Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Diskusjon tråd rundt strøm og elektrospørsmål


Anbefalte innlegg

Hei, det jeg lurer på det første:

2 x 2,5 mm² + 2,5 mm²10 m

 

1. slik kabel skal tåle 16 amper, men jeg er usikker om man bør ha kvikke\raske sikringer her?

For problemet med slike kabeler de tåler ikke 20 amp da må man ha 4 mm eller mere f.eks til elbil eller 2 varmeovner. Fleste elektrikkere vil anbefale 10 amp sikring?

 

Nexans kabel pr pluss 2x4.0mm2 10m

500v 2x4/4 husinstallasjonskabel for fast opplegg til inne- og utendørs bruk

Slik kabel egner vel seg til varmevifter gjerne flere? Eller annet som trenge mye strøm?

 

Nexans kabel pr pluss 2x6.0mm2 10m

Slik kabel kanskje komfyr\elbil etc? Hva vil dere mene?

 

Det jeg også lurer på er gamle skusikringer var det vanlig før med 0.75 mm kabel på 10 amp kurs? hvis elektriske anlegget er fra 70 tallet eller eldre? For man hadde vel ikke strøm før mener jeg.

 

Flere vil nok si kabel fra biltema etc ikke er egnet til tyngere bruk stemmer dette, tåler nexans kabelene mere en oppgitt effekt? De er bedre å bruke utendørs en biltema uten rør? f.eks forventet levetid på biltema kabel er 1-2 år utendørs bruk, mens nexans tåler 5 år ved samme tempratur\fuktighet uten å råtne og er mere miljøvennlig?

 

PR 2x2,5+2,5 Bunt 10 m PR Rørtråd Eske/Bunt 300/500V

Er slik kabel bedre eller dårligere en biltema kabel for utendør bruk?

For jeg syns elektroimprtøren er dyre da de ikke inkluerer moms med prisene, elektrikkerne slipper det og får volum rabatt men jeg mener det blir billigere å kjøpe ting selv.

 

hvis dere vil teste elektriske anlegg som er gammelt hvordan vil dere gå frem da? Finnes det profesjonnele målere som måler tempratur\støy i kabelen? Eller må man bare vite tykkelsen på kabelene og sjekke etter svidd\smeltet deler av kabelen. hvis det ikke er synlig så er det forsøke med smått og sjekke glødepære\led lys om det blir brann da også øke belastingen til det lukter svidd? Hvor lenge må man teste gammel elanlegg hvor ofte må elanlegg som er fra 70 tallet sjekkes for mangel hver 10 år?

 

Klarer noen å se på dette bildet om det er 230\400 volt fra måleren til hafslund?

Jeg tror det var vanlig med 230 volt før. I dag er 400 volt fra strømlevrandøren vanlig. Så man kunne koble på agreggat til sikringskapet for å teste strømmen. Nå er bildet kun eksempel men jeg syns lendingene er veldig tynne for å være 10 amp. Man bør ikke bruke varmeovn på 2000 watt i dette tilfellet vil jeg tro. Kan fort smelte ledningene vil jeg tro? Kan man kun bytte sikringer på innsiden er til brytere eller må man bytte hele sikringskapet her?

 

F.eks til:

eller kan man ikke blande ulike typer?

 

Har N fase\L fase noe å si til strømkontakten eller har det kun noe å si til sikringen?

Hvis det kobles feil går sikringen.

http://byggebolig.no/el-installasjon-teknisk-installasjon/kan-du-male-hvilken-fassom-er-ln-med-multimeter

 

er det tilatt å bruke Koblingsboks på innsiden av veggen eller kun utsiden?

Med tanke på skjult elektrisk anlegg.

 

603576_stoerre-arbeid-hovedtavle-sikring

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva en kabel "tåler" er avhengig av mange faktorer, som en kan beregne seg frem til. Start med å kjøpe inn den lille monørhåndboken å se over sidene som angår beregning av tverrsnitt. Hvilken kabel en trenger er ofte avhengig av hva den er utsatt for, som at den skal ligge direkte i jord, eller på vegg, inne/ute, varmt/kaldt osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først av alt, jeg håper ikke du har planer om å gjøre noe som helst selv uten tilsyn av en lærer eller elektriker.

 

Når det er sakt:

 

1: Hva som bestemmer strømføringsevnen til en kabel er primært bestemt av to forhold - ledermotstand og forlegningsmetode. Førstnevnte kan regnes ut, eller leses av datablad for kabel. Det letteste er å finne den verdien for standardisert kabel i NEK400. Tabell 52B viser strømføringsevne og forlegningsmetode uten korreksjonsfaktor. Har ikke boka foran meg, men ett googlesøk viser at uten korreksjonsfaktor kan du belaste en 2,5mm2 i rør i vegg 18,5A (A2). Evt 27A om du klamrer den på vegg ©. Men, så må du ta hensyn til andre forhold som KAN spille inn ved beregning av strømføringsevnen. Hvis flere kabler ligger sammen på vegg, i rør eller på kabelstige, må du redusere strømføringsevnen ved å gange med en korreksjonsfaktor. Worst case er 20 kabler sammen i en bunt (x0,38). Da vil samme kabel ha en max strømføringsevne på rundt 8-9A.

 

2: De hadde strøm før 1970. Om de brukte 0,75mm2 på 10A kan være mulig på snelleanlegg, men det kjenner jeg ikke til. Erfaringsmessig kan du belaste enkeltledere i sikringsskap mye mer enn flerlederkabler installert på eller i vegg.

 

3: Kablene Biltema selger skal være like god i utgangspunktet. Alt etter funksjonalitet så finnes det en standard kabelen skal være godkjent etter. Når det gjelder holdbarhet er kanskje saken annerledes, men jeg vil tro at en skikkelig installert kabel fra Biltema holder lengre enn en ikke-faglig installert kabel fra Draka gjør.

 

4: Kontroll av elektriske anlegg er nesten et fag i seg selv. Først og fremst sjekkes anlegget for funksjonalitet. Fungerer det etter hensikten, altså at bryter A skrur av og på lampe A. Det andre som sjekkes er at det er lederkontinuitet i anlegget - altså at du har jord med deg der du skal, og at det er strømførende ledere der det skal være. Så sjekker du at det ikke finnes isolasjonssvikt i anlegget (megging), altså at installasjonen er "tett". Dvs. at det ikke finnes deler av anlegget som har kortslutning eller jordslutning (eller tenderer til det). Med en EUROTESTER kan en også teste at jordfeilbrytere slår ut når de skal.

 

5: Det er eiers ansvar å se til at det elektriske anlegget ikke medfører fare for liv og eiendom. Hvor ofte en sjekk kreves er gitt utifra det. Jeg TROR det anbefales sjekk hvert 5. år. Faktorer som spiller inn på hvor ofte en sjekk kreves kan være alder på anlegg, ekstern påvirkning (mye lyn) og bruken. Bruker du Schuko til elbillading bør du nok ha en årlig (halvårlig) sjekk av den kursen.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1929-05-24-4

§ 2.Elektriske anlegg skal prosjekteres, utføres, drives, vedlikeholdes og kontrolleres slik at de ikke frembyr fare for liv, helse og materielle verdier.

Endret av unik42
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, en fagperson vil nok måtte kontrollere det, men jeg mener å sette opp ledninger, etc kunne ufaglærte gjøre, så får elektrikerne gå over og man dokumentere det man gjør og ta sikringskapet, det er vel langt mere der som kan gå feil.

 

Største problem er å ha for tynn kabel eller droppe trekkrør (K rør) eller Apparatboks etc særlig på eldre trehus da det lett oppstår brann etc særlig hvis det kommer luft til. men vet ikke mere man bør huske på. At de er der av en grunn. Men står lite om hvor mye volt\amp de er beregnet for f.eks.

Men brannsikkerheten er blitt mye bedre i dag en før. Selv jeg er mest usikkker på TN nett vs IT nett om det er forskjeller der med tanke på seriekobling vs direktekobling. Eller ikke. For før vet jeg det var vanlig å ha et kurs f.eks 10 amp på soveromet på samme kurs, nå er det vel mere vanlig å ha flere kurser på et soverom. Går strømmen på rommet går ikke alt i svart?

 

Tror det finnes også regler for det minst må være 3 stikkontakter i stua eller minst 2 på soverommet etc. At det var regler for det men det har blitt mye strengere nå en før 2000 tallet nå må alt være jordet før var kun bad eller våtrom, nå er vel slikt skal man ha stikkontakt på gulvet må det ha lokk,ENKEL STIKK M/LOKK, PÅVEGG IP44 Stikkontakt Sprutsikker.

 

Det må minst være 10 amp kurs delt på 2 stikkontakter etc før kunne man splitte men tror det har blitt strengere på TN nett må være en kurs per stikkontakt. At man f.eks kun kan splitte til belysning ikke til andre stikkontakter  men da må det være ledd nr 2 og man kan bruke 0,75 mm til belysning hvis det er dokumentert til det. Muligens kun hvis det er 10 amp kurs?

 

Men tror reglene ikke gjelder vel oppussning kanskje kun ved nybygg?

For det er vel krav med grovvern i sikringskapet i dag før var det ikke vanlig.

Er vel også krav om komfyrvakt i dag. Men usikkert det blir sjekket.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei!

Helt enig med salvesen og Unik42, men har noen småting å legge til.

 

Hvorvidt du må bruke kvikke eller trege sikringer kommer an på dine krav til installasjonen, samt kortsluttningsytelsen i anlegget.

som tommelfingerregel er det sjelden noe problem med trege sikringer på så lite som 10 meter.

 

4 kvadrat bruktes i vanlige eneboliger sjelden til noe annet enn komfyren, og i senere tid elbil lader. men KAN være nødvendig ved 16A og lange strekk, eller ved lav kortsluttningsytelse i anlegget.

 

så vidt meg bekjent har det ikke noen gang vært vanlig med noe mindre enn 1,5 kvadrat i faste installasjoner i Norge, men i eldre installasjoner er det ikke uvanlig at jordleder er 1/2 tverrsnittet av faselederene.

 

hvorvidt biltema kabler er dårligere kvalitet enn tilsvarende fra nexans kan jeg ikke si noe om, men iom at de er laget og godkjent etter samme norm bør de nok være svært like, det kan dog være verdt å merke seg at forrige gang jeg var borti en biltema PR var den mer firkantet enn oval, og gulere i farge enn andre pr kabler jeg har vært borti.

 

I et eldre anlegg må man bruke en kombinasjon av visuell kontroll, og instrumenter for å finne ut som alt er som det skal.

Er det, eller har det vært varmgang i tilkoblinger, er lederisolasjon sprø eller morken, er isolasjonsresistansen OK, er overgangsresistans OK, er kontinuitet OK, osv.

 

 

Jeg kan si med 98% sikkerhet at installasjonen på bildet er en enfaset IT (230V) installasjon og måler, med forbehold om at det KAN teoretisk sett være bygget om ute til enfaset 400V uten at det er gjort noe mer inne.

 

Skapet på bildet har bla. noe mangelfull avdekkning, samt kun to jordfeilbrytere, jeg tipper 2 bad eller 1 bad og en ute-kurs, og kan absolutt gjøres sikrere med en oppgradering.

Vær dog obs på at smeltesikringene du har idag tåler ganske mye overbelastning, over ganske lang tid i forhold til moderne sikringer (det er bla. det som gjør de moderne sikringene tryggere) men har du problemer med at sikringene går, må det en større oppgradering til enn bare å bytte dem.

 

 

Eaton sikringen du linket til er i alle fall en av mine favoritter, men det er mange andre produsenter som også er gode valg.

 

I en vanlig installasjon har i praksis L1/L2 eller L1/N ikke noe å si, men forskriften krever riktig farge på N i en TN installasjon, og det er uansett god praksis å følge standariserte farger, så blir det lettere for neste mann.

 

Vær obs på at alle arbeider ved fast installasjon krever elektriker, og du stiller spørmål som gjør meg ganske sikker på at du ikke har kompetansen eller verktøyet til å utføre selv den minste endring selv.

 

RING EN ELEKTRIKER hvis du skal gjøre noe med installasjonen din.

Endret av SirAmp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, en fagperson vil nok måtte kontrollere det, men jeg mener å sette opp ledninger, etc kunne ufaglærte gjøre, så får elektrikerne gå over og man dokumentere det man gjør og ta sikringskapet, det er vel langt mere der som kan gå feil.

 

 

 

Dette kan du nok glemme, så lenge du ikke er på god fot med en installatør. Men for all del, en kan alltids prøve, men det er vanskelig. Om alle løste det slik, hadde elektro bransjen mistet enorme mengder arbeidstimer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er vel prisen hvis en elektrikker skal bytte ut hele elektriske anlegge til hus på 125 kvadratmeter og elektrikkeren må gjøre alt selv blir det fort 125 000 kr.

Så hvis man gjør noe selv sparer man penger, men vet ikke hvor mye man kan gjøre selv, trekke pr rør og sette opp kabel og slikt?

For i verstefall vil elektrikkeren koble ned alt og gjøre alt på nytt, det kan også koste penger har du noen tips der?

 

For vil gjøre slikt så billig som mulig. Hvis elektrikkeren må være snekker er vel det kanskje ikke billig?

 

Usikker på om dagens elektrikkere kan ta Hafslund (bytte til digital kastrup målere) eller det også krever egen person som tar den jobben? For vet enkelte tilfeller må andre kontrollere elektrikkerne igjen ganske tungvint er ikke elektrikkerne heller å stole på?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet er vel prisen hvis en elektrikker skal bytte ut hele elektriske anlegge til hus på 125 kvadratmeter og elektrikkeren må gjøre alt selv blir det fort 125 000 kr.

Så hvis man gjør noe selv sparer man penger, men vet ikke hvor mye man kan gjøre selv, trekke pr rør og sette opp kabel og slikt?

For i verstefall vil elektrikkeren koble ned alt og gjøre alt på nytt, det kan også koste penger har du noen tips der?

 

For vil gjøre slikt så billig som mulig. Hvis elektrikkeren må være snekker er vel det kanskje ikke billig?

 

Usikker på om dagens elektrikkere kan ta Hafslund (bytte til digital kastrup målere) eller det også krever egen person som tar den jobben? For vet enkelte tilfeller må andre kontrollere elektrikkerne igjen ganske tungvint er ikke elektrikkerne heller å stole på?

 

Problemet er hvis installasjonen ikke er hensiktsmessig eller fagmessig utført så kan huset brenne ned med deg eller andre inni. Da spiller det liten rolle om du sparte 100.000 på jobben.

 

Kontakt en elektrobedrift, spør om de kan koble fra for deg, så river du anlegget selv. Kanskje de går med på at du får spikre opp bokser der det trengs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er hvis installasjonen ikke er hensiktsmessig eller fagmessig utført så kan huset brenne ned med deg eller andre inni. Da spiller det liten rolle om du sparte 100.000 på jobben.

Det er vel det værst tenkelig som kan skje, er vel større sansynlighet for det blir mindre brann eller skader. greit nok forsikringselskapet ikke vil hjelpe men har hørt flere som ikke er elektrikkere som gjør slikt selv. så vidt jeg vet har de aldri opplevd brann.

Enkelte sier taklamper som er koblet uten Lamppropp med 15cm sladd - Gelia

Eller hvis man bruker dimmere for vegg til lamper løst.

Enkelte advarer mot å ha mye skjørtekabeler og forgreninger på 16 amp kurs men fremdeles ikke brann.

Så det er vel ikke så ille som det sies men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar

Nei, en fagperson vil nok måtte kontrollere det, men jeg mener å sette opp ledninger, etc kunne ufaglærte gjøre, så får elektrikerne gå over og man dokumentere det man gjør og ta sikringskapet, det er vel langt mere der som kan gå feil.

 

Det er lov da det teknisk sett kun er godkjenningen elektriker må gjøre, men det eksisterer nok ingen som vil ta på seg ansvaret for det hvis du gjør ting selv. Det kan være så lite som en risp fra en spiker og elektrikeren som godkjente vil bli skyldig. Risikosport er ikke noe elektrikerbransjen er kjent for å drive med.

 

Problemet er vel prisen hvis en elektrikker skal bytte ut hele elektriske anlegge til hus på 125 kvadratmeter og elektrikkeren må gjøre alt selv blir det fort 125 000 kr.

Så hvis man gjør noe selv sparer man penger, men vet ikke hvor mye man kan gjøre selv, trekke pr rør og sette opp kabel og slikt?

For i verstefall vil elektrikkeren koble ned alt og gjøre alt på nytt, det kan også koste penger har du noen tips der?

 

Hvis du legger opp alt så elektrikeren's jobb er plankekjøring så koster det faktisk ikke stort å slenge inn kabler, kontakter og koble til alt. Hvis du er en hyggelig kar så er det langt fra umulig at du kan funke som hjelpegutt, altså at du bærer og rydder, kanskje hjelper til med å strekke ut ledninger i ny og ne. Hvis du tenker på alt av ledningsstumper og slik som skal ryddes opp så blir det faktisk rimelig mange arbeidstimer bare på det. På et helt prosjekt utført av fagmenn så kan du spare mange titalls tusen bare på å si at du tar deg av alt av rydding som trengs.

 

Dette er noe de fleste, av de større hvertfall, vil synes er greit da de ikke taper noe på det siden gutta har nok jobb med andre prosjekter også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men vet du på 1970 tallet var det lov å bruke 12\24 volt kabel på lavspenning anlegg som lyspærer lamper?

Er det slik smeltesikringer vil være ustabilt på induksjonsovn eller LED lys med dimming? Sikringen vil kun ryke i tider\utider eller ved for lav last? Omtrent som å bruke halogen\glædepære dimmer som ikke er beregnet på svake led lys.

 

For i dag er vel slik også lamper (taklamper må være jordet) mener jeg.

Men usikker på hvis man har gammel hus, om man må oppgradere det elektriske anlegget eller man risiker kun forsikringstap ikke erststattningstap ved brann? F.eks man kan få bøter hvis jobben ikke er riktig utført selv om ingen elektrikker kan bevise det blir brann. Men det følger ikke normene?

 

Eller det er krav og bruke Lamppropp med 15cm sladd - Gelia

eller Koblingsklemme med hurtiglås eller dobbel Koblingsplint

hvis det er uten jording.

Sistnevnte bruker jeg i dag til LED lys har ingen problemer med det. Kan ha det i et skap fult av klær uten jeg er redd for brann. Men har ikke lyset på om natte\dagen.

 

Man bør styre unna alt  Koblingsplint uten beskyttelse

hvis det ikke er jording på lampen ellers kan man få støt. Eller kortslutte\brann hvis det blir for mye bevegelse på kabelen? Eller må alt være jordet etter år 2000 kr. Så hvis man har hus uten jord risiker man å bli pålagt å bytte elektiske anlegget? For dere er enig det billig alterantivet vil fungere trygt hvis man gjør det riktig.

Men usikker om lovverket er ganske strengt i dag på slikt.

 

Eller holder det kun jording til dimmere (Brytere) og stikkontakt?

Så man trenger ikke jording hele veien?

For så vidt jeg vet er det kun lamper over 300 watt (Halogen) ofte som har jordet stikkontakt det er vel EU krav mener jeg. Men man trenger ikke jording til alle lamper.

 

Eller vil slikt bortfalle gjør man ikke ting jordet i dag vil man senere måtte oppgradere elektiske anlegget i 2020 så man slipper ikke unna?

 

Kan lampeledning være 0.75 mm typisk den typen man finner billig som kjøtekabel? Eller må all kabling i vegg være PR kabel, hvis det er kjøtekabel må kabelen byttes om? Jeg usikker på grunnen for PR kabel er fordi kabelen er bedre issulert og tåler mere. Men problemet ved for høy spenning ryker ikke kabelen.

Men tror tynne lampe kabel vil gi brudd ved for høy spenning? Stemmer ikke det? Eller tåler lite å bli strukket uten å gi brudd i kabelen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men vet du på 1970 tallet var det lov å bruke 12\24 volt kabel på lavspenning anlegg som lyspærer lamper?

Aldri vært lov å benytte 12/24 volt kabel til 230V anlegg.

 

 

 

Er det slik smeltesikringer vil være ustabilt på induksjonsovn eller LED lys med dimming? Sikringen vil kun ryke i tider\utider eller ved for lav last? Omtrent som å bruke halogen\glædepære dimmer som ikke er beregnet på svake led lys.

Smeltesikringer fungerer helt fint til induksjon og LED. Heller vært andre veien at dårlige automater/jordfeilbrytere har hatt problemer med disse.

 

 

For i dag er vel slik også lamper (taklamper må være jordet) mener jeg.

Det er ikke noe automatikk i at alle taklamper må jordes. Dette kommer ann på type lampe som monteres og dennes beskrivelse. (For eksempel vil det normalt ikke være mulig å jorde en dobbeltisolert lampe.)

 

 

 

Men usikker på hvis man har gammel hus, om man må oppgradere det elektriske anlegget eller man risiker kun forsikringstap ikke erststattningstap ved brann? F.eks man kan få bøter hvis jobben ikke er riktig utført selv om ingen elektrikker kan bevise det blir brann. Men det følger ikke normene?

Det er ikke noe krav om å oppgradere et anlegg kun bassert på alder. Var det godkjent da det ble montert er det fortsatt godkjent i dag så lenge det ikke har vært utsatt for noe unormalt. (Lyn, skade osv.)

 

Det finnes noen tilbakevirkende krav som for eksempel krav om ettermontering av jordfeilbryter på vårtrom vis en elektrikker rører et anlegg. (For eksempel at jeg skal bytte taklampa på badet til fru Olsen må jeg også montere jordfeilbryter om denne mangler.)

 

 

Man bør styre unna alt  Koblingsplint uten beskyttelse

hvis det ikke er jording på lampen ellers kan man få støt. Eller kortslutte\brann hvis det blir for mye bevegelse på kabelen? Eller må alt være jordet etter år 2000 kr. Så hvis man har hus uten jord risiker man å bli pålagt å bytte elektiske anlegget? For dere er enig det billig alterantivet vil fungere trygt hvis man gjør det riktig.

Men usikker om lovverket er ganske strengt i dag på slikt.

Koblingsplinten du lenker til har jeg ikke sett blitt brukt av elektrikkere i Norge på lenge. Wago eller lignende gir bedere forbindelser og er vedlikeholdsfrie.

 

Ikke noe ettervirkende krav om jording så lenge det opprinnelige anlegget var godkjent og ikke blir endret på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For i verstefall vil elektrikkeren koble ned alt og gjøre alt på nytt, det kan også koste penger har du noen tips der?

Gjer du det sjølv kan det i verste fall ta fyr og gå liv med. For guds skyld, overlat det til fagfolk, for dette har du ikkje peiling på.

 

Det er fleire grunnar for at du ikkje har lov å gjere dette sjølv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, en fagperson vil nok måtte kontrollere det, men jeg mener å sette opp ledninger, etc kunne ufaglærte gjøre, så får elektrikerne gå over og man dokumentere det man gjør og ta sikringskapet, det er vel langt mere der som kan gå feil.

Det er lov da det teknisk sett kun er godkjenningen elektriker må gjøre, men det eksisterer nok ingen som vil ta på seg ansvaret for det hvis du gjør ting selv. Det kan være så lite som en risp fra en spiker og elektrikeren som godkjente vil bli skyldig. Risikosport er ikke noe elektrikerbransjen er kjent for å drive med.

Det er feil. Forskriften stiller krav til kompetanse for dei som skal installere eit anlegg.
Lenke til kommentar

Det er vel en ting til kompentanse men usikker hvis man leier in folk fra kina\india eller polen som er utdannet elektrikker utenland og de tjener kun 100-200 kr timen på jobben, om det blir samme å gjøre det selv?

 

For usikkert om de har bedre kunnskaper en det jeg har. Muligens man kan ha svensk\dansk elektikker men prisen blir nok omtrent den samme tror jeg.

 

Det som er problemet med elektrikkere de gir kun garanti at jobben er riktig utført, men blir det brann må man ta det på forsikringen eller på arbeidsulykke forsikringen til elektrikkeren ofte er det vanskelig å kreve i praksis, selvfølgelig bør man sjekke om elektrikkeren er seriøst og ikke har dårlig rykte, men er vanskelig å finne seriøse folk. For man gidder ikke å ansette folk med Elektroingeniør hvis de da tar 500-1000 kr timen for jobben når en billigere gjør samme jobb billigere. Godt mulig det er strengere krav på våtrom\bad.

 

http://www.smbu.no/kurs/vaatromssertifikat-modul-a.aspx

Muligens strømselskapene har avtale med noen som gjør det billigere?

For useriøse dropper vel forsikringer og har kanskje ikke utdannelse i verstefall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det blir litt vanskelig å forholde seg til ting du lurer på når du presenterer det slik du gjør. Kom heller med enkle og konkrete spørsmål. Om du er ute etter en mer eller mindre komplett elektroutdanning er ikke diskusjon.no stedet for dette, søk heller plass på en videregående skole på linjen for elektrofag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det er vel en ting til kompentanse men usikker hvis man leier in folk fra kina\india eller polen som er utdannet elektrikker utenland og de tjener kun 100-200 kr timen på jobben, om det blir samme å gjøre det selv?

 

For usikkert om de har bedre kunnskaper en det jeg har. Muligens man kan ha svensk\dansk elektikker men prisen blir nok omtrent den samme tror jeg.

 

Nei, det er ikke usikkert at en elektriker utdannet i Kina, India eller Polen har bedre kunnskaper i elektrofaget enn det du har. 

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Det som er problemet med elektrikkere de gir kun garanti at jobben er riktig utført, men blir det brann må man ta det på forsikringen eller på arbeidsulykke forsikringen til elektrikkeren ofte er det vanskelig å kreve i praksis, selvfølgelig bør man sjekke om elektrikkeren er seriøst og ikke har dårlig rykte, men er vanskelig å finne seriøse folk.

 

Du snakker rett og slett reinspikka tøv (unnskyld ordbruken). Jeg kjenner ikke til regler og forsikringer rundt arbeid utført av elektriker og eventuell brann, men at det skal være vanskelig å finne seriøse folk er rett og slett bare tullprat. At du ikke er villig til å betale hva det koster, det er en helt annen sak!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...