Gå til innhold

Færre kjøper smartmobil. Nå faller salget globalt for aller første gang


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Den andre årsaken han peker på er ganske enkelt at forbrukerne kjøper dyrere smarttelefoner. Denne trenden fører til at kundene velger å beholde dem lenger."

 

Ikke bare det, men når så du faktisk noen bruke en telefon som ikke er smart? Mye av det voksende salget de siste årene har jo vært "påhoppere" som har gått fra tastetelefoner til smarttelefoner.

Lenke til kommentar

Selv føler det er en viss mangel på gode alternativ. Funksjoner jeg vil ha (utvidbar lagringsplass, utskiftbart batteri, audio jack inngang, batteritid etc.) blir fjernet på bekostning av funksjoner jeg ikke bryr meg om/bryr meg lite om (tynnere telefon, smalere kanter, avrundede kanter på overflate / kamera-gimmicker, vanntetthet ned til Marianergropen etc.) Har ikke vært i nærheten på å la meg friste til å inngå kompromiss helt ennå, hardwaren er god nok fram til evt mobil-VR tar av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv føler det er en viss mangel på gode alternativ. Funksjoner jeg vil ha (utvidbar lagringsplass, utskiftbart batteri, audio jack inngang, batteritid etc.) blir fjernet på bekostning av funksjoner jeg ikke bryr meg om/bryr meg lite om (tynnere telefon, smalere kanter, avrundede kanter på overflate / kamera-gimmicker, vanntetthet ned til Marianergropen etc.) Har ikke vært i nærheten på å la meg friste til å inngå kompromiss helt ennå, hardwaren er god nok fram til evt mobil-VR tar av.

Hvilke mobiler har du funnet som gir deg disse egenskapene?

Lenke til kommentar

Synes egentlig prisene er blitt for høye i forhold til hva man får. Er rett og slett ikke verdt å kjøpe seg ny telefon.

 

Jeg er enig i at prisene er ganske drøye. Men samtidig så bruker jeg mobiltelefonen enormt mye. Mye mer enn mye annet jeg bruker masse penger på. Så det er ikke første plassen jeg vil spare penger hvis det medfører frustrasjon eller tap av funksjoner jeg har lyst på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bytte mobil hvert år synes jeg er bortkastet penger, og det er heller ikke bærekraftig i forhold til miljø og planeten vi bor på. En mobil burde kunne holde i 3-5 år iallefall før man bytter. Jeg sitter fortsatt med en OnePlus 3 som jeg kjøpte da den kom ut, og planlegger å beholde den ut 2019. Gjerne lenger også, men etter det får man ikke flere oppdateringer slik jeg har forstått det...

Lenke til kommentar

I over 10 år har det vært minimal utvikling av mobiler. Skjermene har blitt større og bedre, mobilene har blitt vanntette, raskere og har mere lagringsplass, men det er en sakte evolusjon og ingen disrupsjon. Man ser og trykker fortsatt på en liten handholdt skjerm mens man lyttter i hodetelefonene. Man har forsøkt flytte dette over til å projisere bildet i en brille og bruke øyets posisjon til å styre, men det tok ikke av. Ja, det er over 10 år siden mobilbransjen sist klarte endre hvordan vi brukte mobilen og tiden er overmoden for noe nytt.

 

Det er lenge siden man hadde prototyper på haptiske skjermer og det vil kunne gi brukerne en helt annen opplevelse. Mulig mobilselskapene vil hoppe på dette snart etter så mange år uten reell innovasjon.

 

Selv om haptiske skjermer vil kunne gi en bedre og rikere opplevelse vil det ikke være en grunnleggende endring i hvordan mobiltelefoner brukes. Til det trenger man et helt nytt grensesnitt til hjernen som det er flere som jobber med nå. Når det kommer vil det være en større endring enn hva man hadde ved overgangen fra feature phone til smartphone.

Lenke til kommentar

Jeg har byttet telefon oftere enn jeg ønsket de siste årene, men det skyldes ytre faktorer. Har ikke hatt et faktisk behov for å bytte telefon.Hadde en Note 4 som jeg brukte opp pennen på. Den ble erstattet med en Windows-telefon som i utgangspunktet var meget bra, men Microsoft suger til å fikse feil og jeg orket ikke leve med et så hullete OS. Året etter byttet jeg til en Android som knuste, så den måtte byttes selv om jeg var knallfornøyd med den. Da kjøpte jeg en Note 8. Den beholder jeg til batteriet ikke klarer en normal dag (forhåpentligvis 3-4 år til).

Lenke til kommentar

Enig med de som mener produsentene fokuserer på feil ting. Det er hele tiden større skjerm, tynnere rammer, tynnere mobil og høyere oppløsning. Nå er det plutselig nesten vanskelig å finne en telefon under 5". Og 5" er absolutt maks for min del. Oppløsning høyere enn 1080p er ikke nødvendig på en mobil. 720p holder lenge for 95% av brukerne. Likevel er 4k-mobiler en greie. Jeg vil heller ha en tykkere telefon med knallbra, utskiftbart batteri.

 

Og så ser etterhvert alle telefoner nesten helt like ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg:

 

- En telefon som bare er en telefon (inkludert SMS), batteriet varer i ukesvis

- Ei vekkeklokke som bare er ei vekkeklokke - batteriet varer i årevis

- En surfemaskin som bare er en surfemaskin, med fullverdig Linux med Libreoffice, touch-skjerm og ekte tastatur

- Et kamera som bare er et kamera og dermed er designet fra bunnen og opp for å perfeksjonere nettopp fotografering

- En hådholdt spillkonsoll som kun er en spillkonsoll, osv

 

- så mye enklere å forholde seg til og kunne oppgradere enkeltvis etter hvert som behovet melder seg. Dingsene må gjerne kommunisere seg i mellom, men kun når jeg ber om det, kun relevant info overføres og kun når jeg selv vet hva som overføres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...