko om jeg setter dette på meg selv. Relativt mye billigere visst jeg setter den på mor og forsikrer på ho.

 

Så du ønsker ikke å opparbeide deg noe bonus? Jeg har vært lærling selv og i samme situsjon. Å vindusshoppe på Finn etter fine biler er gøy det, men som lærling bør du ha en realistisk tilnærming. Skal du ikke spare til egen bolig? Spare i BSU?

Er du forberedt på vedlikehold, årsavgift, kanskje nye dekk, og ikke minst prisfall hvis du skal selge senere?

 

Du burde så absolutt kjøpe bilen kontant. Å ta lån på bil i din alder er ren idioti. Leasing ville jeg heller ikke gjort i din alder, da sjansen for pakeringsskader, en bulk, eller i verste fall en kollisjon, er mye høyere. Ja, du mener sikkert at du er en rå sjåfør, men når alt kommer til alt er du uerfaren.

 

EDIT: "Før eller senere skal jeg ha meg en slik!". Da ville jeg gått for "senere" :)

Endret av Vertical^
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Et bileierskap kan se ut på to måter. Angående leasing skal jeg ta til sist:

 

1) Du kjøper en skraphaug brukt som du aldri vet hva kan være feil med, med mindre du får 100% verkstedshistorikk, noe du likevel aldri kan stole på. Så må du leve med konstant bekymring om at den bryter ned når du trenger den mest.

 

2) Du kjøper en ny bil som -du- har 100% oversikt over. Du tar årlig sjekk på verksted og betaler dem for å gjøre jobben. Da vet du om alt som skjer med den og den vil alltid starte om morgenen og når du trenger den. Kjøp en ny til 150-200 000 og ha den i alle år. Det er mye bedre økonomi enn å bruke 20 000 på reparasjoner hvert år i 10 år, som blir 200 000 over 10 år, så du likevel må bekymre deg hele tiden.

 

Leasing ser jeg på som ran. Hvis du bare skraper den opp, skal den inn på merkeverksted, og DU skal betale for det! Du betaler altså for noe du ikke har kontroll over selv, og det klarer ikke jeg å se fordelen med. Hvis jeg har forstått det riktig, skal -du- også betale for slitasje! Og dét vil de også krangle på, om det er normal slitasje eller om det er slitasje fordi du har kjørt for hardt.

 

Kjøp bilen selv, la verksteder reparere. Du sparer deg utrolig mye hodebry. Bruk tiden din på jobben -du- er flink til, og la verkstedene gjør det de skal. Finn -ett- verksted du har bilen hos hele tiden, bygg et forhold.

Leaset en bil selv, snart min 3 :hmm: 

Kjøper du bilen og skraper den opp, hvem betaler for det. Poenget, du betaler uansett enten du leier eller kjøper bilen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Har jo tross alt ingen utgifter, bilen jeg tenker på har allerede sunket mye siden den var ny. En 2012 modell BMW 520D. Forhandler skal ha 400 000 for den, privat får man den for 200 000.

 

Dette høres meget merkelig ut. Hvorfor skal en privatperson selge en bil 200.000 billigere enn en forhandler?

Leasing låser deg somregel i 3 år. Kjøper du kan du alltids selge. 

Sjekk finn.no så ser du at det ligger massevis av leasingkontrakter til salg. Det er like enkelt å selge en bruktbil som å kvitte seg med en leasingkontrakt før den har gått ut (hvis ikke enklere faktisk).

 

Leasing ville jeg heller ikke gjort i din alder, da sjansen for pakeringsskader, en bulk, eller i verste fall en kollisjon, er mye høyere. Ja, du mener sikkert at du er en rå sjåfør, men når alt kommer til alt er du uerfaren.

 

 

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor folk mener at det er verre å skade en leasingbil kontra en man eier selv. Det koster det samme å utbedre skaden helt uavhengig av hvem som eier bilen. Om man velger å ikke utbedre en skade man får på en eid bil så taper du tilsvarende i verdi ved videresalg dersom skaden ikke blir utbedret.

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som idioti å bruke 200k på en bil når man er lærling.

 

1) Hva er idiotisk med å starte opp med en sikker bil?

 

2) Er det noe mindre idiotisk å starte arbeids- og voksenlivet med en skraphaug som ikke starter om morgenen og man kommer for sent, og ender opp med å se ut som en idiot?

 

3) Er det idioti å holde god økonomi ved å vedlikeholde en ny bil, enn å drive og lappe og fikse på en dritthaug du ikke aner hva forrige eier har kødda med eller gjort på?

 

4) Får man mér eller mindre lyst til å være mer påpasselig med både bilen og seg selv når man kjører en ny bil, eller en gammel skraphaug som såvidt henger sammen og er full av rust?

 

5) Hvis penger ikke hadde vært et problem for deg og du var lærlig, hva ville du gjort?

 

 

 

Leaset en bil selv, snart min 3 :hmm:

Kjøper du bilen og skraper den opp, hvem betaler for det. Poenget, du betaler uansett enten du leier eller kjøper bilen :)

 

 

Poenget mitt var at jeg har lest mange skrekkhistorier om folk som har leaset og havnet i sure krangler om svært små ting når det kommer til leasing.

 

Og jeg får ikke svar på spørsmålet: Hva er vitsen med å betale for noe du ikke eier, når prisen for skader blir den samme? Da har i hvert fall du kontroll, ingen kan komme og kreve uforutsette krav, man slipper å bekymre seg for den juridiske delen.

Lenke til kommentar

Det samme har du om du kjøper bilen og ikke er ening hvorfor de trekker så mye på verdien. Da kan du velge å gå ut av butikken og kjøpe ett annet merke. Det kan du ikke med å leie bilen

Jeg har selv ikke opplevd det du sier.

Kjøpt nytt siden 99/05 leiet siden, fra 2012, 2015, så ny i 2019.

Dyrt å ha bil uansett hvordan du betaler

Lenke til kommentar

Du kommer mest sannsynlig til å få forsikringspriser på rundt 40 000 i året for fullkasko. Det tilsvarer +\- 4000kr i måneden oppå billånet. Dette er bokstavelig talt forsikringsselskapenes måte å si «vi ønsker ikke ta risikoen på å ha deg som kunde»

Sett at du tar billånet i ditt eget navn selvfølgelig, og ikke dine foresatte e.l

Lenke til kommentar

Startbonus er forøvrig 20%

Når du kjøper den aktuelle forsikringen vil det telle svært mye at du er 5 år yngre enn 23, at dette mest sannsynlig er din første bil, kjørelengde, egenandel, hvordan bilen oppbevares til daglig, at du har lån med pant i bilen etc. Husk at selv 2100kr er mye penger i _tillegg_ til de tusenlappene som billånet koster deg, drivstoff, vedlikehold osv. Klart du sikkert har råd til denne bilen dersom du ikke har noen andre utgifter, men bilen vil koste deg rundt 5-6000kr i måneden uansett hvordan du vrir og vender på det... og det er mye penger bare for å kjøre en 2-liters BMW...

Endret av Gamle ørn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

 

Er jo også MYE billigere å sette forsikringen på en av foreldrene dine. 

Jo sant det, men hva med bonus på deg selv. Har 75% på 10 året.

Hadde ikke hatt det om jeg forsikret bilen/motorsykkelen på mine foreldre :)

 

Bilen min er forsikret på forelder og jeg sparer mer på det enn jeg ville på å opparbeidet bonus. Og om man kjører feilfitt i 5 år + får skriftlig fra arbeidsgiver at man har kjørt arbeidsbil feilfritt så får man prutet seg frem til ganske greie forsikringer. Det er forbruker som gjør banken en tjeneste ved å bruke dem til forsikringen sin, ikke motsatt, dermed er mulighetene gode for å starte en liten priskrig mellom bankene så lenge man orker å ta seg tid til det

Lenke til kommentar

 

 

Er jo også MYE billigere å sette forsikringen på en av foreldrene dine.

Jo sant det, men hva med bonus på deg selv. Har 75% på 10 året.

Hadde ikke hatt det om jeg forsikret bilen/motorsykkelen på mine foreldre :)

Bilen min er forsikret på forelder og jeg sparer mer på det enn jeg ville på å opparbeidet bonus. Og om man kjører feilfitt i 5 år + får skriftlig fra arbeidsgiver at man har kjørt arbeidsbil feilfritt så får man prutet seg frem til ganske greie forsikringer. Det er forbruker som gjør banken en tjeneste ved å bruke dem til forsikringen sin, ikke motsatt, dermed er mulighetene gode for å starte en liten priskrig mellom bankene så lenge man orker å ta seg tid til det

Da må lånet antageligvis også stå i foresattes navn. Meg bekjent kan ikke forsikringstaker være annen person enn bilens eier og bankens lånetaker.

Lenke til kommentar

 

For meg høres det ut som idioti å bruke 200k på en bil når man er lærling.

 

Du mener det ja :p Men dette er en bil jeg har ønsket meg lenge, og før eller senere skal jeg ha meg en slik! Nå som jeg er lærling, har utbetalt såpass som jeg har og null utgifter, så burde jo ikke dette være noe problem?

 

 

Husk at du også skal betale skatt. Hva med når du er ferdig som lærling? Da er bilen verdt 100.000 og du har 0 penger oppspart. Du kommer til å angre senere når alle vennene dine kjøper seg hus og leiligheter mens du sitter der i din halvgamle BMW ;-) Ta det fra en som er glad for at han heller kjøpte leilighet først, så bil etterpå og har kamerater som idag angrer som bare det på at de ikke gjorde det sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...