Gå til innhold

Tesla slaktes av Forbrukerrådet i ny kåring


Anbefalte innlegg

Har en viss forståelse for at dette ene momentet utgjør den største andelen av poengene i undersøkelsen med tanke for kostnaden. Om det er rett med 33 av ca 45 poeng er en annen ting. Tesla er etter mitt syn bedre eller like god som de andre merkene på alle andre områder. Føler meg trygg på både vår Tesla og BMW de neste årene... Etter snart 4 år og 90000km har jeg ingen differanse på kapasiteten på Tesla. 3 år og 40000 på I3 like så... Stoler på at teknologien tar veldig godt vare på batteriene :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så Renault er bedre enn Tesla her? Merkelig hvor høyt dette teoretiske prosenttallet vektes.

 

Så Renault har 5år/100.000 km garanti mot feil og mindre enn 60% restkapasitet. Har du 61% kapasitet ved 100.000 km får du ingenting på garanti om batteriet dør dagen etter. Mens hvis det skjer med Tesla så får du fiksa batteriet etter dette. Merkelig rangering....

 

(Har til gode å høre noen med batteriproblemer som blir avvist hos Tesla med de bilene som er solgt i Norge. Men jeg er vel litt bias da jeg kjører rundt med bil med en T på rattet...)

Endret av CaZpeR
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så Renault er bedre enn Tesla her? Merkelig hvor høyt dette teoretiske prosenttallet vektes.

 

Så Renault har 5år/100.000 km garanti mot feil og mindre enn 60% restkapasitet. Har du 61% kapasitet ved 100.000 km får du ingenting på garanti om batteriet dør dagen etter. Mens hvis det skjer med Tesla så får du fiksa batteriet etter dette. Merkelig rangering....

 

(Har til gode å høre noen med batteriproblemer som blir avvist hos Tesla med de bilene som er solgt i Norge. Men jeg er vel litt bias da jeg kjører rundt med bil med en T på rattet...)

 

Om det er så uproblematisk for Tesla hvorfor ikke bare garantere det? Sannheten er at de "safer" seg ved å ikke garantere en viss restkapasitet. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

 

Tesla sin BMS setter begrensninger her, så en ikke knekker batteriet for tidlig.

https://hackaday.io/project/10098-model-s-bms-hacking

 

ser ut som det er mulig å trimme tesla bilene, hacke de, men det anbefales vel ikke.

Lurer på hvor fort en Tesla kan kjøre hvis man fjerner fartsperren? 500 KM\T?

 

Vet du hvor mye krefter som trengs for å få en bil i 500km/t?  :grin2: En tesla er iaf ikke i nærheten.

Performance utgaven burde klare 300-350 med riktig utveksling.

Lenke til kommentar

 

 

Tesla sin BMS setter begrensninger her, så en ikke knekker batteriet for tidlig.

https://hackaday.io/project/10098-model-s-bms-hacking

 

ser ut som det er mulig å trimme tesla bilene, hacke de, men det anbefales vel ikke.

Lurer på hvor fort en Tesla kan kjøre hvis man fjerner fartsperren? 500 KM\T?

 

Vet du hvor mye krefter som trengs for å få en bil i 500km/t?  :grin2: En tesla er iaf ikke i nærheten.

Performance utgaven burde klare 300-350 med riktig utveksling.

 

 

Når man bikkert en 160km\t pluss så blir det såppas turtall på motorene at man begynner å få redusert power. Bare se på dragrace over lengre strekker.

Hadde Tesla hatt girkasse med flere gir ville det vært andre boller, men det ville komplisert drivlinjen veldig, og hvermansen farter ikke rundt i 200+ km\t daglig.

 

Forøvrig så viser jo all statistikk at batteriene til Tesla holder seg meget godt i kapasitet, så at dem mangler denne garantien burde ikke bekymre noen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

Så Renault er bedre enn Tesla her? Merkelig hvor høyt dette teoretiske prosenttallet vektes.

 

Så Renault har 5år/100.000 km garanti mot feil og mindre enn 60% restkapasitet. Har du 61% kapasitet ved 100.000 km får du ingenting på garanti om batteriet dør dagen etter. Mens hvis det skjer med Tesla så får du fiksa batteriet etter dette. Merkelig rangering....

 

(Har til gode å høre noen med batteriproblemer som blir avvist hos Tesla med de bilene som er solgt i Norge. Men jeg er vel litt bias da jeg kjører rundt med bil med en T på rattet...)

Om det er så uproblematisk for Tesla hvorfor ikke bare garantere det? Sannheten er at de "safer" seg ved å ikke garantere en viss restkapasitet.

Nei. De har garantien på model 3 i USA (70% kapasitetstap). Så sannheten er at de ikke har hatt det før nå fordi det ikke har vært behov ved at batteriene ikke får så mye kapasitetstap. Det blir bare et teoretisk tall.... uansett en håpløs og villedende tabell fra Forbrukerrådet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tesla sin BMS setter begrensninger her, så en ikke knekker batteriet for tidlig.

https://hackaday.io/project/10098-model-s-bms-hacking

 

ser ut som det er mulig å trimme tesla bilene, hacke de, men det anbefales vel ikke.

Lurer på hvor fort en Tesla kan kjøre hvis man fjerner fartsperren? 500 KM\T?

Vet du hvor mye krefter som trengs for å få en bil i 500km/t? :grin2: En tesla er iaf ikke i nærheten.

Performance utgaven burde klare 300-350 med riktig utveksling.

Roadster 2 får toppfart på litt i overkant av 400kmt. Sånn btw.

Lenke til kommentar

 

 

 

Tesla sin BMS setter begrensninger her, så en ikke knekker batteriet for tidlig.

https://hackaday.io/project/10098-model-s-bms-hacking

 

ser ut som det er mulig å trimme tesla bilene, hacke de, men det anbefales vel ikke.

Lurer på hvor fort en Tesla kan kjøre hvis man fjerner fartsperren? 500 KM\T?

Vet du hvor mye krefter som trengs for å få en bil i 500km/t? :grin2: En tesla er iaf ikke i nærheten.

Performance utgaven burde klare 300-350 med riktig utveksling.

Roadster 2 får toppfart på litt i overkant av 400kmt. Sånn btw.

 

Hvis du sammenligner med bensinbiler så må du nesten dobble effekten bare for å hente noen få km/t i den hastigheten der. Var det jeg ville frem til. Roadsteren har ganske mye mer effekt enn S som jeg tenkte på i mitt eksempel. 

Lenke til kommentar

Hva har mangelen på kapasitetsgaranti å si i praksis egentlig?

I praksis svimlende lite her i kalde nord. Batteriene trives bedre i kulden og degenereres mindre. Men hvordan man lader har alt å si for lengden på batteriet. Dette får man innføring i når man kjøper en elbil. Eksempelvis så lønner det seg ikke å lade bilene 100% for hverdagskjøringen, men heller fullade når man skal kjøre litt lenger.

 

Er ikke mange elbilene som går så langt ned som 60%.

 

Her er et eksempel på en model S som har gått som drosje. Kjørt 400.000km nå og har 93% batterikapasitet sammenliknet med da den var ny. Dette viser egentlig at batteriene er gode nok til å holde bilens levetid:

 

https://www.google.no/amp/s/www.teslarati.com/tesla-model-s-400k-km-250k-mi-7-percent-battery-degradation/amp/

 

Og der batteriene streiker eller får vesentlige feil på et tidlig stadie (hvor lading etter anbefaling er fulgt) så tror jeg ikke garantien er noen utfordring. Hvis du derimot ikke hører på rådene (bruker den helt tom, lader 100% hver dag etc. ) så kan det kanskje bli verre. Statistikk på lading og bruk kan hentes elektronisk ut av bilen så dette kan de finne ut av på verkstedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Tesla sin BMS setter begrensninger her, så en ikke knekker batteriet for tidlig.

https://hackaday.io/project/10098-model-s-bms-hacking

 

ser ut som det er mulig å trimme tesla bilene, hacke de, men det anbefales vel ikke.

Lurer på hvor fort en Tesla kan kjøre hvis man fjerner fartsperren? 500 KM\T?

Vet du hvor mye krefter som trengs for å få en bil i 500km/t? :grin2: En tesla er iaf ikke i nærheten.

Performance utgaven burde klare 300-350 med riktig utveksling.

Roadster 2 får toppfart på litt i overkant av 400kmt. Sånn btw.

 

Drømmebil på norske veier der altså

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en Tesla Model S P85 fra 2013, og når jeg hadde kjørt i underkant av 100k, så "døde" hovedbatteriet. Jeg hadde ikke merket noe særlig degradering i forkant av havariet, rundt 2-3%. Batteripakken ble reparert under garanti null stress, og kom tilbake med 0% tap. Nå har jeg imidlertid byttet den inn i en TMS P100DL :D

Lenke til kommentar

 Tesla eier eller ikke, Tesla har ikke beste garantien uansett. Tesla inkluderer ikke manglende batterikapasitet etter flere år noe alle andre gjør. Så om rangen din halveres om 3år så er det ingenting du kan gjøre. 

 

Så kjøper du en hyundai og rekkevidden dropper til 75% etter to uker og stabiliserer seg der, så er det ikke noe du kan gjøre, for det er jo fortsatt innenfor de 70% av garantien. Hadde det samme skjedd med en tesla, hadde tesla gjort en vurdering og sagt at det er utenom forventet degradering og du hadde fått det fikset på garanti. Så hvem som har den beste garantien, og om stadfestet kapasitet er bedre en skjønn kan man jo krangle til man er blå av. Jeg er iallefall fornøyd med garantien i min tesla.

Lenke til kommentar

https://electrek.co/2017/12/20/tesla-model-3-warranty-new-battery-capacity-retention-guarantee/

 

Tesla enderer garantien for Model 3, ikke lengre ubegrenset kjørelengde, men kapasitetsgarranti.

4 år faktisk. Men har heldigvis 5 års reklamasjonsrett som privatperson. Mange som glemmer det etter å ha truffet kilometer-grensa på garantien innen de 5 første årene.

 

Merk at dette er USA da. Og at kilometerlengde på garanti er samme som model s og x der (80.000km) mens her er lengden 100.000km (på andre deler enn batteri og drivverk).

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

 

https://electrek.co/2017/12/20/tesla-model-3-warranty-new-battery-capacity-retention-guarantee/

 

Tesla enderer garantien for Model 3, ikke lengre ubegrenset kjørelengde, men kapasitetsgarranti.

 

Det har aldri vært ubegrenset på model 3? 

 

 

Tenkte i forhold til S og X som har ubegrenset men ikke kapasitet. De legger seg med andre ord på samme modellen som de øvrige i bransjen med Model 3.

Lenke til kommentar

 

https://electrek.co/2017/12/20/tesla-model-3-warranty-new-battery-capacity-retention-guarantee/

 

Tesla enderer garantien for Model 3, ikke lengre ubegrenset kjørelengde, men kapasitetsgarranti.

4 år faktisk. Men har heldigvis 5 års reklamasjonsrett som privatperson. Mange som glemmer det etter å ha truffet kilometer-grensa på garantien innen de 5 første årene.

 

Merk at dette er USA da. Og at kilometerlengde på garanti er samme som model s og x der (80.000km) mens her er lengden 100.000km (på andre deler enn batteri og drivverk).

 

4 år garanti på bilen, men 8 år på motor og batteri. Forskjellen fra Model S og X er at den er begrenset til 160/192 km avhengig av batteripakke, hvor den tidligere hadde ubegrenset kilometer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...