Gå til innhold

Telenor kutter dypt i egen IT-divisjon - mer enn 100 ansatte i Norge mister jobbene sine


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Ett "selskap" (bedrift) bør vel ha en ide om å produsere noe som andre vil ha/trenger og ta seg betalt for det?

 

Er ikke noe som tilsier at det ikke er mulig og samtidig ha fornøyde ("norske") ansatte i "sikre" jobber.

Men det er nok vanskelig å konkurrere med andre tilsvarende "selskap" som lar "produktene" bli "produsert" i ett lavkostland der de ansatte har null rettigheter/sikkerhet.
Det sier seg vel sjøl.

 

Telenor er/var ett slikt selskap som har sitt opphav i å levere "tjenester" (inkludert infrastruktur) som "samfunnet" i sin tid så som ett fellesgode.

 

At de nå er som alle andre større selskap hvor ledelsen gjør alt (inkludert handel med korrupte land/regimer) for å tjene mest mulig til seg selv og "aksjonærer" betyr vel at slike handlinger (sparke norske ansatte) er ett fornuftig valg.

 

Sier litt om mennesksyn de som støtter opp om en slik forretningsmodell/samfunnssyn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Telenor er/var ett slikt selskap som har sitt opphav i å levere "tjenester" (inkludert infrastruktur) som "samfunnet" i sin tid så som ett fellesgode.

 

At de nå er som alle andre større selskap hvor ledelsen gjør alt (inkludert handel med korrupte land/regimer) for å tjene mest mulig til seg selv og "aksjonærer" betyr vel at slike handlinger (sparke norske ansatte) er ett fornuftig valg.

 

Sier litt om mennesksyn de som støtter opp om en slik forretningsmodell/samfunnssyn.

De fleste av de gamle statsbedriftene som fortsatt er deleid av staten eksisterer kun fordi de er fundert på et samfunnsansvar. De skal forvalte ymse varianter av samfunnsstruktur. Ettersom de er "delprivatisert" var vel tanken at de fortsatt skulle gjøre dette - men på en lønnsom måte. I og for seg ikke noen dårlig ide, men det kan se ut som om de sliter med å balansere samfunnsansvaret med profitabiliteten.

 

Kontrastbedriften i forhold til Telenor er vel NSB.... Gi meg himmel eller helvete....

Lenke til kommentar

Slike kuttrunder er veldig smart faktisk, når 2-3 av de 5 folkene rundt deg plutselig er borte, da begynner du kanskje å passe jobben din litt bedre.

 

Har du prøvd selv? Fra først hånds erfaring kan jeg rapportere at det ikke virker slik. Det tar et halvt år å få gjennomført nedbemanningen, og etterpå tar det et halvt år å komme mentalt til hektene igjen, så er det på'n igjen. Det er fælt, og utvelgelsen av dem som må ut er slett ikke alltid spesielt rasjonell.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Slik er det blitt i alle bransjer hvor kravene til å heile tiden å kutte for å høyne allerede store resultatene,fører til at samfunnet totalt sett forvitrer og ødelegges. Til slutt blir det så stor forskjell hvor godene fordeles på færre og færre enormt rike pluss staten at folket en dag til slutt tar til gatene selv i rolige Norge. Jeg tror den dagen vil komme i løpet av dette århundrede.

Akkurat det du sier her, sånn er det blitt.

Dette ser jeg hver dag. Spiller ingen rolle hva det er, visse ting blir aldri billig nok Kutte der man kan eller ikke kan, det gjøres uansett.

Til slutt kommer det tilbake og man sager av sin egen gren. Stadig flere arbeidsplasser og penger flyttes rett ut av landet. Siden bedriftene sparer penger på det er jo de fornøyd. Samfunnsøkonomien i det er nok vesentlig dårligere. Folk som bor, jobber og lever livet sitt i Norge, de bruker det meste av sine penger også i Norge. Slik går samfunnet rundt. En polakk som kjører langtransport har 5 forskjellige sjåførkort og har med sprit og øl som han selger til nordmenn for å få betalingen sin. Noen av de er til og med nødt til å stjele dieselen, sånn gjøres det blant noen av de mest kyniske selskapene. Plukker folk fra gata, setter han i en lastebil og sender han av gårde.

Det er et stykke unna slike tilstander her, helt enda, men det er på vei. Siste nytt er at polakker også har blitt for dyre nå. Filippinere er de nye, mye billigere enn polakker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

100 ansatte for Telenor er peanuts. Dagligdags dette i et firma med den størrelsen, ingenting å hisse seg opp over, er sikkert nok folk på deres kontorer som har minimalt å gjøre, slik er det i de fleste store firma, mye dødkjøtt.

Hørt sånt tull. Tror du ikke det er nok å henge fingrene i hos Telenor? Saken er at Telenor har aldri hatt så mye å gjøre som nå,og aldri tjent meire penger. Men nå skal de tjene enda meir,på bekostning av at de ansatte som er igjen må springe ræva av seg og blir overlesset med oppgaver som de som blir oppsagte skulle tatt seg av.

 

Rart de ikke ringte deg og spurte før de tok kuttrunden da. Telenor må tenke på hva som er best for selskapet (TEL) og dets aksjonærer. Et selskap som ikke gjør det beste for selskapet og sine aksjonærer er ikke liv laga i lengden.

Så er det jo også sånn at for å flushe ut noen kloakkrotter må man også ta med noen med friskt kjøtt, men de er det lett å hente inn igjen, til vesentlig dårligere vilkår selvsagt. Mye unge og sultne folk på jakt etter erfaring og ting å sette på cv-en. Slike kuttrunder er veldig smart faktisk, når 2-3 av de 5 folkene rundt deg plutselig er borte, da begynner du kanskje å passe jobben din litt bedre.

Til info, TEL er ikke et ideelt aksjeselskap. Heller ikke NAV eller NRK.

Det er ofte de flinkeste og de med mest erfaring som først går etter en kuttrunde. Når du må søke på egen jobb i bedriften du jobber i er ikke veien lang til å søke jobb andre steder der man ikke har en oppsigelse hengende over seg annethvert år. Unge talenter og konsulenter kan være dyktige, men du får ikke kontinuitet og kvalitet på drift og utvikling dersom du har for stort gjennomtrekk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

Slike kuttrunder er veldig smart faktisk, når 2-3 av de 5 folkene rundt deg plutselig er borte, da begynner du kanskje å passe jobben din litt bedre.

Har du prøvd selv? Fra først hånds erfaring kan jeg rapportere at det ikke virker slik. Det tar et halvt år å få gjennomført nedbemanningen, og etterpå tar det et halvt år å komme mentalt til hektene igjen, så er det på'n igjen. Det er fælt, og utvelgelsen av dem som må ut er slett ikke alltid spesielt rasjonell.

En annen effekt, er at mange høyt kvalifiserte ansatte, som bedriften ønsker å beholde, slutter.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Alvorlig talt: Jeg vurderer å lage en uformell undersøkelse for å kartlegge mobilprodukter der Telenor er mer innovative eller leverer et bedre produkt enn Telia. Tør jeg gjøre det uten å bli kalt Telenor-hater? 

Lenke til kommentar

 

 

 

100 ansatte for Telenor er peanuts. Dagligdags dette i et firma med den størrelsen, ingenting å hisse seg opp over, er sikkert nok folk på deres kontorer som har minimalt å gjøre, slik er det i de fleste store firma, mye dødkjøtt.

Hørt sånt tull. Tror du ikke det er nok å henge fingrene i hos Telenor? Saken er at Telenor har aldri hatt så mye å gjøre som nå,og aldri tjent meire penger. Men nå skal de tjene enda meir,på bekostning av at de ansatte som er igjen må springe ræva av seg og blir overlesset med oppgaver som de som blir oppsagte skulle tatt seg av.

 

Rart de ikke ringte deg og spurte før de tok kuttrunden da. Telenor må tenke på hva som er best for selskapet (TEL) og dets aksjonærer. Et selskap som ikke gjør det beste for selskapet og sine aksjonærer er ikke liv laga i lengden.

Så er det jo også sånn at for å flushe ut noen kloakkrotter må man også ta med noen med friskt kjøtt, men de er det lett å hente inn igjen, til vesentlig dårligere vilkår selvsagt. Mye unge og sultne folk på jakt etter erfaring og ting å sette på cv-en. Slike kuttrunder er veldig smart faktisk, når 2-3 av de 5 folkene rundt deg plutselig er borte, da begynner du kanskje å passe jobben din litt bedre.

Til info, TEL er ikke et ideelt aksjeselskap. Heller ikke NAV eller NRK.

Det er ofte de flinkeste og de med mest erfaring som først går etter en kuttrunde. Når du må søke på egen jobb i bedriften du jobber i er ikke veien lang til å søke jobb andre steder der man ikke har en oppsigelse hengende over seg annethvert år. Unge talenter og konsulenter kan være dyktige, men du får ikke kontinuitet og kvalitet på drift og utvikling dersom du har for stort gjennomtrekk.

Har vært borti et sånt eksrmpel flere ganger. I stedet for å lyse ut stillinger internt, og nyttigjøre seg av opparbeidet know-how, ignorerte HR-avdelingen fullstendig de som ønsket å søke, og fant noen helt nye (som faktisk kom snikende og spurte om råd, om deres nye arbeidsoppgaver). -Det var ikke akkurat varme tanker ‘sliterne’ hadde om HR. Ennå morsommere ble det på et annet tidspunkt hvor en hel gruppe gikk, fordi de ‘gadd’ ikke mere, så skulle du sett HR kom og ville vi andre skulle overta arbeidsoppgavene fordi det var vanskelig å finne noen som kunne overta... ...Og så fort vi nevnte ‘penger’... ...-Nånei, det var jo et helt annet budsjett, så det kom ikke på tale om å reforhandle kontrakt. -Men at vi skulle tilpasse tidsbudsjettet med dobbel mengde, det var jo helt i orden. ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rolig, rolig. Telenor har sagt de vil satse på innovasjon...

Vi kan glede oss over et Telenor som vil stå sterkere enn noensinne. (/sarkasme kan forekomme).

 

Flott målsatsning med innovasjon. Bare så synd det blir færre folk til å utføre den jobben. Snart er det vel bare ledere og mellomledere igjen, og sette all produksjon ut av landet.

 

Ja, helt til de tar idéene med seg til andre/egne firmaer, og så sitter vi igjen uten noe som helst, bortsett fra en toppledelse.

 

Men som flere nevner, de må nok ha arbeidere okke som, så da må de på ansettelserunde om et år eller så, etter å ha brukt mere kroner på innleide konsulenter og overtid, enn de sparte. Men tallene ble sikkert fine det året de kuttet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alvorlig talt: Jeg vurderer å lage en uformell undersøkelse for å kartlegge mobilprodukter der Telenor er mer innovative eller leverer et bedre produkt enn Telia. Tør jeg gjøre det uten å bli kalt Telenor-hater? 

 

Regner med TN og Telia stort sett kjøper hyllevare og de er så store at de får på hyllene det de ber om, drift, montering og utbygging har de vel satt ut til andre.

Inovasjonen på telefonen er det vel stort sett Google og Apple som gjør sammen med tusenvis av utviklere av apper. Disse mobilnettleverandørene er vel stort sett redusert til og levere ett nett hvor andre inovasjoner opererer. Den tiden hvor man utviket GSM og NMT er vel over, hvor dypt slike operatører engasjerer seg i ny nettteknologi vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Er det virkelig flere å ta av nå? Kan ikke bare Telenor innrømme at IT egentlig er noe de driver med lenger? Makan til ledelse i det selskapet. De lurer seg selv og andre med relativt gode økonomiske resultater, for til slutt er det ikke flere igjen som hverken kan tenke ut de gode idéene eller faktisk få dem gjennomført. Ga opp Telenor for flere år siden, og at mange studenter fortsatt setter dem høyt på sin liste over steder de ønsker å jobbe begriper jeg ikke. De kan umulig ha satt seg særlig godt inn i hvordan de driver personalpolitikk i den sjappa i all fall.

 

Er vel ganske få som har tenkt og jobbe til gullklokka blir delt ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...