Gå til innhold

[ACER] Greit at regjeringa og Støre selger landet til EU?


Anbefalte innlegg

Mesteparten av regningen består av diverse gebyrer, og ikke prisen på kWh. Husker ikke hvor mye kWh jeg bruker, men det er garantert mer enn gjennomsnittet. "Vanlige" folk eier ikke aircondition, nettopp fordi den er for dyr i drift.

Men som jeg nevnte over, så er ikke dette en rettferdig sammenligning. Meralco er et gjennomkorrupt selskap med monopol.

 

Se heller på tall over strømprisene i Europa, og sammenlign dem med kjøpekraft, så ser du hvor utrolig billig norsk strøm er.

 

Ok, her er statistikken

 

Norge er ikke latterlig billig, og boliger i Norge har behov for vesentlig mer strøm enn Danmark, Tyskland og Belgia.

 

Electricity_prices_for_household_consume

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den grafen er ikke justert for kjøpekraft. Jeg så på nøyaktig de samme tallene fra Eurostat da jeg regnet på dette i Desember i fjor.

 

Jeg kom frem til tre drastiske utstikkere. Norge, Luxembourg, og Liechtenstein. Alle andre land lå langt under.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Den grafen er ikke justert for kjøpekraft. Jeg så på nøyaktig de samme tallene fra Eurostat da jeg regnet på dette i Desember i fjor.

 

Jeg kom frem til tre drastiske utstikkere. Norge, Luxemburg, og Liechtenstein. Alle andre land lå langt under.

 

Om du skal justere for kjøpekraft bør du også justere for nødvendig strømforbruk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som jeg skrev i en annen tråd, det at strømprisene skal øke med dette er basert på synsing, NVE-direktøren skriver i faktisk.no artikkelen at han mener prisene styres av andre faktorer.

 

Energimarkedspakken er klimapositiv og fokusert inn mot fornybar energi, ACER er der for å kontrollere det hele og prøve å gjøre det mest mulig rettferdig for alle involverte parter og har kun myndighet i saker av teknisk art. Det hele bunner i mangelen av ett overhengende system som legger til rette for nødvendig samarbeid og som har kompetanse til å ta de riktige beslutninger om vi skal kunne utnytte strømressursene og fornye produksjonen. Dette haster forøvrig.

 

Så vi kan ikke alle sitte på hver vår tue som jo har blitt så popu(listisk)lært i disse proteksjonistiske tider om skal vi få til dette, og når både Norsk Industri som representerer det meste av kraftindustrien og miljøbevegelsen samlet stiller seg bak, da framstår bondepartiet gjenkjennelig sirumpa og Rødt/SV likeens ideologisk kontraproduktivte i sin motstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg skrev i en annen tråd, det at strømprisene skal øke med dette er basert på synsing, NVE-direktøren skriver i faktisk.no artikkelen at han mener prisene styres av andre faktorer.

 

Energimarkedspakken er klimapositiv og fokusert inn mot fornybar energi, ACER er der for å kontrollere det hele og prøve å gjøre det mest mulig rettferdig for alle involverte parter og har kun myndighet i saker av teknisk art. Det hele bunner i mangelen av ett overhengende system som legger til rette for nødvendig samarbeid og som har kompetanse til å ta de riktige beslutninger om vi skal kunne utnytte strømressursene og fornye produksjonen. Dette haster forøvrig.

 

Så vi kan ikke alle sitte på hver vår tue som jo har blitt så popu(listisk)lært i disse proteksjonistiske tider om skal vi få til dette, og når både Norsk Industri som representerer det meste av kraftindustrien og miljøbevegelsen samlet stiller seg bak, da framstår bondepartiet gjenkjennelig sirumpa og Rødt/SV likeens ideologisk kontraproduktivte i sin motstand.

Det er en håpløst ensidig artikel.

Her har jeg sakset mot-argumenter fra en artikel, med NTB som kilde.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/03/14/195379780/acer-sjef-vi-er-visst-beryktet-i-oslo

 

NTB har gjennomgått samtlige beslutninger Acer har tatt siden byrået åpnet dørene i mars 2011. Det er en kort liste. Alt i alt er det snakk om ti beslutninger.

Flertallet av beslutningene handler om måten ulike regionale energibørser fungerer på.

 

I enkelte saker har Acer vedtatt tekniske regler om prissetting i regionale markeder.

 

Acer har også makt til å gripe inn hvis berørte land ikke klarer å bli enige om hvem som skal ta regningen for en utbygging. En slik beslutning ble for eksempel tatt i 2015. Acer bestemte da at Litauen måtte betale for en kraftkabel mellom Litauen og Polen.

Så langt er kun én av Acers beslutninger blitt anket. Denne anken ble avvist.

 

I framtida ligger det an til at energibyrået vil få utvidede fullmakter. Men nøyaktig hvor mye makt EUs medlemsland vil gå med på å gi det, er ennå ikke avklart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en håpløst ensidig artikel.

Her har jeg sakset mot-argumenter fra en artikel, med NTB som kilde.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/03/14/195379780/acer-sjef-vi-er-visst-beryktet-i-oslo

 

NTB har gjennomgått samtlige beslutninger Acer har tatt siden byrået åpnet dørene i mars 2011. Det er en kort liste. Alt i alt er det snakk om ti beslutninger.

Flertallet av beslutningene handler om måten ulike regionale energibørser fungerer på.

 

I enkelte saker har Acer vedtatt tekniske regler om prissetting i regionale markeder.

 

Acer har også makt til å gripe inn hvis berørte land ikke klarer å bli enige om hvem som skal ta regningen for en utbygging. En slik beslutning ble for eksempel tatt i 2015. Acer bestemte da at Litauen måtte betale for en kraftkabel mellom Litauen og Polen.

Så langt er kun én av Acers beslutninger blitt anket. Denne anken ble avvist.

 

I framtida ligger det an til at energibyrået vil få utvidede fullmakter. Men nøyaktig hvor mye makt EUs medlemsland vil gå med på å gi det, er ennå ikke avklart.

 

 

TU`s artikkel skrevet i samarbeid med faktisk.no er håpløst ensidig? Du er den første jeg hører si det, selv syntes jeg den var objektiv og belyste flere sider av saken. Det er nesten så man skulle tro du var forutbestemt? ;)

 

Og mye av grunnen til at dette nå enes om og gikk igjennom er jo fordi at det ble satt en rekke krav som sikrer oss mot det det Rødt og bondepartiet hevder vi skal være så engstelige for. Disse hypotetiske "utvidede fullmakter" blir altså irrelevante, Norge beholder uansett hva som skjer alt eierskap og suverenitet i alle beslutninger som omhandler industri og kraftproduksjon som før, samtidig som at vi ikke tyr til proteksjonisme og melder oss ut av verden. Her er det nemlig mye å hente, både økonomisk og for miljøet, noe som er en sjelden kombinasjon. Det er stor enighet om at med dette vil vi nå målene for omlegging til fornybar energi fortere enn vi hadde gjort uten, det er noe vi ikke har råd til å si nei takk til.

Lenke til kommentar

Så ja, hva synes godtfolket - greit eller ikke greit?

Det går ikke an å selge noe som allerede er solgt. Spørsmålet er jo helt idiotisk, for landet er solgt til USA for lenge siden. Å spørre om å selge landet til EU da blir bare helt bak mål.

 

Men bedre at vi kjøper landet tibake fra USA sammen med alle andre Europeiske land, og oppretter en konføderasjon eller likende for å beskytte vår uavhengighet i Europeiske land, og beskytte oss selv fra potensielle trusler, inkludert USA, og slutte å la oss misbruke av USA på vår egen bekostning.

 

Det du snakker om i forhold til samordning om strøm og energi i Europa er langt ifra å være like betydelig som vår horing til USA og vår manglende uavhengighet som vi har gitt bort til USA og deres helvetes globale politikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er alt for mye fokus på råderett og at Norge vil beholde kontroll på kablene osv.

 

Det som kommer til å merkes etter hvert og som betyr noe, er strømprisen her i landet (både for industri og husholdninger)

 

I motsetning til andre partier som helst ikke vil snakke om selve strømprisen, er Rasmus Hanson MDG er ikke bekymret for dette, for "folk ha råd til å betale litt mer" (standard svar fra den kanten ved alle fordyrende tiltak, rushtid-avgifter, osv.)

 

Det er bare å se hva ACER skriver

 

 

tilrettelegge for mer konkurransepreget og integrert kraftmarked i Europa. Det skal sørge for en effektiv kraftinfrastruktur, som skal tilrettelegge for fri flyt av strøm mellom landegrensene. I tillegg skal byrået jobbe for et åpent marked, som skal sikre kundene rettferdige priser.

 

Det må bety at de mener strømkostnad  pr. i dag er urettferdig landende imellom for husholdningene. Sånn sett kan vi se for oss å måtte være med på å betale for utbygging av strømnett/infrastruktur rundt om kring, særlig i øst.

 

Det er også et ikke uttalt mål i det hele, at dette også gjøres med politisk agenda for å gjøre EU og spesielt Baltikum (snart også Ukraina) uavhengig av russisk olje & gass for på den måten å gi Putin en ørefik.

 

Vanlig forbruker her på berget må betale morroa, uansett tykkelse på lommebok. (og ingen av partiene bryr seg virker det som)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Så ja, hva synes godtfolket - greit eller ikke greit?

Det går ikke an å selge noe som allerede er solgt. Spørsmålet er jo helt idiotisk, for landet er solgt til USA for lenge siden. Å spørre om å selge landet til EU da blir bare helt bak mål.

 

Men bedre at vi kjøper landet tibake fra USA sammen med alle andre Europeiske land, og oppretter en konføderasjon eller likende for å beskytte vår uavhengighet i Europeiske land, og beskytte oss selv fra potensielle trusler, inkludert USA, og slutte å la oss misbruke av USA på vår egen bekostning.

 

Det du snakker om i forhold til samordning om strøm og energi i Europa er langt ifra å være like betydelig som vår horing til USA og vår manglende uavhengighet som vi har gitt bort til USA og deres helvetes globale politikk.

 

 

Full etter feiringen av Putin enda der borti Moscow? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Full etter feiringen av Putin enda der borti Moscow?

Jeg vet ikke. Hva med Langley, hvordan er stemingen der?

(bare for å bli med på tilbakestående argumentasjon).

*Skrur på full lysstyrke for å blende trollet*

"Tier du ikke still," skal jeg klemme deg, som jeg klemmer vannet av denne hvite steinen!" *skviser osten*

 

Det er bare til å spise grøten til du sprekker Thoto79.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Full etter feiringen av Putin enda der borti Moscow?

Jeg vet ikke. Hva med Langley, hvordan er stemingen der?

 

(bare for å bli med på tilbakestående argumentasjon).

 

*Skrur på full lysstyrke for å blende trollet*

 

 

:) Klart fristelsen blir for stor når du nevner USA seks ganger i ett innlegg i en tråd som ikke har noenting med USA og gjøre.

Lenke til kommentar

 

 

Full etter feiringen av Putin enda der borti Moscow?

Jeg vet ikke. Hva med Langley, hvordan er stemingen der?

 

(bare for å bli med på tilbakestående argumentasjon).

 

*Skrur på full lysstyrke for å blende trollet*

 

 

:) Klart fristelsen blir for stor når du nevner USA seks ganger i ett innlegg i en tråd som ikke har noenting med USA og gjøre.

 

 

Ifølge dumhet kan man bare svare direkte på akkurat det tråden handler om? Og svarer man noe som er relevant så blir man fordømt for det?

 

Det blir som en tråd om skatt:

 

1. Trådstarter begynner med å si at vi bør begynne med inntektsskatt i Norge. "Hvordan skal vi begynne med beskatning av inntekt?"

2. Jeg påpeker at man allerede betaler inntektsskatt i Norge

3. Trollet kommer å sier det ikke er relevant fordi det ikke er det tråden handler om. "Spørsmålet er, hvordan skal vi begynne med beskatning av inntekt".

 

https://nhi.no/psykisk-helse/psykiske-lidelser/sadistiske-nett-troll/

 

Jeg legger ved den lenken, du kan sikkert bruke translate.google.com til å oversette artikkelen til Amerikansk.

 

Har dere en egen søkemotor i Langley hvor dere får treff på alle poster på forum som nevner USA, for så å sende inn trolletaten? Eller har dere lært å tolke + automatisert svarene? Det kommer jo inn forskjellige troll hver gang man sier noe negativt om USA. De er rimelig raske og effektive også. Mange bruker dårlig Norsk fullt av Amerikanske/Engelsk ord.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arbeiderpartiet har en liste med ufravikelige krav i en PDF lenket fra denne siden.

  • Det skal være nasjonal og samfunnsmessig kontroll over vannkraftressursene.
  • Det offentlige eierskap til norske vannkraftressurser skal ligge fast, og minst to tredjedeler skal være offentlig eid.
  • Norsk fornybar kraftproduksjon skal bidra til økt verdiskaping og sysselsetting i Norge og til å erstatte fossil energi med fornybar energi.
  • Norske myndigheter skal ha selvstendig kontroll over alle avgjørelser med betydning for energisikkerheten i Norge, herunder avgjørelser knyttet til industri og utkobling av kraft.
  • Beslutninger om eventuelle nye utenlandskabler skal fortsatt være en suverenbeslutning fattet av norske myndigheter og erfaringene med de to kablene som nå bygges gjennomgås før nye utenlandsforbindelser kan vurderes.
  • Eventuelle nye kabler skal være samfunnsøkonomisk lønnsomme.
  • Statnett skal eie og drifte alle framtidige mellomlandsforbindelser. Dette skal inntas i energiloven.
  • Flaskehalsinntektene skal fortsatt kunne benyttes til å redusere nettariffene så vel som til vedlikehold og utbygging av det norske strømnettet.

Hvis et eneste av de brytes i første utkast til lovtekst i morgen uten at Arbeiderpartiet går inn for veto, eller om det skjer endringer bort fra kravene på noe senere stadie, så bør det bety slutten på Arbeiderpartiet.

 

Ufravikelige krav er ufravikelige, og er det de vedtok på landsstyremøtet for å tekke protestene. Det åpner ikke for noen endringer senere. Da viser de evt. bare at det ikke er mulig å stole på dem, og at de må kastes fra Stortinget.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

At strømprisen kan komme til å øke er ikke det som bekymrer meg. Det som bekymrer meg er faren for at kraftverkene våre skal havne i utenlandske hender. Den makten er det ikke lurt å gi fra seg.

 

det er selvsagt også viktig (viktigst)

 

Men på det blir vi jo forsikret fra alle bauger & kanter at så ikke kan skje, mens ingen av ja-partiene har noe krav om at husholdningene ikke skal komme dårligere ut av det økonomisk. Rett og slett ingen interesse for forbruker å spore.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arbeiderpartiet har en liste med ufravikelige krav i en PDF lenket fra denne siden.

  • Det skal være nasjonal og samfunnsmessig kontroll over vannkraftressursene.
  • Det offentlige eierskap til norske vannkraftressurser skal ligge fast, og minst to tredjedeler skal være offentlig eid.
  • Norsk fornybar kraftproduksjon skal bidra til økt verdiskaping og sysselsetting i Norge og til å erstatte fossil energi med fornybar energi.
  • Norske myndigheter skal ha selvstendig kontroll over alle avgjørelser med betydning for energisikkerheten i Norge, herunder avgjørelser knyttet til industri og utkobling av kraft.
  • Beslutninger om eventuelle nye utenlandskabler skal fortsatt være en suverenbeslutning fattet av norske myndigheter og erfaringene med de to kablene som nå bygges gjennomgås før nye utenlandsforbindelser kan vurderes.
  • Eventuelle nye kabler skal være samfunnsøkonomisk lønnsomme.
  • Statnett skal eie og drifte alle framtidige mellomlandsforbindelser. Dette skal inntas i energiloven.
  • Flaskehalsinntektene skal fortsatt kunne benyttes til å redusere nettariffene så vel som til vedlikehold og utbygging av det norske strømnettet.

Hvis et eneste av de brytes i første utkast til lovtekst i morgen uten at Arbeiderpartiet går inn for veto, eller om det skjer endringer bort fra kravene på noe senere stadie, så bør det bety slutten på Arbeiderpartiet.

 

Ufravikelige krav er ufravikelige, og er det de vedtok på landsstyremøtet for å tekke protestene. Det åpner ikke for noen endringer senere. Da viser de evt. bare at det ikke er mulig å stole på dem, og at de må kastes fra Stortinget.

 

Punkt 5 er det allerede sådd tvil om vil holde, dvs. kan bli ytterligere kabler uten at de som bygges nå er evaluert. Så det var den "garantien" i verste fall.

 

Det er AP som kommer til å bli straffet hvis dette prosjektet går skeis. Det bør de tenke over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

-

 

 

Hehe, greit. Spørsmålet her må bli, klarer du å forme en mening om ACER og tredje energipakke i forhold til norske interesser uten å blande inn noen andre aktører?

 

 

Jeg stiller meg positivt i forhold til koordinering av nettverk, energi osv i Europa. Men det er jo ikke det tråden handler om, tråden handler om en tåpelig påstand.

 

I Europa trenger vi MYE koordinering i fremtiden i forhold til moderne energinettverk med lagring, topping og redusering av energiproduksjon, standardisering osv. For Norge mener jeg det vil være svært positivt å kunne selge energi til andre EU land. Jeg snakker ofte om at Norge bør investeri i produksjon av vindkraft og bølgekraft som vi i fremtiden kan selge til Europeiske land. Markedet er egentlig meget bra, for mange Europeiske land har behov for å øke kvoten av fornybar energi i miksen. Salg av Norsk fornybar energi kan bli lukrativt i fremtiden, men kun om vi investerer i ny produksjon. En slik produksjon ville vært totalt overflødig om det kun var til Norge, men for salg til Europeiske land mener jeg det er riktig å øke Norsk produksjon av nye energiformer i tillegg til vannkraft som vi allerede har mye av.

 

Norge har jo tross alt en av verdens lengste og mest forblåste kystlinjer.

Lenke til kommentar

At strømprisen kan komme til å øke er ikke det som bekymrer meg. Det som bekymrer meg er faren for at kraftverkene våre skal havne i utenlandske hender. Den makten er det ikke lurt å gi fra seg.

 

Energiproduksjonen i Norge bør egentlig være i fullt offentlig eie. Det er tross alt en nasjonal arv/skatt og en felles gode som vi alle nyter godt av i Norge.

Endret av zeebra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...