Gå til innhold

Norges første el-lastebil har så mange tekniske utfordringer at Asko ikke vil ha flere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"EU skal, etter hva Teknisk Ukeblad erfarer, forberede regelendringer som vil øke tillatt totalvekt på elektriske biler i denne klassen med 1000 kg, noe som vil redusere tapet av nyttelast."

 

Heh. Herlig. Det er jo en del folk som har sagt at el-lastebiler aaaaldri vil bli noe av fordi nyttelasten er lavere. Ooops. Nå blir de billigere i drift med ca. samme nyttelast, så da er det vel bare innkjøpspris og til dels rekkevidde som er problemet, og nå vil de slite mer på veiene.

 

Er det noen som vet hva som har begrenset totalvekten på lastebiler? Er det veislitasje, kapasitet på broer osv., eller er det andre hensyn?

 

Det hadde vært interessant å vite hvilke lastebiler som kjører flest km totalt: de som kjører på tvers av landet, eller de som kjører kortere ruter. Det er åpenbart at bare de sistnevnte kan byttes med el-lastebil i første omgang, men jeg tipper det er en vesentlig andel.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

De var vel en av de første som fikk av de MAN/Emoss - bilene. Og Emoss har ikke all verdens erfaring - det er vel egentlig ikke så mange som har det på lastebiler... Så dette er ett enkelt eksemplar av en bil der det er tatt en god del risiko.

Jeg skjønner jo at de er frustrert, og hvis ikke leverandøren har vært i stand til å rette opp i problemene etter mer enn to år er det vel helt logisk å finne en annen leverandør for prosjektet. Og artikkelen videre viser jo at MAN har funnet en helt annen samarbeidspartner.

 

Synes jo at overskriften på artikkelen er i overkant spekulativ, den leses som at Asko ikke vil ha flere el-lastebiler. Men lengst ned i artikkelen går det fram at de har bestilt 10 Tesla...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

"EU skal, ...., forberede regelendringer som vil øke tillatt totalvekt på elektriske biler i denne klassen med 1000 kg, noe som vil redusere tapet av nyttelast."

 

Ja, da er det altså ikke norske veimyndigheter som etter  veistandarden i Norge  skal sette krav/begrensninger, men EU ?

 

Kommer ikke Nikola med trucker som er for lange etter norske veimyndigheters krav, og må ombygge disse for norske forhold?

Så slipper de altså det. Det er bare å la EU "forberede regelendringer".  :dremel:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"EU skal, etter hva Teknisk Ukeblad erfarer, forberede regelendringer som vil øke tillatt totalvekt på elektriske biler i denne klassen med 1000 kg, noe som vil redusere tapet av nyttelast."

 

Heh. Herlig. Det er jo en del folk som har sagt at el-lastebiler aaaaldri vil bli noe av fordi nyttelasten er lavere. Ooops. Nå blir de billigere i drift med ca. samme nyttelast, så da er det vel bare innkjøpspris og til dels rekkevidde som er problemet, og nå vil de slite mer på veiene.

 

Er det noen som vet hva som har begrenset totalvekten på lastebiler? Er det veislitasje, kapasitet på broer osv., eller er det andre hensyn?

 

Det hadde vært interessant å vite hvilke lastebiler som kjører flest km totalt: de som kjører på tvers av landet, eller de som kjører kortere ruter. Det er åpenbart at bare de sistnevnte kan byttes med el-lastebil i første omgang, men jeg tipper det er en vesentlig andel.

 

Som regel er det akseltrykket som har satt grenser, men også maksimale tillatte totalvekt. Dersom totalvekten økes med 1000kg, vil veislitasjen øke og belastningen på noen broer kan bli for stor. Dette kan delvis løses ved å legge til en aksel, men også ved å forlenge hengeren.

 

Er et regnestykke der det må tas hensyn til akseltrykk, metervekt, lengde og totalvekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å vite litt mer detaljer om hvor utfordringene ligger ellers er det jo bare mat for spekulanter.

 

Ikke så veldig interessant egentlig. Det er jo et skreddersydd ombygg, hadde nok vært upålitelitg som dieseldrevet også. I det store bildet er det nok bare egnet for å se at el-konseptet fungerer for lokal distribusjon med lading på natten. Serieproduserte lastebiler bygd av erfarne produsenter vil nok gi en helt annen driftssikkerhet.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke for hånden regnestykkene for kjørelengde for ulike typer lastebiler og trailere. Følgende er likevel sikkert:

1) Elektrifisering av lastebiler gir langt mindre støy, og vi blir kvitt eksosen.

2) Elektrifisering er foreløpig mest aktuelt for distribusjonsbiler, som i større grad enn langtransportbilene kjøres i bystrøk, på boligveier osv. – hvor langt flere plages av støy og eksos enn langs landeveiene. I tillegg er farten lavere, og dermed blir støygevinsten ved elektrifisering større. Gevinsten for helse og miljø blir derfor større enn en skulle tro bare ved å telle kilometer.

Pål Jensen

Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy

  • Liker 4
Lenke til kommentar

To ukers leveringstid på et lite kretskort er ikke «mange tekniske utfordringer»

Det er en enkelt utfordring, som hadde vært helt unødvendig, om leverandør hadde hatt et minimum av reservedeler til det de leverer av produkter.

 

Kan jo være de måtte bygge om kretskortet for å unngå samme feil igjen etter en viss tidsperiode, derav mer tid som går med til å lage nytt design og sammenstille det.

 

Men siden artikkelen ikke har mer info så blir jo det spekulativt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke for hånden regnestykkene for kjørelengde for ulike typer lastebiler og trailere. Følgende er likevel sikkert:

1) Elektrifisering av lastebiler gir langt mindre støy, og vi blir kvitt eksosen.

2) Elektrifisering er foreløpig mest aktuelt for distribusjonsbiler, som i større grad enn langtransportbilene kjøres i bystrøk, på boligveier osv. – hvor langt flere plages av støy og eksos enn langs landeveiene. I tillegg er farten lavere, og dermed blir støygevinsten ved elektrifisering større. Gevinsten for helse og miljø blir derfor større enn en skulle tro bare ved å telle kilometer.

Pål Jensen

Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy

 

Mindre støy er bra, spesielt for sjåførene.

Men dette skiftet fra fossilt  har vel også en CO2-grunn, og da er langtransportdelen vel så viktig.  (?)

Lenke til kommentar

Det virker jo som dette er en av et svært lavt antall tilpassede lastebiler, og dermed vil det jo ikke finnes noe lager av reservedeler. At det da tar to uker å få erstattet et kretskort er naturlig. Men det hjelper vel ikke om det er naturlig eller ikke, hvis lastebilen skal være en del av normal drift. Å da sette inn 10 av de aller første Tesla-trailerne virker på en måte som om man ikke helt har lært; early adapters always get _ _ _ _ _ _ _.

 

Men forhåpentligvis vil Tesla raskt komme opp i en produksjon stor nok til at de vil ha reservedeler. Og vi vet jo ikke hva annet som var problemet med denne lastebilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

[1] Mindre støy er bra, spesielt for sjåførene.

[2] Men dette skiftet fra fossilt  har vel også en CO2-grunn, og [3] da er langtransportdelen vel så viktig.  (?)

 

 

[1] Ja. Og jeg vil tro en ganske viktig faktor for noen som har bakgrunn i Norsk forening mot støy. 

[2] Ja.

[3] Ja, sikkert, uten at jeg vet andelene av dette. 

 

Likevel, elektriske lastebiler er en ny produktgruppe, og produktene må jo utvikles og utrulles i markedet. De første modellene vil naturlig være bedre egnet i noen segmenter enn andre. Suksess der sammen med videre utvikling er en forutsetning for at de skal kunne dekke stadig større bruksområder. Man får vel tro at suksess her vil gjøre at det blir lavere terskel for å utvikle tilstøtende produktsegmenter, slik som elektrifisert langtransport. Og motsatt, mangel på suksess kan forsinke det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos hva som er bra/ikke bra... De hadde én elektrisk lastebil på test, og skulle anskaffe seg to til. I stedet anskaffer de seg ti til, men av et annet merke. Ti virker mer forpliktende enn to, men jeg vet jo ikke om det er en rød tråd fra den ene til de ti, eller om det er to parallelle løp på veien til en målsetning om firmaets elektrifisering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man er nok også her mer opptatt av å snakke om hva som kanskje kommer i stedet for å snakke om problemene

 

Problemene ligger i at bilene er ombygd av «småfirmaer» istedenfor ferdig bygd og kvalitetssikret fra fabrikk. Og leser man artikkelen så står det veldig klart der at Asko ikke ønsket å snakke med media om problemet på den aktuelle ombygde bilen. Da har de liksom ikke mer å skrive om

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apropos hva som er bra/ikke bra... De hadde én elektrisk lastebil på test, og skulle anskaffe seg to til. I stedet anskaffer de seg ti til, men av et annet merke. Ti virker mer forpliktende enn to, men jeg vet jo ikke om det er en rød tråd fra den ene til de ti, eller om det er to parallelle løp på veien til en målsetning om firmaets elektrifisering. 

 

Tesla regnes nok som et mye tryggere kjøp fra en nå ganske etablert bilprodusent / seriøst stort selskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...