Gå til innhold

Gaming-PC til ungdommen - Multicom Kunshan eller "hyllevare"?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Eldstemann i huset er klar til å svi av en del konfirmasjonskroner på en gaming-laptop, og 'gæmlisen' er ikke helt oppdatert på spec's lenger.... :lol:

 

Hva er beste "return on investement" for maks 14.000 i disse dager?... :hmm:

Har kikket på:

  • Kunshan P950 15,6" til 13495.-
  • Kunshan N950T 15,6" til 12995,-
  • Diverse "hyllevare" - Acer, Lenovo, Asus, MSI, Dell - til maks 14000

 

Specs-krav:

GTX1060

i7-CPU

8GB RAM (min)

Min 256GB HD, helst SSD + 7200rpm

 

Ikke snakk om å kunne spille "alt" på Ultra-setting i 60+fps på en UHD-skjerm, men god nok performance til å kunne spille PUBG, WoW uten at frustrasjonene står i kø, både nå og et par år fram...

 

Takker hjerteligst for innspill og kommentarer! :-)

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i7-CPU

Viktigere enn i7 (vs i5, i3 osv) er nok antall kjerner. Det er langt større forskjell mellom en to- vs firekjerners i5 kontra en firekjerners i5 vs en firekjerners i7, eksempelvis. En firekjerners i5 vil også være å foretrekke fremfor en tokjerners i7.

 

Det er langt mer vesentlig at CPU-modellen har "Q" i navnet enn et 7-tall.

 

8GB RAM (min)

Ja, 8 GB RAM er definitivt minimum for nær sagt hva som helst i dag. Egentlig bør man kanskje først og fremst skue etter 16 GB, men uheldigvis er det stort sett 8 GB det går i i denne prisklassen nå. RAM, i likhet med de fleste andre komponenter, er svært dyrt for tiden. Fordelen er at RAM er en av de få tingene som er forholdsvis enkelt å legge til mer av/bytte ut i en laptop.

 

Min 256GB HD, helst SSD + 7200rpm

Her gjelder egentlig det samme som forrige punkt. ~250 GB bør være et absolutt minimum, og selv det kan kanskje være litt knapt. Selv har jeg 3x ~250 GB SSD-disker i min stasjonære maskin, kun til OS, programvare og spill (og 7200 RPM-disker til alt annet), og jeg begynner å gå tom for plass. Heldigvis har laptoper nå ofte 1-2 M.2-porter i tillegg til 1-2 2.5"-porter, så om maskinen kun kommer med en 256 GB SSD fra fabrikk kan det godt tenkes at det er enkelt å legge til en ekstra SSD og/eller en 5400/7200 RPM disk enten med en gang eller etterhvert som behovet melder seg.

 

Jeg må komme tilbake til konkrete forslag etterhvert, men disse oppgraderingsmulighetene er veldig ålreit å ha i bakhodet når man skal ta et slikt valg; kan jeg oppgradere til mer RAM når behovet melder seg, og kan jeg isåfall gjøre det uten å måtte kvitte meg med brikken(e) som allerede står i maskinen? Og tilsvarende for lagring.

 

Muligheter for oppgradering er forsåvidt den vesentligste grunnen til at jeg selv aldri har eid en gaming-laptop. For meg gir det mer mening å ha en kurant laptop til skolearbeid som ikke stiller allverden krav til maskinvare, samt en kraftigere stasjonær maskin der jeg bytter ut de delene som trenger utskifting når de trenger det, fremfor å ha et dyrt beist av en semi-portabel laptop som utdateres og må skiftes hvert 2-3 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale å kjøpe en PC med bare 8GB RAM i dag, spessielt hvis det er snakk om en laptop som man ikke kan bytte RAM selv senere. En stasjonær PC blir noe annet da du lett kan bytte RAM der. Dessutren å spille PUBG på en laptop er ikke det beste heller.

 

De Kunshan laptopene virker bra de. Bare synd man må betale så mye extra for mer RAM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mest for pengene er å kjøpe en stasjonær pc. Mere ytelse for pengene :)

 

Ja, men da må han kjøpe skjerm og annet stæsj også. Disse Kunshan laptopene har et greit 120 Hz panel. Skal han kjøpe en 24" 144 Hz, G-Sync skjerm så sprekker budsjettet på 14K fort.

 

 

Er nok bare for at jeg aldri har hatt gaminglaptopp :p På u-skolen , så drasset vi på CRT 21"  :xmas:  skjermer og stasjonær pc hver helg til LAN :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Styr unna multicom og de kunshan osv. drittmaskinene deres. Bra specs på papiret men går fort til helvete.

 

Har du noe tall på dette er normen, eller er det bare din påstand?

 

Ser du er mest aktiv i "helse" delen av forumet :p

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Styr unna multicom og de kunshan osv. drittmaskinene deres. Bra specs på papiret men går fort til helvete.

 

 

Har du noe tall på dette er normen, eller er det bare din påstand?

 

Ser du er mest aktiv i "helse" delen av forumet :p

Hvorfor er det relevant at jeg også svarer på psykoer på helse delen? Jeg lager ikke tråder der jeg bare svarer på dem. Hva er poenget ditt?

 

Kjenner noen som brukte ørten tusen på kunshan pc fra multicom og den gikk til helvete, fikk ikke igjen penger heller.

Lenke til kommentar

Kjenner noen som brukte ørten tusen på kunshan pc fra multicom og den gikk til helvete, fikk ikke igjen penger heller.

 

Fordi noen har vært uheldige, så betyr det i dine øyne at Kunshan maskinene er dritt og servicen til Multicom likeså da eller...? Dessuten kan det ha vært brukerfeil også av de som kjøpte den.

Endret av Betroz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Clevo P950 er det egentlige navnet på "maskin/chassis/hovedkort".

Clevo Taiwanesisk firma som lager disse.

 

En omtale av P950HP6 kan man lese her (om buiild quality etc)

https://www.notebookcheck.net/Guru-Fire-KS-Clevo-P950HP6-Laptop-Review.257730.0.html

 

HP6 er nummer som beskriver sammensetning av innhold i P950 (konfig av disker,cpu minne grafikk løsning)

 

 

 

Notebookchack klager i oppsummeringen om coolingen i denne. 

CPU kan throttle

Denne var utstyrt med GTX 1060

Den trådstarter ser på utstyrt med GTX1070 (er vel ikke noe kaldere kort vel)

 

Varme , støy og eventuelt throttling (shutdowns) er et gjengående problem som kommer opp med tynnere /midre gaming laptopper. Noen man enkelt kan unngå i stasjonære PCer.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takker for innspill så langt!

 

Noen som har erfaring med at Multicom lar en gjøre custom-endringer på en gitt konfigurasjon mot justering i pris?

 

I dette tilfellet, swappe 2x4 GB RAM mot 2x8 GB brikker? - cluet er da selvfølgelig å bare betale for "oppgradringen" (ca 8-900) og ikke to stk 8GB i tillegg til.

 

Anyone?...

Lenke til kommentar

Takker for innspill så langt!

 

Noen som har erfaring med at Multicom lar en gjøre custom-endringer på en gitt konfigurasjon mot justering i pris?

 

I dette tilfellet, swappe 2x4 GB RAM mot 2x8 GB brikker? - cluet er da selvfølgelig å bare betale for "oppgradringen" (ca 8-900) og ikke to stk 8GB i tillegg til.

 

Anyone?...

Ring dem på mandag :)

Lenke til kommentar

 

Styr unna multicom og de kunshan osv. drittmaskinene deres. Bra specs på papiret men går fort til helvete.

 

Har du noe tall på dette er normen, eller er det bare din påstand?

 

Ser du er mest aktiv i "helse" delen av forumet :p

 

Jeg kjøpte en laptop fra Multicom en gang. Den er i 100% plast, bråker som et uvær og er tyngre enn pensumbøkene i anatomi. Kundesørvisen deres er også elendig. Jeg ville aldri handlet fra det søppelselskapet igjen.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en laptop fra Multicom en gang. Den er i 100% plast, bråker som et uvær og er tyngre enn pensumbøkene i anatomi. 

 

Billig laptoper fra uansett merke er gjerne dritt. Kjøper du en laptop til 3-4000 kr så kan du ikke regne med kvalitet! :p

Dessuten burde du ha undersøkt ting mer selv før du kjøpte. Ikke Multicom sin feil det.

Lenke til kommentar

Har en Multicom W650 som er helt grei. Selv om maskinene er litt plastic fantastic så er de bra designet. Plast har en del fordeler også i form av varmeisolasjon, bedre støtabsorbering og lavere vekt.

 

Ettersalg fungerer greit. Hadde bare service-viljen vært like god når det er problemer. Klarte heldigvis å fikse problemet selv. Komplett har eksemplarisk service i forhold.

 

Skjermkabelen internt koster over 1000 kr løst så du bør kjøpe det du trenger ferdig konfigurert.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Selv gikk jeg til innkjøp av en Multicom kunshan N950T for ca 1/2 måned siden er rimelig fornøyd med den. Sitter en i5-8400/Hexa core inni den og et GTX 1060 og 8GB DDR4 ikke det råeste du får tak i men en god maskin med 120HZ skjerm som har ytelsen Midt i mellom. Den greier 10580 på Firestrike. 

 

Byggkvaliteten føles rimelig grei men batteri levetiden under load er ca 30min. så ikke tru du kan sitte og spille over lengre tid på batteri.

Lenke til kommentar

Har en Multicom W650 som er helt grei. Selv om maskinene er litt plastic fantastic så er de bra designet. Plast har en del fordeler også i form av varmeisolasjon, bedre støtabsorbering og lavere vekt.

Må si plasten på multicom\asus generielt er dårlig blir fort ripete ikke enkelt å fikse etterpå.

Metall har vel også sine problemer, kun lakert aliminum så den blir nok slitt også.

få ting som er laget å tåle litt men Lenovo thinpad tåler vel litt mere. Ellers er nok alt annet beregnet å slites.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...