Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Når tror dere at selvkjørende biler tar over?


Anbefalte innlegg

Når tror dere at selvkjørende biler har tatt helt over? Og hvilke implikasjoner vil dette ha? Jeg vil da anta at de fleste biler er el-biler. Vil vi nå et punkt der selvkjørende biler kommuniserer med hverandre og vanlige biler blir ulovlige å kjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

40-50 år kanskje. Vil si 30 år minst.

 

Det er kanskje å ta hardt i, men det er ingen vits i å vente med å kjøpe ny bil i påvente av selvkjørende biler, nei.

Selvkjørende 'drosje', buss og varetransport med fast definerte ruter og 'løyper' vil nok komme først. Men selvkjørende biler for menigmann (hvor en da definerer selvkjørende til å være uten fører eller mulighet for rask manuell inngripen) vil være mange år frem i tid. Det er et veldig langt steg fra å kjøre godt merkede veier og bygater under gode forhold til å takle dårlig merking, varierende fortauskanter, og ikke minst riksveier, bygdeveier og gårdsveier uten at noen må sitte og passe på.

Jeg ser for met et scenario hvor bilen - uten noen påvirkning - skal kunne håndtere et barn som går i veikanten av en svingete smal riksvei med 70-sone med 1 meters brøytekanter. Et helt normalt scenario i vinter-Norge, men når har vi sensorer og programvare som er god nok til å takle dette? Om noen tiår. Kanskje?

 

Jeg tror at det må til en kraftig oppgradering av norsk infrastruktur for å få dette til å fungere, og alle vet jo hvor fort det går...  ;-)

Lenke til kommentar

Blir morro når alle skal skal teste sine selvkørende biler over fjellovergangene i tett snødrev og dype spor.

 

Jeg vet av erfaring hvor farlig dype spor kan være (bakhjul og forhjul låst nedi hvert sitt spor), men lurer på om selvkjørende biler har evne til å takle det samme?

 

Og hva med kjettingspor med dertil heftig risting - mon tro hva computeren kommer til å tro om det.

 

Hva med elg/rein nær veibanen kombinert med mørke or styrtregn?

Lenke til kommentar

Jeg ser for met et scenario hvor bilen - uten noen påvirkning - skal kunne håndtere et barn som går i veikanten av en svingete smal riksvei med 70-sone med 1 meters brøytekanter. Et helt normalt scenario i vinter-Norge, men når har vi sensorer og programvare som er god nok til å takle dette? Om noen tiår. Kanskje?

 

Akkurat dette er eit litt spesielt scenario sidan eg meiner bestemt at ei maskin alt no vil håndtere dette betre enn eit menneske. Rett og slett av den enkel grunn at ei maskin vil måtte kalkulere stoppelengda til ei kvar til og derfor tilpasse farta i forhold til kor fort bilen kan stoppe om ein oppdagar eit barn i vegen.

Dei fleste mennesklige bilførarar har ein lei tendens til å kjøyre i minst 70 uavhengig av kjøyreforholda, slik at dersom det er eit barn bak ein brøytekant i ein sving så er det berre tilfeldigheiter som avgjer om barnet blir påkjøyrd eller ikkje, farta er i alle fall for stor til å kunne unngå ein kollisjon på anna måte enn å svinge unna og håpe det ikkje kjem bil imot.

 

Det store spørmålet er kva risiko samfunnet er villige til å akseptere når vi får sjølvkjøyrande bilar. Det er ikkje noke problem å programere ein bil til å aldri bryte fartsgrensene, aldri ta risiko og aldri kjøyre fortare enn kjøyreforholda tilseier. På den måten vil antallet trafikkulykker gå ned mot 0 sidan dei einaste ulykkene vil i form av teknisk feil på kjøyretøyet eller at vegen svikter som f.eks. brukollaps eller at fyllmassa under vegbana har blitt skylt vekk.

Ulempen med ei slik nesten 100% sikker tilnærming til biltrafikk er at det åpenbart vil gå treigare. Ein slik risikoavvikande sjølvkjøyrande bil vil aldri bryte fartsgrensa, vil aldri kjøyre forbi eit saktekjøyrande kjøyretøy, vil aldri være i nærheita av fartsgrensa eingong dersom asfalten er våt, og enda saktare vil den kjøyre dersom det er vinter.

 

Spørsmålet er om vi vil akseptere at det tek lenger tid å ferdast langs vegane for å være så sikre mot ulykker som vi kan bli, eller om vi vil ha sjølvkjøyrande bilar som av og til held større fart enn at dei kan bremse opp dersom eit barn eller dyr spring ut i vegen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat - bilen kan godt være utstyrt med IR-kamera, men hva hjelper vel det når bilen setter fart mot en bru som ikke lengre er der :hmm:

 

Bilen vill jo oppfatte det raskere enn oss, om det er håndtert i SW. Så, enten havner en utenfor og det hadde en gjort uansett. Ellers blir en reddet av bilen. 

Lenke til kommentar

Aldri 100%, for alle bor ikke i solfylte California eller land med store motorveier og flott infrastuktur hvor dette hadde i teorien fungert veldig bra.

Lykke til med å stable en kolonne selvkjørende farkoster oppover til Tuddal og Rjukan på vinterstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tar helt over? Aldri.

Aldri? Selv når vi har kolonisert universet, og unytter solas energi til å dekke alle behov? Eller ser du verdens undergang komme med klimaendringer?

 

 

Jeg tror alltid det kommer til å være et menneskelig element ved kjøring av bil.

 

Det synes jeg virker ekstremt rart. Folk trodde jo 1 år før man fant opp fly at det kunne ta tusener eller millioner av år å få det til. Når vi allerede har biler som kjører lange distanser av seg selv nå, så vil det jo tilsi at det er teknologi som kan utvikles og være langt mer oppmerksom enn det mennesker kan. 

 

Såklart vil de verste førene være en utfordring, men selvkjørende biler vil havne i så få ulykker at det er et tradeoff vi er villige til å ta. 

 

Skal vi si at om 1000 år vil det fremdeles ikke være selvkjørende biler må det være noe i fysikkens lover som tilsier at det er umulig, noe det ikke er. 

Lenke til kommentar

Pr i dag leveres en del biler med systemer som gjør bilen selvkjørende i noen situasjoner, men en må passe på. 

Om få år/måneder kommer biler som er selvkjørende i gitte situasjoner, en kan ta øynene av veien. 

Dette vill etterhvert som tiden går bare øke(situasjonene). 

 

Det store spørsmålet er, får vi en bedre trafikk situasjon av dette eller en dårligere? Skjer førstnevnte, vill det bli press på å få dette inn som systemer som skal inngå i en bil. Det andre, tja da kan alt skje. Kanskje det droppes, hvem vet? Forøvrig har jeg tro på den første, og at det kommer relativt fort. Hvor lenge varer en bilpark? Tipper 1,5-2 bilparker's tid før det mer eller mindre er påkrevd. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

den største faren ved bilkjøringer er jo mennesker, tar man vekk det elementet sitter man igjen med uhyre lave ulykker.

datamaskiner og sensorer idag er overlegent hva mennesker får til. så det er ikke pga "at mennesker må ta en del" som er grunnen til at det ikke skjer med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...