Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Framleier stakk av med depositum


Lassar

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i en veldig kjedelig situasjon.

 

Jeg flyttet i Mars i fjor inn i en ny leilighet i all hui og hast, til en gjeng med venner som var godt etablert i leiligheten. Her var det 1 person som hadde kontrakt med huseier, og resten betalte inn penger til ham som framleie. Jeg kaller ham HE. Vi andre hadde ikke kontrakt med ham. Det var selvfølgeig dumt gjort, men ikke noe vi tenkte på som viktig i en vennegjeng.

 

Dette gikk greit helt fram til starten av Januar når jeg fikk en telefon fra huseier som lurte på om vi ville fortsette å bo i leiligheten nå som HE hadde sagt opp kontrakten og skulle flytte. Dette var et komplett sjokk for alle oss, siden vi ikke ante at han hadde sagt opp kontrakten på leiligheten vår. Etter dette fulgte ukesvis med forsøk på å prøve å få kontakt med HE med lite hell og noen få unnvikende svar ca hver 5. dag. Siden han veldig sjelden var i leiligheten, og da kom veldig sent hjem og dro veldig tidlig, fikk vi ikke pratet med ham der heller. Før han plutselig annonserte datoen han tenkte å flytte ut med noen få dagers varsel.

 

Her dukker vårt problem opp: Vi har alle betalt depositum til han. Kan vi da kreve å få tilbake det eller risikerer vi at alle 60 000 går rett i hans lomme?

 

Han puttet oss i en veldig vanskelig situasjon hvor vi også måtte finne en ny person til rommet hans, noe som tok en halv måned. Kan vi kreve leie fra ham for den halve måneden? Har vi i det hele tatt noen ting vi kan gjøre? Huseier foreslo at vi skulle dra i banken sammen og sørge for at depositumet kom til en av våre kontoer isteden, men nevnte først kvelden før møtet at vi måtte ha med HE. Stemmer det at det er umulig å få ut depositum uten HE?

 

Det må nevnes at HE har brutt kontrakten med huseier ved å si opp kun 1 og 1/2 måned i forveien, når kontrakten tydelig sier at det er 3 mnd oppsigelsesfrist. Han har også mange betalingsanmerkninger.

 

Setter pris på all informasjon eller hjelp jeg kan få!

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Slik jeg skjønner din situasjon, så burde det være mulig å bevise at depositumet dere har betalt til HE er et delt depositum, via bankutskrift. Dere er da berettighet deres andel når dette utbetales. Dersom kontrakten har tre måneders oppsigelsesfrist, så kan huseier kreve leie for disse tre månedene enten noen bor der eller ei, men i og med at dere andre er beboerne i den perioden så regner jeg med at dette kravet rettes mot dere og ikke HE. Dere kan igjen rette krav mot HE dersom han unnlater å betale sin andel i perioden. Intensjonen om å flytte er annonsert fra det tidspunktet HE har fortalt huseier om ønsket om å si opp avtalen, ikke når dere har fått beskjed at vedkommende har funnet seg nytt sted å bo.

Lenke til kommentar

Hei! Slik jeg skjønner din situasjon, så burde det være mulig å bevise at depositumet dere har betalt til HE er et delt depositum, via bankutskrift. Dere er da berettighet deres andel når dette utbetales. Dersom kontrakten har tre måneders oppsigelsesfrist, så kan huseier kreve leie for disse tre månedene enten noen bor der eller ei, men i og med at dere andre er beboerne i den perioden så regner jeg med at dette kravet rettes mot dere og ikke HE. Dere kan igjen rette krav mot HE dersom han unnlater å betale sin andel i perioden. Intensjonen om å flytte er annonsert fra det tidspunktet HE har fortalt huseier om ønsket om å si opp avtalen, ikke når dere har fått beskjed at vedkommende har funnet seg nytt sted å bo.

 

Takk for svar!

Ok, kan depositumet da utbetales delvis, eller er vi nødt til å få med oss HE på å ta ut hele depositumet med en gang til hver vår konto?

HE sa ifra til huseier om at han ville flytte ut 1 og 1/2 måned i forveien (vi fikk kun vite det 3 uker senere), men fra det tidspunktet så jo vi oss nødt til å lage en ny kontrakt.

Kan HE alikevel være ansvarlig for at vi ikke hadde noen nye til å betale for rommet hans med en gang, eller er det nå vårt ansvar? siden vi har skrevet ny kontrakt?

 

Igjen, tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

2 feil her

1. Alltid ha egne kontrakter

2. Alltid opprett depositumskonto, noe som sikkert ikke har blitt gjort her

 

Joda, det finnes en depositumskonto, så HE har ikke pengene i hånd foreløpig.

 

Men du har selvfølgelig rett, i den nye leiligheten sørger vi for at alle har egne framleie-kontrakter.

Endret av Lassar
Lenke til kommentar

1: Står alle pengene, inkludert de dere har betalt via HE på ordentlig depositumskonto mellom huseier og HE? I såfall kan jo huseier la være å godkjenne full utbetaling, da flere av depositumsbetalerne blir boende?

 

2: 60.000 i depositum?!

 

60 000 er totalsummen, for alle 4 som bor/bodde i leiligheten. 15 000 per pers.

 

Ja, alle har penger stående på den kontoen. Problemet er at HE ikke svarer på henvendelser og tilsynelatende ikke er villig til å være med på å få ut depositumet i det hele tatt. Er det altså en mulighet for å ta ut depositum uten HE sitt samtykke? Gitt at han har brutt med kontrakten?

 

Utleier hevder at han har ingen anledning til å ta ut penger uten at HE er med eller gir skriftlig samtykke.

Endret av Lassar
Lenke til kommentar

 

1: Står alle pengene, inkludert de dere har betalt via HE på ordentlig depositumskonto mellom huseier og HE? I såfall kan jo huseier la være å godkjenne full utbetaling, da flere av depositumsbetalerne blir boende?

 

2: 60.000 i depositum?!

60 000 er totalsummen, for alle 4 som bor/bodde i leiligheten. 15 000 per pers.

 

Ja, alle har penger stående på den kontoen. Problemet er at HE ikke svarer på henvendelser og tilsynelatende ikke er villig til å være med på å få ut depositumet i det hele tatt. Er det altså en mulighet for å ta ut depositum uten HE sitt samtykke? Gitt at han har brutt med kontrakten?

Det var fortsatt sykt mye, hvis en bor der alene er det 15.000, at det bor 3 til vil jeg ikke tro firedobler risikoen.

 

Nei, ingen andre enn HE kan få pengene ut til sin konto, men for å få dem ut må huseier samtykke - så huseier kan da samtykke til 15.000 men ikke de resterende. Deretter må det bli en finurlig juridisk korrekt løsning i samarbeid med banken for å få overført resten til dere. Ærlig talt usikker på om det lar seg gjøre. Kan dere dukumentere at de 45.000 kommer fra dere?

 

Kanskje huseier bør kreve at han og HE, sammen med dere går fysisk i banken for at han skal slippe ut depositumet, og da under forutsetning av at han gir dere deres del umiddelbart, før dere forlater banken. Han bør også signere på at han skal gjøre dette i forkant, så dere har dokumentasjon som grunnlag for inkasso/forliksråd dersom det ikke går etter planen.

 

Uansett når dette er over, sørg for å ha hver deres depositumskonto sammen med huseier, ikke en felles.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det har huseier kontrakt med HE. HE er dermed ansvarlig for å holde sin del av avtalen, altså den hele og fulle leieprisen og hele depositumskontoen. Med 3 måneders oppsigelsesfrist må HE betale hele husleien ut hele leietiden. Han kan jo håpe dere betaler deres andel og det forstår jeg på deg går bra. Når depositumet skal utbetales etter disse 3 månedene er gått så er det HE som skal ha hele beløpet. Dere må rett og slett stole på at han holder sin muntlige (?) avtale med dere og betaler deres andel til dere.

 

Videre forstår jeg at dere ønsker å opprette en ny leiekontrakt med huseier (da med HE byttet ut med en annen). Det er der deres ansvar ovenfor huseier starter. Det betyr oppretting av depositumskonto og betaling av husleie. Jeg regner med at både dere og utleier har blitt klok av skade. Da kan dere foreslå en annen type leiekontrakt: individuelle, og antagelig få gjennomslag for det. Det betyr også at dere slipper ansvar for å finne en ny leietaker når en flytter ut. Selv om dere selvsagt kan hjelpe huseier å finne en dere vil bo sammen med. Det er i begge parters interesse.

 

De 3 månedene oppsigelsestid er kontrakten HE i utgangspunktet må forholde seg til. Det er ganske vanlig at utleier er smidig nok til å godta kortere oppsigelse dersom han får inn nye leietakere tidligere. Leietaker har dermed et stort incentiv til å bistå utleier i å få leid ut. Både med å slippe til folk på visninger og med letingen.

 

NB. Depositim kan ikke brukes til å betale de siste husleiene. Dersom dere ikke har depositumskonto (f.eks satt inn på utleiers konto) og utleier godtar å bruke ikke-depositumet til å betale de siste husleiene så må dere være obs på det og dermed ikke betale inn leie til HE i oppsigelsestida.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det har huseier kontrakt med HE. HE er dermed ansvarlig for å holde sin del av avtalen, altså den hele og fulle leieprisen og hele depositumskontoen. Med 3 måneders oppsigelsesfrist må HE betale hele husleien ut hele leietiden. Han kan jo håpe dere betaler deres andel og det forstår jeg på deg går bra. Når depositumet skal utbetales etter disse 3 månedene er gått så er det HE som skal ha hele beløpet. Dere må rett og slett stole på at han holder sin muntlige (?) avtale med dere og betaler deres andel til dere.

 

Videre forstår jeg at dere ønsker å opprette en ny leiekontrakt med huseier (da med HE byttet ut med en annen). Det er der deres ansvar ovenfor huseier starter. Det betyr oppretting av depositumskonto og betaling av husleie. Jeg regner med at både dere og utleier har blitt klok av skade. Da kan dere foreslå en annen type leiekontrakt: individuelle, og antagelig få gjennomslag for det. Det betyr også at dere slipper ansvar for å finne en ny leietaker når en flytter ut. Selv om dere selvsagt kan hjelpe huseier å finne en dere vil bo sammen med. Det er i begge parters interesse.

 

De 3 månedene oppsigelsestid er kontrakten HE i utgangspunktet må forholde seg til. Det er ganske vanlig at utleier er smidig nok til å godta kortere oppsigelse dersom han får inn nye leietakere tidligere. Leietaker har dermed et stort incentiv til å bistå utleier i å få leid ut. Både med å slippe til folk på visninger og med letingen.

 

NB. Depositim kan ikke brukes til å betale de siste husleiene. Dersom dere ikke har depositumskonto (f.eks satt inn på utleiers konto) og utleier godtar å bruke ikke-depositumet til å betale de siste husleiene så må dere være obs på det og dermed ikke betale inn leie til HE i oppsigelsestida.

 

Nå har jeg allerede skrevet ny kontrakt med utleier, siden jeg er eneste norsktalende i leiligheten, men har skaffet framleie-kontrakter med samboerne mine.

Vår kontrakt løper fra 1.Februar. Han sa ikke fra om utflytting til huseier før 19. Desember og flyttet 28. Januar. Så vi kunne i teorien ha latt kontrakten hans løpe helt ut Mars kanskje?

 

Men nå har vi ikke gjort det, og er stuck med et tomt rom i en måned og en fyr vi ikke er sikker på om vil betale ut depositum. Om vi får HE til å skrive under på et skjema med anmodning om oppgjør av depositumskonto, og setter opp vår bankkonto istedenfor hans, vil vi da kunne få hele beløpet utbetalt til oss?

 

Vi vet det virker som en rar situasjon, men HE virker altså ikke villig til å stille opp, selv om han får en del av depositumet han også.

Endret av Lassar
Lenke til kommentar

Det er jo bare å høre med banken, kreve at det blir utbetalt... Da vil utleier/fremleier ha en viss frist på seg å svare på kravet...

 

Og utleier/fremleier må da ha en juridisk grunn til å holde beløpet igjen...

 

Her tror jeg nok dere får tilbake depositumet :)

 

Edit:
Man har sterkere rettsvern som leietaker en som utleier.. :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Hovedleietaker er personlig erstatningsansvarlig uavhengig av egen skyld (etter reglene om kontrollansvar) for alt tap dere lider som følge av at hovedleieavtalen bortfaller. Dette inkluderer eventuelle dårligere vilkår mellom utleier og dere som følge av nye direkte avtaler. Det inkluderer også dersom depositumsposisjonen deres går tapt uten at depositumet blir utbetalt.

 

Det deilige her er at dersom dere har innbetalt depositum til hovedleietaker så skal dette stå på en egen depositumskonto i fremleietakers navn. Har hovedleietaker tatt beløpet og viderebetalt det til hovedutleier er det et irregulært depositum, og dette forrentes fra betalingstidspunktet med deilige 8,5 % årlig rente.

 

Så hvis du betalte 15 høvdinger til hovedleietaker i mars i fjor skylder han deg sånn cirka 16 høvdinger nå.

 

Men hvis du skal ha de 15 høvdingene tilbake fra depositumskontoen (dvs. forhindre at banken utbetaler dem til hovedleietaker) må du begjære at domstolene arresterer (tar arrest i) depositumskontoen, da begrunnet i at du er den egentlige eieren av pengene. Du må ha en sikringsgrunn, dvs. konkrete holdepunkter for at han ikke vil betale deg men stikke av med pengene. Du vil ikke rekke å få utlegg i disse midlene før banken utbetaler dem etter ordinær prosedyre, og du som tredjeperson (i motsetning til utleier) kan ikke forhindre utbetaling ved å reise sak alene.

 

Hvis hovedleietaker har betalingsanmerkninger eller generelt uryddig økonomi er dette grunn til å vurdere arrest. 15 høvdinger (pluss renter) på tre mann er 45 høvdinger, og det er veldig mye penger. Hvis han ikke gir klar og tydelig beskjed om at han vil tilbakebetale dette er dette bekymringsverdig.

 

En arrestbegjæring koster 2,5R, dvs. litt under 3000 kr. I tillegg skal en advokat nok ha rundt det samme, inntil det dobbelte, for å skrive en enkel begjæring om arrest. Det er mulig å gjøre det selv, men ikke å anbefale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedleietaker er personlig erstatningsansvarlig uavhengig av egen skyld (etter reglene om kontrollansvar) for alt tap dere lider som følge av at hovedleieavtalen bortfaller. Dette inkluderer eventuelle dårligere vilkår mellom utleier og dere som følge av nye direkte avtaler. Det inkluderer også dersom depositumsposisjonen deres går tapt uten at depositumet blir utbetalt.

 

Det deilige her er at dersom dere har innbetalt depositum til hovedleietaker så skal dette stå på en egen depositumskonto i fremleietakers navn. Har hovedleietaker tatt beløpet og viderebetalt det til hovedutleier er det et irregulært depositum, og dette forrentes fra betalingstidspunktet med deilige 8,5 % årlig rente.

 

Så hvis du betalte 15 høvdinger til hovedleietaker i mars i fjor skylder han deg sånn cirka 16 høvdinger nå.

 

Men hvis du skal ha de 15 høvdingene tilbake fra depositumskontoen (dvs. forhindre at banken utbetaler dem til hovedleietaker) må du begjære at domstolene arresterer (tar arrest i) depositumskontoen, da begrunnet i at du er den egentlige eieren av pengene. Du må ha en sikringsgrunn, dvs. konkrete holdepunkter for at han ikke vil betale deg men stikke av med pengene. Du vil ikke rekke å få utlegg i disse midlene før banken utbetaler dem etter ordinær prosedyre, og du som tredjeperson (i motsetning til utleier) kan ikke forhindre utbetaling ved å reise sak alene.

 

Hvis hovedleietaker har betalingsanmerkninger eller generelt uryddig økonomi er dette grunn til å vurdere arrest. 15 høvdinger (pluss renter) på tre mann er 45 høvdinger, og det er veldig mye penger. Hvis han ikke gir klar og tydelig beskjed om at han vil tilbakebetale dette er dette bekymringsverdig.

 

En arrestbegjæring koster 2,5R, dvs. litt under 3000 kr. I tillegg skal en advokat nok ha rundt det samme, inntil det dobbelte, for å skrive en enkel begjæring om arrest. Det er mulig å gjøre det selv, men ikke å anbefale.

 

Tusen takk for godt og innsiktsfullt svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...