Jump to content
Kaneltryne

800 Kcal brent på en times styrketrening ?

Recommended Posts

En pulsklokke som har mitt kjønn, høyde, alder, vekt, konstant puls og som får vite hva slags trening jeg holder på med skal anslå kalorier forbrent. Kan det på noen måte stemme at jeg forbrant 800 kcal på en times skuldretrening, eller er det altfor mye, ble ganske overraska

post-423430-0-86662300-1518034510_thumb.png

post-423430-0-16481500-1518034538_thumb.png

Share this post


Link to post

Ser ut som en heftig skulderøkt med tanke på at du hadde en gjennomsnittlig hjerterytme på 130bpm.

 

Og det ser ut som klokka har tolket seansen som en "basis- og distansetrening, lang".

 

Høres ut som et eller annet er kalibrert feil.

Share this post


Link to post

Det er feil. Avhengig av intensitet og type øvingar forbrenn du kanskje 100-400 kcal per time med styrketrening. Skal du forbrenne opp i 4-500 kcal må det vere snakk om tung styrketrening som får pulsen opp eller store mengder push-ups, knebøy, utfall eller liknande, der du driv på heile timen.

 

Styrketrening av skuldre brukar ikkje dei største musklane, så det er kanskje rundt 100-200 kcal.

 

Har du forresten ein heil time med trening av kun skuldre?

Edited by Zeph

Share this post


Link to post

Et lite regnestykke (som kanskje blir feil)

 

800 kalorier er 3347.2 kilojoule

 

Ved å løfte 100kg en meter, forbrenner du 1 kilojoule.

 

For å forbrenne 800 kalorier ved kun styrketrening, ikke medregnet hva kroppen brukes på å holde seg i gang,

Må du altså løfte 100 kg, én meter, 3347 ganger.

Share this post


Link to post

Ser ut som en heftig skulderøkt med tanke på at du hadde en gjennomsnittlig hjerterytme på 130bpm.

 

Hva betyr "skuldretrening"? At du bare løfter vekter opp og ned? Eller er det ellipsetrener med bare armene?

 

Avhengig av intensitet og type øvingar forbrenn du kanskje 100-400 kcal per time med styrketrening. Skal du forbrenne opp i 4-500 kcal må det vere snakk om tung styrketrening som får pulsen opp eller store mengder push-ups, knebøy, utfall eller liknande, der du driv på heile timen.

Styrketrening av skuldre brukar ikkje dei største musklane, så det er kanskje rundt 100-200 kcal.

 

Har du forresten ein heil time med trening av kun skuldre?

Trente i en time hvor jeg starta med 40kg 5x5 overhead press, noe jeg har funnet ut at er en veldig krevende øvelse, i likhet med type øvelser som markløft og knebøy. Etter det fortsatte jeg med skulderpress med manualer 3x8 og etter dette superset med mye ekstra-øvelser som lateral raises og litt magetrening mot slutten.

Det var en ganske så tung økt, og tok i litt ekstra ettersom jeg ville få et ''bra resultat'' første gangen jeg prøvde klokka, men ble overrasket over 800 kcal, hørtes mye ut. Ellers er jeg veldig høy og 90kg, så jeg forbrenner vel litt mer enn noen på 1.75 og 70kg, tror i hvertfall det er sånn det funker. Etter å ha lest litt om styrketrening og kaloriforbrenning vil jeg tippe økta mer realistisk var mellom 300 - 500 kcal. 

Share this post


Link to post

Litt gammel tråd, men etter det jeg erfarer forbrenner man vel typisk en god del mindre enn hva man tror uansett hva slags aktivitet det er. Noe som kan forklare hvorfor det finnes mange som trener hardt, men fortsatt ikke er spesielt slanke. Hint: det er kostholdet som avgjør til syvende og sist, så sant du ikke trener like mye som en eliteidrettsutøver.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...