Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke biler er gunstige å importere inn til Norge?


Anbefalte innlegg

Jeg flytter hjem fra USA og har plass i containeren til en bil.
Vurderer å kjøpe en bil her i USA og ta med til Norge.
Hvilken bil anbefaler dere at jeg kjøper?
Bilen skal være gunstig med tanke på import avgifter.
Budsjett: ca 120000kr (15000 dollar)
Type bil: en bil som passer bra til norske forhold og har plass til fem person med godt med bagasje. En vanlig familie bil.

Endret av hegnar2014
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg flytter hjem fra USA og har plass i containeren til en bil.

Vurderer å kjøpe en bil her i USA og ta med til Norge.

Hvilken bil anbefaler dere at jeg kjøper?

Bilen skal være gunstig med tanke på import avgifter.

Budsjett: ca 120000kr (15000 dollar)

Type bil: en bil som passer bra til norske forhold og har plass til fem person med godt med bagasje. En vanlig familie bil.

 

Det er vel i så fall en bil som passer bra med det norske avgiftssystemet, m.a.o en med lave utslipp. 

Skatteetaten har en grei kalkulator for å regne avgifter.

 

Jeg ville også tenkt på om det er kurant å få tak i deler til den aktuelle bilen i Norge. Det vil nok være vanskelig å få solgt en bil det er vanskelig å få deler til. US biler er vel ganske kurant, bare litt lenger ventetid på deler. Japanske og koreanske biler kan nok variere veldig, da noen modeller er felles for Europa og US, mens andre er helt US-spesifikke. Europeiske biler vil jo være mer kurant, men også her kan det være US-spesifikt utstyr, motorer etc som kan være vanskeligere å få deler til.

Lenke til kommentar

Veteraner er vel fritatt alle avgifter når man importerer? 

Om du kjøper med deg for å selge videre for profitt tror jeg du hadde kommet meget langt med en klassiker som f eks en Mustang. Finner du en i god stand i statene kan de fint selges for 200.000 kr her på berget. Disse bilene er ekstremt rimelige i USA sammenlignet med hva entusiaster betaler for dem her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veteraner er vel fritatt alle avgifter når man importerer? 

Om du kjøper med deg for å selge videre for profitt tror jeg du hadde kommet meget langt med en klassiker som f eks en Mustang. Finner du en i god stand i statene kan de fint selges for 200.000 kr her på berget. Disse bilene er ekstremt rimelige i USA sammenlignet med hva entusiaster betaler for dem her.

Mustang går neppe inn under det man definerer som familiebil med god plass til 5 personer og bagasje.

Lenke til kommentar

Aha, neglisjerte det siste punktet i første post :)

Det er vel som de fleste andre nevner før meg, at det blir trolig mye amerikanske varianter av biler som man ikke får tak i reservedeler på denne siden av dammen.

Annet enn veteranbiler og entusiastbiler er nesten meningsløst å importere med avgiftsnivået vi har her i Norge. Selv nye biler som lider minst på skatteetatens kalkulator pga lavere CO2 utslipp er ofte langt dyrere enn å kjøpe det av norsk forhandler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veteraner er vel fritatt alle avgifter når man importerer?

Om du kjøper med deg for å selge videre for profitt tror jeg du hadde kommet meget langt med en klassiker som f eks en Mustang. Finner du en i god stand i statene kan de fint selges for 200.000 kr her på berget. Disse bilene er ekstremt rimelige i USA sammenlignet med hva entusiaster betaler for dem her.

Kan du vise til et eksempel på en konkret bil det vil lønne seg å ta inn? Vi har i mange år hatt et lavt prisnivå på gode klassikere i Norge.

Lenke til kommentar

Hva med en pent brukt elbil? Som er fritatt alle avgifter?
Elbiler selges med store tap som compliance modeller i bl.a. California. Ofte er de bare leaset, og selges rimelig på auksjoner etter tre år når leasingen utgår. Eksempler på dette er f.eks. elektrisk Fiat 500 som importeres i hopetall til Norge og selges for det tredobbelte...

 

Neppe en praktisk familiebil da, men hva med en elektrisk Toyota Rav4 i stedet?

De går for rundt +/- 15.000 USD. På finn.no selges de for over 300.000 kr!

Endret av gravypressure
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er ikke "vinterpakke" veldig vesentlig på elbiler? Nekter å tro at en bil som er solgt i California er like godt rustet for vinteren som en bil som solgt ny i Norge. 

Lenke til kommentar

 

Veteraner er vel fritatt alle avgifter når man importerer?

Om du kjøper med deg for å selge videre for profitt tror jeg du hadde kommet meget langt med en klassiker som f eks en Mustang. Finner du en i god stand i statene kan de fint selges for 200.000 kr her på berget. Disse bilene er ekstremt rimelige i USA sammenlignet med hva entusiaster betaler for dem her.

Kan du vise til et eksempel på en konkret bil det vil lønne seg å ta inn? Vi har i mange år hatt et lavt prisnivå på gode klassikere i Norge.

 

Tar bare 1 min å finne en Mustang til under 10.000USD på f eks craigslist.

https://sfbay.craigslist.org/nby/cto/d/1970-mustang-grande/6492016329.html

 

Med ingen avgifter på import betaler du ca 62.000 NOK for denne. Billigste eksemplar på finn.no av samme generasjon ligger til 230.000kr.

Bilen fra craigslist trenger litt kosmetisk omsorg, så legg til 25.000kr i utstyr, og du har en klassiker av en veteran til under 100.000kr. Selg den for 200.000kr og du har tjent over 100.000kr.

 

Evt finn en helt restaurert og feilfri en som selges til 25.000USD og selg den til samme pris som de dyreste går for i Norge, altså tett opp under en halv million.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange gode tips her. Takk folkens.

Et nytt spørsmål. Her i USA eier nå en 2014 Audi A4 Allroad med bensin motor. 220 hp, 2.0 liter, turbo, automat, 54000 km.

Jeg ser nå på Finn.no at de selges 162 Allroad biler. 160 av det er diesel biler og 2 bensin biler.

Spørsmålet er om det er noe vits å importere min bensin Audi til Norge? Ingen vil kanskje kjøpe den siden det er en bensin bil?

Jeg ser i vognkortet mitt at bilen kan brenne to typer drivstoff, bensin og E85 (etanol blanding).

 

Finn: https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F1&make=0.744&model=1.744.2000140&year_from=2013&year_to=2015

USA: http://www.motortrend.com/cars/audi/allroad/2014/

Lenke til kommentar

Mange gode tips her. Takk folkens.

Et nytt spørsmål. Her i USA eier nå en 2014 Audi A4 Allroad med bensin motor. 220 hp, 2.0 liter, turbo, automat, 54000 km.

Jeg ser nå på Finn.no at de selges 162 Allroad biler. 160 av det er diesel biler og 2 bensin biler.

Spørsmålet er om det er noe vits å importere min bensin Audi til Norge? Ingen vil kanskje kjøpe den siden det er en bensin bil?

Jeg ser i vognkortet mitt at bilen kan brenne to typer drivstoff, bensin og E85 (etanol blanding).

 

Finn: https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F1&make=0.744&model=1.744.2000140&year_from=2013&year_to=2015

USA: http://www.motortrend.com/cars/audi/allroad/2014/

 

Kan det evt. være motsatt?

Dvs, at det ligger mange dieselbiler ute fordi de er vanskeligere å selge?

 

Nå har jo politikerne fått det for seg at dieselbiler er styggedom, og truer med både høyere avgifter og forbud.

Skulle tro at en bensinbil bør være enklere å selge, men kommer jo helt an på hva den har av utstyr og evt hva du ønsker å få for bilen når du selger den. Med en såpass  brukbar motor er det nok fint mulig å selge den hvis prisen er riktig, og enklere enn en tilsvarende dieselbil.

Lenke til kommentar

 

Mange gode tips her. Takk folkens.

Et nytt spørsmål. Her i USA eier nå en 2014 Audi A4 Allroad med bensin motor. 220 hp, 2.0 liter, turbo, automat, 54000 km.

Jeg ser nå på Finn.no at de selges 162 Allroad biler. 160 av det er diesel biler og 2 bensin biler.

Spørsmålet er om det er noe vits å importere min bensin Audi til Norge? Ingen vil kanskje kjøpe den siden det er en bensin bil?

Jeg ser i vognkortet mitt at bilen kan brenne to typer drivstoff, bensin og E85 (etanol blanding).

 

Finn: https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F1&make=0.744&model=1.744.2000140&year_from=2013&year_to=2015

USA: http://www.motortrend.com/cars/audi/allroad/2014/

 

Kan det evt. være motsatt?

Dvs, at det ligger mange dieselbiler ute fordi de er vanskeligere å selge?

 

Nå har jo politikerne fått det for seg at dieselbiler er styggedom, og truer med både høyere avgifter og forbud.

Skulle tro at en bensinbil bør være enklere å selge, men kommer jo helt an på hva den har av utstyr og evt hva du ønsker å få for bilen når du selger den. Med en såpass  brukbar motor er det nok fint mulig å selge den hvis prisen er riktig, og enklere enn en tilsvarende dieselbil.

 

Bilen min er veldig godt utstyrt. Premium+ pakke, som amerikanere kaller det her.

Jeg sjekket Skatteetatens bruktbil import kalkulator og fant dette ut:

 

Audi A4 Allroad 2014:
Avgifter 210 385,00 +
Innkjøpspris i USA 234 900,00 =
Sum 445 285,00 kroner

 

Tabellen viser hvordan avgiftene regnes ut.

Vrakpantavgift + 2 400,00 Engangsavgift

Vis utregning + 149 259,98 Totalt i avgifter = 151 659,98 Innkjøpspris + 234 900,00 Merverdiavgift   + 58 725,00 Totalpris med avgifter og mva = 445 285,00

 

Jeg blir ikke klok på om det er fornuftig å importere min bil eller ikke? Hva syns dere?

Endret av hegnar2014
Lenke til kommentar

Hva med en pent brukt elbil? Som er fritatt alle avgifter?

Elbiler selges med store tap som compliance modeller i bl.a. California. Ofte er de bare leaset, og selges rimelig på auksjoner etter tre år når leasingen utgår. Eksempler på dette er f.eks. elektrisk Fiat 500 som importeres i hopetall til Norge og selges for det tredobbelte...

 

Neppe en praktisk familiebil da, men hva med en elektrisk Toyota Rav4 i stedet?

De går for rundt +/- 15.000 USD. På finn.no selges de for over 300.000 kr!

Å importere elbil fra USA hørte jeg er ikke mulig, fordi elbilene som er laget for det amerikanske markedet kan ikke laddes på det europeiske markedet. Veldig synd, fordi det er som du sier, mye å tjene på ta med en elbil til Norge fra USA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...