Gå til innhold

Hvorfor måtte Gud drepe sin egen sønn?


  

24 stemmer

  1. 1. Var det virkelig nødvendig å drepe Jesus for å tilgi menneskenes synder?

    • Ja, det var eneste måten Gud kunne klare å tilgi oss
      4
    • Nei, han kunne fint tilgitt oss uten å drepe sin egen sønn
      20


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

hvorfor lot gud satan skape falske regioner og lurer oss mennesker, hvorfor kunne ikke gud bare trylle fram slik at alle ble ening om 1 religion, er satan like mektig som gud da eller?

 

Hva vil du sette ditt håp til. Er det, hvis en skal være helt ærlig, realistisk å vente at mennesker skal kunne løse de problemene menneskeheten står overfor. Eller er det mer realistisk å sette sin lit til den løsningen Bibelen framholder, nemlig at Jehova Gud skal gripe inn ved hjelp av en rettferdig, himmelsk regjering. ( 1 religion kristendommen )

 

 

Det er mer realistisk å tro at mennesker, som faktisk eksisterer skal løse sine egne problemer. Enn å tro at et fantasi foster som Jehova skal kunne ordne opp. Hvorfor foreslår du ikke heller julenissen eller påskeharen som menneskets redning?

 

Bibelen sier: Sett ikke lit til stormenn, til mennesker som ikke kan hjelpe. Når de utånder, blir de til jord igjen, da er det forbi med deres planer. Salig er den som har Jakobs Gud til hjelper og setter sitt håp til Jehova sin Gud, han som skapte himmelen og jorden. ( Sal 146:3-6 )

 

Godt eksempel på idiot skriftsted. Er det slik at alle husene en snekker har satt opp forsvinner når han dør? Nei, mennesker kan etterlate seg både fysiske ting, og ideer som kan leve videre etter at de er døde..

 

Burde vi ikke innse at i tillegg til slike faktorer som imperialisme, rasisme og militarisme har religionen utviklet seg til å bli en stadig større trusel mot menneskelivet. Historien er tilflekket av blod etter stridigheter som hatt religiøse støtte. I vårt eget århundre både under de to verdenskrigene og senere, har vi vært vitne til at mennesker med samme religion har slaktet hverandre ned - katolikker har drept katolikker, protestanter har drept protestanter og muslimer har drept muslimer. Og tilhengere av andre trosretninger har gjort seg skyldig i den samme skammelige handlemåten. Prester med samme religion har står på hver sin side av fronten og velsignet troppene som snart skulle ut og ta livet av sine religiøse brødre.

Endelig noe fornuftig. Helt enig! Ned med religion! Ned med Jehovas vitner!

 

Litt uenig!

Nei til statlig støtte i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

? Når drepte Gud sin egen sønn? Det var verden som drepte Guds sønn, ikke Gud.

Hvis jeg var allmektig og allvitende, og sendte sønnen min ut for å leke i trafikken når jeg likevel visste at dette ville drepe ham - faktisk var det til og med planen at han skulle dø i trafikken - er jeg da uten skyld?

Endret av afterall
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg var allmektig og allvitende, og sendte sønnen min ut for å leke i trafikken når jeg likevel visste at dette ville drepe ham - faktisk var det til og med planen at han skulle dø i trafikken - er jeg da uten skyld?

Høres ut som om du tror at sønnen ikke viste hva han gikk til.

Lenke til kommentar

Høres ut som om du tror at sønnen ikke viste hva han gikk til.

 

Det blir litt som om at du har laget en film og på slutten av denne filmen så blir en karakter ofret. 

Når noen spør hvorfor du ofret denne karakteren så er først svaret: "Det er ikke jeg som ofret han, det er filmen som ofret han."

Videre så blir det sagt at det er du som produserte filmen og alt innholdet, det er du som skrev manuset hvor denne karakteren ofres, så da er det nødvendigvis du som ofret karakteren, ikke "filmen". Så velger du å svare: "Det virker ikke som om du tror at han som ble ofret visste at han ville bli ofret."

 

Det er da regelrett likegyldig om Jesus visste at Gud kom til å ofre ham til seg selv eller om det kom som en overraskelse på han. Gud er uansett ansvarlig for ofringen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir litt som om at du har laget en film og på slutten av denne filmen så blir en karakter ofret. 

Når noen spør hvorfor du ofret denne karakteren så er først svaret: "Det er ikke jeg som ofret han, det er filmen som ofret han."

Videre så blir det sagt at det er du som produserte filmen og alt innholdet, det er du som skrev manuset hvor denne karakteren ofres, så da er det nødvendigvis du som ofret karakteren, ikke "filmen". Så velger du å svare: "Det virker ikke som om du tror at han som ble ofret visste at han ville bli ofret."

 

Det er da regelrett likegyldig om Jesus visste at Gud kom til å ofre ham til seg selv eller om det kom som en overraskelse på han. Gud er uansett ansvarlig for ofringen. 

Det er ikke Gud som ofrer Jesus, Jesus ofrer seg selv til Gud i stedet for alt mulig rart annet som ble ofret til Gud på den tiden.

Lenke til kommentar

Høres ut som om du tror at sønnen ikke viste hva han gikk til.

Så du mener at Jesus visste at han skulle dø på korset?

Why have you forsaken me? Mark: 15:34

 

Kristne tror jo at Jesus er selve Gud? Stemmer ikke dette? Så Gud drepte seg selv?

Endret av PrettyBoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange guder finnes det i den kristne tro?

 

Kristendommen er en monoteistisk religion så vil tro at Gud/Jahve/Allah er guden til kristendommen, du vet som i alle de andre Abraham baserte religionene. Men de kristne tror at Gud sendte en del av seg selv som de kaller for den hellige ånd til å befrukte en jomfru jente som fødte Jesus som fikk denne hellige ånd delen av Gud i seg.

 

Så Gud = Gud

Den hellige ånd = en del av Gud

Jesus = en del av Gud 

 

Gud + den hellige ånd + Jesus = Treenigheten.

 

Når Jesus døde så tror jeg det kun var mennesket Jesus som døde, ikke den guddommelige fantasi delen.

Lenke til kommentar

jesus sa selv i matteus 26:52-53  «Stikk sverdet på plass igjen,+ for alle som griper til sverd, skal bli drept med sverd.+ 53 Eller tror du ikke at jeg kan be min Far om å sende meg mer enn tolv legioner engler i dette øyeblikk?+

Så jesus bestemte selv om han skulle dø for alle menesker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...