Gå til innhold

Dette skjer med elbilbatterier i vintertemperatur


Anbefalte innlegg

Kapasiteten i batteriet halveres ikke. Det er bare måten man bruker strømmen på som forandres

 

Nei, batteriet tar imot og leverer mindre, dersom temperaturen er lav nok. Men har aldri opplevd større nedgang i estimert kjørelengde enn fra 25 til 17,5 mil. Ca syv kuldegrader da. Men da ligger også alt av tidligere forbruk inne som beregning også (varme for det meste på vinteren) Så kaldt batteri er ikke det eneste med regnestykket, nei ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rekkevidden avhenger også veldig av lengden på turene fordi oppvarming av batteri og kupé tar mye mer energi enn å vedlikeholdsvarme en allerede oppvarmet kupé og batteri. Lite regneeksempel med 1 kWh per oppvarming, 250 Wh/km (inkl 50 Wh/km vedlikeholdsvarme) og 70 kWh batteri:

 

- 10 km lange turer gir en rekkevidde på 20 turer med totalt 200 km

- 100 km lange turer gir en rekkevidde på 2,69 turer med totalt 269 km (34% lengre)

 

Om sommeren når man ikke trenger oppvarming så vil man både få lengre rekkevidde gjennom å slippe oppvarmingene og slippe vedlikeholdsvarmen. Med 200 Wh/km får man da 350 km rekkevidde både når man kjører 10 km turer og 100 km turer.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lest mange erfaringer om Leaf, permanent skade pga kulde har jeg aldri sett. Mange sør i USA sliter med stor skade på batteri pga. varme. En kollaga har 2012 Leaf med 15% batteritap, sjekker jevnlig med LeafSpy og alt tap skjedde i de varmeste sommermåneder. Det er batterikjøler som er viktig, noe de fleste mangler (Tesla har vet jeg). Leaf har batterivarmer (i alle fall de norske), men den slår visstnok først inn ved rundt -20 grader, så rimelig meningsløst.

 

Man bruker lirhiun batterier på satellitter helt ned til -85celsius, så kulde er ikke noe problem. Faktisk er kulde konserverende på Lithium batterier. Det er høyt forbruk på kalde batterier som er usunt for batteriet, da det skaper høy og ujevn varmeutvikling i batteriet. BMS styrer gjerne dette, men det kan være fornuftig å bruke eco mode (på Leaf) chill Mode (på Tesla) for å dempe effektuttaket på kalde batterier.
Lenke til kommentar

 

I en hydrogenbil så eksisterer ikke dette problemet. Du får varm luft med en gang du starter og har samme rekkevidde uansett.

Dette er nok interessant for nordiske bilkjøpere etterhvert som nå både hydrogenstasjoner og biler kommer på markedet.

 

Hvilken glede dette må gi TU`s "ekspertpanel" :-)

Hydrogen er i hvert fall per i dag en blindvei - produksjon er ekstremt energikrevende, lagring er en utfordring og virkningsgraden på brenselcellene er nesten like elendig som en forbrenningsmotor. I tillegg er man låst til dagens infrastruktur der man må oppsøke et "fyllested" fremfor å "tanke" hjemme i garasjen.

 

En infrastruktur som nesten bare fungerer i Norge. I land som Italia, Frankrike, Spania, hvor strømmen regnes som "dyr", er elbiler et steg bakover. Det er en grunn til at du ikke ser elbiler der. I tillegg er det mye mer normalt med gateparkeringer i disse landene. Skal alle trekke en kabel ut vinduet sitt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En infrastruktur som nesten bare fungerer i Norge. I land som Italia, Frankrike, Spania, hvor strømmen regnes som "dyr", er elbiler et steg bakover. Det er en grunn til at du ikke ser elbiler der. I tillegg er det mye mer normalt med gateparkeringer i disse landene. Skal alle trekke en kabel ut vinduet sitt?

 

 

Markedsandel i Frankrike er på top 10 listen over EV salg... Så jo, en ser så absolutt elbiler der. Slik er det for resten av Europa også, jevnt over. Italia har dobbling av markedsandeler rett som det er, spania også. 

 

Man kan lade mens en gjør aktiviteter, de fleste handler på en butikk feks. Her kan en hente mye ved å la bilen stå ved en hurtiglader. Problemene oppstår bare blant de som ikke kjører elbil, vi som gjør det ser hvor enkelt det er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

I en hydrogenbil så eksisterer ikke dette problemet. Du får varm luft med en gang du starter og har samme rekkevidde uansett.

Dette er nok interessant for nordiske bilkjøpere etterhvert som nå både hydrogenstasjoner og biler kommer på markedet.

 

Hvilken glede dette må gi TU`s "ekspertpanel" :-)

Hydrogen er i hvert fall per i dag en blindvei - produksjon er ekstremt energikrevende, lagring er en utfordring og virkningsgraden på brenselcellene er nesten like elendig som en forbrenningsmotor. I tillegg er man låst til dagens infrastruktur der man må oppsøke et "fyllested" fremfor å "tanke" hjemme i garasjen.

 

En infrastruktur som nesten bare fungerer i Norge. I land som Italia, Frankrike, Spania, hvor strømmen regnes som "dyr", er elbiler et steg bakover. Det er en grunn til at du ikke ser elbiler der. I tillegg er det mye mer normalt med gateparkeringer i disse landene. Skal alle trekke en kabel ut vinduet sitt?

Ikke bland nåtid og framtid. Når oljen tar slutt ,eller anses for kostbar til å brenne opp for persontransport, så vil det bli endringer på det som kreves av infrastruktur og energitilgang ,mht lading osv.
Lenke til kommentar

 

Skal alle trekke en kabel ut vinduet sitt?

Skal alle trekke bensinpumpeslangene ut av vinduet sitt da? Hva var egentlig essensen i stråmannsargumentet ditt igjen? :p

 

Så vi er blitt så late at det er et "problem" og måtte besøke en bensinstasjon? Jeg forstår at det er deilig å kunne lade bilen din hjemme og på jobb for de som har den muligheten, men å fylle en tank med hydrogen vil jo gå meget raskt og effektivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Skal alle trekke en kabel ut vinduet sitt?

Skal alle trekke bensinpumpeslangene ut av vinduet sitt da? Hva var egentlig essensen i stråmannsargumentet ditt igjen? :p

 

Så vi er blitt så late at det er et "problem" og måtte besøke en bensinstasjon? Jeg forstår at det er deilig å kunne lade bilen din hjemme og på jobb for de som har den muligheten, men å fylle en tank med hydrogen vil jo gå meget raskt og effektivt.

Med påstander om dyr strøm osv friskt minne, så er hydrogen med dagens teknologi stupid, da mye energisvinn er resultatet, i forhold til å lade batteriet direkte, og ikke via en brenselcelle.

Det kan være en løsning å lagre hydrogen fra overskuddskraft, og så benytte denne til energiproduksjon ved behov. Men. å satse på den som hovedforsyning av energi til transportsektoren er ikke noe særlig, gitt at kraftoverskuddet ikke er konstant.

Kan derimot hydrogen utvinnes av alger, og energibehovet ikke være større enn ved ren eldrift , så er det noe. Ellers ikke.

Lenke til kommentar

I en hydrogenbil så eksisterer ikke dette problemet. Du får varm luft med en gang du starter og har samme rekkevidde uansett.

Dette er nok interessant for nordiske bilkjøpere etterhvert som nå både hydrogenstasjoner og biler kommer på markedet.

 

Hvilken glede dette må gi TU`s "ekspertpanel" :-)

 

Varm luft kommer raskt i en hydrogenbil fordi den har et batteri som mellomlager. Det tar gjerne noe tid før brenselcellen er i gang.

 

Sånn sett har den ingen fordeler fremfor batteribil. Vær og føreforhold vil påvirke alle kjøretøyers rekkevidde uansett energibærer.

Lenke til kommentar

I en hydrogenbil så eksisterer ikke dette problemet. Du får varm luft med en gang du starter og har samme rekkevidde uansett.

Dette er nok interessant for nordiske bilkjøpere etterhvert som nå både hydrogenstasjoner og biler kommer på markedet.

 

Hvilken glede dette må gi TU`s "ekspertpanel" :-)

Tuller du nå? Du mener at i stedet for å gjøre noe så enkelt som å hindre batteriene fra å bli for kalde, så skal man snu opp-ned på alt og satse på en teknologisk blindvei?

Lenke til kommentar

Det er bare teoretikere som ikke forstår at hydrogenbiler er kommet for å bli parallelt med batteribiler. Ikke minst for tung/langdistansetransport. Hydrogen er en god måte å lagre energi på i forhold til vekt/rekkevidde. I tillegg vil de fleste hydrogenbiler kunne lade det lille batteriet hjemme/ladestasjon og om ønskelig få 5-10 mil rekkevidde fra eget strømnett. Hydrogenbiler kan du tanke på tre minutter og slippe alt styret med lading. Jeg har hatt batteribil selv og er blitt lei hele greia. Må kobles til strøm hele tiden. Mye styr. Jeg betaler heller litt ekstra for hydrogen og kan leve som før. Mange snakker om og bekymrer seg veldig for virkningsgraden til hydrogenbiler. Ta det med ro! Jeg driter i hele virkningsgraden og fyller hydrogen med et smil om munnen. Den tar meg seksti mil hvis jeg ønsker og ila et par år finnes det hydrogenstasjoner i hele Norge.

Bilen skal være et komfortabelt hjelpemiddel som står der klar til å serve mine behov uten for mye mas. De (veldig mange) som bor i blokk her i Oslo har også liten eller ingen mulighet til å lade bilen sin hjemme. Alle offentlige ladestasjoner er propp fulle hele tiden, og de er trege til å lade opp bilen.

Hurtiglader er ikke noe spesielt billigere enn å tanke hydrogen. Det tar bare veldig mye lenger tid. Og tid er penger!

Dere kan heller bruke energi på å bekymre dere over hva dere skal gjøre når elbilbatteriet deres mister effekt med tiden og sånn sett gjør bilen mer og mer ubrukelig etter endel år. Det er mere urovekkende. Det er veldig dyrt med nytt batteri.

 

Selv om man er lidenskapelig opptatt av virkningsgrad vil jeg oppfordre enkelte til å tenke litt mere overordnet. Batteri og hydrogen blir ikke enten eller, det blir både og. Enten dere vil eller ikke. Jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker. Hydrogenbil er mye mere behagelig og koster meg ikke noe mere i lengden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er bare teoretikere som ikke forstår at hydrogenbiler er kommet for å bli parallelt med batteribiler. Ikke minst for tung/langdistansetransport. Hydrogen er en god måte å lagre energi på i forhold til vekt/rekkevidde. I tillegg vil de fleste hydrogenbiler kunne lade det lille batteriet hjemme/ladestasjon og om ønskelig få 5-10 mil rekkevidde fra eget strømnett. Hydrogenbiler kan du tanke på tre minutter og slippe alt styret med lading. Jeg har hatt batteribil selv og er blitt lei hele greia. Må kobles til strøm hele tiden. Mye styr. Jeg betaler heller litt ekstra for hydrogen og kan leve som før. Mange snakker om og bekymrer seg veldig for virkningsgraden til hydrogenbiler. Ta det med ro! Jeg driter i hele virkningsgraden og fyller hydrogen med et smil om munnen. Den tar meg seksti mil hvis jeg ønsker og ila et par år finnes det hydrogenstasjoner i hele Norge.

Bilen skal være et komfortabelt hjelpemiddel som står der klar til å serve mine behov uten for mye mas. De (veldig mange) som bor i blokk her i Oslo har også liten eller ingen mulighet til å lade bilen sin hjemme. Alle offentlige ladestasjoner er propp fulle hele tiden, og de er trege til å lade opp bilen.

Hurtiglader er ikke noe spesielt billigere enn å tanke hydrogen. Det tar bare veldig mye lenger tid. Og tid er penger!

Dere kan heller bruke energi på å bekymre dere over hva dere skal gjøre når elbilbatteriet deres mister effekt med tiden og sånn sett gjør bilen mer og mer ubrukelig etter endel år. Det er mere urovekkende. Det er veldig dyrt med nytt batteri.

 

Selv om man er lidenskapelig opptatt av virkningsgrad vil jeg oppfordre enkelte til å tenke litt mere overordnet. Batteri og hydrogen blir ikke enten eller, det blir både og. Enten dere vil eller ikke. Jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker. Hydrogenbil er mye mere behagelig og koster meg ikke noe mere i lengden.

 

Så hvorfor kjører du ikke en mirai? Det koster ikke litt ekstra å tanke, det koster enormt mye mer. 

 

Jeg tror dog vi vill se hydrogen i langtransport osv, men sjeldent i privatbiler. De fleste som produserer privatbiler har jo lagt det på hyllen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lest mange erfaringer om Leaf, permanent skade pga kulde har jeg aldri sett. Mange sør i USA sliter med stor skade på batteri pga. varme. En kollaga har 2012 Leaf med 15% batteritap, sjekker jevnlig med LeafSpy og alt tap skjedde i de varmeste sommermåneder. Det er batterikjøler som er viktig, noe de fleste mangler (Tesla har vet jeg). Leaf har batterivarmer (i alle fall de norske), men den slår visstnok først inn ved rundt -20 grader, så rimelig meningsløst.

Bmw har også aktiv klimatisering av batteriet.
Lenke til kommentar

Det er bare teoretikere som ikke forstår at hydrogenbiler er kommet for å bli parallelt med batteribiler.

ok, så i følge deg er 99,999% av Norges bileiere bare teoretikere? Og du mistenker ikke at det kanskje er du som har misforstått i stedet for 99,999% av oss andre?

 

Hydrogenbiler kan du tanke på tre minutter og slippe alt styret med lading. Jeg har hatt batteribil selv og er blitt lei hele greia. Må kobles til strøm hele tiden. Mye styr. Jeg betaler heller litt ekstra for hydrogen og kan leve som før.

Hydrogenbiler har opp mot ca 500 km rekkevidde inkludert batteriet, akkurat som rene batteribiler.

 

Hvilken hydrogenbil er det som har plugin-mulighet? Var det ikke dette du ville unngå? ("må kobles til strøm hele tida"). Kan du "leve som før" med bare to steder å fylle i hele landet?

 

Den tar meg seksti mil hvis jeg ønsker og ila et par år finnes det hydrogenstasjoner i hele Norge.

60 mil? Hvilken hydrogenbil er det? Kjører du i 50 km/t i medvind og nedoverbakke da?

 

Hvis du med hele landet mener en i hver landsdel så kan du med litt flaks få rett.

 

De (veldig mange) som bor i blokk her i Oslo har også liten eller ingen mulighet til å lade bilen sin hjemme.

Mange av blokkboerne har parkering i en felles parkeringskjeller. Det siste stedet jeg ville vært sammen med en 700 bars hydrogentank.

 

Alle offentlige ladestasjoner er propp fulle hele tiden, og de er trege til å lade opp bilen.

Vet du hvorfor det er så mye ledig plass på hydrogenstasjonene? - fordi ekstremt få eier sånne biler. Personlig har jeg til gode å se en i virkeligheten.

 

Hurtiglader er ikke noe spesielt billigere enn å tanke hydrogen.

Hurtiglader koster ca 1 kr/min med 22 kW, som kan oversettes til 55 kr/100 km

Subsidiert hydrogen koster 90 kr/kg å fylle og 1 kg gir 100 km rekkevidde. Dvs. 90 kr/100 km

La meg legge til at hydrogenstasjonene på ingen måte har betalt seg inn ennå og de er dundrende pengesluk for eierne. Det er først og fremst prestisjeprosjekt.

 

Du burde bekymre deg over at brenselceller blir mindre effektive med årene. Det er veldig dyrt med nye brenselceller.

 

Jeg er ikke lidenskapelig opptatt av virkningsgrad men km-kostnadene 55 og 90 kr/100km illustrerer godt forskjellen i virkningsgrad.

Lenke til kommentar

Det er bare teoretikere som ikke forstår at hydrogenbiler er kommet for å bli parallelt med batteribiler.

Drømming og ønsketenkning.

 

Ikke minst for tung/langdistansetransport.

Beklager, men her er elektrisk allerede i teten:

 

https://www.forbes.com/sites/alanohnsman/2017/12/28/orders-pile-up-for-tesla-semi-that-doesnt-yet-exist-as-rival-electric-trucks-get-rolling/#ae3de114a0ae

 

Hydrogen er en god måte å lagre energi på i forhold til vekt/rekkevidde.

Nei.

 

Hydrogenbiler kan du tanke på tre minutter og slippe alt styret med lading.

Styr med lading? Bare plugg i bilen når du kommer hjem, og så er den ferdig ladet neste dag. Du vil gjøre det mer komplisert og ha masse styr med fylling av hydrogen? Hvorfor gjøre det så forferdelig tungvindt?

 

Bilen skal være et komfortabelt hjelpemiddel som står der klar til å serve mine behov uten for mye mas.

Og da velger du en bil som må fylles manuelt stadig vekk? Du velger altså en masete hydrogenbil fremfor en enkel elbil?

 

Hurtiglader er ikke noe spesielt billigere enn å tanke hydrogen. Det tar bare veldig mye lenger tid. Og tid er penger!

Hurtiglading trengs bare unntaksvis for de aller fleste.

 

Dere kan heller bruke energi på å bekymre dere over hva dere skal gjøre når elbilbatteriet deres mister effekt med tiden og sånn sett gjør bilen mer og mer ubrukelig etter endel år. Det er mere urovekkende. Det er veldig dyrt med nytt batteri.

Nå må du slutte å spre løgn og bedrag. Batteriene mister minimalt med effekt, og varer lenger enn selve bilen.

 

Selv om man er lidenskapelig opptatt av virkningsgrad vil jeg oppfordre enkelte til å tenke litt mere overordnet. Batteri og hydrogen blir ikke enten eller, det blir både og. Enten dere vil eller ikke. Jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker. Hydrogenbil er mye mere behagelig og koster meg ikke noe mere i lengden.

Feil. Det blir bare det ene, og det blir rent batteri uten unødvendig hydrogenstyr.

Lenke til kommentar

 

I en hydrogenbil så eksisterer ikke dette problemet. Du får varm luft med en gang du starter og har samme rekkevidde uansett.

Dette er nok interessant for nordiske bilkjøpere etterhvert som nå både hydrogenstasjoner og biler kommer på markedet.

 

Hvilken glede dette må gi TU`s "ekspertpanel" :-)

Rent bortsett fra at:

 

1. Hydrogenbiler benytter også batteri

2. Hydrogen er ingen energikilde - det er et energilager - med elendig virkningsgrad.

 

Den eneste fordelen med hydrogen er at man per i dag kan oppnå vesentlig bedre rekkevidde enn rene batterier, men ulempene er store og mange.

 

Hydrogen  er et energilager. ( Som kan fylles  på ny og på ny, like raskt som forurensende biler, men er litt mer effektivt enn fossil)

Batteri er et energilager.       ( Som kan fylles  på ny og på ny, med ofte for lang fylletid.)

Bensin er et energilager.       ( Som er fyllt for tusenvis av år siden, og blir en gang tomt, og forurenser altså.)

 

Ulempene med Hydrogen, i forhold til fossilt, er kun at fyllestasjoner ikke er utbygd enda.  Store og mange?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...