Gå til innhold

[ACER] Greit at regjeringa og Støre selger landet til EU?


Anbefalte innlegg

 

At strømprisen kan komme til å øke er ikke det som bekymrer meg. Det som bekymrer meg er faren for at kraftverkene våre skal havne i utenlandske hender. Den makten er det ikke lurt å gi fra seg.

Energiproduksjonen i Norge bør egentlig være i fullt offentlig eie. Det er tross alt en nasjonal arv/skatt og en felles gode som vi alle nyter godt av i Norge.

Ja det mener jeg også. Dette er en skam, lite av den tankegangen hos politikerne dessverre. De er fornøyde så lenge de får gi vekk mest mulig suverenitet til EU. Snikinnmelding er det. Se bare på alle direktivene vi får tredd nedover oss igjennom EØS avtalen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

At strømprisen kan komme til å øke er ikke det som bekymrer meg. Det som bekymrer meg er faren for at kraftverkene våre skal havne i utenlandske hender. Den makten er det ikke lurt å gi fra seg.

Energiproduksjonen i Norge bør egentlig være i fullt offentlig eie. Det er tross alt en nasjonal arv/skatt og en felles gode som vi alle nyter godt av i Norge.

Ja det mener jeg også. Dette er en skam, lite av den tankegangen hos politikerne dessverre. De er fornøyde så lenge de får gi vekk mest mulig suverenitet til EU. Snikinnmelding er det. Se bare på alle direktivene vi får tredd nedover oss igjennom EØS avtalen.

 

 

Husk dealen vi skrev under på, den sier ingen private aktører, om noen skal slå inn en spiker her (evnt legge en kraftkabel) så blir det Statsnett og ingen andre. Staten skal både eie og drifte alt.

Lenke til kommentar

 

 

At strømprisen kan komme til å øke er ikke det som bekymrer meg. Det som bekymrer meg er faren for at kraftverkene våre skal havne i utenlandske hender. Den makten er det ikke lurt å gi fra seg.

Energiproduksjonen i Norge bør egentlig være i fullt offentlig eie. Det er tross alt en nasjonal arv/skatt og en felles gode som vi alle nyter godt av i Norge.

Ja det mener jeg også. Dette er en skam, lite av den tankegangen hos politikerne dessverre. De er fornøyde så lenge de får gi vekk mest mulig suverenitet til EU. Snikinnmelding er det. Se bare på alle direktivene vi får tredd nedover oss igjennom EØS avtalen.

 

 

Vel, i motsetning til å være underlagt USA sitt velde hvor vi bare får krig og innvandring, så er det positivt å være del av et Europeisk samarbeid. I min formening bør Norge helst være medlem i EU og Eurosonen.

 

EU i sin nåværende form er ikke hva jeg anser som optimalt. Dessverre kritiseres EU for helt latterlige ting, mens det som bør kritiseres ikke blir kritisert. Et Europeiske samarbeid er iallefall positivt, og kan f.eks bidra til å styrke alle landene i EU sin uavhengighet, om vi da kjeppjager USA og står for vårt eget forsvar.

 

Angående Euroen og Norsk deltagelse i EU, mener jeg det vil være positivt for Norge, fri flyt av varer osv, deltagelse i Euroen, vil senke prisene i Norge og øke utvalget i "monopol landet" Norge betraktelig. Vi er uansett ikke isolert fra Euroen, så jeg kan ikke se noe godt argument for å stå utenfor.

Lenke til kommentar

 

Sykt at det ble ja med tanke på hvor negative folket er på Meningsmålinger. Burde i det minste blitt folkeavstemning. 

 

Du mener det er ok at politikere dikterer politikken hjemme, alt utenom EU politikken. Hvor er dine krav til folkeavstemninger når det gjelder store politiske avgjørelser i Norge?

 

Vet ikke. Er vell egentlig bare et tegn på at et representativt demokrati ikke er perfekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sykt at det ble ja med tanke på hvor negative folket er på Meningsmålinger. Burde i det minste blitt folkeavstemning.

Rødt ville ha folkeavstemning, og la frem dette forslaget på Stortinget. Moxnes argumenterte på følgende måte:

Vi utfordrer FrP som sier at ved samfunnsmessige betydningsfulle saker er de for folkeavstemminger. Dette er en sak som handler om å avgi suverenitet. Denne saken kan få dramatiske konsekvenser for både strømpriser og industripolitikk. Hvis ikke dette er en sak av samfunnsmessig betydning vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Når de stiller til nyvalg, så burde det følge med en statistikk som sier hvor mange ganger de ikke var til stede under avstemning.

 

Trodde for øvrig det var det vararepresentanter var til for. Og vara for vararepresentant. Hvorfor er det ikke alltid noen der som kan avgi stemmen til den folkevalgte?

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Når de stiller til nyvalg, så burde det følge med en statistikk som sier hvor mange ganger de ikke var til stede under avstemning.

 

Trodde for øvrig det var det vararepresentanter var til for. Og vara for vararepresentant. Hvorfor er det ikke alltid noen der som kan avgi stemmen til den folkevalgte?

Det som ofte skjer ved avstemning er at den komiteen som har ansvar for saken er tilstede ved avstemning.

Dette sikrer at andre komiteer kan faktisk holde på med sine egne komités arbeid fremfor å hele tiden stemme på noe. Skulle man ha tvunget alle til salen for å stemme ville dette økt byråkratiet og behandlingstidens lengde ved at man ikke har noe tid til å lese, sette seg inn i saker etc.

 

En fordel med partisystemet er at man har vektlagt stemmeantall slik at oppmøte ved avstemning burde representere hvor store partiene er i Stortinget sånn generelt. Det er for vanskelig at alle politikerne skal sette seg inn i alle sakene for å sikre gode avstemninger, derfor har man underlagt politikere i forskjellige spesialiseringfelt (komité). Da legger partiene tillit til at politikerne skal fremme egne partiprogrammer i arbeidet man gjør. 

Lenke til kommentar

Sykt at det ble ja med tanke på hvor negative folket er på Meningsmålinger

 

Det har ikke noe å si hvor negative folk er, dette kommer fra EU og den eneste måten å stoppe det på er med en veto. Å nedlegge veto vil ha negative konsekvenser for Norge og politikerene som drømmer om å få toppjobber i EU.

 

Mange av de som stemte imot, ville ha stemt for om vi trengte flere stemmer til å innføre ACER, fordi de er redde for hva EU kommer til å gjøre.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som ofte skjer ved avstemning er at den komiteen som har ansvar for saken er tilstede ved avstemning.

Dette sikrer at andre komiteer kan faktisk holde på med sine egne komités arbeid fremfor å hele tiden stemme på noe. Skulle man ha tvunget alle til salen for å stemme ville dette økt byråkratiet og behandlingstidens lengde ved at man ikke har noe tid til å lese, sette seg inn i saker etc.

 

En fordel med partisystemet er at man har vektlagt stemmeantall slik at oppmøte ved avstemning burde representere hvor store partiene er i Stortinget sånn generelt. Det er for vanskelig at alle politikerne skal sette seg inn i alle sakene for å sikre gode avstemninger, derfor har man underlagt politikere i forskjellige spesialiseringfelt (komité). Da legger partiene tillit til at politikerne skal fremme egne partiprogrammer i arbeidet man gjør. 

 

 

De partier med så mange representanter at de kan benytte seg den type luksus avlastning ja, Stoknes i MDG og Moxnes i Rødt har ett en litt annen hverdag hvor de må sette seg inn i alt som kommer deres vei. Veldig krevende og man skal være rimelig allsidig og ryddig i hodet som enslig representant tror jeg :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...