Gå til innhold

Hvorfor måtte Gud drepe sin egen sønn?


  

24 stemmer

  1. 1. Var det virkelig nødvendig å drepe Jesus for å tilgi menneskenes synder?

    • Ja, det var eneste måten Gud kunne klare å tilgi oss
      4
    • Nei, han kunne fint tilgitt oss uten å drepe sin egen sønn
      20


Anbefalte innlegg

Beklager. Der gikk det altfor fort i svingene på morgenen. Menneskeofringen er av kristne fremstilt som en tilgivelse, ikke straff nei. Likevel, jeg tenker selv at Jesus må ha sett det som en straff. Selv om hele treenighetskonseptet gjør ting vanskelig, så får jeg inntrykk av at de fleste kristne ser på Jesus som i hvert fall delvis menneske.

Gud ofret visstnok Jesus for å bøte på våre synder. Hvis Jesus var menneske og kunne lide så må det ha føltes som en straff å henge på korset.

Uansett, det var en feilkobling fra min side. Selve konseptet med at en allmektig, altseende gud måtte ofre noen (som er en del av guden men likevel separat) for å kunne tilgi sine egne skapelser diverse synder som guden allerede visste at de kom til å utføre, er så totalt absurd for meg at jeg kommer til kort når jeg diskuterer det.

Nei, mennesket Jesus ofret seg selv til Gud, sin Far.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Hvorfor måtte Gud drepe sin egen sønn? Det er egentlig et veldig godt spørsmål, fordi det berører det mest sentrale temaet i den kristne lære. Men spørsmålet inneholder en påstand som er gal. For Gud drepte ikke sønnen sin, jeg vil heller formulere det slik: Hvorfor var det nødvendig for Gud å komme til verden som mennesket Jesus, for så å ofre seg for verdens synd?

 

Svaret kan vi finne i det jødiske offersystemet. Øye for øye, tann for tann. Rettferdighet må gjenopprettes når en urett er begått. Hvis det ikke skjer, får hatet næring og vokser. Men det som gjerne blir oversett, er at ikke bare den som har blitt krenket har behov for rettferdighet. Også den som har krenket, om han er rettferdig, ønsker å forlike seg med den han skylder noe.

 

Så hvordan kan rettskafne mennesker forlike seg med Gud? Når det ikke finnes et offer stort nok som kan gjenopprette skaden man har forårsaket. Det er en umulighet. Med mindre Gud selv stiger ned fra sin himmelske trone, og blir det fullkomne mennesket Jesus som ofrer seg for troende menneskers soning.

 

Så Jesu offer var nødvendig for at vi skulle kunne forlike oss med Gud. Et offer så stort og fullkomment at det dekker all verdens overtredelser fra historiens begynnelse til slutt. Og Guds uendelig rike kjærlighet gjorde det mulig.

 

Og løftet er at hver den som tror på Jesu gudommelige kjærlighet og offer, ikke skal dø, men ha evig liv.
Lenke til kommentar

Du forherliger Jesus til det ultimate offeret, men hva ofret han egentlig?

 

- Han visste han skulle ofres.

- Han - som også er Gud - hadde omtrent sin eneste funksjon i å ofre seg selv til seg selv.

- Han måtte gjennom en liten helg med lidelse. Hvor stort offer er det, når en sammenligner med de utallige mennesker som har et helt liv i lidelse?

- Ifølge tekstene visste han hele tiden at ved slutten av lidelsen ventet en uendelighet med makt og herlighet.

 

Virker ikke som noe særlig offer, egentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så hvordan kan rettskafne mennesker forlike seg med Gud? Når det ikke finnes et offer stort nok som kan gjenopprette skaden man har forårsaket. Det er en umulighet. Med mindre Gud selv stiger ned fra sin himmelske trone, og blir det fullkomne mennesket Jesus som ofrer seg for troende menneskers soning.

 

Så Jesu offer var nødvendig for at vi skulle kunne forlike oss med Gud. Et offer så stort og fullkomment at det dekker all verdens overtredelser fra historiens begynnelse til slutt. Og Guds uendelig rike kjærlighet gjorde det mulig.

En ting er logikken bak det at Gud må sørge for at et aspekt av seg selv må ofres når Gud samtidig er dommeren, men en annen ting er som afterall påpeker at offeret ikke virker særlig stort.

 

Jesu lidelse slik vi ser den forklart i bibelen er jo forsvinnende liten i forhold til lidelsen tusenvis av mennesker opplever daglig. Og ingen av disse menneskene opplever jo å bli tatt opp til himmelen for så å bli hyllet som menneskenes frelser for resten av evigheten for sitt offer, slik Jesus ble.

 

Så hva var det egentlig som ble ofret? Jesus ble sendt til jorden, opplevde et par dagers lidelse og vendte tilbake til himmelen. På hvilken måte var det det ultimate offeret?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Virker ikke som noe særlig offer, egentlig.

 

 

Så hva var det egentlig som ble ofret?

 
Sett at du er en biolog som kommer over ei maurtue, og ser at de har innordnet seg slik at maurtua vil kolapse og alle kommer til å dø. Den eneste måten du kunne formidlet dette til dem, er om du selv var en maur. Du har også kunnskap om hvordan dette kan gjøres, slik at du gjenfødes som maur. Men hvem bryr seg vel om ei maurtue? Det kryr av dem. Dessuten vet du at nesten ingen maur kommer til å tro på at du kommer med livsviktig kunnskap utenfra. Du vet at du kommer til å bli hånet og latterliggjort. De få som tror på deg vil overleve, men de andre vil torturere og drepe deg. Når du er borte kommer de til å forfølge de som tror på deg på samme måte. Et menneske som blir maur for å redde maurtua, hvilket offer er vel det, håner de ... ;)
 
Gud visste alt dette, men gjorde det likevel.
Lenke til kommentar

Sett at du er en biolog som kommer over ei maurtue, og ser at de har innordnet seg slik at maurtua vil kolapse og alle kommer til å dø. Den eneste måten du kunne formidlet dette til dem, er om du selv var en maur. Du har også kunnskap om hvordan dette kan gjøres, slik at du gjenfødes som maur. Men hvem bryr seg vel om ei maurtue? Det kryr av dem. Dessuten vet du at nesten ingen maur kommer til å tro på at du kommer med livsviktig kunnskap utenfra. Du vet at du kommer til å bli hånet og latterliggjort. De få som tror på deg vil overleve, men de andre vil torturere og drepe deg. Når du er borte kommer de til å forfølge de som tror på deg på samme måte.

...men du vet også at tiden hvor de som tror på deg blir forfulgt er relativt kort, og at antalllet som tror på deg vil vokse til å bli den største religionen i verden, og maurtuene blir fylt av dem som priser og ærer deg.

 

Du vet også at hånet, latterliggjøringen og tortureringen du selv blir utsatt for, er mikroskopisk i forhold til all lidelse millioner av andre maur blir utsatt for, og at du etter din maurdød er tilbake i din egen himmel hvor du kan motta æren i all evighet - i motsetning til millioner av andre maur som lider sin død.

 

 

Så hvorfor er ditt offer så fantastisk stort igjen?

Endret av theNiceOne
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...men du vet også at tiden hvor de som tror på deg blir forfulgt er relativt kort, og at antalllet som tror på deg vil vokse til å bli den største religionen i verden, og maurtuene blir fylt av dem som priser og ærer deg.

 

Så du tror et menneske vil bry seg om å bli priset og æret av maur? Nei, det kan du virkelig ikke mene. Med mindre du har inhalert noe ulovlig.

 

Så du ville gjort det? Blitt en maur for å redde noen stakkars maur i en maurtue? Det er jo ikke noe offer, ifølge deg, så hvorfor ikke.

Lenke til kommentar

Så du tror et menneske vil bry seg om å bli priset og æret av maur? Nei, det kan du virkelig ikke mene. Med mindre du har inhalert noe ulovlig.

Iom. at bibelen legger svært stor vekt på at vi skal prise og ære gud, og at det ikke finnes noen vei til himmelen uten å tro på han, virker det jo som om gud bryr seg svært mye om dette.

 

 

Så du ville gjort det? Blitt en maur for å redde noen stakkars maur i en maurtue? Det er jo ikke noe offer, ifølge deg, så hvorfor ikke.

Nå er det ikke jeg som har skapt maurene, elsker dem og har sørget for at det har blitt skrevet en bok og dannet en religion til ære for meg blant maurene.

 

Hadde dette vært tilfelle og jeg kunne valgt å være maur noen minutter for å redde dem for så å bli menneske igjen, ville jeg nok utholdt det uten å regne det som noe stort offer.

Endret av theNiceOne
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og som bilde av Gud, så var mennesket i stand til å synde, og forårsake bruddet. Det må bety at Gud også er feilbarlig på samme måte - hvis ikke, så stemmer det jo ikke at mennesket var skapt i Guds bilde.

 

... hvis det da ikke betyr at mennesket var skapt til å ligne på Gud, men som en dårligere, feilbarlig kopi. I så fall må vel den som har skapt mennesket så feilbarlig ha mye av skylden.

Det har jo med at vi er skapt med en fri vije (som er en gave fra gud) vi kan velge å være lydige eller ikke. (2. Mos 19:3–6)Hvis dere nå nøye vil adlyde meg og holde min pakt, skal dere bli min spesielle* eiendom blant alle folkene,+ for hele jorden tilhører meg.+ 6

Og konsekvensen av å velge å være ulydig visste de jo.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Det har jo med at vi er skapt med en fri vije (som er en gave fra gud) vi kan velge å være lydige eller ikke. (2. Mos 19:3–6)Hvis dere nå nøye vil adlyde meg og holde min pakt, skal dere bli min spesielle* eiendom blant alle folkene,+ for hele jorden tilhører meg.+ 6

Og konsekvensen av å velge å være ulydig visste de jo.

"Fri vilje er en drøm som kun eksisterte i edens hage" (Rosenius). Vi er alle treller under synden og det er vi til vi dør hvis ikke Herren i sin store nåde får vekket oss opp fra dødens søvn. Set fikk en sønn etter hans bilde etter fallet. Bilde etter Gud er bare menneske skapt drøm.

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
Lenke til kommentar

Jeg er Jehova; jeg har ikke forandret meg. – Mal 3:6.

Løsepengen har blitt betalt for alltid. (Hebr 9:24–26)

Adam ga oss døden i arv, men Kristi gjenløsningsoffer vil gi oss evig liv.

Takket være gjenløsningen har vi blitt frigjort fra Satans verden, og vi lever ikke lenger i frykt for døden. (Hebr 2:14, 15)

 

https://wol.jw.org/no/wol/b/r3/lp-n/nwtsty/N/2018/58/9#study=discover&v=58:9:24-58:9:26

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For en tittel; Hvorfor måtte Gud drepe sin sønn?

 

Var det Gud som drepte ham? Jesus ble drept av mennesker, av de såkalte vingårdsbøndene som ikke ville gjøre det pakten påbød. Dette gjentok seg og Gud rev det første tempelet og folket ble sendt I landflyktighet. Tempelet ble omsider gjenoppbyget av Kong Kyros som ifølge kyrossylinderen var innsatt av Marduk, Babylonernes gud.

Etthvert forsøk på å få Israelittene til å omvende seg ble sabotert. Profetene og Guds sendebud ble forfulgt og drept. Så sendte Gud sin egen sønn slik vi ser i lignelsen om VINBØNDENE OG ARVINGEN.

 

"Jeg vil sende min egen kjære sønn. Ham vil de vel ha respekt for.’ Men da vinbøndene fikk se sønnen, samrådde de seg med hverandre og sa: ‘Der har vi arvingen! La oss slå ham i hjel, så blir arven vår.’ Dermed kastet de ham ut av vingården og slo ham i hjel. Hva skal nå vingårdens herre gjøre med dem? Han skal komme og gjøre ende på disse vinbøndene og overlate vingården til andre." (Mark 12.1)

 

Vi ser det samme I lignelsen om “Kongesønnens bryllup” hvor kongen (Gud) sendte ut sin hær og brente byen til dem som hadde drept utsendingene hans og heller ikke aksepterte invitasjonen. (Matt 22,7), og er sannsynligvis en henspeiling på romernes erobring av Jerusalem I år 70. Byen og tempelet ble brent ned til grunnen som følge av drapert på arvingen.

 

Gud og også Jesus visste at det kom til å skje. Jesus var fullstendig klar over at disse kom til å ta livet av han, men det var et helt nødvendig offer han gav og han gjorde det frivillig. Han sonet med dette også Adams synd og gav således etterkommerne en ny sjans. Og ved at Jødene forkastet pakten kom en ny pakt som inkluderer alle. Riket ble så gitt til følgerne av Jesus og det gjelder også de jøder og israelere som vender om. (Rom 11,5)

 

Jesu offer var nødvendig som følge av fallet, og for å kunne gjenopprette det falne, men han ble drept av mennesker som ikke tåler sannhet og forandringer. Se bare på frigivingen av den lovløse Barrabas. Derfor er ikke dramaet over enda.

Endret av Eva Marie72
Lenke til kommentar

"Fri vilje er en drøm som kun eksisterte i edens hage" (Rosenius). Vi er alle treller under synden og det er vi til vi dør hvis ikke Herren i sin store nåde får vekket oss opp fra dødens søvn. Set fikk en sønn etter hans bilde etter fallet. Bilde etter Gud er bare menneske skapt drøm.

 

Så du bestemmer ikke selv om du skal lyve, stjele, drepe, begjære din nestes hustru, baktale, svike og bedra, for å nevne noen av syndene Gud forbyr mennesket å gjøre. Det står at synden ligger på lur, men du skal selv være herre over den.

 

Er det ikke så at dersom du har godt i sinne, da kan du løfte op ditt ansikt? Men har du ikke godt i sinne, da ligger synden på lur ved døren, og dens attrå står til dig, men du skal være herre over den. (1 Mosebok 4:7)

 

Som det står i Jakobs brev fristes mennesket av sin egen lyst og må holde seg selv i tømmer. Det handler om å lære seg selvkontroll like mye som å lære seg hva som er rett og galt. De fleste barn prøver å stjele en gang, men de fleste lærer at det er galt. Noen blir dessverre aldri voksne.

 

Salig er det mennesket som holder ut i fristelser. For når han har stått sin prøve, skal han få livets seierskrans, som Gud har lovet dem som elsker ham. Ingen som blir fristet, må si: «Det er Gud som frister meg.» For Gud fristes ikke av det onde, og selv frister han ingen. Alle blir fristet av sitt eget begjær, som lokker og drar. Når lysten er blitt svanger, føder den synd, og når synden er moden, føder den død.

 

La dere ikke føre vill, mine kjære søsken! (Jak 1,12)

Endret av Eva Marie72
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Så du bestemmer ikke selv om du skal lyve, stjele, drepe, begjære din nestes hustru, baktale, svike og bedra, for å nevne noen av syndene Gud forbyr mennesket å gjøre. Det står at synden ligger på lur, men du skal selv være herre over den.

 

Er det ikke så at dersom du har godt i sinne, da kan du løfte op ditt ansikt? Men har du ikke godt i sinne, da ligger synden på lur ved døren, og dens attrå står til dig, men du skal være herre over den. (1 Mosebok 4:7)

 

Som det står i Jakobs brev fristes mennesket av sin egen lyst og må holde seg selv i tømmer. Det handler om å lære seg selvkontroll like mye som å lære seg hva som er rett og galt. De fleste barn prøver å stjele en gang, men de fleste lærer at det er galt. Noen blir dessverre aldri voksne.

 

Salig er det mennesket som holder ut i fristelser. For når han har stått sin prøve, skal han få livets seierskrans, som Gud har lovet dem som elsker ham. Ingen som blir fristet, må si: «Det er Gud som frister meg.» For Gud fristes ikke av det onde, og selv frister han ingen. Alle blir fristet av sitt eget begjær, som lokker og drar. Når lysten er blitt svanger, føder den synd, og når synden er moden, føder den død.

 

La dere ikke føre vill, mine kjære søsken! (Jak 1,12)

For jeg vet at i mig, det er i mitt kjød, bor intet godt; for viljen har jeg, men å gjøre det gode makter jeg ikke; 19for jeg gjør ikke det gode som jeg vil, men det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg. 20Men gjør jeg det som jeg ikke vil, da er det ikke mere jeg som gjør det, men synden, som bor i mig. …

Lenke til kommentar

Verset du viser til er I det omstridte Romerbrevet som går på tvers av Jesu lære. Det skaper stor konflikt og splittelse (splitt og hersk) I kristenheten fordi det går på tvers av Jakobs brev, Evangeliene, Jesu lære, Guds lov og løfte om straff for lovbrudd, løfte om straff og belønning for onde og gode gjerninger, og hele GT. I tillegg er det I Romerbrevet ulogisk I forhold til det mer logiske Jakobs brev. Den samme konflikten oppstår rundt dette med tro og gjerninger. Du burde studere det. Jak 2,14 Den delen av kristenheten som ikke har gjerninger er uvirksom. Den delen av Kristi legeme er dødt eller I beste fall lam. Det sier seg selv og slik vokser ondskapen I verden, ikke det gode og rettferdige. De er lokket inn I skyggen av et tre mens en mindre del må utføre Guds-tjenesten. Snedig trick det der…

 

Du er selv ansvarlig for dine handlinger og alt du VET er galt å gjøre vil få konsekvenser. Det er bibelen klar på. Se også Hebreerbrevet om å kjempe mot synden som om det gjaldt livet,

 

Ja, la meg få se den sønn som faren ikke viser til rette! Hvis dere ikke blir vist til rette som alle andre, er dere ikke sønner, men uekte barn. Vi har hatt våre jordiske fedre som oppdro oss, og vi hadde respekt for dem. Har vi ikke mye større grunn til å bøye oss under åndenes Far, så vi kan vinne livet?

 

All irettesettelse synes nok å være mer til sorg enn til glede mens den står på. Men siden gir den tilbake fred og rettferd som frukt hos dem som er blitt oppøvd ved den. Derfor, styrk de slappe hender og de vaklende knær! (Hebreerbrevet 12,4)

 

Det gale gjør man i barn og ungdomsårene, men så modnes .. de fleste. Selv barn av ikke-troende lærer seg folkskikk og så skal ikke de troende med Guds ånd I seg klare det? Vel, bibelen sier noe helt annet om du leser resten av boken.

 

Det et menneske sår, det skal han også høste. Den som sår i sitt kjød, skal høste fordervelse av kjødet. Men den som sår i Ånden, skal høste evig liv av Ånden. (Gal. 6,7-8)

 

Jeg skal ikke påstå at hele Romerbrevet er feil, men der har det sneket seg inn ting som skaper stor splid der det skulle være gode gjerninger, kjærlighet, samhold og enhet som rår. slik mister kristenheten sin styrke. Romerbrevet sier også:

 

La altså ikke synden herske i den dødelige kroppen deres, så dere følger kroppens lyster.  Og still ikke lemmene deres til tjeneste for synden, som våpen for urett. Men still dere selv og lemmene deres til tjeneste for Gud, som våpen for det som er rett. (Rom 6,12)

 

Den som er født på ny, har fått DHÅ og det nye liv har lært av ånden hvordan man blir syndfri og kommer inn under kjærlighetens lov. Den loven som ikke fjerner, oppfyller Guds bud. Ved å alltid handle i kjærlighet vil man ikke gjøre noe galt og bryter hverken Guds eller samfunnets lover.

 

De er satt fri fra synden og har blitt tjenere for det som er RETT (Rom 6,18)

Endret av Eva Marie72
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...