Gå til innhold

Dette er mobilprodusentene som skal få 5G-støtte på plass neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Please, steng 2G og Edge, når 5G ankommer, please. Er på overtid det der nå  :)

 

 

Is EDGE network 2g or 3g?

GPRS and EDGE are both 2G technology but EDGE is significantly faster with a download speed of up to 384Kbps. EDGE is sometimes called a 2.5G network as it also has some characteristics of a 3G network but it doesn't satisfy the specification
Endret av G
Lenke til kommentar

Please, steng 2G og Edge, når 5G ankommer, please. Er på overtid det der nå  :)

 

 

Is EDGE network 2g or 3g?

 

 

 

 

GPRS and EDGE are both 2G technology but EDGE is significantly faster with a download speed of up to 384Kbps. EDGE is sometimes called a 2.5G network as it also has some characteristics of a 3G network but it doesn't satisfy the specification

Koster nok mer enn det smaker enda.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

3G kommer vel til å forsvinne før 2G?

 

Det er så mye legacy IoT-stæsj som kjører på 2G fortsatt at det er mer fornuftig å stenge 3G.

Helt riktig, og det vi ser nå i første omgang, er at Telia tar i bruk 3G-frekvenser til 4G.
Lenke til kommentar

3G kommer vel til å forsvinne før 2G?

 

Det er jo så mye legacy IoT-stæsj som kjører på 2G fortsatt at det er mer fornuftig å stenge 3G.

 

Da kan de heller kjøpe seg nytt IoT-dingsebomser, slik at verden/Norge kan gå videre inn i framtiden.. My 2 cents.

Lenke til kommentar

 

3G kommer vel til å forsvinne før 2G?

 

Det er jo så mye legacy IoT-stæsj som kjører på 2G fortsatt at det er mer fornuftig å stenge 3G.

 

Da kan de heller kjøpe seg nytt IoT-dingsebomser, slik at verden/Norge kan gå videre inn i framtiden.. My 2 cents.

 

Tar du regninga?

 

Selskapene som selger 2G aksess har antagelig regnet på at det er mer lønnsomt å fortsette med 2G enn alternativet.

 

Kundene hopper kanskje til en annen provider som selger 2G hvis det skulle blitt stengt ned? Store kunder med mye M2M har antagelig store avtaler som omfatter mer enn bare 2G M2M brukere. Kan være mye stabil inntekt inne i bildet her.

Lenke til kommentar

Angående M2M over 2G:¨

Vi snakker her om veldig spesialisert utstyr som koster en formue å erstatte.

Jeg antar det dreier seg om alt ifra fjernstyring av vannverk til brann- og boligalarmer.

Selv min forrige bil hadde innebygget mobiltelefon på 2G-nettet. SIM-kort rett i bilradioen.

 

peugeot_407_2006_049_250.jpg

SIM-kortluka er den svarte stripa til høyre for telefon-tastene.

 

 

Det er stort sett bare smarttelefoner som bruker 3G, og folk bytter dem ut hvert år uansett.

Alle de som brukte 3G har nå 4G i sin nye smarttelefon i god tid før 3G-slukkingen.

 

De som disponerer M2M-utstyr for 3G-nettet er i mindretall, men jeg antar det finnes en del viltkamera og webcam som bruker 3G. Hvis utstyret er eldre enn 4G, men bruker for mye båndbredde til å nøye seg med 2G.

 

Uansett, teleselskapene har bestemt seg for å slukke 3G før de slukker 2G. Jeg er enig med dem.

 

Når det er sagt, synes jeg ikke nødvendigvis både Telenor og Telia trenger å beholde parallelle 2G-nett. De kundene som har dette spesielle behovet kunne samle seg om én operatør, for eksempel Telenor.

Da frigjøres Telia sine 2G-frekvenser for 4G og 5G.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er sagt, synes jeg ikke nødvendigvis både Telenor og Telia trenger å beholde parallelle 2G-nett. De kundene som har dette spesielle behovet kunne samle seg om én operatør, for eksempel Telenor.

Da frigjøres Telia sine 2G-frekvenser for 4G og 5G.

Det er jo en fin tanke, men den gir Telia et stort konkuransefortrinn, som da har mer LTE kapasitet, og samtidlig får Telia kundene tilgang til 2G med roamingavtale hos Telenor. Antar det er slikt du mener Telia skal holde på 2G M2M kundene sine om dem selv stenger ned sitt eget 2G nett.

 

Telenor ville tapt masse på en slik løsning, med mindre Telia betalte enorme summer for roamingen. Samtidig ville Telenor gått tilbake på alle dekningskåringene og generelt gitt dårligere LTE ytelse enn Telia. Tørr de ofre å falle bak? Selv om Telia betaler enorme summer? Jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar

Det blir morsomt å måle 5G gigabit hastigheter med speedtest appen om man fortsatt har 1GB abonnement (1 Gbit/s tilsvarer i teorien 125 MB/s, altså 0.125 GB/s, så en test på 10 sekunder og kvota er oppbrukt).

Det blir som å se en tesla forsøke å skyte fart fra 0 - 200 km/t og så går den tom før strøm i det den passerer 90.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjempefint med 1TBps omså, men hva med dekningen!? Hva med at mobilene bruker sykt mye på cellestandby? Bor i Oslo nesten ved en mast, men cellestandby sluker strøm som pokkern selv om jeg låser til bare 3G på S8+. Jada, full dekning og har sjekket støy.

 

Etter det jeg vet så er det ikke snakk om å fase ut 2G, heller både 2&3G, ICE har bygget på rent 4G, mener å ha hørt at dette også er planen til Telenor. Likevel...

Lenke til kommentar

Kjempefint med 1TBps omså, men hva med dekningen!? Hva med at mobilene bruker sykt mye på cellestandby? Bor i Oslo nesten ved en mast, men cellestandby sluker strøm som pokkern selv om jeg låser til bare 3G på S8+. Jada, full dekning og har sjekket støy.

 

Etter det jeg vet så er det ikke snakk om å fase ut 2G, heller både 2&3G, ICE har bygget på rent 4G, mener å ha hørt at dette også er planen til Telenor. Likevel...

Om du har en operatør som støtter 4G tale og wifi tale, kan du heller spare strøm ved å låse tlf på 4G. Så aktivere 4G og wifi tale på telefonen din. Om du da virkelig vil spare strøm, kan du da sette på flymodus og bare være tilkoblet wifi nett, og likevel ringe og motta samtaler, sms og mms. Problem solved.

 

PS: 5G blir kun å benytte i byer og tettsteder, som tar unna trafikk og mengder av enheter. 4G tar resten med arealdekning og hastighet.

Lenke til kommentar

 

 

3G kommer vel til å forsvinne før 2G?

 

Det er jo så mye legacy IoT-stæsj som kjører på 2G fortsatt at det er mer fornuftig å stenge 3G.

 

Da kan de heller kjøpe seg nytt IoT-dingsebomser, slik at verden/Norge kan gå videre inn i framtiden.. My 2 cents.

 

Tar du regninga?

 

Selskapene som selger 2G aksess har antagelig regnet på at det er mer lønnsomt å fortsette med 2G enn alternativet.

 

Kundene hopper kanskje til en annen provider som selger 2G hvis det skulle blitt stengt ned? Store kunder med mye M2M har antagelig store avtaler som omfatter mer enn bare 2G M2M brukere. Kan være mye stabil inntekt inne i bildet her.

 

 

Hva med å tilby en lokal "mobilmast" som kunde får med seg, som mottar og sender som en 3G/4G/5G-telefon. Sendestyrken på dette er helt normal. Mens den omruter og buffrer trafikk om til lav sendestyrke på 2G?

 

Tror det kunne ha vært redningen. Tenk på de besparelsene, og enkeltheten hos mobiloperatørene, som kun framover behøver å bry seg med de nyeste generasjonene.. Er lov å tenke litt smart her. Er ikke så svart-hvitt som du vil ha det til..

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nei til 5g internett. 1mm bølgelengder og ioniserende stråling er farlig. 5g vil muligjøre det å spionere på alt og alle vet å fungere som en røntgen maskin i lufta. Det negative utveier det positive og det er på tide folket skjønner at dette er folkemord på stor skala som ingen prater om.

 

Anbefaler alle å sette dere inn i hva slags potensial og muligheter denne teknologien medbringer seg. Selskapene reklamerer med kjappere internett men knapt ingen prater om hvordan dette vil fenglse oss i fremtiden. Det er "Terminator genesis".

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...