Gå til innhold

Vinter-OL 2018 - Den store tråden


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er redd det blir tilsvarende tilstander i 2022 når OL holdes i Beijing. 

Mange av øvelsene er av størst interesse for den vestlige verden, og da må dem holdes på tidspunkter som treffer den tidssona bedre. Dette blir da gjerne ofte seint på kvelden/natta lokal tid.  

 

Ser forøvrig at rettighetene i Europa tilhører Eurosport/Discovery i 2022 også, men veit ikke om dem kan videreselge disse til f.eks NRK eller om vi vil få en reprise på i år. (fra Wikipedia).

 

2026 kan jo faktisk gå til Sapporo, så da vil det isåfall bli tredje OL på rad hvor det foregår i hva jeg vil klassifisere som en ikke-ideell tidssone for oss vintersportglade nordmenn. Calgary har meldt sin interesse, og dem får min støtte - mest pga tidssona. 

Lenke til kommentar

Jeg tror dessverre at vi etterhvert bare vil få disse landene med for mye penger (og driter i sin lutfattige befolkning) som sprøyter milliarder inn i OL. Ingen i Europa er interesserte eller vil ta seg råd, og jeg håper ikke vi gjør det heller.

 

Enten så bør OL avholdes av det samme landet kanskje 2 eller 3 ganger på råd med de samme byggene/arenaene, eller så må det bygges internasjonale arenaer i de forskjellige landene som kan brukes om igjen. For eksempel en OL-arena i Tyskland, en i USA/Canada, en i Japan. Disse roterer da på og ha OL.

Det høres kanskje usannsynlig ut eller rett og slett bare "dumt", men jeg tror vi ikke har noe valg snart. Det blir land som Qatar som tar seg råd, og avholder et sykkel-VM i 40 varmegrader. Deilig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, siden tidsforskjellen er andre veien. Når klokka er 10:00 i Calgary så er den 18:00 i Norge - dvs når folk flest har kommet seg hjem fra jobb.

 

Edit: Klart, noen av øvelsene kan nok komme til å gå veldig seint alikevel, det har du nok rett i, men Calgarys "lokaltid" passer mye bedre med vår lokaltid både mtp TV-sendinger og publikumsoppmøte enn i f.eks Asia. 

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar

Vil veldig gjerne ha OL tilbake til Norge, og da aller helst med Oslo som søkerby og som inkluderer Vikersund (skiflyging på programmet), Vikingskipet og Kvitfjell. Mange anlegg er allerede på plass, de vi har trenger oppgradering og vi mangler sårt ishaller som må bygges uansett. 

 

Så mye som nordmenn har klaget på pampevelde, manglende publikum, dårlig stemning, dårlig vær, korrupsjon osv de siste årene må vi da kunne ta ansvar sjæl. Folk ser nærmest ut til å hate OL, bortsett fra når det pågår og vi vinner medaljer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, Oslo ville vært eneste fornuftige alternativ. Investere titalis milliarder i idrettsanlegg i gudsforlatte Tromsø ville vært vanvidd!

 

Forøvri er det gjort noen kalkyler på hva et OL ville koste for Norge? Mener å huske at Lillehammer kom på rundt 7 milliarder og Sotsji på 200+ milliarder, kunne Norge arrangert OL i 2030 for 50 milliarder?

Lenke til kommentar

Sør Korea, Kina og Japan er rike land som driter i befolkningen? Eller misforstod jeg nå?

De er i hvert fall rike nok til å bruke helt sinssyke summer på et OL, kjent som et tapsprosjekt, imens deler av befolkningen din sulter. Nå skal det sies at Sør-Korea har hatt enorm økonomisk vekst, og det samme gjelder jo forøvrig også Japan og Kina. Men sistnevnte har fortsatt et enormt folketall som lever i fattigdom.

 

Poenget mitt er at det bare er disse landene som tar det, hvor folket heller ikke har noen stemme i om det bør gjennomføres eller ikke. Tilskuertallene bør jo si mye om interessen. 

Endret av Vertical^
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tokyo og Pyeongchang er ikke akkurat det verste heller, som f.eks. Sochi og fotball-VM i Qatar er. Både Sør-Korea og Japan er ekstremt velutviklede land med store tradisjoner i sport, selv om ikke alle vinteridrettene står like sterkt i Sør-Korea. 

 

Gleder meg veldig til OL i Tokyo, og tror det blir et fantastisk mesterskap. De har masse anlegg på plass fra før, og definitivt infrastruktur i orden. Her kommer det garantert heller ikke til å være mye tomme tribuner. Har vært i Tokyo par ganger før, og vurderer sterkt å reise på mitt første OL dit om to år. 

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at det blir færre og færre som er lettlurte og/eller korrupte nok til å ta på seg OL eller fotball-VM, men gode eksempler ville vært Russland, Kina, Brasil, Sør-Afrika, og Qatar, ikke to land som har velutviklede demokratier på linje med vest-Europa og vel så sterk økonomi.

Sånn utenom at det hadde vært ekstremt tragisk om Qtar fikk enda mer å bruke slavearbeid til så hadde det vært fantastisk morsomt om de fikk det. De er jo garantert galne nok til å ville gjennomføre et Vinter-OL 100% innendørs.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • Latias avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...