Gå til innhold

Vanskelig å betale i bank


Budeia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg har konto i Eika og kan bruke kodebrikke, Bank-ID på mobil og Bank-ID på papir.

Hvis du ikke har pass Festus så burde du skaffe deg det, kan være kjekt hvis du skal på lengre flyreiser  ;)

 

Anonymous poster hash: 5138a...aaa

 

 

Ja, vanligvis ville ikke dette vært noe problem. Men har blitt ganske skremt opp av politiet, og for å skaffe pass må en jo til politiet. Kan være det ville gått bra, men jeg står i fare for å få et alvorlig sammenbrudd av å vente der for å få et pass. 

 

Har ikke hørt om Bank-Id på papir, men det er vel ikke så ulikt siden en kan gjøre alt mulig med de kodene også? Da er vel det også en alvorlig sak for banken?

Lenke til kommentar

 

Det er helt uproblematisk å fikse pass hos politiet, kansje litt vanskelig hvis du er en etterlyst kriminell.

Men hvis du er etterlyst så burde du jo egentlig melde deg selv uansett.

Bank-ID på papir er en rekke koder på samme måten som kodebrikken.

 

 

Hvis jeg er etterlyst er det ikke som en vanlig kriminell, men som en som regnes som farlig for systemet. Men dette kan dere ikke forstå... Og dere vil herved regne meg som gal. Men da jeg fikk beskjed om å skaffe pass for å fortsette å være kunde i banken, virket det som spikeren i kista for meg. 

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener med farlig for systemet, har du svindlet banken før?.

Eller har du en smule paranoia uten grunn?.

Ingen som blir buret inne i Norge uten en dom.

Du får ordne deg med pass, førerkort eller annen godkjent ID. Det burde ikke være vanskelig siden fleste parten i Norge har gjort det allerede.



Anonymous poster hash: 5138a...aaa
  • Liker 3
Lenke til kommentar

S-Banken godtar ikke førerkort som legitimasjon, kun pass.. 

Jeg spurte om ikke førerkort var godt nok, men det var det visst ikke.

Jeg får fortsette å bruke Bank ID fra gamle banken der de ikke lurte på hvem jeg var intil jeg får ut fingeren og skaffer meg et nytt pass.. 

 

Mrk. Jeg fikk flytte hus-lånet mitt til  S-Banken med gammel Bank-ID, men å få ny hos dem er visst vanskeligere.

4-kanta fjas.

Lenke til kommentar

4-kanta fjas.

 

Riktig :)

 

Framvist pass er heller ingen garanti mot seinere lekking av passord, hacking av dataen og lignende.

 

 

"Du får ordne deg med pass, førerkort eller annen godkjent ID."

 

Det virker som pass og førerkort er de eneste godkjente id, hva skulle de andre være? Får møte opp med gamle klassebilder med navn under, kanskje... Bankene har sluttet å lage bankkort med bilde på. Sikkert en innsparing det også, fordi de ikke ønsker at kundene skal komme til banken så ofte?

Lenke til kommentar

 

Framvist pass er heller ingen garanti mot seinere lekking av passord, hacking av dataen og lignende.

 

 

 

Selvfølgelig er det ingen garanti, men det er opp til deg som bruker av bankens tjenester og hvor slepphendt du er med konfidensiell informasjon.

Det er ingen som låner bort hverken kodebrikke, passord eller pass til andre personer, det samme gjelder for sikkerheten på pc`n du bruker.

Du er selv ansvarlig for å holde pc`n oppdatert med antivirus og sånne ting.

 

Anonymous poster hash: 5138a...aaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis du har konto i DNB får du nettbank uten spørsmål over telefon, bare noen uker siden jeg gjorde det sist. Får kodebrikke og pinkode sendt rett hjem i postkassen. Hvis du også ønsker BankID kan du opprette dette i nettbanken, du kan få en melding om at du må ringe kundeservice først, de åpner da for opprettelse av BankID og det hele er gjort på noen minutter.

 

 

Da må det være unntak fra regelen, eller du er allerede legitimert med gyldig pass tidligere. 

 

Fungerer i det hele tatt nettbank uten BankId?

 

Totalt sett er det veldig store endringer kundene trekkes igjennom, - for lenge sida var det bare kontanter. Så kom det mulighet for å skrive ut sjekk og giro. 

Noe som varte en stund, før bankene begynte å si at kundene skulle levere ferdig utfylte giroer i en girokasse, for kr. 10,- pr giro. Denne ordningen er visst avskaffet nå, og det koster mye mer for hver enkelt giro el. regning. 

 

Når det har skjedd slike store endringer med Bank Id siden sist jeg var i banken, føler jeg meg veldig overrasket og uorientert. Jeg trodde at Bank Id var hva det alltid hadde vært. 

 

Nettbanken til DNB fungerer utmerket uten BankID, unntak kan det ikke være siden jeg har gjort dette en del ganger, aldri vært noe problem. Tviler vel på at disse som i sin tid ble kunder i det som har blitt DNB i dag legitimerte seg med pass på den tiden, snakk om kunder som har vært der i flere tiår.

 

Skal du levere giro i bank i butikk koster dette 100 kr, et voksent gebyr, men de har jo enda brevgiro som fungerer bra for de som ikke vil på nett eller bruke mobilbank. Dette koster heller ikke all verden, 12 kroner per regning + porto, såpass syns jeg at man må regne med i administrasjonsgebyr. Dette er da DNB.

 

Brevgiro vil nok bestå enda en stund:

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/dnb-gir-opp-a-fa-alle-kundene-over-i-nettbank/69390906

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Min far og mor klarer det selv. Har autogiro og er 72/71 år gamle.

 

 

Jeg viser dem hvordan de kan gjøre det uten at de viser meg passordet.

 

 

Dine foreldre er liksom bedre enn hans, da?

 

Brevgiro i DnB er et godt tips. Likte også i artikkelen, at de så ut til å vise respekt for sine brevgiro-kunder.

 

Det er slitsomt med banker som ikke viser respekt for kundenes ønsker. 

Og dette med å vise pass for å legitimere seg innenlands, minner litt om krigstilstand. 

Hvis de mener at vi er i en krig, burde de fortelle oss det.

Lenke til kommentar

Enhver som gidder å prøve kan selvsagt lære seg nettbank. I verste tilfelle trenger man bare litt/masse starthjelp. Det er altfor mange gamle som melder seg ut når de møter litt teknologisk motbør. De blir som trassige småunger som ikke vil lytte.

 

Verden går fremover. Deal with it.

 

Er forøvrig enig i at det er må være unødvendig å ha pass for å legitimere seg, om man har bankkort med bilde eller førerkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er forøvrig enig i at det er må være unødvendig å ha pass for å legitimere seg, om man har bankkort med bilde eller førerkort.

 

Bankkort er vel ikke godkjent som gyldig legetimasjon, men førerkort kan brukes og nasjonalt ID-kort kommmer vel også i løpet av året. 

 

Forøvrig er det selvsagt at man skal vise legetimasjon i banken.

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enhver som gidder å prøve kan selvsagt lære seg nettbank. I verste tilfelle trenger man bare litt/masse starthjelp. Det er altfor mange gamle som melder seg ut når de møter litt teknologisk motbør. De blir som trassige småunger som ikke vil lytte.

 

Men de har faktisk litt grunn til å være nervøse... Husker da alle eldre plutselig fikk mobiltelefon, og det hendte de ringte til feil person. En av dem omdirigerte faktisk sitt eget mobilnr til mitt, og det tok tid før de nærmeste kunne gjøre om på det. Er vel den verste erfaringen jeg har med eldre og teknologi. Hender jo ennå at en får feilsendte meldinger, også fra yngre personer. 

 

"Bankkort er vel ikke godkjent som gyldig legetimasjon"

 

Dette var heller ikke jeg særlig klar over, men det er mulig at banken har skrevet noe om det i et brev som er sendt til nettbanken. Syns det er vanskelig å åpne alle brevene som sendes til nettbanken, for mange av dem virker lite relevante. 

 

Om det kommer et brev hjem i postkassen fra banken, er jeg mer troendes til å åpne det og lese det. Det gjelder også andre ting. 

 

Edit:

Dette nasjonale id-kortet, hvem er det som skal utstede det? Politiet det også?

Endret av festus haggen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...