Gå til innhold

Dette skjer med elbilbatterier i vintertemperatur


Anbefalte innlegg

Ulempene med Hydrogen, i forhold til fossilt, er kun at fyllestasjoner ikke er utbygd enda.  Store og mange?

Hvis vi antar at hurtiglading av elbil tar 10 ganger lengre tid enn å fylle en hydrogenbil med samme rekkevidde, og vi antar det er like mange rene elbiler som hydrogenbiler så trenger landet akkurat like mange hurtigladere som hydrogenpumper. Når tror du det utbyggingen av hydrogenpumper kommer dit? Resultatet er at hydrogenbilistene står og fyller akkurat like mange timer per år som elbilistene hurtigladere. En vesensforskjell er at hydrogenbilistene må stå ute i all slags vær og følge med fyllingen. Elbilistene kan sitte varmt og godt i bilen, ta seg en tur på do, kjøpe pølse, fylle spylervæske eller andre ting mens hurtigladingen pågår. Hydrogenbilistene må bruke ekstra tid på slike ting.

 

Husk at ca 90% av årlig kjørelengde for batteribiler lades hjemme, ikke på stasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ulempene med Hydrogen, i forhold til fossilt, er kun at fyllestasjoner ikke er utbygd enda. Store og mange?

Husk at ca 90% av årlig kjørelengde for batteribiler lades hjemme, ikke på stasjoner.

Dette er noe jeg merker folk undervurderer veldig. Dette er noe av det beste for min del, full hver morgen og til en forsvarlig pris ift energi mengde.

 

Og når jeg først må hurtiglade har jeg alltid noe jeg må gjøre uansett, slik at det er bilen som venter på meg og ikke omvendt.

Lenke til kommentar

 

Det er bare teoretikere som ikke forstår at hydrogenbiler er kommet for å bli parallelt med batteribiler. Ikke minst for tung/langdistansetransport. Hydrogen er en god måte å lagre energi på i forhold til vekt/rekkevidde. I tillegg vil de fleste hydrogenbiler kunne lade det lille batteriet hjemme/ladestasjon og om ønskelig få 5-10 mil rekkevidde fra eget strømnett. Hydrogenbiler kan du tanke på tre minutter og slippe alt styret med lading. Jeg har hatt batteribil selv og er blitt lei hele greia. Må kobles til strøm hele tiden. Mye styr. Jeg betaler heller litt ekstra for hydrogen og kan leve som før. Mange snakker om og bekymrer seg veldig for virkningsgraden til hydrogenbiler. Ta det med ro! Jeg driter i hele virkningsgraden og fyller hydrogen med et smil om munnen. Den tar meg seksti mil hvis jeg ønsker og ila et par år finnes det hydrogenstasjoner i hele Norge.

Bilen skal være et komfortabelt hjelpemiddel som står der klar til å serve mine behov uten for mye mas. De (veldig mange) som bor i blokk her i Oslo har også liten eller ingen mulighet til å lade bilen sin hjemme. Alle offentlige ladestasjoner er propp fulle hele tiden, og de er trege til å lade opp bilen.

Hurtiglader er ikke noe spesielt billigere enn å tanke hydrogen. Det tar bare veldig mye lenger tid. Og tid er penger!

Dere kan heller bruke energi på å bekymre dere over hva dere skal gjøre når elbilbatteriet deres mister effekt med tiden og sånn sett gjør bilen mer og mer ubrukelig etter endel år. Det er mere urovekkende. Det er veldig dyrt med nytt batteri.

 

Selv om man er lidenskapelig opptatt av virkningsgrad vil jeg oppfordre enkelte til å tenke litt mere overordnet. Batteri og hydrogen blir ikke enten eller, det blir både og. Enten dere vil eller ikke. Jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker. Hydrogenbil er mye mere behagelig og koster meg ikke noe mere i lengden.

Så hvorfor kjører du ikke en mirai? Det koster ikke litt ekstra å tanke, det koster enormt mye mer.

 

Jeg tror dog vi vill se hydrogen i langtransport osv, men sjeldent i privatbiler. De fleste som produserer privatbiler har jo lagt det på hyllen.

Lenke til kommentar

Nei det koster ikke mye mere. Batteribil kan fort være dyrere enn både bensin og diesel. Hurtiglading koster ca kr120 for 1/2 time - ca 12 mil kjørelengde. Hydrogenbil koster 90kr/kilo. Ca 10 mil kjørelengde. Det tar 99% kortere tid å fylle en hydrogenbil tatt kjørelengde i betraktning. De snakker om at prisen på hydrogen på sikt skal ned. Det er billigere å lade batteribiler hjemme, men poenget mitt var at mange ikke har den muligheten og alle «gratis» offentlige ladeplasser er det veldig kamp om. Man må ofte kjøre rundt lenge eller stå å vente. Da er det lettere å dra å hurtiglade og kjøre dyrere enn man gjør med bensinbil.

Mange steder får du også bare stå i maks 3 timer på en offentlig ladestasjon. Hvor mye strøm får du på tre min? Deilig å stå opp om natta for å flytte bilen for å unngå bot?

Nei det er så mye dere som bor i enebolig med egen stikkontakt ikke tenker på når dere diskuterer. Sett dere inn i folks hverdag, ikke drøm og syns så fælt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei det koster ikke mye mere. Batteribil kan fort være dyrere enn både bensin og diesel. Hurtiglading koster ca kr120 for 1/2 time - ca 12 mil kjørelengde. Hydrogenbil koster 90kr/kilo. Ca 10 mil kjørelengde. Det tar 99% kortere tid å fylle en hydrogenbil tatt kjørelengde i betraktning. De snakker om at prisen på hydrogen på sikt skal ned. Det er billigere å lade batteribiler hjemme, men poenget mitt var at mange ikke har den muligheten og alle «gratis» offentlige ladeplasser er det veldig kamp om. Man må ofte kjøre rundt lenge eller stå å vente. Da er det lettere å dra å hurtiglade og kjøre dyrere enn man gjør med bensinbil.

Mange steder får du også bare stå i maks 3 timer på en offentlig ladestasjon. Hvor mye strøm får du på tre min? Deilig å stå opp om natta for å flytte bilen for å unngå bot?

Nei det er så mye dere som bor i enebolig med egen stikkontakt ikke tenker på når dere diskuterer. Sett dere inn i folks hverdag, ikke drøm og syns så fælt!

 

Jeg bor verken i enebolig eller dømmer eller synser. Dette med pris pr minutt er på vei ut, så i fremtiden betaler en for energimengde. 

En kan lade mens en trener, handler osv. Det er lettere å finne løsninger om en ikke fokuserer så veldig på det negative.. 

Lenke til kommentar

*snip*

 

Dere kan heller bruke energi på å bekymre dere over hva dere skal gjøre når elbilbatteriet deres mister effekt med tiden og sånn sett gjør bilen mer og mer ubrukelig etter endel år. Det er mere urovekkende. Det er veldig dyrt med nytt batteri.

 

*snip*

 

I motsetning til nye brenselsceller, mener du?

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

Nei det koster ikke mye mere. Batteribil kan fort være dyrere enn både bensin og diesel. Hurtiglading koster ca kr120 for 1/2 time - ca 12 mil kjørelengde.

Kan du fortelle meg hvor det koster hele 4 kr/minutt? Vanlig taskt er 2,5 kr/minutt for de de fleste elbiler. Noen elbiler koster derimot 1,4 kr/kWh å lade. Andre igjen koster 0. Noen tar kun saktelading og koster derfor astronomiske summer per km hvis man likevel insisterer på å lade med hurtiglader.

 

Hydrogenbil koster 90kr/kilo. Ca 10 mil kjørelengde. Det tar 99% kortere tid å fylle en hydrogenbil tatt kjørelengde i betraktning.

Kommer igjen an på hvilken bil man velger, se over. 

 

De snakker om at prisen på hydrogen på sikt skal ned.

De snakker også om at prisen på batterier skal ned og effekten opp, på sikt, men la oss nå sammenligne likt vs likt. Framtid vs framtid og nåtid vs nåtid. Og det faktum at hydrogenprisen er et direkte resultat av strømprisen der den produseres. 

 

Det er billigere å lade batteribiler hjemme, men poenget mitt var at mange ikke har den muligheten og alle «gratis» offentlige ladeplasser er det veldig kamp om. Man må ofte kjøre rundt lenge eller stå å vente. Da er det lettere å dra å hurtiglade og kjøre dyrere enn man gjør med bensinbil.

Siden noen ikke har lademulighet hjemme nå så forutsetter du at ingen har lademulighet hjemme og vil heller aldri få det. Da blir det jo en fornuftig sammenligning eller? :roll: Har du tenkt over hvor mange hydrogenstasjoner det finnes i landet nå? Hvor mange ble bygget i 2017? Sammenlign gjerne med elbilladestasjoner og ta høyde for at bare 10% av årlig kjørelengde hurtiglades. Som elbileier kan jeg bare si at ladeangsten din er betydelig overdrevet.

 

Mange steder får du også bare stå i maks 3 timer på en offentlig ladestasjon. Hvor mye strøm får du på tre min? Deilig å stå opp om natta for å flytte bilen for å unngå bot?

At noen har Narvestad som borettslagsleder er ikke mitt problem og ikke min oppgave å løse. Kanskje vurdere å flytte om boformen borettslag ikke duger..

 

Nei det er så mye dere som bor i enebolig med egen stikkontakt ikke tenker på når dere diskuterer. Sett dere inn i folks hverdag, ikke drøm og syns så fælt!

Kan det være så vanskelig da? Kjøp ladekontakt eller still til valg i borettslagstyret eller hva som helst, i stedet for bare å stå med henda i lomma og syte.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man på død og liv må ha både batteri og hydrogendrift kan man vel bruke hydrogen til oppvarming. Da kan man ha en o.5 kg 15 kwh hydrogen beholder til å vareme kupe ev batteri. Virkningsgrad hadde vert 100% på hydrogen oppvarming batteriet kunne gitt større rekkevidde på bilen. Bilen hadde fått en rekkevidde tilsvarende 15kwh lengre til en kost på 40 kr.

 

En beholder med propangass hadde forresten gjort samme jobben.. 0,1kg hadde vert nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei det koster ikke mye mere. Batteribil kan fort være dyrere enn både bensin og diesel. Hurtiglading koster ca kr120 for 1/2 time - ca 12 mil kjørelengde.

Nei, batteribil kan ikke fort være dyrere. Omtrent all lading foregår uten hurtiglading.

 

Hydrogenbil koster 90kr/kilo. Ca 10 mil kjørelengde. Det tar 99% kortere tid å fylle en hydrogenbil tatt kjørelengde i betraktning. De snakker om at prisen på hydrogen på sikt skal ned. Det er billigere å lade batteribiler hjemme, men poenget mitt var at mange ikke har den muligheten og alle «gratis» offentlige ladeplasser er det veldig kamp om.

Men kjære vene, hvis du absolutt skal bruke dagens situasjon som grunnlag så må du jo ta med at det er nærmest umulig å få tak i hydrogenbiler, og ikke minst å fylle disse!

 

Du kan ikke bruke dagens situasjon som forutsetning for elbiler, og et tenkt positivt fremtidsscenario for hydrogenbiler, og konkludere med at hydrogen har noe for seg.

 

Det vil være mye enklere, raskere og billigere å legge til rette for nettopp lading hjemme for "alle" enn å bygge ut et voldsomt nettverk med hydrogestasjoner.

 

Man må ofte kjøre rundt lenge eller stå å vente. Da er det lettere å dra å hurtiglade og kjøre dyrere enn man gjør med bensinbil.

Mange steder får du også bare stå i maks 3 timer på en offentlig ladestasjon. Hvor mye strøm får du på tre min? Deilig å stå opp om natta for å flytte bilen for å unngå bot?

Nei det er så mye dere som bor i enebolig med egen stikkontakt ikke tenker på når dere diskuterer. Sett dere inn i folks hverdag, ikke drøm og syns så fælt!

Det er du som drømmer og synser - om hydrogen. Du tenker at dagens situasjon for elbiler vil vare evig, og tenker ikke på at tilretteleggingen for elbiler allerede har kommet langt, og at dette bare vil akselerere i takt med at flere og flere elbiler erstatter fossilbiler.

 

Bruk hodet, min gode mann.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nei det koster ikke mye mere. Batteribil kan fort være dyrere enn både bensin og diesel. Hurtiglading koster ca kr120 for 1/2 time - ca 12 mil kjørelengde.

Nei, batteribil kan ikke fort være dyrere. Omtrent all lading foregår uten hurtiglading.

 

Hydrogenbil koster 90kr/kilo. Ca 10 mil kjørelengde. Det tar 99% kortere tid å fylle en hydrogenbil tatt kjørelengde i betraktning. De snakker om at prisen på hydrogen på sikt skal ned. Det er billigere å lade batteribiler hjemme, men poenget mitt var at mange ikke har den muligheten og alle «gratis» offentlige ladeplasser er det veldig kamp om.

Men kjære vene, hvis du absolutt skal bruke dagens situasjon som grunnlag så må du jo ta med at det er nærmest umulig å få tak i hydrogenbiler, og ikke minst å fylle disse!

 

Du kan ikke bruke dagens situasjon som forutsetning for elbiler, og et tenkt positivt fremtidsscenario for hydrogenbiler, og konkludere med at hydrogen har noe for seg.

 

Det vil være mye enklere, raskere og billigere å legge til rette for nettopp lading hjemme for "alle" enn å bygge ut et voldsomt nettverk med hydrogestasjoner.

 

Man må ofte kjøre rundt lenge eller stå å vente. Da er det lettere å dra å hurtiglade og kjøre dyrere enn man gjør med bensinbil.

Mange steder får du også bare stå i maks 3 timer på en offentlig ladestasjon. Hvor mye strøm får du på tre min? Deilig å stå opp om natta for å flytte bilen for å unngå bot?

Nei det er så mye dere som bor i enebolig med egen stikkontakt ikke tenker på når dere diskuterer. Sett dere inn i folks hverdag, ikke drøm og syns så fælt!

Det er du som drømmer og synser - om hydrogen. Du tenker at dagens situasjon for elbiler vil vare evig, og tenker ikke på at tilretteleggingen for elbiler allerede har kommet langt, og at dette bare vil akselerere i takt med at flere og flere elbiler erstatter fossilbiler.

 

Bruk hodet, min gode mann.

 

 

 

 

Nei det koster ikke mye mere. Batteribil kan fort være dyrere enn både bensin og diesel. Hurtiglading koster ca kr120 for 1/2 time - ca 12 mil kjørelengde.

Kan du fortelle meg hvor det koster hele 4 kr/minutt? Vanlig taskt er 2,5 kr/minutt for de de fleste elbiler. Noen elbiler koster derimot 1,4 kr/kWh å lade. Andre igjen koster 0. Noen tar kun saktelading og koster derfor astronomiske summer per km hvis man likevel insisterer på å lade med hurtiglader.

 

Hydrogenbil koster 90kr/kilo. Ca 10 mil kjørelengde. Det tar 99% kortere tid å fylle en hydrogenbil tatt kjørelengde i betraktning.

Kommer igjen an på hvilken bil man velger, se over. 

 

De snakker om at prisen på hydrogen på sikt skal ned.

De snakker også om at prisen på batterier skal ned og effekten opp, på sikt, men la oss nå sammenligne likt vs likt. Framtid vs framtid og nåtid vs nåtid. Og det faktum at hydrogenprisen er et direkte resultat av strømprisen der den produseres. 

 

Det er billigere å lade batteribiler hjemme, men poenget mitt var at mange ikke har den muligheten og alle «gratis» offentlige ladeplasser er det veldig kamp om. Man må ofte kjøre rundt lenge eller stå å vente. Da er det lettere å dra å hurtiglade og kjøre dyrere enn man gjør med bensinbil.

Siden noen ikke har lademulighet hjemme nå så forutsetter du at ingen har lademulighet hjemme og vil heller aldri få det. Da blir det jo en fornuftig sammenligning eller? :roll: Har du tenkt over hvor mange hydrogenstasjoner det finnes i landet nå? Hvor mange ble bygget i 2017? Sammenlign gjerne med elbilladestasjoner og ta høyde for at bare 10% av årlig kjørelengde hurtiglades. Som elbileier kan jeg bare si at ladeangsten din er betydelig overdrevet.

 

Mange steder får du også bare stå i maks 3 timer på en offentlig ladestasjon. Hvor mye strøm får du på tre min? Deilig å stå opp om natta for å flytte bilen for å unngå bot?

At noen har Narvestad som borettslagsleder er ikke mitt problem og ikke min oppgave å løse. Kanskje vurdere å flytte om boformen borettslag ikke duger..

 

Nei det er så mye dere som bor i enebolig med egen stikkontakt ikke tenker på når dere diskuterer. Sett dere inn i folks hverdag, ikke drøm og syns så fælt!

Kan det være så vanskelig da? Kjøp ladekontakt eller still til valg i borettslagstyret eller hva som helst, i stedet for bare å stå med henda i lomma og syte.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Som Simen skriver over her:

Jeg ville ikke hatt en potensiell bombe stående i ett garasjeanlegg under ei boligblokk.

 

Mulig jeg er forutintatt på "hydrogen-teknologi" (les: en tank med sprengstoff), men har ikke noen lært noe av det som stoppet en "lovende" teknologi for 100 år siden? Luftskip fylt med hydrogen?

:)

Lenke til kommentar

 

 

Nei det koster ikke mye mere. Batteribil kan fort være dyrere enn både bensin og diesel. Hurtiglading koster ca kr120 for 1/2 time - ca 12 mil kjørelengde.

Nei, batteribil kan ikke fort være dyrere. Omtrent all lading foregår uten hurtiglading.

 

Hydrogenbil koster 90kr/kilo. Ca 10 mil kjørelengde. Det tar 99% kortere tid å fylle en hydrogenbil tatt kjørelengde i betraktning. De snakker om at prisen på hydrogen på sikt skal ned. Det er billigere å lade batteribiler hjemme, men poenget mitt var at mange ikke har den muligheten og alle «gratis» offentlige ladeplasser er det veldig kamp om.

Men kjære vene, hvis du absolutt skal bruke dagens situasjon som grunnlag så må du jo ta med at det er nærmest umulig å få tak i hydrogenbiler, og ikke minst å fylle disse!

 

Du kan ikke bruke dagens situasjon som forutsetning for elbiler, og et tenkt positivt fremtidsscenario for hydrogenbiler, og konkludere med at hydrogen har noe for seg.

 

Det vil være mye enklere, raskere og billigere å legge til rette for nettopp lading hjemme for "alle" enn å bygge ut et voldsomt nettverk med hydrogestasjoner.

 

Man må ofte kjøre rundt lenge eller stå å vente. Da er det lettere å dra å hurtiglade og kjøre dyrere enn man gjør med bensinbil.

Mange steder får du også bare stå i maks 3 timer på en offentlig ladestasjon. Hvor mye strøm får du på tre min? Deilig å stå opp om natta for å flytte bilen for å unngå bot?

Nei det er så mye dere som bor i enebolig med egen stikkontakt ikke tenker på når dere diskuterer. Sett dere inn i folks hverdag, ikke drøm og syns så fælt!

Det er du som drømmer og synser - om hydrogen. Du tenker at dagens situasjon for elbiler vil vare evig, og tenker ikke på at tilretteleggingen for elbiler allerede har kommet langt, og at dette bare vil akselerere i takt med at flere og flere elbiler erstatter fossilbiler.

 

Bruk hodet, min gode mann.

 

 

 

 

Nei det koster ikke mye mere. Batteribil kan fort være dyrere enn både bensin og diesel. Hurtiglading koster ca kr120 for 1/2 time - ca 12 mil kjørelengde.

Kan du fortelle meg hvor det koster hele 4 kr/minutt? Vanlig taskt er 2,5 kr/minutt for de de fleste elbiler. Noen elbiler koster derimot 1,4 kr/kWh å lade. Andre igjen koster 0. Noen tar kun saktelading og koster derfor astronomiske summer per km hvis man likevel insisterer på å lade med hurtiglader.

 

Hydrogenbil koster 90kr/kilo. Ca 10 mil kjørelengde. Det tar 99% kortere tid å fylle en hydrogenbil tatt kjørelengde i betraktning.

Kommer igjen an på hvilken bil man velger, se over. 

 

De snakker om at prisen på hydrogen på sikt skal ned.

De snakker også om at prisen på batterier skal ned og effekten opp, på sikt, men la oss nå sammenligne likt vs likt. Framtid vs framtid og nåtid vs nåtid. Og det faktum at hydrogenprisen er et direkte resultat av strømprisen der den produseres. 

 

Det er billigere å lade batteribiler hjemme, men poenget mitt var at mange ikke har den muligheten og alle «gratis» offentlige ladeplasser er det veldig kamp om. Man må ofte kjøre rundt lenge eller stå å vente. Da er det lettere å dra å hurtiglade og kjøre dyrere enn man gjør med bensinbil.

Siden noen ikke har lademulighet hjemme nå så forutsetter du at ingen har lademulighet hjemme og vil heller aldri få det. Da blir det jo en fornuftig sammenligning eller? :roll: Har du tenkt over hvor mange hydrogenstasjoner det finnes i landet nå? Hvor mange ble bygget i 2017? Sammenlign gjerne med elbilladestasjoner og ta høyde for at bare 10% av årlig kjørelengde hurtiglades. Som elbileier kan jeg bare si at ladeangsten din er betydelig overdrevet.

 

Mange steder får du også bare stå i maks 3 timer på en offentlig ladestasjon. Hvor mye strøm får du på tre min? Deilig å stå opp om natta for å flytte bilen for å unngå bot?

At noen har Narvestad som borettslagsleder er ikke mitt problem og ikke min oppgave å løse. Kanskje vurdere å flytte om boformen borettslag ikke duger..

 

Nei det er så mye dere som bor i enebolig med egen stikkontakt ikke tenker på når dere diskuterer. Sett dere inn i folks hverdag, ikke drøm og syns så fælt!

Kan det være så vanskelig da? Kjøp ladekontakt eller still til valg i borettslagstyret eller hva som helst, i stedet for bare å stå med henda i lomma og syte.

 

 

Jeg noterer meg at de aller fleste her åpenbart ikke har satt seg nevneverdig inn i fremtidig hydrogenteknologi. Hydrogen vil bli produsert billigere i fremtiden(produksjonsmetode, utnyttelse av overskuddskraft, onsite produksjon, solkraft mm), og tungtransporten spesielt, sørger for at hydrogendispensere blir like vanlig som bensindispensere er på bensinstasjoner i dag. På lik linje med ladestasjoner. Alle store bilfabrikanter jobber med å utvikle hydrogenbiler som vil komme på løpende bånd de nærmeste årene. I mange land vil hydrogenbiler være et mye bedre alternativ enn batteribiler pga infrastruktur/strømnett. Myndigheter i mange land er på ballen med intenciver for å fremskynde utrulling av hydrogen som energibærer i kjøretøy, tungtransport, jernbane og skipsfart. Hydrogenbiler vil ha batteri og således være oppladbare hybrider som du kan lade hjemme(for de som kan det). Noen kommer til å velge rene batteribiler og andre kommer til å velge hydrogenhybrider. Det å hevde at hydrogen er et blindspor er så dumt, at det nesten ikke skal være mulig å ikke klare å tenke lenger. 

 

Når det gjelder lading av elbil på offentlige ladestasjoner er Oslo kommune godt i gang med å redusere p-tiden til maks tre timer. Det er blitt begrensninger flere steder allerede. Det er fordi det er blitt alt for mange elbiler i forhold til lademuligheter. Et forhold som kommer til å være skjevt i overskuelig fremtid da det blir solgt langt flere elbiler enn det blir bygd ut ladestasjoner som kan dekke behovet. Flere og flere blir tvunget over på Hurtiglading. Sist jeg ladet på Hurtigladeren til Grønn kontakt betalte jeg 4kr/min. Helt grei pris spør du meg, men da velger jeg heller hydrogenbil når jeg har mulighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
 

1. Vær grei å klipp ned sitater til relevant størrelse.

 

2. Jeg vet at hydrogen kan bli produsert billigere i framtida, forutsatt at forhåpningene om å gjøre det slår til. Det første som må skje er at eleltrolyse må bli billigere enn fossil hydrogenproduksjon. Det har ikke skjedd ennå. Når det en gang i framtida skjer så vil hydrogen alltid koste omtrent det dobbelte av strøm fordi bare omtrent halvparten av energien i strømen som blir konvertert til hydrogen kommer til nytte i form av strøm i elbilen igjen. Med andre ord, joda det er gode sjanser for at det blir både klimavennlig i framtida og mindre dyrt enn i dag, men det vil alltid ligge med en faktor på ca 2 bak strøm lagret i batterier. Da snakker jeg om ren energikostnad, ikke investeringskostnader.

 

3. Hydrogen"dispensere" er vanvittgig mer komplisert og vil derfor alltid koste mye mer enn bensin"dispensere" å installere. Den volumetriske energitettheten er også mye lavere og risiko ved brann/sabotasje/krig vil alltid være vesentlig høyere. Jeg skal ikke si aldri, men kan ikke se for meg at de skal bli et vanlig syn i overskuelig framtid.

 

4. Hydrogen har virkelig falt mellom to stoler, eller skal jeg si mellom høna og egget. Hydrogen er fortsatt klimafiendtlig fossil energi og det blir ikke klimavennlig før "høna har lagt egget". Nullutslipp elbilladere er allerede så utbredt her i landet at hydrogen vil komme alt for sent til konkurransen. Å heie på Hydrogen nå er omtrent som å heie på HD DVD i dag. Toget har gått - løpet er kjørt. Selv Toyota har motvillig begynt å innse det.

 

5. Spesielt i land med manglende infrastruktur og dårlig/lite strømforsyning vil det bli vanskelig å legge om hydrogen-produksjon fra fossilt til klimavennlig.

 

6. Incentiver og fornuft henger til en viss grad sammen, forhåpentligvis godt sammen, men det kommer an på hvor god kontakt politikere har med virkeligheten og hvor mye kontakt de har med mektige lobbyister. Dersom det ikke gir mening å gi incentiver til hydrogen (slik fossil hydrogen er i dag) så vil det heller ikke vare særlig lenge før fornuften innhenter politikerne. Selv "månelandingen" på Mongstad ble innhentet av realiteten etter hvert selv om en hel regjering stilte seg bak galskapen/var ført bak lyset av urealistiske forhåpninger.

 

7. Godt mulig at hydrogen har noe for seg innen skipsfart/tungtransport i framtida, men ikke nå. Det kommer heller ikke til å få noe for seg for personbiler fordi folk krever fylle-muligheter langt tettere enn tungtransport/skipsfart. Dersom skipsfarten får krav om nullutslipp er det mye mer sannsynlig at de går for vindkraft enn at de går omveiene via hydrogen-elektrolyse.

 

8. Antall saktelade-parkeringer er sikkert lavt i Oslo nå, og det kan godt hende det blir nødvendig med midlertidige tiltak, men på sikt er det kun en løsning: flere ladeparkeringer. Både offentlig, private parkeringsplasser og hjemmeparkering. I oppskaleringsfasen som vi er inne i nå så vil det presse seg frem stadig flere løsninger.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...