Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samlivsbrudd, ikke kontrakt, hvordan gjøre opp?


Bjarne Børresen

Anbefalte innlegg

Hei, min samboer og jeg har bestemt oss for å gå fra hverandre.

Greia er at vi ikke er helt sikre på hvordan vi skal løse ting, siden vi ikke har noe kontrakt, og vi har hatt veldig ujevn fordeling av utgifter og inntekter.

 

Den ene parten (meg) har hatt så og si all inntekt, og betalt ca 90% av alt, og min samboer har hatt mye mindre inntekt, men tatt seg mere av barna.

 

Hva skal vi gjøre for at dette skal være ett rettferdig oppgjør?

Planen er å ha barna 50/50.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at dere ikke er gift, ettersom du ikke nevner det. Hvor lenge har dere bodd sammen? Hva er det dere skal dele? Bolig, biler, gjeld, bankinnskudd eller annet? Hva hadde hver av dere med dere inn i starten av forholdet? Regner med at dere har en plan for barna, som er viktigst når brudd skjer.

 

Dersom situasjonen ligger til rette for det, gå gjerne sammen til en advokat som har erfaring med dette, for å få nøytrale råd til hvordan dette kan løses på en mest mulig rettferdig måte.

 

Jeg var nylig i samme situasjon, men vi var gift. Vi hadde begge vært i jobb hele tiden, men jeg hadde stått for hovedelen av inntekten (og dermed utgiftene). Vi valgte å gjøre dette enkelt, og delte alt 50/50, da vi begge hadde bidratt så godt som mulig, om enn forskjellig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at dere ikke er gift, ettersom du ikke nevner det. Hvor lenge har dere bodd sammen? Hva er det dere skal dele? Bolig, biler, gjeld, bankinnskudd eller annet? Hva hadde hver av dere med dere inn i starten av forholdet? Regner med at dere har en plan for barna, som er viktigst når brudd skjer.

 

Dersom situasjonen ligger til rette for det, gå gjerne sammen til en advokat som har erfaring med dette, for å få nøytrale råd til hvordan dette kan løses på en mest mulig rettferdig måte.

 

Jeg var nylig i samme situasjon, men vi var gift. Vi hadde begge vært i jobb hele tiden, men jeg hadde stått for hovedelen av inntekten (og dermed utgiftene). Vi valgte å gjøre dette enkelt, og delte alt 50/50, da vi begge hadde bidratt så godt som mulig, om enn forskjellig. 

 

Ikke gift.

Bodd sammen tilsammen 14 år.

Skal dele på bolig + 2 biler. Vi har et huslån som står likt på begge to, bilene er bakt inn i dette.

 

Barna er selvfølgelig viktigst ja, at de ikke skal lide noen nød.

 

Går gjerne til advokat, er det bare å søke opp noen på nettet? Hehe, har veldig liten erfaring med sånt :)

 

Jeg personlig synes det å dele alt 50/50 er for brutalt siden jeg har hatt full jobb hele veien, og eid tidligere boliger alene.

Om vi gjør det betyr det også at vi må selge huset, og planen er at jeg skal bo der, og hun flytte. Jeg har sagt at hun fortjener noe, siden hun har bidratt med barnepass, samt bittelitt regninger osv.

Lenke til kommentar

 

Hva står det på skjøte? 50/50?

 

Jeg ville sagt 90/10.

Dere norske troll altså... Dette vet du helt klart ikke er rettferdig hvis hun har bidratt en del ved å passe på barna så han kan få tid til å jobbe og har sluppet å kaste bort penger på barnepass.

 

Hm, jeg forstår hva du mener, men det er ikke sånn at jeg ikke har passet på barna, det har jeg hele veien, men det har selvfølgelig vært mer behagelig for meg siden hun over lange perioder ikke har jobbet så mye.

 

Jeg synes det er for brutalt å dele ALT 50/50, siden jeg har stått for 90% av all inntekt og utgifter, men jeg er enig i at hun fortjener noe å få med seg.

Takk for svar, jeg føler at det kanskje må en advokat inn i bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva står det på skjøte? 50/50?

 

Jeg ville sagt 90/10.

Dere norske troll altså... Dette vet du helt klart ikke er rettferdig hvis hun har bidratt en del ved å passe på barna så han kan få tid til å jobbe og har sluppet å kaste bort penger på barnepass.

 

Hm, jeg forstår hva du mener, men det er ikke sånn at jeg ikke har passet på barna, det har jeg hele veien, men det har selvfølgelig vært mer behagelig for meg siden hun over lange perioder ikke har jobbet så mye.

 

Jeg synes det er for brutalt å dele ALT 50/50, siden jeg har stått for 90% av all inntekt og utgifter, men jeg er enig i at hun fortjener noe å få med seg.

Takk for svar, jeg føler at det kanskje må en advokat inn i bildet.

 

Det spørs helt på hvordan fordelingen av arbeid og barnepass har vært. Må også huske på at ved ett punkt så har hun ikke valg enn å gå hjemme og være med barna for deres eget beste. Er enkelt å bare se på hva begge har tjent si at man har bidratt med så mye mer, men er arbeid plutselig verdt mer enn at barna dine blir tatt godt vare på av mor? Er uansett godt å høre at du skal sørge for at barna har det OK, da antar jeg at du ikke er ute etter å skrape så mye penger ut av dette som mulig men heller vil ha en rettferdig fordeling, og ja, da er det veldig greit med en upartisk tredjepart som kan hjelpe dere med å se klarere over situasjonen deres. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Det spørs heeelt på situasjonen

 

Er det slik at hun har valgt selv å ikke jobbe for å være mer med barna?

Eller har det vært at du har feks sagt " Kjære. kan ikke du være hjemme med barna i x antall år da så kan jeg stå for inntekten? "

 

Hvis det er er henne selv som har ønsker om å være hjemme med barna slik at du blir "tvunget" til å jobbe mer og derav stått for inntekten syntes jeg det er rett å rimelig at du står med hva du sier " 90/10 " fordeling

 

Altså det er altfor mange som tar kvinnens parti i slike saker siden det virker som det er de som har ofret alt

Men jeg vil tro i de fleste tilfeller at de har kost seg veldig med denne ordningen! Og derav sitter mannen igjen med å måtte jobbe mye og får lite tid med barna.

 

Nå er allerede ordningen deres skjedd, men jeg hadde aldri godkjent at bare fruen skulle vært hjemme med barna mens jeg skulle jobbe rævva av meg i like mange år.

 

 

Men siden dere ikke har hatt kontrakt så står du vell tynt vil jeg tro. Står det 50/50 på gjeld og eiendom så vil det splittes slik, alt hun "gir" deg fra hennes andel er en gave til deg kan man si.

Hadde dobbeltsjekket med en advokat. Hvis banktransaksjoner vil være gyldige og kan gi deg medhold hadde jeg sørget for dette.

 

Evt delt det 80/20 burde være mer enn fair for at hun har levd livet i de årene.

Til de som sier at hun ikke har levd livet, så tror jeg ikke dere har noe kjennskap til å være hjemmeværende.

Min mor, svigermor, bestemor, min partner sin bestemor og farmor, samt et par mødre av noen venner har vært hjemmeværende opptil 10 år, Er ingen av de som sier den dag idag at det var slitsomt eller dumt pga ditt eller datt.. Det var rett å slett en lang ferie.

 

Men men kan jo hende de bare er glade i livet generelt og resten av Norges hjemmeværende mødre hater livet sitt fordi de har "ofret" livet sitt for barna

 

for øvrig så kan man ta studier på nett og diverse jobber som man kan jobbe hjemmefra med, man sitter ikke med barna 8 timer fra 8-16 som hjemmeværende heller.. ( Håper for guds skyld ikke det for barna sin del )

 

Fruen her i huset er hjemmeværende på 2 året nå, Barnet er i barnehagen som alle andre barn og sosialiseres 3/4 dager i uken og min frue er da student innimellom.

 

om 3 år skal jeg ta over å være hjemme når vi mest sannsynlig har fått barn nr 2

 

Lykke til TS!

Dette skjer altfor ofte.

 

PS: sier ikke at fruen din ikke fortjener noe! men mener bare at det er du som skal stå for fordelingen utover det som du har betalt for, regner med at du ikke er en kjiip fyr og lar hun sitte igjen med nada heller, Men som oftest ender sånt i krangel og mannen sitter igjen med skjegget i postkassa og angrer seg



Anonymous poster hash: 15abc...247
Lenke til kommentar

Altså det er altfor mange som tar kvinnens parti i slike saker siden det virker som det er de som har ofret alt

Men jeg vil tro i de fleste tilfeller at de har kost seg veldig med denne ordningen! Og derav sitter mannen igjen med å måtte jobbe mye og får lite tid med barna.

 

Anonymous poster hash: 15abc...247

 

Kost seg? Har du barn? Hvis hun eller han sitter hjemme med barna i alle år så taper de på det når de må ut på jobbmarkedet igjen med ett gigantisk hull i cven, som den andre parten ikke har.

Hvor mange barn er det snakk om, TS?

Lenke til kommentar

Ikke gift.

Bodd sammen tilsammen 14 år.

Skal dele på bolig + 2 biler. Vi har et huslån som står likt på begge to, bilene er bakt inn i dette.

 

Går gjerne til advokat, er det bare å søke opp noen på nettet? Hehe, har veldig liten erfaring med sånt :)

 

Jeg personlig synes det å dele alt 50/50 er for brutalt siden jeg har hatt full jobb hele veien, og eid tidligere boliger alene.

Om vi gjør det betyr det også at vi må selge huset, og planen er at jeg skal bo der, og hun flytte. Jeg har sagt at hun fortjener noe, siden hun har bidratt med barnepass, samt bittelitt regninger osv.

Vi hadde et lenger forhold enn dere før vi gikk fra hverandre. Selv om jeg både har bidratt mer økonomisk i løpet av disse årene, og kom inn i forholdet med bedre forutsetninger enn henne, valgte vi å dele det hele likt. Vi satte en verdi på hver av bilene, og den av oss som beholdt huset kjøpte ut den andre parten ved å ta opp et større lån.

 

Jeg synes det er bedre å spise noen kameler i en slik situasjon, og finne en løsning som er omtrent like bra/dårlig for begge, heller enn å finregne på kroner. Med en nøytral part som rådgiver (advokat som kan dette) er det mulig å løse dette, uten at det blir gnisninger mellom dere senere. Barna skal ha kontakt med dere begge, og selv om dere går fra hverandre (og møter nye partnere), er det nødvendig med kontakt og samarbeid dere imellom i mange år fremover. 

Lenke til kommentar

 

Altså det er altfor mange som tar kvinnens parti i slike saker siden det virker som det er de som har ofret alt

Men jeg vil tro i de fleste tilfeller at de har kost seg veldig med denne ordningen! Og derav sitter mannen igjen med å måtte jobbe mye og får lite tid med barna.

 

Anonymous poster hash: 15abc...247

 

Kost seg? Har du barn? Hvis hun eller han sitter hjemme med barna i alle år så taper de på det når de må ut på jobbmarkedet igjen med ett gigantisk hull i cven, som den andre parten ikke har.

Hvor mange barn er det snakk om, TS?

 

 

En kan også snu på det, konen har hatt muligheten til å være hjemme for far har vært i arbeid. Men det betyr ikke at mor ikke har bidratt, men økonomisk sett er bidraget lite da barnepass er relativt billig her til lands. Det er bare fakta. 

Lenke til kommentar

 

Hva står det på skjøte? 50/50?

 

Jeg ville sagt 90/10.

Dere norske troll altså... Dette vet du helt klart ikke er rettferdig hvis hun har bidratt en del ved å passe på barna så han kan få tid til å jobbe og har sluppet å kaste bort penger på barnepass.

 

Enig!

 

Hm, jeg forstår hva du mener, men det er ikke sånn at jeg ikke har passet på barna, det har jeg hele veien, men det har selvfølgelig vært mer behagelig for meg siden hun over lange perioder ikke har jobbet så mye.

 

Jeg synes det er for brutalt å dele ALT 50/50, siden jeg har stått for 90% av all inntekt og utgifter, men jeg er enig i at hun fortjener noe å få med seg.

Takk for svar, jeg føler at det kanskje må en advokat inn i bildet.

Ærlig talt? Går det ikke an å komme frem til en rimelig løsning for begge?

Angående to biler virker det iallefall rimelig at dere får dere en hver?

 

Angående bolig og lån er det vanskeligere. Hvis hun står med 50% av lånet? Angående din inntekt osv og dine bidrag, så må du jo også være klar over at "husmor" hvis en slik jobb gjøres fullt, minst er en 50% jobb, muligens også 100%. Hvem har vasket hjemme? Det gjelder ikke bare hvem som har passet barna! Hvem har laget mat og slikt? Du bør vurdere hennes bidrag hjemme. Hvis hun ikke bare har passet barn, men også gjort alt av husstell hjemme (inkludert reperasjoner og slikt arbeid), laget mat, gjort innkjøp osv, bør du regne med det som 100% stilling hvis det har tatt mye av dagen hennes. Jeg regner med hun ikke har gjort reperasjoner og mannearbeid hjemme, og at du muligens har deltatt i andre ting også. Da kan du jo trekke frem det og komme til en rimelig konklusjon om hennes "arbeid" i hjemmet og hvor mye en slik stilling egentlig er. Det er jo ikke betalt og ikke en offisiell jobb, men du bør jo være rimelig her og vurdere hvor mye en slik jobb teller. Hvis hun ikke er en dårlig husfru vil jeg si 50% stilling "hjemme" bør være minstevurderingen, så får du skalere opp stillingen hennes i forhold til fordelingen hjemme, hennes bidrag i hjemmet og ikke minst "normaltiden" hun har brukt i hjemmet.

 

Har hun bare sittet og sett på tv, ikke gjort innkjøp eller laget mat eller liknende bør dette selvsagt trekke ned, men.. Har hun gjort det bør det trekkes opp. Jeg regner med en "rimelig" vurdering av hennes stilling vil være en 60% til 75% "jobb" i hjemmet.

 

Men, så har dere jo delt gjelden 50% på hvert navn da. Dette kompliserer jo ting en hel del. Du kan jo ikke ta over bolig og la henne sitte igjen med gjelden f.eks. Du kan jo kjøpe henne ut og/eller overta hennes del av resterende gjeld etter vurderingen av det overnevnte i forhold til hennes "jobb" i hjemmet.

 

Men vær nå rimelig i forhold til dette da... Ikke tenk deg at du har bidratt 90% og at hun kun har bidratt 10% fordi det er snakk om penger. Det finnes andre verdier i verden enn penger, og det finnes andre bidrag i et hjem enn kun offisielt arbeid.

 

Men ja, du har rett. Det virker ikke rimelig at fordelingen skal være 50/50 med mindre hun virkelig har "jobbet heltid" hjemme, noe som virker rimelig usannsynlig (det er begrenset med oppgaver i et hjem). Jeg vet overhode ikke noe om situasjonen deres, men det kan tenkes at en rett vil si at 50/50 er rimelig, selv om 60/40 eller 65/35 virker mer rimelig. Men du sier jo finansielt bidrag fra hennes side har vært 10%. Da kan du jo regne "heltid hjemme" i forhold til dette som 85%.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Altså det er altfor mange som tar kvinnens parti i slike saker siden det virker som det er de som har ofret alt

Men jeg vil tro i de fleste tilfeller at de har kost seg veldig med denne ordningen! Og derav sitter mannen igjen med å måtte jobbe mye og får lite tid med barna.

 

Anonymous poster hash: 15abc...247

 

Kost seg? Har du barn? Hvis hun eller han sitter hjemme med barna i alle år så taper de på det når de må ut på jobbmarkedet igjen med ett gigantisk hull i cven, som den andre parten ikke har.

Hvor mange barn er det snakk om, TS?

 

3 barn.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke startet prosessen med å gå til hver deres advokat. Dere bør ha fokus på å finne en rimelig løsning som begge parter kan leve med. Slik du beskriver det (dere har ikke vært gift, hun har brukt mye tid på barn og jobbet lite, du eide bolig før dere flyttet sammen (og hun ikke, antar jeg slik du formulerer det)) så har hun i utgangspunktet krav på svært lite. Du kan dermed sannsynligvis "komme unna" med å la henne få svært lite. Det vil i så fall gå ut over barna og deres fremtidige forhold. Spørsmålet er dermed i stor grad hva hun trenger for å komme inn på boligmarkedet alene på en måte som gjør at hun kan ha barna hos seg når det trengs, og hvor mye du har råd til å låne opp huset. Den beste løsningen er sannsynligvis at hun får et engangsbeløp som gjør det mulig for henne å få en bolig (evt. pluss den ene bilen) og deretter står på egne ben, mens du beholder resten. Et alternativ om dette ikke lar seg finansiere, er at du blir medeier i også hennes nye bolig (og medansvarlig for lån), i alle fall en periode. Eventuelt kan dere avtale at du i en periode fremover skal betale henne en fast pengesum i måneden. Begge de siste løsningene kan skape trøbbel om forholdet surner.

Lenke til kommentar

Det kommer vel litt ann på hva du tjener osv. Har du millioninntekt er 50/50 helt urimelig etter min mening, men har du under gjennomsnittet, f.eks 350 000 i året ville jeg sagt nærmere 50/50 var på sin plass.

 

Hadde dere ikke vært sammen ville hun mest sannsynlig vært i arbeid i den perioden og dermed tjent penger, eid egen bolig osv. Hvordan tror du hennes økonomiske situasjon hadde sett ut idag hvis hun ikke hadde vært hjemmeværende? Hva slags utdanning har hun? Jeg mener at hennes andel bør stå i stil med dette.  Såfremt det at hun har vært hjemmeværende er et valg dere har blitt enige om sammen og at grunnen ikke er fordi hun ikke gidder å jobbe. Om det er tilfelle bør hun få et absolutt minimum til å kunne komme seg inn i boligmarkedet og til å kunne klare seg og ikke noe mer enn det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal dele på bolig + 2 biler. Vi har et huslån som står likt på begge to, bilene er bakt inn i dette.

 

 

 

 

Jeg personlig synes det å dele alt 50/50 er for brutalt siden jeg har hatt full jobb hele veien, og eid tidligere boliger alene.

Om vi gjør det betyr det også at vi må selge huset, og planen er at jeg skal bo der, og hun flytte. Jeg har sagt at hun fortjener noe, siden hun har bidratt med barnepass, samt bittelitt regninger osv.

 

Hvor mye egenkapital har du skutt inn i deres felles bolig? 

Hvis du anser det som en viktig og likeverdig jobb å ta seg av barn og hjem, kan du kanskje trekke fra egenandelen du kom inn med, deretter kjøpe hennes 50% av huset? Hvis lån og skjøte står 50/50 har hun jo lik eierandel, og den kan du ikke bare ta(juridisk sett).

 

La oss si du gikk inn med 1 mill da dere kjøpte første felles bolig, nåværende bolig er verdt 5mill og har et lån på 2,5 mill. EK i bolig er da 2,5 mill, du trekker ut din opprinnelige mill, og det gjenstår 1,5 mill. Du kjøper henne da ut av huset for 750k, som i prinsippet er lønn for de 14 årene hun har jobbet for familien. Da får hun hvertfall ikke for høy årslønn..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...