Gå til innhold

TEST: Huawei P20 Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt interessant det med karakterer og mobiltelefoner..

Føler litt at de har litt andre regler, enn f.eks. spill..

 

Et spill blir jo vurdert etter sine styrker og svakheter, skal bli.

Mobiltelefoner virker å få litt 10 av 10 uansett, i hvert fall toppmodellene, siden de (som regel) "alltid" vil være bedre enn forrige versjon og noen andre som har kommet tidligere på året. "Nyeste vil alltid være best", og derfor 10 av 10, siden vi nå har fått den beste mobilen noensinne. Men, som det blir nevnt, så har telefoner åpenbare mangler (også toppmodellene), selv om kanskje telefonene allikevel er "de beste vi har sett" til nå, sett under ett.

 

Lista for toppscore ser ut til å legge seg etter standarden for den "nyeste som har kommet", og ikke nødvendigvis etter hva som burde ha utgjort en helt topp telefon.

De pleier å gi en 10/10 per år. 9/10 er veldig vanlig derimot. Men så er og mobilene veldig like. Bare se på markedet. Noen kommer med noe, som 18:9 "rammeløs" skjerm, og i løpet av året har ALLE det.

Lenke til kommentar

 

Mangel på stabilisering i 4K er noe herk.

 

Vet ikke om det vil bli fikset via firmware update eller om det er CPU som ikke henger med.

Det har allerede blitt postet benkmark av etterfølgeren til Kirin 970 ( Kirin 980 ? )

Link

 

 

2018-04-09-1.png

 

 

Huawei Mate 20 kan bli heftige saker ...

P20 Pro har en CPU som er ca lik med snapdragon 835, så stabilisering i 4k burde så absolutt være mulig. Er nok bare huawei som ikke gidder ordne det.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

Noen som har kjennskap om induktive ladere fungerer på tvers av mobilmerker ? Mener Apple sine melder seg ut av denne saken. Men vil en Samsung lader fungere på en huawei telefon ?

P20 Pro har ikke støtte for trådløs lading, men de mobiler som har det følger som regel samme standard. Jeg brukte min samsung trådløse lader på iphone x f.eks

Lenke til kommentar

 

P20 Pro har en CPU som er ca lik med snapdragon 835, så stabilisering i 4k burde så absolutt være mulig. Er nok bare huawei som ikke gidder ordne det.

 

Fordi 4K stabilisering ikke ligger i CPUen. Huaweis HiSilicon er relativt nye innen SoC design, så alle delene av deres SoC er ikke nødvendigvis ikke på nivå med det Qualcomm har. 

Lenke til kommentar

 

Noen som har kjennskap om induktive ladere fungerer på tvers av mobilmerker ? Mener Apple sine melder seg ut av denne saken. Men vil en Samsung lader fungere på en huawei telefon ?

P20 Pro har ikke støtte for trådløs lading, men de mobiler som har det følger som regel samme standard. Jeg brukte min samsung trådløse lader på iphone x f.eks

Har en mate rs porche design utgave, så den støtter trådløs lading
Lenke til kommentar

Jeg synes telefonen ser flott ut, og den er sikkert veldig bra på mye. Men jeg leser gang på gang at Huawei sliter med bluetooth, og jeg har nå gått nesten helt over til BT-øretelefoner. Så dette er noe som må på plass før det blir Huawei av noe slag på meg.

Og kameraet ser ut til å ta flotte bilder, ingen tvil om det. Men hvorfor er det så vanskelig for Huawei å få til gode videoopptak?

 

Tror jeg venter og ser an om det kommer noe annet spennende etter hvert.

 

 

Har Mate 10 Pro og etter en firmware oppdatering er bluetooth nå 100% stabilt for min del. Bluetooth fungerer nå perfekt sammen med Sony wh-1000x2, div bluetooth høyttalere og Supra nitro-x in-ear. Etter noen måneders bruk vil jeg si at alle motforestillinger jeg hadde mot EMUI er borte. Responsiv, rask og uten for mye bloath. 

 

Det eneste som fortsatt kan by på problemer er strømsparingen. Det virker som om enkelte apper blir "sendt til vinterdvale" etter en stund uten aktivitet. Feks spotify, audible etc som en kanskje bare lar gå i bakgrunnen fordi en bruker de så ofte. Det har vært tilfeller der disse appene ikke får nettverkstilgang når de fyres opp igjen. Fremfor å våkne laddet og klar så virker det som om dvalen fortsatt henger på da appene ikke får tilgang til 4G. De få gangene dette har skjedd så må en til med reboot for å få nettverkstilgang. Offline spilleliste virker så greit nok. 

 

I sum er det likevel noe som er til å leve med grunnet kamera, bra cpu og godt med ram. Altså bra HW og helt grei firmware som gjør at bruker opplevelsen er rask, responsiv og stort sett på øverste hylle. De få gangene reboot er nødvendig så er trøsta at det går relativt fort om ikke annet. 

 

Såvidt jeg har skjønt på P20 brukere så er også P20 rammet av strømsparings buggen. Regner med at Bluetooth er fikset også på P20 med nyeste firmware. 

 

I forhold til videoopptak så virker det som hovedårsaken til at det ikke oppnåes bedre kvalitet i 4K filming at det ikke er støtte for OIS i 4K. Såvidt jeg har hørt av P20 brukere er det egentlig kun en firmware begrensning og en kan således håpe Huawei tar til vett og inkluderer OIS også på video i 4K i fremtidig firmware update. For P20 er virkelig nært ved å være den optimale smartmobilen sålangt i år. Litt bedre strømstyring og OIS på 4K video og kanskje litt raskere software til kamera så tenker jeg selv kamera freaks og video nerds vil gå for P20 evt. Mate 20 Pro senere i år. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Det eneste som fortsatt kan by på problemer er strømsparingen.

 

Dette sliter jeg også med på min Mate 9 Pro etter oppdatering til Android 8.1. Spesielt plagsomt med apper som sporer med gps, som Strava. Kjedelig å finne ut etter en joggetur at mobilen fant det for godt å lukke appen 5 min etter jeg løp ut døra.

Lenke til kommentar

Mange widgets slutter å oppdatere også, tipper strømsparingen har skylden der og.

 

Jeg har også opplevd at applikasjoner lukkes mens jeg er inne i de. Flere ulike apper, så det bør ikke være noe med de. Ingen meldinger om at "Chrome har sluttet å fungere" eller noe. Bare instant-close.

 

Med det sagt så er batteritiden imponerende. Konsekvent 5t+ med skjermtid på en lading, selv med en del spilling. Har aldri hatt det tidligere, men det kan ikke gå på bekostning av de andre tingene som tas opp her.

Lenke til kommentar

Vel...

Jeg har nå bestilt en P20 Pro gjennom jobben og får la min gamle Honor 6 hvile når jeg får den.

Klart, hadde vært kjekt med minijack og minnekort, men håper 128Gb holder en stund og at overgangen fra usb-c til minijack ikke er for knotete. Mine kablede Q35 holder nok et par år til.

 

Så blir LG G7 ThinQ annonsert, som ser ut til å ha alt jeg vil ha, men det var det med prisen, da...

Lenke til kommentar

 

Det eneste som fortsatt kan by på problemer er strømsparingen.

 

Dette sliter jeg også med på min Mate 9 Pro etter oppdatering til Android 8.1. Spesielt plagsomt med apper som sporer med gps, som Strava. Kjedelig å finne ut etter en joggetur at mobilen fant det for godt å lukke appen 5 min etter jeg løp ut døra.

 

 

 

Jeg synes telefonen ser flott ut, og den er sikkert veldig bra på mye. Men jeg leser gang på gang at Huawei sliter med bluetooth, og jeg har nå gått nesten helt over til BT-øretelefoner. Så dette er noe som må på plass før det blir Huawei av noe slag på meg.

Og kameraet ser ut til å ta flotte bilder, ingen tvil om det. Men hvorfor er det så vanskelig for Huawei å få til gode videoopptak?

 

Tror jeg venter og ser an om det kommer noe annet spennende etter hvert.

 

 

Har Mate 10 Pro og etter en firmware oppdatering er bluetooth nå 100% stabilt for min del. Bluetooth fungerer nå perfekt sammen med Sony wh-1000x2, div bluetooth høyttalere og Supra nitro-x in-ear. Etter noen måneders bruk vil jeg si at alle motforestillinger jeg hadde mot EMUI er borte. Responsiv, rask og uten for mye bloath. 

 

Det eneste som fortsatt kan by på problemer er strømsparingen. Det virker som om enkelte apper blir "sendt til vinterdvale" etter en stund uten aktivitet. Feks spotify, audible etc som en kanskje bare lar gå i bakgrunnen fordi en bruker de så ofte. Det har vært tilfeller der disse appene ikke får nettverkstilgang når de fyres opp igjen. Fremfor å våkne laddet og klar så virker det som om dvalen fortsatt henger på da appene ikke får tilgang til 4G. De få gangene dette har skjedd så må en til med reboot for å få nettverkstilgang. Offline spilleliste virker så greit nok. 

 

I sum er det likevel noe som er til å leve med grunnet kamera, bra cpu og godt med ram. Altså bra HW og helt grei firmware som gjør at bruker opplevelsen er rask, responsiv og stort sett på øverste hylle. De få gangene reboot er nødvendig så er trøsta at det går relativt fort om ikke annet. 

 

Såvidt jeg har skjønt på P20 brukere så er også P20 rammet av strømsparings buggen. Regner med at Bluetooth er fikset også på P20 med nyeste firmware. 

 

I forhold til videoopptak så virker det som hovedårsaken til at det ikke oppnåes bedre kvalitet i 4K filming at det ikke er støtte for OIS i 4K. Såvidt jeg har hørt av P20 brukere er det egentlig kun en firmware begrensning og en kan således håpe Huawei tar til vett og inkluderer OIS også på video i 4K i fremtidig firmware update. For P20 er virkelig nært ved å være den optimale smartmobilen sålangt i år. Litt bedre strømstyring og OIS på 4K video og kanskje litt raskere software til kamera så tenker jeg selv kamera freaks og video nerds vil gå for P20 evt. Mate 20 Pro senere i år. 

 

Vent, nei pokker! Noe av det som irriterer meg med min Honor 6, er at apper restarter hele tiden. Hvis jeg leser noe på facebook, så får en telefon og sjekker et par ting, så har ofte facebook restartet når jeg skal inn igjen og jeg mister det jeg leste på. Dette gjelder merkelig nok ikke Chrome. Trodde dette kom av for lite RAM (selv om 3Gb burde få jobben gjort). Har bestilt P20 Pro, men ikke fått den enda.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...