Gå til innhold

[ACER] Greit at regjeringa og Støre selger landet til EU?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så ja, hva synes godtfolket - greit eller ikke greit?

 

Kan være greit å lese hva Energi Norge har av oppklaringen til dette. Er veldig mye missforståelser rundt hva faktisk Acer er, hva dem kan gjøre og hva mange tror er saken. Etter denne er lest kan man gjerne ha diskusjon her på tråden om hvilke av punktene som ble oppklart som er diskusjonsverdig.

 

https://www.energinorge.no/fagomrader/energibruk-og-klima/nyheter/2018/fem-myter-om-acer-og-kraftmarkedet/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg er stort sett for alt som fører til mer sammarbeid over landegrensene.

 

ACER er inget unntak.

Selv om det medfører dyrere strøm for innbyggerne i dette vinterlandet?

Lenke til kommentar

 

Jeg er stort sett for alt som fører til mer sammarbeid over landegrensene.

 

ACER er inget unntak.

Selv om det medfører dyrere strøm for innbyggerne i dette vinterlandet?

 

 

Jeg er ikke sikker på at det stemmer. Men dersom det gjør det, så bryr jeg meg ikke nevneverdig mye. Norsk strøm er ekstremt billig.

 

Bare to land i Europa har billigere strøm enn Norge (justert for handlekraft), mini-statene Liechtenstein og Luxembourg.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er stort sett for alt som fører til mer sammarbeid over landegrensene.

 

ACER er inget unntak.

Selv om det medfører dyrere strøm for innbyggerne i dette vinterlandet?

 

 

Jeg er ikke sikker på at det stemmer. Men dersom det gjør det, så bryr jeg meg ikke nevneverdig mye. Norsk strøm er ekstremt billig.

 

Bare to land i Europa har billigere strøm enn Norge (justert for handlekraft), mini-statene Liechtenstein og Luxemburg.

 

Ingen land sør for oss må slite med de vinter-temperaturer som vi har.  De har slett ikke samme livsnødvendige behov for oppvarming av boligen som vi har. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kjøp vamepumpe og hugg ned noen bjørk til vedovnen dere forhåpentligvis har, om dere er redde for strømprisene. 

 

Her er regjeringen og AP tvunget i kne av EU, og det kan være greit å akseptere det om man ønsker et videre samarbeid på andre områder. Man kan ikke alltid få uten å gi.

Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke sikker på at det stemmer. Men dersom det gjør det, så bryr jeg meg ikke nevneverdig mye. Norsk strøm er ekstremt billig.

 

Om jeg bodde i Filippinene hadde jeg ikke brydd meg om norske strømpriser heller.

 

Ja, det er vanskelig å bry seg når man flytter til et u-land, og strømregningen mangedobler seg. I-landet Norge har latterlig billig strøm.

 

Men prisen på strøm, sett med europeiske øyne, kommer ikke til å gå opp. Dersom Norge betaler mer (som er langt i fra sikkert), så betaler noen andre mindre. Og det er jeg ikke nødvendigvis i mot.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

ACER i seg selv er p.t. ikke av mye betydning, men kan tenkes å få videre fullmakter av EU på sikt.  Eventuelt tillate større utenlandsk eierskap (f.eks. tyske E.ON sikler nok allerede på å eie norsk vannkraftproduksjon)

 

Det betenkelige er at Statnett har laget og fortsetter å lage en rekke mellomlandforbindelser som gjør at strømprisene øker.

Dette skjer i stor grad utenfor demokratisk  behandling.

http://statnett.no/Nettutvikling/Mellomlandsforbindelser/

 

Strømprisene øker fordi de nærmer seg europeisk nivå. 

De blir også jevnt dyrere fordi effektuttaket om sommeren tapper magasinene lenger ned enn tidligere.  (Mye Aircondition som går på høygir om sommeren i EU) 

Samarbeidet legger til rette for mer spekulasjon der energimeglere blir de store vinnerne og den jevne forbruker blir taperne.

El-sertifikat avgiften subsidierer i stor grad utenlandsk produksjon og ikke så mye norsk utvikling

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er ikke sikker på at det stemmer. Men dersom det gjør det, så bryr jeg meg ikke nevneverdig mye. Norsk strøm er ekstremt billig.

 

Om jeg bodde i Filippinene hadde jeg ikke brydd meg om norske strømpriser heller.

 

Ja, det er vanskelig å bry seg når man flytter til et u-land, og strømregningen mangedobler seg. I-landet Norge har latterlig billig strøm.

 

Men prisen på strøm, sett med europeiske øyne, kommer ikke til å gå opp. Dersom Norge betaler mer (som er langt i fra sikkert), så betaler noen andre mindre. Og det er jeg ikke nødvendigvis i mot.

 

Som flere har påpekt, så har Norge et ganske annet oppvarmingsbehov enn Filipinene.

Norge har dessuten flere ulemper med vår geografi: befolkningen har D-vitaminmangel og depresjon halve året, og folk reiser til "syden" for å få sol, vi har stort strømbehov for oppvarming om vinteren, vi har dårlige jordbruksforhold pga fjellene(som gir oss billig strøm), og vanskelige forhold for infrastruktur.

Så å få billig og ren strøm er et perk som burde forbli. NOEN fordeler må det være ved å bo i et mørkt fjellvinterland.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

(...)

Som flere har påpekt, så har Norge et ganske annet oppvarmingsbehov enn Filipinene.

Norge har dessuten flere ulemper med vår geografi: befolkningen har D-vitaminmangel og depresjon halve året, og folk reiser til "syden" for å få sol, vi har stort strømbehov for oppvarming om vinteren, vi har dårlige jordbruksforhold pga fjellene(som gir oss billig strøm), og vanskelige forhold for infrastruktur.

Så å få billig og ren strøm er et perk som burde forbli. NOEN fordeler må det være ved å bo i et mørkt fjellvinterland.

I Norge varmer vi opp. På Filippinene kjøler vi ned.

 

Vi fortjener ingenting basert på hvor vi bor. Dersom vi bor på et sted som lett kan produsere strøm, så burde vi dele den strømmen med steder hvor det er vanskeligere å produsere strøm. Det samme gjelder alle andre naturressurser.

Lenke til kommentar

Ja, det er vanskelig å bry seg når man flytter til et u-land, og strømregningen mangedobler seg. I-landet Norge har latterlig billig strøm.

 

Om du bor i en bolig i Midt-Norge trenger du ca 30000 kWh per år, noe som blir ca 30000 kroner per år. Å betale 5  - 10% av familiens nettoinntekt til strøm er ikke latterlig billig, og jeg tviler på at du betaler mer. 

 

Sannsynligvis sammenligner du strømprisen med en liten leilighet i Oslo, men det er ikke et realistisk alternativt for hele den norske befolkningen. 

Endret av Camlon
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Ja, det er vanskelig å bry seg når man flytter til et u-land, og strømregningen mangedobler seg. I-landet Norge har latterlig billig strøm.

 

Om du bor i en bolig i Midt-Norge trenger du ca 30000 kWh per år, noe som blir ca 30000 kroner per år. Å betale 5  - 10% av familiens nettoinntekt til strøm er ikke latterlig billig, og jeg tviler på at du betaler mer.

 

Jeg betaler 15000 kroner i året for en leilighet på 38 kvadratmeter.

 

Som sagt, en mangedobbling av hva jeg betalte i min Oslo-leilighet.

 

Og, jo, det er latterlig billig, sammenlignet med alle andre Europeiske land. (Bortsett fra Liechtenstein og Luxembourg).

 

 

PS: Litt dårlig gjort av meg å sammenligne med prisene her på PH, da politkerne er korrupte og strømselskapet har monopol, men sammenligningen med resten av EU står.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

I Norge varmer vi opp. På Filippinene kjøler vi ned.

 

Vi fortjener ingenting basert på hvor vi bor. Dersom vi bor på et sted som lett kan produsere strøm, så burde vi dele den strømmen med steder hvor det er vanskeligere å produsere strøm. Det samme gjelder alle andre naturressurser.

Det er som hovedregel billigere å kjøle ned fra +35 til +23, enn å varme opp fra -15 til +23. Så den der holder ikke.

Verden er dessuten ikke et kommunistisk kollektiv der alle gir alt til alle. Og sånn burde det heller ikke være. Da ville alle holdt til i tempererte soner rundt ekvator og slappet av.

 

Vi må gjerne selge strømmen vår, men da får det bli på våre premisser. Akkuratt som andre land kan selge sine varer på sine premisser.

Endret av Drogin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg betaler 15000 kroner i året for en leilighet på 38 kvadratmeter.

 

Som sagt, en mangedobbling av hva jeg betalte i min Oslo-leilighet.

 

Skal hele den norske befolkningen bo i små Oslo-leiligheter?

 

Og fra denne kilden koster det ca 1.35 kroner per kWh i Filippinene. Er det riktig at du bruker over 10000 kWh per år?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er som hovedregel billigere å kjøle ned fra +35 til +23, enn å varme opp fra -15 til +23. Så den der holder ikke.

 

Det er verre enn som så, Manila har et heldagsgjennomsnitt på 25 - 28 grader ikke 35. Det er heller ikke normalt å kjøle ned helt til 23 grader, i Kina pleier jeg å kjøle ned til 26 om natten og om dagen slår jeg den av om jeg ikke er hjemme eller om temperaturen er 30 grader eller lavere.

 

Som du sier, å kjøle ned er mye billigere enn å varme opp. Strømregningene var ca 10 ganger billigere enn i Norge.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg betaler 15000 kroner i året for en leilighet på 38 kvadratmeter.

 

Som sagt, en mangedobbling av hva jeg betalte i min Oslo-leilighet.

 

Skal hele den norske befolkningen bo i små Oslo-leiligheter?

 

Og fra denne kilden koster det ca 1.35 kroner per kWh i Filippinene. Er det riktig at du bruker over 10000 kWh per år?

 

Mesteparten av regningen består av diverse gebyrer, og ikke prisen på kWh. Husker ikke hvor mye kWh jeg bruker, men det er garantert mer enn gjennomsnittet. "Vanlige" folk eier ikke aircondition, nettopp fordi den er for dyr i drift.

 

Men som jeg nevnte over, så er ikke dette en rettferdig sammenligning. Meralco er et gjennomkorrupt selskap med monopol.

 

Se heller på tall over strømprisene i Europa, og sammenlign dem med kjøpekraft, så ser du hvor utrolig billig norsk strøm er.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...