Gå til innhold

Norges første el-lastebil har så mange tekniske utfordringer at Asko ikke vil ha flere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant at e-canter kalles en Mercedes, samtidig som Mitsubishi-logoen lyser opp midt i fronten. De burde vel også krediteres her.

 

:-)

 

Mulig de har endret artikkelen siden i natt, men jeg kan ikke se at eCanter kalles en Mercedes. "I tillegg har Daimler-Benz konsernet en serie mindre lastebiler som selges under merkenavnet Fuso. Den elektriske varianten kalles eCanter".

- og -

"Under navnet Fuso har Daimler modellen eCanter som er en mindre distribusjonsbil. 500 kunder får en slik i løpet av 2018, ordinært salg skal starte neste år. (Foto: Daimler AG )"

 

Derimot kalles eTruck for en Mercedes, og den selges jo også som det.

 

Forøvrig enig i at Mitsubishi kan krediteres for deres rolle iht. eCanter.

Lenke til kommentar

 

Interessant at e-canter kalles en Mercedes, samtidig som Mitsubishi-logoen lyser opp midt i fronten. De burde vel også krediteres her.

 

:-)

Mulig de har endret artikkelen siden i natt, men jeg kan ikke se at eCanter kalles en Mercedes. "I tillegg har Daimler-Benz konsernet en serie mindre lastebiler som selges under merkenavnet Fuso. Den elektriske varianten kalles eCanter".

- og -

"Under navnet Fuso har Daimler modellen eCanter som er en mindre distribusjonsbil. 500 kunder får en slik i løpet av 2018, ordinært salg skal starte neste år. (Foto: Daimler AG )"

 

Derimot kalles eTruck for en Mercedes, og den selges jo også som det.

 

Forøvrig enig i at Mitsubishi kan krediteres for deres rolle iht. eCanter.

 

 

Var nok bare jeg som satte Daimler Benz = Mercedes Benz. Var ikke klar over at de var så sterkt inne i lastebilprodusenten Mitsubishi Fuso og hadde tillatelse til å bruke både logoen og navnet.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke for hånden regnestykkene for kjørelengde for ulike typer lastebiler og trailere. Følgende er likevel sikkert:

1) Elektrifisering av lastebiler gir langt mindre støy, og vi blir kvitt eksosen.

2) Elektrifisering er foreløpig mest aktuelt for distribusjonsbiler, som i større grad enn langtransportbilene kjøres i bystrøk, på boligveier osv. – hvor langt flere plages av støy og eksos enn langs landeveiene. I tillegg er farten lavere, og dermed blir støygevinsten ved elektrifisering større. Gevinsten for helse og miljø blir derfor større enn en skulle tro bare ved å telle kilometer.

Pål Jensen

Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy

 

Mindre støy er bra, spesielt for sjåførene.

Men dette skiftet fra fossilt  har vel også en CO2-grunn, og da er langtransportdelen vel så viktig.  (?)

Støy og lokal forurensing er de to faktorene som folk kjenner mest på kroppen, og burde være mer fremhevet i debatten om person- og varetransporten.

For sjåføren ,så er ikke støy lenger så stort problem. Den kan isoleres bort.

Utvendig støy har også blitt mye bedre en før, og dekkstøyen er størst i høyere hastigheter, mye mer enn bytrafikk (40-50 km/t eller lavere) Men en kraftig dieselmotor, under stor belastning høres fortsatt godt. I lett belastning går de forholdsvis rolig, og i personbiler er den nesten like støysvak som bensinmotoren, og overdøves fort av dekkstøyen.

 

Trikken burde for øvrig erstattes av elbusser. Stålhjul mot stålskinner høres godt. Ja så godt at Erna vi fjerne den fra gata si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har ikke for hånden regnestykkene for kjørelengde for ulike typer lastebiler og trailere. Følgende er likevel sikkert:

1) Elektrifisering av lastebiler gir langt mindre støy, og vi blir kvitt eksosen.

2) Elektrifisering er foreløpig mest aktuelt for distribusjonsbiler, som i større grad enn langtransportbilene kjøres i bystrøk, på boligveier osv. – hvor langt flere plages av støy og eksos enn langs landeveiene. I tillegg er farten lavere, og dermed blir støygevinsten ved elektrifisering større. Gevinsten for helse og miljø blir derfor større enn en skulle tro bare ved å telle kilometer.

Pål Jensen

Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy

 

Mindre støy er bra, spesielt for sjåførene.

Men dette skiftet fra fossilt  har vel også en CO2-grunn, og da er langtransportdelen vel så viktig.  (?)

Støy og lokal forurensing er de to faktorene som folk kjenner mest på kroppen, og burde være mer fremhevet i debatten om person- og varetransporten.

For sjåføren ,så er ikke støy lenger så stort problem. Den kan isoleres bort.

Utvendig støy har også blitt mye bedre en før, og dekkstøyen er størst i høyere hastigheter, mye mer enn bytrafikk (40-50 km/t eller lavere) Men en kraftig dieselmotor, under stor belastning høres fortsatt godt. I lett belastning går de forholdsvis rolig, og i personbiler er den nesten like støysvak som bensinmotoren, og overdøves fort av dekkstøyen.

 

Trikken burde for øvrig erstattes av elbusser. Stålhjul mot stålskinner høres godt. Ja så godt at Erna vi fjerne den fra gata si.

 

 

Vedrørende siste setning, er sikkert "artig" å si at Erna ikke vil ha den der, når det er PST som ikke vil ha den nært Statsministerboligen av sikkerhetshensyn.

 

Før dette blir endret, så er det ikke garantert at Erna sitter der lengre, men hun vil nok i tilfelle få støyproblemer i den fasen hvor sporene legges om.

Lenke til kommentar

 

Man er nok også her mer opptatt av å snakke om hva som kanskje kommer i stedet for å snakke om problemene

 

Problemene ligger i at bilene er ombygd av «småfirmaer» istedenfor ferdig bygd og kvalitetssikret fra fabrikk. Og leser man artikkelen så står det veldig klart der at Asko ikke ønsket å snakke med media om problemet på den aktuelle ombygde bilen. Da har de liksom ikke mer å skrive om

Kunne jo funnet ut hvorfor ASKO ikke vil snakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har ikke for hånden regnestykkene for kjørelengde for ulike typer lastebiler og trailere. Følgende er likevel sikkert:

1) Elektrifisering av lastebiler gir langt mindre støy, og vi blir kvitt eksosen.

2) Elektrifisering er foreløpig mest aktuelt for distribusjonsbiler, som i større grad enn langtransportbilene kjøres i bystrøk, på boligveier osv. – hvor langt flere plages av støy og eksos enn langs landeveiene. I tillegg er farten lavere, og dermed blir støygevinsten ved elektrifisering større. Gevinsten for helse og miljø blir derfor større enn en skulle tro bare ved å telle kilometer.

Pål Jensen

Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy

 

Mindre støy er bra, spesielt for sjåførene.

Men dette skiftet fra fossilt  har vel også en CO2-grunn, og da er langtransportdelen vel så viktig.  (?)

Støy og lokal forurensing er de to faktorene som folk kjenner mest på kroppen, og burde være mer fremhevet i debatten om person- og varetransporten.

For sjåføren ,så er ikke støy lenger så stort problem. Den kan isoleres bort.

Utvendig støy har også blitt mye bedre en før, og dekkstøyen er størst i høyere hastigheter, mye mer enn bytrafikk (40-50 km/t eller lavere) Men en kraftig dieselmotor, under stor belastning høres fortsatt godt. I lett belastning går de forholdsvis rolig, og i personbiler er den nesten like støysvak som bensinmotoren, og overdøves fort av dekkstøyen.

 

Trikken burde for øvrig erstattes av elbusser. Stålhjul mot stålskinner høres godt. Ja så godt at Erna vi fjerne den fra gata si.

 

Mindre støy er bra både for sjåførene og for de nærmere 2 mill. menneskene som plages av veitrafikkstøy i Norge. «Italiatrikkene» i Oslo støyer uforholdsmessig mye, men det skyldes en uheldig konstruksjon. Andre trikker og tog av nyere årgang er langt mer stillegående. Hør f.eks. på FLIRT-togene, T-banen i Oslo og Bybanen i Bergen. Spørsmlet er ikke elbusser ELLER skinnegående transport; vi trenger begge deler.
Pål Jensen
Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Det skjer nok mye på lastebilfronten (også) framover.

Det er godt at man ikke låser seg til en løsning eller en leverandør.

 

 

 

Hyundai Motor Company har inngått en avtale med sveitsiske H2 Energy om å sammen levere 1.000 hydrogenelektriske lastebiler i det sveitsiske markedet i perioden 2019 til 2023. 

Hyundai vil stå for bilene, som vil levere en rekkevidde på hele 400 kilometer under reelle forhold. H2 Energy vil på sin side levere en forsyningskjede for fylling av hydrogen.

Lenke til kommentar

Det skjer nok mye på lastebilfronten (også) framover.

Det er godt at man ikke låser seg til en løsning eller en leverandør.

 

 

 

Hyundai Motor Company har inngått en avtale med sveitsiske H2 Energy om å sammen levere 1.000 hydrogenelektriske lastebiler i det sveitsiske markedet i perioden 2019 til 2023. 

Hyundai vil stå for bilene, som vil levere en rekkevidde på hele 400 kilometer under reelle forhold. H2 Energy vil på sin side levere en forsyningskjede for fylling av hydrogen.

400km er ikke mere enn den nye i3. Hvorfor lager de ikke lastebiler som går mye lenger når de først går på hydrogen.

Lenke til kommentar

400km er ikke mere enn den nye i3. Hvorfor lager de ikke lastebiler som går mye lenger når de først går på hydrogen.

 

Så på og distansemålte i Sveits i Google-maps. Med 400 km rekkevidde holder det med én fyllestasjon sentralt i landet - når de da starter med full tank rekker de til alle steder langs grensen og tilbake til fyllestasjonen  :hmm:  :confused:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...