Gå til innhold

Gjør jeg noe galt her?


depaderp

Anbefalte innlegg

Usikker på hvor jeg skulle poste denne, gjør det her.

Lurer på om jeg gjør noe galt i denne situasjonen jeg beskriver nå. 

Jeg var på handlesenter og kjøpte noe mat. På vei ut av senteret så jeg en som stod å solgte disse magasinene som fattige og narkomane ofte selger. (tror de kjøper dem for 50 or selger for 100). Jeg er ikke interessert i å lese magasinet, men velger å kjøpe et allikevel for å hjelpe til. Rett etter at jeg har kjøpt magasinet ringer mobilen min. Jeg blir stående at par meter ifra hvor han som solgte magasinet står. 

Mens jeg snakker i tlf. ligger jeg ifra meg magasinet på en benk og rusler videre ca. 20 meter før jeg hører "hei, du!"

Jeg snur meg og ser mannen som solgte magasinet til meg, Han sier "ta med deg bladet, jeg er ikke noe jævla tigger"

Jeg sier "ok" Tar bladet og kaster det i en dunk når jeg er ute av synet. 

Jeg hadde skjønt det om han solgte malerier han hadde selv malt eller noe ble noe perpleks i denne situasjonen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han forsøkte vel å bevare en viss verdighet, dog man kan si det var en liten overreaksjon. Han vil at folk skal kjøpe bladet fordi de har interesse for det, ikke for veldedighet. Det er ihvertfall min tolkning av situasjonen.

Jeg kan ikke se at du gjorde noe galt, annet enn forsøpling hvis du ikke hadde en intensjon om å ta med deg bladet.

Lenke til kommentar

Han forsøkte vel å bevare en viss verdighet, dog man kan si det var en liten overreaksjon. Han vil at folk skal kjøpe bladet fordi de har interesse for det, ikke for veldedighet. Det er ihvertfall min tolkning av situasjonen.

Jeg kan ikke se at du gjorde noe galt, annet enn forsøpling hvis du ikke hadde en intensjon om å ta med deg bladet.

 

Der jeg bor, så tror jeg det er et religiøst "selskap" som står for bladsalget. Kan hende han var blitt überkristen, og ønsket å misjonere?

 

Ellers så synes jeg ikke noe om å nedverdige tidligere rusmisbrukere på denne måten. Jeg synes kjøpesentre burde kjeppjaget de, ikke pga. hvem individene måtte være, men hvem arbeidsgiver er, og hvordan de nedverdiger dem. "Ingen" vil jo møte blikkontakt med dem på vei inn og ut av kjøpesentrene. Det var jo ikke derfor kunden kom. Jeg synes faktisk at det ikke er særlig bedre enn tigger med kopp. Det må gå an å reintrodusere slike rusfrie mennesker på en mer sympatisk måte, uten at en religiøs organisasjon skal få lov til å bruke dem som inntjeningsledd.. (aner ikke hva pengene går til i grunn, så er kanskje på tynn is der)  :)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han følte det nok som et overtramp, ja. Men du gjorde dog ingenting galt. En interessant situasjon. Det bunner i dine kjerneverdier. Du bør ikke kjøpe ting av sympati, men av egeninteresse. Folk som gir tiggere penger er med på å opprettholde elendigheten. Det er opp til staten å skape skikkelig rammeverk for å hjelpe folk som har havnet utenfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han følte det nok som et overtramp, ja. Men du gjorde dog ingenting galt. En interessant situasjon. Det bunner i dine kjerneverdier. Du bør ikke kjøpe ting av sympati, men av egeninteresse. Folk som gir tiggere penger er med på å opprettholde elendigheten. Det er opp til staten å skape skikkelig rammeverk for å hjelpe folk som har havnet utenfor.

Folk som gir tiggere penger er med på å opprettholde elendigheten!! Hvordan kan du vite det!! Har du statestikk på det? Kan du bevise det, om det du sier faktisk er fakta?

 

Så klart man kan ikke vite hva pengene går til. Det er bedre å gi dem mat og husly (hvis dem ikke har det, såklart) enn peng.

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar

TS her. Masse tilbakespill og takker for det. Mange linker magasin til salg tigging. Usikker om det er det samme, man gjør det kanskje fordi man er desperat. men saken er vell at de kjøper et produkt og selger det videre for en høyere pris. 

Dem som står på offentlig plass og selger har nok ofte ikke søkt om noe bevilgning til det da. 

Om man ikke er rusmisbruker og har store utgift er med det, er det noen grunn til at noen skal måtte stå å selge magasiner på denne måten? NAV skal dekke husleie og 6000ish kr mnd. Og om man har gjeld trekker de ikke det før man har 8600 kr eller noe.

Endret av depaderp
Lenke til kommentar

 

Han følte det nok som et overtramp, ja. Men du gjorde dog ingenting galt. En interessant situasjon. Det bunner i dine kjerneverdier. Du bør ikke kjøpe ting av sympati, men av egeninteresse. Folk som gir tiggere penger er med på å opprettholde elendigheten. Det er opp til staten å skape skikkelig rammeverk for å hjelpe folk som har havnet utenfor.

Folk som gir tiggere penger er med på å opprettholde elendigheten!! Hvordan kan du vite det!! Har du statestikk på det? Kan du bevise det, om det du sier faktisk er fakta?

 

Så klart man kan ikke vite hva pengene går til. Det er bedre å gi dem mat og husly (hvis dem ikke har det, såklart) enn peng.

 

Bevis er å bruke huet, sunn fornuft, fundamental psykologi. Hvis de ikke hadde fått penger av folk, så hadde de vært nødt til å bruke staten, staten hadde fått massivt press, og hadde blitt tvunget til å gjøre noe med det. Som du skriver, bygge boliger til dem og gi dem mat. Alle skjønner dette, trenger ingen doktoravhandling for å bevise det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du pisset på varen han solgte. Forstår godt at han reagerte. Narkomane har som regel med seg en mengder traumer med mangel på respekt og nedverdigelse fra andre. Om du virkelig ønsker å hjelpe folk ut fra rushelvete så er det å behandle de rusavhengige som likeverdige mennesker et viktig steg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...