Gå til innhold

Rapport: En Tesla X må kjøre mer enn en halv million kilometer før den slipper ut mindre CO2 enn denne dieselbilen


Anbefalte innlegg

Seriøst, hvordan skal en ta denne rapporten seriøst når den starter med å sammenligne to helt forskjellige biler? I tillegg til at et lass av andre tester viser at dette ikke stemmer i det heletatt. Skal bli spennende å lese all triksingen de har gjort. batteribytte pr 100 000? 

 

Hei Salvesen ☺

 

Alltid hyggelig!

 

Vi bør selvsagt bare ta på alvor rapporter som sier at elbiler er superrene og løsningen på alle transportproblemer. Helst bør vi kun stole på forskning bestilt av Mercedes på den tiden de var en storeier i, og samarbeider tett med, Tesla. Bellona har jo også publisert noen grundige artikler om forurensing fra dieselbiler, og vi må i den forbindelse ikke tenke på at Hauge og Musk samarbeider tett og ferierer sammen.

 

 

http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/

 

Ha en fortsatt fin dag!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Elbil er det beste valget med tanke på CO2-utslipp"

 

Selvfølgelig.

Enten transporten er drevet av kun  batteri, eller med Hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger slipper det ut null av lokal forurensning.

Det er selvfølgelig lokal forurensning som er viktig for folk. ( Og antagelig  & dermed også for kloden og klodens mennesker.)

 

Produksjonen av  strømmen blir vanskelig mer forurensende enn produksjon av olje. Og olje-forbrenning forurenser , uansett partikkelfilter og effektiv(ere) forbrenning, mer enn elektrisk energibruk.

 

Hvis man skal sammenlikne hummer & kanari kunne man likegodt si at en sofa eller et kjøkken forurenser mer enn en bil.

Lenke til kommentar

 

Seriøst, hvordan skal en ta denne rapporten seriøst når den starter med å sammenligne to helt forskjellige biler? I tillegg til at et lass av andre tester viser at dette ikke stemmer i det heletatt. Skal bli spennende å lese all triksingen de har gjort. batteribytte pr 100 000? 

Hei Salvesen ☺

 

Alltid hyggelig!

 

Vi bør selvsagt bare ta på alvor rapporter som sier at elbiler er superrene og løsningen på alle transportproblemer. Helst bør vi kun stole på forskning bestilt av Mercedes på den tiden de var en storeier i, og samarbeider tett med, Tesla. Bellona har jo også publisert noen grundige artikler om forurensing fra dieselbiler, og vi må i den forbindelse ikke tenke på at Hauge og Musk samarbeider tett og ferierer sammen.

 

 

http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/

 

Ha en fortsatt fin dag!

 

 

Det var ikke det jeg sa nei, jeg sa sammenligningsgrunnlaget er rart og at de fleste andre livsløpsanalyser har andre outcomes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fint lite nytt i denne artikkelen, bortsett fra at den belyser at Tyskland har en vei å gå når det gjelder CO2 utslippene fra elektrisitets produksjon. Tyskland har en god del solenergi, men samtidig mye kullkraft. Kombinerer man elbiler med solenergi får man en veldig bra miks, så derfor har Tyskland stort potensiale for å kjøre elbiler på ren energi. Og de som tenker miljø vil gjerne også være opptatt av at energien man lader elbilen med kommer fra fornybare kilder. Det er derfor litt bakstreversk å hele tiden se bakover i stedet for å se mulighetene som ligger fremover i tid. Biler med fossilt drivstoff kan aldri bli rene. Strømproduksjon må og vil på lang sikt bli 100% fornybar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ha ha ha Marius Valle, en gufs fra fortiden. Disse regnestykkene fikk regjeringen til å anbefale alle å kjøpe diesel bil for en stund siden. Diesel slipper ut verre ting enn CO2.

De er bare å sette seg inn i Diesel bilen sin og lukk garasje døren, tror ikke det er CO2 SOM TAR LIVET AV OSS..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Er det noen (utenom de som kjøpte think etc), som kjøper el-bil basert på miljøaspektet? Er det i det hele tatt noen tesla-eiere som noen gang har påberopt seg miljøalibiet? 

Folk er smarte som utnytter at systemet er som det er. At man får en bil som i utlandet koster det samme som en Maserati, til prisen av en OK utstyrt BMW 5 serie eller Audi A6. I tillegg får man gratis bom, gratis årsavgift, gratis "drivstoff" (superchargers) og noen plasser t.o.m gratis parkering!

Må jo være en av de største mytene at Teslaeiere ikke tenker miljø.

 

Jeg sparer ingenting i bommer og har ikke gratis parkering..

 

Men ja bilen bruker bare strøm og dette betaler jeg mye mindre for.

 

Det er god følelse å vite at vi ikke slipper ut nox lengre!

 

I tillegg er vår Model S den mest fantastiske familiefrakteren jeg vet om. ;)

Du får tenke litt på barna i Kongo som har gravd frem kobolt til elbilen din, så kanskje glorien falmer litt ;-)

 

https://steigan.no/2016/01/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/

 

Elbiler er noe skikkelig svineri, og bør boikottes på linje med bloddiamanter!

 

 

 

Teslas batterileverandør, Panasonic, henter kobolt fra Filippinene (Sumitomo Metal Mining). I fremtiden skal de utvinne det fra Canada, da de ønsker at produksjonen og innhenting av materiale skal skje i Nord-Amerika. 

 

Jeg ser forøvrig ikke helt poenget med det du driver med. Selv om det totale utslippet for ulike drivlinjer kan være nokså høyt hjelper elbiler i det minste for det lokale klimaet. Det kan vel ikke være negativt på noen måte? Vi har jo utfordringer i dag i en rekke norske storbyer, ikke minst i idylliske norske fjorder hvor cruisebåtene ferdes. 

 

Nok off topic tull. 

 

Interessant at de vektlegger CO2 alene. Tyske storbyer har allerede bannlyst dieselbiler uten partikkelfilter, skulle tro de også fokuserte på NOx, da den påvirker det lokale klimaet i langt større grad. 

Endret av Woods
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det eneste sjokkerende her er at TU og Marius Valle synker så ekstremt lavt som de gjør med dette digre og ekstremt tendensiøse oppslaget av denne ekstremt tendensiøse rapporten.

 

Elbil ER nye bedre mht klimagasser enn fossilbil. Faktisk så mye bedre at de vinner TIL OG MED om man tar helt koko forutsetninger som at det kjøres utelukkende på kullkraft. Årsaken er at fossilbil-motoren er 25% effektiv mens elmotoren er 95% effektiv. En elbil på kullkraft er ikke mye å skryte av for miljøet, men på et gjennomsnittlig kullkraftverk vil den likevel slippe ut mindre.

 

Dessuten er det ikke energimiksen i dag, men i levetiden til bilen som er relevant mhp om en elbil produsert i dag gjør mindre skade enn en fossilbil (for ikke å snakke om en artikkel som dette).

 

Men selv det er irrelevant for spørsmålet om hvorvidt samfunnet bør satse på elbiler og det fort. Vi har satset ganske mye her i Norge og oppnådd en brukbar markedsandel for elbiler de siste årene. Og nå er vi oppe i fem prosent andel av bilparken. Selv med 90% av nybilsalget tar det to tiår å oppnå 90% av bilparken.

 

Realistisk sett er det heller ikke mulig å bytte ut hele verdens bilproduksjon over natta. Så å se 30-40 år fremover er også for kortsiktig! Og alt dette er Valle utmerket godt klar over. Jeg har poengtert det mange ganger, og om han så det det eller har tenkt selv vet ikke jeg, men han har også skrevet om det.

 

Hertil kommer de 70,000 EU-borgerne som dør for tidlig hvert år og de langt flere som får lungesykdommer og andre luftveisproblemer som følge av partikkel-forurensing. Dieselbiler - særlig tungtransport - er den suverent største kilden.

 

Grunnen til at dette pisspreiket kommer finner du ved å kikke på hvor mange prosent av Tysklands økonomi og eksport og arbeidsplasser som er knyttet til bilindustrien.

 

Det er ikke rart folk ikke aner hva de skal tro lenger, om noe som helst. Media har null integritet, og det fører til at hvem som helst kan påstå hva som helst hvor som helst, og bli trodd av mange. For eksempel bloggere som får femti tusen kroner av lommerusket til en bilprodusent.

 

TU gjør som de gjør ikke fordi de er onde, men fordi internett har ført til at kontroversielle saker som gjør mange sinte er mest lønnsomme å produsere. Når en nyhet som dette blir tilgjengelig er det opplagt at veldig mange vil klikke seg inn og dermed generere annonseinntekter. Det er faktisk reklame som er selve roten av ondet. Men jeg må si at jeg ikke fatter hvordan en som Valle, som vet litt om dette, gidder å være med på det. Samfunnet ødelegges når demokratiet fullstendig slutter å fungere, og det gjør det når ingen har tillit og det blir umulig for folk å finne ut hva som er fakta. Trumpistan ligger foran i løypa, men dere gjør alt dere kan for å sikre at vi kommer etter.

 

Jeg kan være enig i at Marius Valle og TU ofte synker dypt i forhold til elbiler, men da fordi de som oftest neglisjerer problemstillingene knyttet til elbiler. De publiserer forskning som er kjøpt og betalt av Mercedes (storeier i Tesla), og hyller Musk som en gud.

 

Etter alt å dømme er Tesla snart konkurs, og da slipper vi forhåpentligvis alt elbiltullet. Er bare 11 % av Norges befolkning som har planer om å kjøpe elbil, men nesten halvparten av dem vil kjøpe elbil i år. Blir nok en topp i elbilsalget i år før bompengene begynner å øke og folk tar til fornuft. Elbil er bare tull.

Lenke til kommentar

Det eneste sjokkerende her er at TU og Marius Valle synker så ekstremt lavt som de gjør med dette digre og ekstremt tendensiøse oppslaget av denne ekstremt tendensiøse rapporten.

 

Elbil ER nye bedre mht klimagasser enn fossilbil. Faktisk så mye bedre at de vinner TIL OG MED om man tar helt koko forutsetninger som at det kjøres utelukkende på kullkraft. Årsaken er at fossilbil-motoren er 25% effektiv mens elmotoren er 95% effektiv. En elbil på kullkraft er ikke mye å skryte av for miljøet, men på et gjennomsnittlig kullkraftverk vil den likevel slippe ut mindre.

 

Dessuten er det ikke energimiksen i dag, men i levetiden til bilen som er relevant mhp om en elbil produsert i dag gjør mindre skade enn en fossilbil (for ikke å snakke om en artikkel som dette).

 

Men selv det er irrelevant for spørsmålet om hvorvidt samfunnet bør satse på elbiler og det fort. Vi har satset ganske mye her i Norge og oppnådd en brukbar markedsandel for elbiler de siste årene. Og nå er vi oppe i fem prosent andel av bilparken. Selv med 90% av nybilsalget tar det to tiår å oppnå 90% av bilparken.

 

Realistisk sett er det heller ikke mulig å bytte ut hele verdens bilproduksjon over natta. Så å se 30-40 år fremover er også for kortsiktig! Og alt dette er Valle utmerket godt klar over. Jeg har poengtert det mange ganger, og om han så det det eller har tenkt selv vet ikke jeg, men han har også skrevet om det.

 

Hertil kommer de 70,000 EU-borgerne som dør for tidlig hvert år og de langt flere som får lungesykdommer og andre luftveisproblemer som følge av partikkel-forurensing. Dieselbiler - særlig tungtransport - er den suverent største kilden.

 

Grunnen til at dette pisspreiket kommer finner du ved å kikke på hvor mange prosent av Tysklands økonomi og eksport og arbeidsplasser som er knyttet til bilindustrien.

 

Det er ikke rart folk ikke aner hva de skal tro lenger, om noe som helst. Media har null integritet, og det fører til at hvem som helst kan påstå hva som helst hvor som helst, og bli trodd av mange. For eksempel bloggere som får femti tusen kroner av lommerusket til en bilprodusent.

 

TU gjør som de gjør ikke fordi de er onde, men fordi internett har ført til at kontroversielle saker som gjør mange sinte er mest lønnsomme å produsere. Når en nyhet som dette blir tilgjengelig er det opplagt at veldig mange vil klikke seg inn og dermed generere annonseinntekter. Det er faktisk reklame som er selve roten av ondet. Men jeg må si at jeg ikke fatter hvordan en som Valle, som vet litt om dette, gidder å være med på det. Samfunnet ødelegges når demokratiet fullstendig slutter å fungere, og det gjør det når ingen har tillit og det blir umulig for folk å finne ut hva som er fakta. Trumpistan ligger foran i løypa, men dere gjør alt dere kan for å sikre at vi kommer etter.

 

Går an å være litt nøktern, vet du. Alt er ikke perfekt selv om det ser bra ut utenpå!

Og tror du virkelig noen i Norge hadde kjøpt elbiler dersom de ikke var sterkt subsidiert (ja, ja. Jeg VET det er feil ord, men du skjønner det sikkert) fra statens side? En og annen luring i Buddy fantes det jo, men hadde folk kjøpt en Leaf dersom den hadde kostet 750'? Neppe. Slik er det i så og si alle andre land, men i Norge har staten takket være sterk lobbyisme fra CO2-adelen sagt fra seg store inntektet på elbiler. Pass på nå, en dag er det over og elbilene må også stå for store skatteinntekter!

Lenke til kommentar

Det som ikke nevnes er hvilken energimiks produksjonen er basert på. CO2 utslippene fra produksjon er stort sett elektrisitet som medgår i batteriproduksjonen, og dersom den er basert på fornybar energi kan totalutslippet bli nær null.

 

Fossile biler kan til sammenligning aldri bli utslippsfri. Alle trinn fra brønn til bensinpumpe gir betydelige utslipp. Raffinering er eksempelvis en meget stor utslippskilde.

 

Jeg kan garantere at batteriproduksjonen ikke er basert på fornybar energi. Det er vel Kina og USA som er størst på batteriproduksjon, og stor andel fornybar energi er ikke akkurat det de landene er best kjent for.

 

"Fossile" biler er meg bekjent ikke en biltype. Det er snakk om Ottomotorer, Dieselmotorer eller elektriske motorer. Ottomotorer og Dieselmotorer kan drives med biodrivstoff, og dermed være like "utslippsfrie" som elbiler, men utslippet skjer direkte fra bilen og ikke i et kullkraftverk et annet sted.

Lenke til kommentar

Eneste gangen en elbil IKKE forurenser er når den står parkert uten lader eller kjøres, det siste sammenlignet med Diesel og Bensinbiler.

El/hybrid modeller veier mer enn tilsvarende Diesel og Bensinmodeller fra samme produsent, og dette gjør at selv om utslippet er minimalt, så generer det feks mer asfaltstøv pga den økte vekta.

Så det finnes ingen gratis lunsj.
 

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

 

Det som ikke nevnes er hvilken energimiks produksjonen er basert på. CO2 utslippene fra produksjon er stort sett elektrisitet som medgår i batteriproduksjonen, og dersom den er basert på fornybar energi kan totalutslippet bli nær null.

 

Fossile biler kan til sammenligning aldri bli utslippsfri. Alle trinn fra brønn til bensinpumpe gir betydelige utslipp. Raffinering er eksempelvis en meget stor utslippskilde.

 

Jeg kan garantere at batteriproduksjonen ikke er basert på fornybar energi. Det er vel Kina og USA som er størst på batteriproduksjon, og stor andel fornybar energi er ikke akkurat det de landene er best kjent for.

 

"Fossile" biler er meg bekjent ikke en biltype. Det er snakk om Ottomotorer, Dieselmotorer eller elektriske motorer. Ottomotorer og Dieselmotorer kan drives med biodrivstoff, og dermed være like "utslippsfrie" som elbiler, men utslippet skjer direkte fra bilen og ikke i et kullkraftverk et annet sted.

Drivstoff blir ikkje utsleppsfritt berre fordi det står "bio" foran. Du må måle ka som kjem ut eksosrøret, og ikkje drive og trikse med tall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elbiler er svært lite miljøvennlige, og produksjonen er forurensende og uetisk med stort innslag av farlig og helseskadelig barnearbeid for å skaffe kobolt. Det kreves 2000-7000 ganger så mye kobolt i en elbil som i en mobiltelefon.

 

I følge en artikkel i avisen du nå sitter og kommenterer, står det noe helt annet enn det du påstår om kobolt. Ta en titt her:

https://www.tu.no/artikler/vi-ser-naermere-pa-elbilens-skitne-hemmeligheter/396938

og les del 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

«Basert på tall fra 2013»

Ble litt vanskelig å konsentrere seg om artikkelen etter jeg leste dette.

Det blir nesten som at man skal teste strømforbruket på datamaskiner, og baserer seg på tall fra 2015 fordi det var siste tilgjenglige.

 

Hva har skjedde i Tyskland (og resten av verden) siden 213? Jo en forrykende utbygging av fornybar energi. I 2013 så var kullkraft suverent billigere å bygge ut enn feks solkraft. Men i 2017?

 

Vi kan ikke bruke historien til å beregne framtiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...