Gå til innhold

tips til å snu om økonomi for student. sparetips?


dan992

Anbefalte innlegg

hei. 

 

tar opp fag på fulltid og jobber 2 ganger i uken. 

 

vil skjerpe meg økonomisk og lurer på tips angående MIN situasjon.

 

jeg har 70k i studielån. jeg fylte akkurat bsuen min med 25000 men fant ut i ettertid at tanken var fin,  men var ett latterlig dårlig tidspunkt. som er alle fagene, + litt husleie. 

fikk akkurat jobb så planen er samtidig å prøve å betale litt ned.

 

mangler nå 20.000 for å betale fagene, ellers er jeg good. jeg skal ikke unnskylde meg mer enn at jeg trengte en datamaskin, mobil  og inventar til leiligheten.

 

jeg tjener ca 12.000 i måneden. 

har husleie 8k som jeg deler med en kompis. vi deler strømregningen, men denne er også ganske dyr. huset er dårlig isolert. forsikring kommer utenom, men den må jeg dekke selv. 

 

utgifter er:

husleie 4000

mobilregning på 400,

medlemskort på treningssenter til 400kr

medisin og lege ca 400kr

. busskort 500kr.

x ukjent = 300

totalt  6000 utgifter.  + strøm

selvfølgelig satt julen og 5 bursdager meg tilbake til steinalderen.

 

da skal jeg ha ca 6tusen til strøm og mat. pleier å ha til overs men de 25 jeg faktisk hadde spart av egne penger gjennom året gikk på bsu. 

 

1 dusje kortere/ dusje på treningssenter,

2.  slutte å drikke og snuse, evt holde meg til fest og ikke byn om jeg absolutt må. 

3.  kjøpt ting brukt, har solgt ting jeg ikke trenger. 

4. følge med på tilbud/rabatter, datoer og mer bevisst på å kaste mindre mat. 

5. prutet på forsikringer.

6. besøke familie oftere, haha

7. drikke vann

8. busser, låner bil om jeg absolutt må.

9. kutte ut kosttilskudd, men prøve å spise sunn mat som ikke er nudler. 

 

føler strømmen er latterlig høy selv om det bare er varmekabler og vaskemaskiner.  

hva er normalt matforbruk for en 80 kilos matvrak som trener? hilsen m25

 

takk!

Endret av dan992
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Talkmore mobilabbonement, 200-250 kr/mnd. Ringe, sms så mye en vil, og tror det er 1 eller 2 gb/mnd, med "rollover", du får det du ikke bruker. Tror jeg ^^

 

Når det kommer til jul og bursdag, så må du forklare til de du skal kjøpe til at du ikke har noe god råd. Ikke kjøp gaver for mer enn 50-100 kr per pers. Du er ikke i en posisjon til å flekke ut tusenlapper til alle nå. Det kommer forhåpentligvis senere.

 

Du -kan- vurdére å kutte ut treningssenteret. Det er jo 4800 kr i året. 48 000 kroner på ti år. Jeg skjønner den psykiske fordelen, men det er jo en del stress også. Kanskje bedre å kutte det ut, og heller gå/jogge en tur ute, og ta noen enkle styrkeøvelser hjemme? Å dusje der er en god idé, du sparer en del strøm der, men likevel, 400 kroner i måneden er vel omtrent dét det koster å dusje hjemme, i komfort og uten stresset med skitten garderobe og mas med andre mennesker. Hvis du får orden på kostholdet også, så skal det ikke være vanskelig å holde formen og vekta. En klar og tydelig livsplan er det viktigste av alt!

 

6000 til strøm og mat. Strøm burde jo ikke være mer enn 1500-2000 i måneden nå om vinteren. Strøm er generelt dyrt, særlig i dårlig isolerte eldre hus. Det er noe svineri, og et resultat av ignorant lederskap, huseiere/utleiere som ikke bryr seg. Selv i en 15 m2 (!) leilighet jeg bodde i, brukte jeg ca 1000-1500 kr i måneden på strøm+nettleie. Men det er nå engang sånn det er. Det er viktig å ha det varmt, så man ikke dør av kulde ^^ metaforisk mént. Det tærer på psyken å fryse konstant.

 

Og hvis du samtidig deler denne med én person til, så burde du jo sitte igjen med minst 4-5000 til mat, til bare deg selv. Dét er absolutt en høy sum. Jeg har regnet ut at et gjennomsnittlig menneske spiser ca 1 kilo mat om dagen. En sulten voksen mann spiser kanskje litt mer. Men likevel, 1 kilo ganger 30 dager i snitt per måned = 30 kilo per måned. Ergo, hvis alt du kjøper har en gjennomsnittskilopris på 70 kroner, så vil du spise for 2100 kroner per måned. Så du må passe på at hver rett du spiser har denne gjennomsnittsprisen. Da blir det lettere å styre innkjøpene når du handler. Kjøtt er ofte veldig dyrt, opp mot 120 kr/kg, men en middag består også av karbohydrat, fiber og stivelse, så som (helst grov) pasta, potet, grønnsaker og (helst grov) ris. Grov pasta og ris koster mer, men mettere lengre og har mer næring. Likevel, (frosne) grønnsaker er billig, så snittprisen havner ca rundt 70 kr.

 

Du har jo også penger over 2100 kr, dette er bare en rettesnor. Du kan unne deg litt ekstra av og til, du har til og med råd til 1000 kroner i måneden til alkoholbudsjett (kanskje kjøre til Sverige og kjøpe 4 brett med 0.5 litere til 250 kr/stk? 100 halvlitere per måned ^^). Byen er forferdelig dyrt. 1-2 øl er alt man kan unne seg som fattig, man må drikke godt før man går ut. Det finnes dog andre måter å være sosial på også.

 

Men skriv ned et budsjett, ikke bare for ett år, men for -hele livet-! Skriv ned hvor mange år du har tenkt å leve på denne måten, og når du regner med å få en jobb du tjener mer i. Da kan du begynne å styre pengebruken litt bedre. Hvis du regner med å få deg en bedre betalt jobb om 3 år, så vet du at du kan bruke penger med god samvittighet i dag. Da kan man til og med tåle litt forbruksgjeld, men bare så lenge det er en dél av en sikker plan. Hvis man så ser -hele livet- i et regnestykke, så vil du antageligvis tjene bortimot 10 millioner etter skatt (45 år x 250 000 etter skatt = 11 250 000). Så kan du trekke fra -alt- av utgifter, dele det opp.

 

Du har råd til å unne deg -litt-. Så lenge det ikke blir hundretusener av det og masse renter, så vil du klare å håndtére det. Men så klart, hvis du blir en ekspert i privatøkonomi, så vil jo huskjøp og bedre økonomi komme mye tidligere, kanskje alleréde i tidlig 30-åra, i stedet for slutten av 30-åra. Hvis du -virkelig- blir flink, så kan du styre andres budsjett også, og kanskje ta litt betalt for det til og med. Det krever jobb og fokus, men det er ikke vanskelig når man har begynt å få opp budsjett og er i gang. Og det er jo motivérende når man begynner å spare tusenlapper.

 

Angående å handle bulk på tilbud, joda, det kan gå, men det er også en fare for at man handler ting som blir liggende i måneder og årevis, som man aldri spiser. Det er nesten bedre å heller planlegge bedre, sånn at man kun kjøper det man skal spise. Et resultat av god planlegging er at man ikke har en fryser stående med mat nok til en verdenskrig. Da er man heller paranoid. Det er heller ingen god økonomi å bruke penger på ting man ikke egentlig trenger. Fryseren trekker jo strøm, den også.

 

Og ja, enda et godt poeng du kommer med. For svarte, du er jo ung. Be foreldrene om en liten sum av og til, det er ingen skam å be om en håndsrekning. De har antageligvis god økonomi. Kanskje du til og med kan vise dem budsjettet ditt når du er i gang, sånn at de føler seg tryggere på å gi deg litt cash i hånda. Bygge det økonomiske nettverket ^^ De -vil- sikkert hjelpe deg, men ofte er vi unge mennesker stae og -skal- klare oss på egen hånd når vi flytter ut. Ofte blir det en hard overgang.

 

Å bruke buss er en veldig bra vane. Jeg har førerkort, men legger min ære i å klare meg uten bil ^^ Det er svinedyrt, uansett hvordan man vrir og vender på det. Bil koster minimum 50 000 i året, 3-4 tusen i måneden hvis man tenker på -alt-. Buss er veldig billig. Bli flink til å planlegge og la busselskapene ta reparasjonene.

 

Kosttilskudd har jeg lest mange forskere skrive at oftest er helt unødvendig å bruke penger på. Ved et vanlig kosthold får man i seg alt man trenger. Likevel er jeg ikke helt sikker, men jeg tar ikke kosttilskudd per i dag.

 

Skrev nettopp en post i en annen tråd, hvis du søker opp den så får du min detaljérte kostholdsplan per i dag.

Lenke til kommentar

400 i måneden på mobil er latterlig mye. Abonnementet jeg har hos Ice koster meg 129 kr/måneden, og jeg har fortsatt ikke hatt en måned uten rollover.

I tillegg vil jeg påstå 400 i måneden på treningssenter som student er relativt mye. I Stavanger koster treningssenteret på campus rundt 200 kr/måneden for studenter. Så bare disse to postene kan du jo halvere ganske enkelt.

 

I tillegg er det mye å spare på frossenmat, havregryn, ris og pasta.

Endret av afterall
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Kontantkort er fint. Fylte på en hundrings, vara et par mnd. Og så kan du sløyfe gymmen, evt begynne med homegym eller heller begynn på studentgymmen. I Trondheim og Bergen koster ivaffal studentgymmen rundt 1000 for 6 mnd. Det er uansett gratis å trene kondisjon (les løping og spensthopp), og spennende å hunte etter anonyme steder å ta pullups. styrkeøvelser du kan gjøre hjemme er det en drøss av på youtube (athlean-x, buff dudes prison workout, scott herman osv)

Og så er det snuslageret.no da. De selger snus som er pissbillig som du mekker til sjøl. Den er salt og stygg, men gjør nytten i denne fandens verden hvor vi trenger nikkotin til å komme gjennom dagen. Skal visst gå an å smakssette den.

mat: tunfisk på boks, kyllinglår, ris a la stor bag på asiatermarkedet


 

Lenke til kommentar

Fryseren bruker akkurat like mye strøm uansett hvor mye det er i den. Strømmen fryseren bruker får du igjen i varme. Varmekabler er forholdsvis uøkonomisk, i alle fall om du ikke også skal varme opp rommet under varmekablene. Der kan det lønne seg å skru ned gulvvarmen til et minimum og heller varme opp med en vifteovn når du er i rommet og ellers slippe temperaturen ned når du ikke er hjemme.

Lenke til kommentar

Det høres ut som om mobilregningen din er minst dobbelt så høy som den burde være, men det viktigste sparetipset er nok å lære deg å lage mat som er rimelig. Det finnes en lang rekke matvarer som er betraktelig mye billigere enn annet. Hvis du er alene kan det lønne seg å lage litt større porsjoner som holder til flere dager for å bruke opp alle råvarene, evt så kan du fryse ned noe av maten og ta den opp igjen senere. Styr unna ferdigmat og se på kiloprisen når du handler. 

 

Feks er kjøtt som må kokes lenge ofte billig, og smaker kjempegodt om du tar lar det koke lenge nok. Svineknoke pleier feks å være veldig billig og er lett å bruke til å lage forskjellige supper/gryter. Lag feks en grønnsakssuppe med svineknoke og mye rotgrønnsaker om vintern. 

 

Kosttilskudd er helt bortkastet å ta hvis du ikke har fått beskjed av legen at du bør ta det. De aller fleste får mer enn nok gjennom kosten.

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke feks sånn at man får dekt medisiner om det er over en viss årlig sum i utgifter?

Grensen er på 2258 kroner i 2018 for frikort. Frikortet gjelder for lege, psykolog, poliklinikk (sykehus), røntgeninstitutt, pasientreiser, medisiner, næringsmidler og medisinsk utstyr på blå resept.

 

Så TS vil nå denne grensen i juni/juli, med mindre det er snakk om private tjenester han betaler fra egen lomme, eller medisiner uten resept.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...