Gå til innhold

Så var helvetesuken i gang...


Zork

Anbefalte innlegg

Mørket var ikke engang i nærheten av å legge seg før fyrverkeriet ble skutt opp i nabolaget her i dag.

 

Naturligvis helt ulovlig men politi (og de fleste andre) gir fullstendig f i dette lovbruddet. At mange mennesker, dyr og dyreeiere nå går årets verste tid i møte er mange fullstendig likegyldige til.

 

Vi har gjennom mange år bevist at vi ikke er i stand til å overholde selv de enkle lover og regler som omhandler fyrverkeri, men likevel lar man altså hvem som helst som enten er over 18 eller kjenner noen som er over 18, herje vilt med krutt og smell helt uten noen kontroll.

 

Det er langt på overtid å forby fyrverkeri for privatpersoner - det finnes overhodet ingen god grunn til å la tullinger herje rundt og terrorisere folk og fe kun fordi de er egoistiske nok til å sette sin egen enkle "moro" over alle andres behov for trygghet og fred.

 

I Sverige har to kommuner nå erstattet fyrverkeriet med lasershow. Både langt flottere og langt mindre frykt-fremkallende enn alternativet.

 

Verden går heldigvis i riktig retning. Men det er ingen grunn til at Norge skal henge bak i denne utviklingen. Forby privat fyrverkeri og erstatt det med enten offentlig oppsendte raketter (som da foregår i en avgrenset periode og ikke i de 2-3-ukene+++ som nå er tilfellet) eller, enda bedre, med alternativer som svenskene nå går foran med.

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri forstått hvordan hunder tenker når det gjelder fyrverkeri.. vorsteh hunden her i gården får nesten ståpikk av å høre smell fra haglegevær men oppfatter et smell på himmelen som om det er dommedag og han ikke skal overleve kvelden.

 

Fyrverkeri var veldig artig når jeg var ung, men har ikke fyrt opp noe selv de siste 10 årene da jeg er enig i at det forurenser og stresser dyrene til vanvidd.

Samtidig så unner jeg barna opplevelsene det gir så vet ikke helt i om jeg er enig i et forbud.. men er enig i strengere oppfølging og bøter om det blir sendt ut utenom nyttårsaften - noe som nesten aldri får konsekvenser nå i dag.

Lenke til kommentar

Naturligvis helt ulovlig men politi (og de fleste andre) gir fullstendig f i dette lovbruddet. At mange mennesker, dyr og dyreeiere nå går årets verste tid i møte er mange fullstendig likegyldige til.

 

På kva måte opplev menneske dette som det verste tida på året? Eg er einig i at fyrverkeri kan halde seg til nyttår, men du får det til å høyrest veldig dramatisk ut.

Lenke til kommentar

Har aldri forstått hvordan hunder tenker når det gjelder fyrverkeri.. vorsteh hunden her i gården får nesten ståpikk av å høre smell fra haglegevær men oppfatter et smell på himmelen som om det er dommedag og han ikke skal overleve kvelden.

 

Typen til modern tror at det kanskje er lyden når ting skytes opp som de blir redde av og ikke selve smellet, noe som høres logisk ut med tanke på det du skriver og at jeg ikke kan huske at noen av våre hunder oppigjennom har reagert på smell.

 

Jeg går en lang tur med bikkjene mine og gir dem et margbein så de har nok å gjøre, de bryr seg ikke i det hele tatt da :)

Lenke til kommentar

 

Naturligvis helt ulovlig men politi (og de fleste andre) gir fullstendig f i dette lovbruddet. At mange mennesker, dyr og dyreeiere nå går årets verste tid i møte er mange fullstendig likegyldige til.

 

På kva måte opplev menneske dette som det verste tida på året? Eg er einig i at fyrverkeri kan halde seg til nyttår, men du får det til å høyrest veldig dramatisk ut.

 

 

https://www.sb.no/nygard-bo-og-behandlingssenter/nyttarsaften/helse/matte-dele-ut-beroligene-medisiner-etter-rakettsmell-ved-sykehjemmet/s/5-73-330231

 

Det er mange både eldre og folk som sliter med angst som har problemer med plutselige høye smell.

 

Om en hadde holdt seg til lovverket, både når det gjelder tidsrom og steder, så er det til en viss grad mulig å skjerme både mennesker og dyr for dette, men når så mange fyrer opp dag og natt, og akkurat hvor det passer dem, fra fyrverkeriet kommer i salg og ofte i flere uker etterpå så er det en nokså umulig oppgave.

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har aldri forstått hvordan hunder tenker når det gjelder fyrverkeri.. vorsteh hunden her i gården får nesten ståpikk av å høre smell fra haglegevær men oppfatter et smell på himmelen som om det er dommedag og han ikke skal overleve kvelden.

 

Typen til modern tror at det kanskje er lyden når ting skytes opp som de blir redde av og ikke selve smellet, noe som høres logisk ut med tanke på det du skriver og at jeg ikke kan huske at noen av våre hunder oppigjennom har reagert på smell.

 

Jeg går en lang tur med bikkjene mine og gir dem et margbein så de har nok å gjøre, de bryr seg ikke i det hele tatt da :)

 

 

Har prøvd alt.. lange turer er daglig praksis - men har testet å mørklegge hele rommet, feste på han hørselvern, gi han griseører og andre godbiter han ellers forguder - vet det finnes beroligende man kan kjøpe hos veterinæren men vil ikke dopen ned.

 

Når første smellen går av ute så kommer han lav i stilen sånn halv krypende og skal bare opp i fanget samme om man sitter ved kjøkkenbordet eller i sofaen, som om 35 kilos hunden var en liten chihuahua.  :shrug:

Lenke til kommentar

Skal man skjerme alle for alt som er ubehagelig så får vi låse inn alt og alle og kjøre på med stilleleken som har dødsstraff for de som taper.

 

Et oversensitivt samfunn er bare trist. Jeg synes du krisemaksimerer litt her.

 

Edit; @Zork et hakk over (duh).

Endret av Soseks
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har aldri forstått hvordan hunder tenker når det gjelder fyrverkeri.. vorsteh hunden her i gården får nesten ståpikk av å høre smell fra haglegevær men oppfatter et smell på himmelen som om det er dommedag og han ikke skal overleve kvelden.

 

Typen til modern tror at det kanskje er lyden når ting skytes opp som de blir redde av og ikke selve smellet, noe som høres logisk ut med tanke på det du skriver og at jeg ikke kan huske at noen av våre hunder oppigjennom har reagert på smell.

 

Jeg går en lang tur med bikkjene mine og gir dem et margbein så de har nok å gjøre, de bryr seg ikke i det hele tatt da :)

 

 

Har prøvd alt.. lange turer er daglig praksis - men har testet å mørklegge hele rommet, feste på han hørselvern, gi han griseører og andre godbiter han ellers forguder - vet det finnes beroligende man kan kjøpe hos veterinæren men vil ikke dopen ned.

 

Når første smellen går av ute så kommer han lav i stilen sånn halv krypende og skal bare opp i fanget samme om man sitter ved kjøkkenbordet eller i sofaen, som om 35 kilos hunden var en liten chihuahua.  :shrug:

 

Det er forskjell på hunder da, akkurat som folk. Jeg var heldig og passet en hund som brydde seg 0 om fyrverkeri, snudde seg ikke engang, og den påvirket jo selvfølgelig min positivt :) Så bor jeg bra til da fyrverkeriet stort sett er såppas lang unna at det støyer lite, hører ikke oppskytingslyden bare relativt dempet smell.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor dyreieere ikke kan være fornøyd med å ha fred og ro alle de andre 8759 timene i året ellers. Det er så dårlig gjort å nekte andre gleden ved å feire og ha det moro i 1 time i året av denne grunnen. De fleste gjør sikkert ting for hunda sine som ikke er bra for dem ellers, fullstendig uvitende. Ikke nok trim, tørket muk-drittmat, klipper ikke pelsen i tide osv. Mange har ikke råd til dyrlegetime, så så fort det blir en større sykdom, så er det kroken på døra for bikkja. Ikke alle, men de fleste lemper på disse tingene akkurat som det passer dem. La folk være i fred!

 

Lasershow!!! ^^ Latterlig! Kan ikke vente med å se hvor gørrende drittkjedelig det må se ut. Folk er blitt hjernevasket.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Skal man skjerme alle for alt som er ubehagelig så får vi låse inn alt og alle og kjøre på med stilleleken som har dødsstraff for de som taper.

 

Et oversensitivt samfunn er bare trist. Jeg synes du krisemaksimerer litt her.

 

Edit; @Zork et hakk over (duh).

 

Ja, mange som mangler empati og ikke sliter med et problem selv, har en tendens til å bagatellisere det.

Lenke til kommentar

 

Skal man skjerme alle for alt som er ubehagelig så får vi låse inn alt og alle og kjøre på med stilleleken som har dødsstraff for de som taper.

 

Et oversensitivt samfunn er bare trist. Jeg synes du krisemaksimerer litt her.

 

Edit; @Zork et hakk over (duh).

 

Ja, mange som mangler empati og ikke sliter med et problem selv, har en tendens til å bagatellisere det.

 

Slutt opp a. Det er èn gang i året. Jeg har problemer med diverse ting selv, men jeg er ikke så smålig at jeg lar det gå utover andre.

 

Barn liker fyrverkeri, skal vi ta fra dem den morroa? Ser du hvordan jeg snudde ting? Er jeg ikke flink?

Lenke til kommentar

 

 

Skal man skjerme alle for alt som er ubehagelig så får vi låse inn alt og alle og kjøre på med stilleleken som har dødsstraff for de som taper.

 

Et oversensitivt samfunn er bare trist. Jeg synes du krisemaksimerer litt her.

 

Edit; @Zork et hakk over (duh).

 

Ja, mange som mangler empati og ikke sliter med et problem selv, har en tendens til å bagatellisere det.

 

Slutt opp a. Det er èn gang i året. Jeg har problemer med diverse ting selv, men jeg er ikke så smålig at jeg lar det gå utover andre.

 

Barn liker fyrverkeri, skal vi ta fra dem den morroa? Ser du hvordan jeg snudde ting? Er jeg ikke flink?

 

 

Les før du svarer er du snill.

 

Vi snakker ikke om 'en gang i året'. Vi snakker om å faktisk overholde regelverket for de som ikke makter å holde seg til 'en gang i året'. Vi snakker om oppskyting med ujevne mellomrom fra fyrverkeriet kommer i salg og i ukesvis etterpå.

 

Og ingen anelse hva du forsøker å 'snu' i siste linje? 

 

Det er forøvrig også fullt mulig å ha fyrverkeri på nyttårsaften uten å tillate private å kjøpe fyrverkeri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med all mulig medfølelse og omtanke for både gamle mennesker, lettskremte hunder og nervøse marsvin; så klarer jeg ikke å fri meg fra tanken om at vi alt i alt har det ganske levelig når vår oppfatning av helvetesuke er enkeltepisoder med fyrverkeri som starter et par dager på forskudd.

 

Helt enig i at det blir søkt å trekke paraleller til samfunn vi normalt ikke sammenlikner oss med i andre sammenhenger, men jul og nyttår er jo ofte en tid for refleksjon og ettertanke, og jeg synes vi nesten vi skal ha litt respekt for at ordet "helvetesuke" virker noe overdrevent sett i lys av situasjonen andre steder på kloden.

 

Var det ikke tidligere en tråd her om i-landsproblemer?

 

 

Edit

Dersom det kom dårlig frem: Jeg er altså enig med TS på prinsipielt grunnlag, men jeg tror han skyter fyrverkeriet i egen fot ved å bruke så bombastisk ordbruk.

Endret av Horge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når første smellen går av ute så kommer han lav i stilen sånn halv krypende og skal bare opp i fanget samme om man sitter ved kjøkkenbordet eller i sofaen, som om 35 kilos hunden var en liten chihuahua.  :shrug:

 

 

Vi hadde en familiehund som heller ikke var særlig komfortabel når det braket løs. Ikke nervevrak, men urolig.

 

Helt til vi oppdaget at ved å ta den med ut, så var det totalt forskjellig. Da løp den etter raketter "for å ta dem" osv. og var helt i hundre & synes dette var jammen gøy. Måtte holde igjen i løpebåndet så han ikke kom for nær for å si det sånn.

 

Tror det kan ha noe med at de føler seg innestengt og fanget innendørs, men ute så har de mer bevegelsesfrihet.

 

Dett "fenomenet" er kanskje ikke gyldig for alle hunder, men har man evt. ikke prøvd det, så er det verdt et forsøk. Rusle ut et kvarters tid før tolvslaget.

Lenke til kommentar

Litt vel overdramatisert?

Personlig har jeg hørt 1 smell.

 

Og med og lese dette, er jeg nok skyldig i og sendt tusenvis på galehjemmet. Som unggutt: Det store var og kjøpe kinaputter i Sverige og smelle dette. Sparte hele året. Kom hjem med tusenvis av Kinaputter, teipet disse sammen til noen drønnere.

Om verden hadde bare vist, at jeg har gjort mer skade enn Stalin og Lenin tilsammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...