Gå til innhold

Hvorfor måtte Gud drepe sin egen sønn?


  

24 stemmer

  1. 1. Var det virkelig nødvendig å drepe Jesus for å tilgi menneskenes synder?

    • Ja, det var eneste måten Gud kunne klare å tilgi oss
      4
    • Nei, han kunne fint tilgitt oss uten å drepe sin egen sønn
      20


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som tror på bibelen, tror jo den er inspirert av gud.

Da er det jo merkelig om han flere ganger i bibelen sier han alene er gud?

salme 86:10 For du er stor og gjør enestående ting.+

Du er Gud, du alene.

salme 83:18 La folk få vite at du, som har navnet Jehova,+

du alene er Den Høyeste over hele jorden.+

jes 2:17 De stolte skal stå der med skam,

og de arrogante skal bli ydmyket.

Jehova alene skal bli opphøyd den dagen.

åpenbaringen 15:3 De sang Guds slave Moses’ sang+ og Lammets sang:+

«Store og enestående er dine gjerninger,+ Jehova* Gud, Den Allmektige.+ Rettferdige og sanne er dine veier,+ evighetens Konge.

 

Og da blir jo hans første fødte sønn jesus   hans sønn

Lenke til kommentar

Så jesus var 100% menneske og 1/3 Gud?

 

Sånn jeg har forstått det så var han 100% menneske men hadde også en del av gud i seg. Nå er dette en Abrahamisk religion så det er så klart ikke lett å finne logikk i alt som blir påstått.

 

Father = Gud

Son = Jesus

The Holy Spirit = Guds sjel eller noe lignende.

 

1138px-Shield-Trinity-Scutum-Fidei-Engli

Lenke til kommentar

Når Jesus ble født, visste han at han var Gud?

Var Jesus allvitende?

Jona 2:1Herren sendte en stor fisk som slukte Jona; og han var i fiskens buk i tre dager og tre netter. Jesus ga dette som et tegn på hans død. Så han blir korsfestet på en fredag og er tilbake på søndag morgen. Så da får vi fredag natt, lørdag morgen, lørdag natt og søndag morgen. da får vi 1 dag og 2 netter.

Kan en Gud ha en Gud? Hvis nei, hvorfor ba Jesus til Gud?

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det så var han 100% menneske men hadde også en del av gud i seg. Nå er dette en Abrahamisk religion så det er så klart ikke lett å finne logikk i alt som blir påstått.

 

Father = Gud

Son = Jesus

The Holy Spirit = Guds sjel eller noe lignende.

 

 

Både Faderen og Den hellige ånd er i Sønnen, derav Faderen, Sønnen og Den hellige ånd.

 

Joh 14:10 "De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger."

 

Joh 20:22 "Så åndet han på dem og sa: «Ta imot Den hellige ånd"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Så du mener at Jesus visste at han skulle dø på korset?

Why have you forsaken me? Mark: 15:34

 

Kristne tror jo at Jesus er selve Gud? Stemmer ikke dette? Så Gud drepte seg selv?

Ja det visste han og fortalte til sine displer.

 

Matt 16:21 "Fra da av begynte Jesus Kristus å gjøre det klart for disiplene sine at han måtte dra til Jerusalem, og at de eldste, overprestene og de skriftlærde skulle la ham lide mye. Han skulle bli slått i hjel, og den tredje dagen skulle han reises opp"

 

Faderen var i Jesus, men forlot ham før han døde, derav "Why have you forsaken me? Mark: 15:34"

 

Nei de kristne tror ikke Jesus er Faderen, de tror at Faderen er i Jesus.

 

Joh 14:10 "De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger"

Lenke til kommentar

Når Jesus ble født, visste han at han var Gud?

Var Jesus allvitende?

Jona 2:1Herren sendte en stor fisk som slukte Jona; og han var i fiskens buk i tre dager og tre netter. Jesus ga dette som et tegn på hans død. Så han blir korsfestet på en fredag og er tilbake på søndag morgen. Så da får vi fredag natt, lørdag morgen, lørdag natt og søndag morgen. da får vi 1 dag og 2 netter.

Kan en Gud ha en Gud? Hvis nei, hvorfor ba Jesus til Gud?

 

Etter min oppfattelse av boken så nei. Han visste ikke det når han ble født.

Om han var allvitende? Tja. Han kunne vel snakke med Gud. Noe ikke andre kunne så han kunne vel få svar på alt han ville vite. Ikke at det er det samme som å være allvitende men det er nært beslektet.

 

Tenkt deg at Muhammed hadde kunne hatt en direkte dialog med Allah til daglig. Muhammed hadde vel ikke blitt ansett for å være allvitende men han ville hatt nøkkelen til å oppnå ALL VITEN han ønsket.

 

Men skal ikke blande meg for mye borti dette da jeg ikke ser hvordan noen oppriktig kan bli overtalt om at en tolkning av en fortelling på dette nivået er sannhet. Men tipper det er noen kristne her som har sine egne innbilninger og fastsatte svar på alt sammen. Man trenger tross alt ikke mer enn en pappa eller en prest som hvisker det inn i øret fra ung alder så forblir det ofte med en livet ut..

Blir som å tro at det finnes kritthvite hester med vinger som man kan ri og fly på helt til månen.

 

La jernalderskrøner forbli jernalderskrøner  :thumbup:

Lenke til kommentar

det lille spørsmålet er hvis gud har en far, hvem er da faren til gud, hvem er bestemorra til gud? svaret er gud har en gud over han, og guden over han har en gud over han igjen. bestemorra til gud har en gud over henne, og guden til bestemorra har enda en gud over henne. akkuerat som en løk. den har flere lag med skall etter skall etter skall i det uendelige. vi mennesker er blitt lurt av virkeligheten vi er fanget i uendelige lag og vil aldri komme oss ut av denne virkelgheten, sorry folkens vi er blitt fanget i en datamsakin akkurat som i filmen matrix. akkurat som universet, vi vil aldri komme ut av universet, hva skal vi gjøre, jeg vet ikke men jeg vet vi er fanget her for å lide amen

Lenke til kommentar

det lille spørsmålet er hvis gud har en far, hvem er da faren til gud, hvem er bestemorra til gud? svaret er gud har en gud over han, og guden over han har en gud over han igjen. bestemorra til gud har en gud over henne, og guden til bestemorra har enda en gud over henne. akkuerat som en løk. den har flere lag med skall etter skall etter skall i det uendelige. vi mennesker er blitt lurt av virkeligheten vi er fanget i uendelige lag og vil aldri komme oss ut av denne virkelgheten, sorry folkens vi er blitt fanget i en datamsakin akkurat som i filmen matrix. akkurat som universet, vi vil aldri komme ut av universet, hva skal vi gjøre, jeg vet ikke men jeg vet vi er fanget her for å lide amen

Jesus ord er veien ut av mørket inn livet, det han sier er sant.

 

Joh 5:24 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som hører mitt ord og tror på ham som har sendt meg, har evig liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden til livet. Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den time kommer, ja, den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve."

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Du konstruerer Gud i ditt eget bilde og har derfor et dårlig bilde av Gud. Ingen ting er Guds skyld, alt er din egen skyld.

 

Fordi han ikke er annet en et speilbilde av din egen fantasi formet av noen gamle tekster.. Men ja det stemmer. Alt er din skyld, ikke noe er Gud sin skyld fordi han ikke er noe som kan ha skyld. Han er bare oppspinn ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du konstruerer Gud i ditt eget bilde og har derfor et dårlig bilde av Gud. Ingen ting er Guds skyld, alt er din egen skyld.

 

Gud konstruerte mennesket i sitt bilde i følge din teologi, det er derfor et korrekt bilde av gud. Eller mener du at gud ikke er kompetent i sitt skaperverk? Er han skyldig eller inkompetent? Litt samme spørsmål som jeg har stilt til deg i evolusjonstråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gud konstruerte mennesket i sitt bilde i følge din teologi, det er derfor et korrekt bilde av gud. Eller mener du at gud ikke er kompetent i sitt skaperverk? Er han skyldig eller inkompetent? Litt samme spørsmål som jeg har stilt til deg i evolusjonstråden.

Mennesket var (som Jesus) et bilde av Gud, før det vendte Gud ryggen.

 

Du må skille mellom hva som er tema i de enkelte trådene, ellers blir det bare sur. Diskuter evolusjon i evolusjonstråden og Gud i denne tråden, ikke omvendt.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Dersom mennesket kunne snu ryggen til vil det vel så si at gud like gjerne kunne snu ryggen til oss. Dersom vi var bilder av gud og hadde den egenskapen. Og mitt spørsmål handlet om gud. Er han skyldig eller inkompetent?

Alle forsøk på å gi Gud skylda for bruddet mellom mennesket og Gud er meningsløst. Mennesket har ene og alene skylda. Det er derfor du som menneske må be om tilgivelse for å kunne komme tilbake til paradiset dvs. til livet sammen med Gud.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...