Gå til innhold

Lover opp til 700 kilometer rekkevidde i nye BMW i4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Skrevet

Hva er rekkevidden ved 10 kuldegrader og akseptabel temperatur i kupèen? Vent noen år, så begynner kjøperne å sjekke om elbilene er vinterisolert.

Skrevet

Hva er rekkevidden ved 10 kuldegrader og akseptabel temperatur i kupèen? Vent noen år, så begynner kjøperne å sjekke om elbilene er vinterisolert.

 

Jeg kjører først generasjon i3, og rekkevidden på sommeren er rundt 14mil med normal kjøring og klimatisering. I 10- er jeg nede i 10-11 mil etter forvarming. Med kald bil og drivlinje er rekkevidde og effekt bregrenset, samme som i en fossilbil. Samme gjelder med mye start og stopp. Fordelen kontra vår bil nr2, en fossilbil fra Mazda, er at elbilen er varm på få minutter.
  • Liker 4
Skrevet

Min erfaring med el vs diesel er at elbilen forvarmes før jeg kommer ut og jeg slipper hele skrape-helvetet. Dieselbilen tar 5 minutter med harking (og eksos-stank) før den lar seg skrape (ytterligere noen minutter). Ved daglig småkjøring slipper jeg å slite med kondens på tanken, slitasje pga kald motor osv, men må til gjengjeld tåle langt hyppigere lading (forbruket er ca doblet ved 10 km småturer, sammenlignet med 10 km på sommeren). På langkjøring er det mye mindre forskjell. Forbruket er da ca 20-30% høyere i -10 grader på bar asfalt enn på sommeren. Omtrent samme økning i forbruk som jeg opplevde med dieselbilen på vinteren. Jeg tror piggdekk, snø og kupevarme er hovedårsaken til økningen.

  • Liker 9
Skrevet

Flott. Framtiden er elektrisk.

 

Men med  med Hydrogen  som rekkevidde/tyngde-forlenger kan vi  greie oss med mindre batteri ( stort nok til daglig kort-kjøring og hjemmelading), men  uten rekkeviddeangst når  et nett som ikke har kapasitet ( Og må bygges ut med over-oppgradert nett og "smart"-målere, som koster mer enn å bygge ut hele landet med Hydrogenstasjoner.), eller fordi vi spontant trenger transport. -Eller lengre/tyngre transport.

Selv om batteri-elektrisk er mer effektivt enn Hydrogen-elektrisk, er begge deler mer effektivt enn fossilforbrenning.   Og altså med nullutslipp.  Og  nok fornybar elektrisk energi til transport,  fra sol, vind og hav vil alle nasjoner ha mulighet til. Olje kan brukes til mye annet nyttig og morsomt.

  • Liker 2
Gjest Slettet-376f9
Skrevet

Fossilbilene har ikke batterikapasitet til å drive en elektrisk ovn lenge nok til å varme opp kupéen.

Skrevet

Jadda, vi kan bruke hydrogen..

 

Og selvkjørende biler kan innredes med peisstue, så kan du bruke peisen til å drive en stirling-generator som leverer strøm til bilen. Bare ha med nok ved..

 

Blir så fint atte!!

  • Liker 6
Skrevet

Fossilbilene har ikke batterikapasitet til å drive en elektrisk ovn lenge nok til å varme opp kupéen.

 

Men nå bruker jo ikke fossilbilene batteriet til å varme opp kupéen da.

Gjest Slettet-376f9
Skrevet

Nei, det er derfor de ikke varmes opp på samme måte som elbiler. Du må lese post #10. ;)

Skrevet

Fossilbilene har ikke batterikapasitet til å drive en elektrisk ovn lenge nok til å varme opp kupéen.

Hvor mye strøm trenger de egentlig?

Jeg har 2 batterier i min bil og de lades under kjøring

Gjest Slettet-376f9
Skrevet

Det lar seg jo regne ut, da. Hvor mange watt er varmeapparatet på, og hvor lenge må det jobbe før du har akseptabel temperatur?

Skrevet

Det lar seg jo regne ut, da. Hvor mange watt er varmeapparatet på, og hvor lenge må det jobbe før du har akseptabel temperatur?

Kolben på de fleste ligger på mellom 3 og 6 kW.

Ved jevn kjøring i mellom 5 til 10 kuldegrader går det typisk rundt 2 til 3 kW på varme.

Gjest Slettet-376f9
Skrevet

Hvis batteriet er på 12 V må det levere 250 A for å yte 3 kW. Da er batteriet flatt etter et kvarter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...