Gjest I1RRS7FlJH Skrevet 19. desember 2017 Skrevet 19. desember 2017 Kollektivtilbudet og privatbilisme kan sammenlignes på enkeltreiser, men kan på ingen måte sammenlignes i et komplett bilde. Friheten til å endre reisemål underveis, tilgjengelighet 24/7, lik pris 24/7(med noen få unntak), komfort++ Fremtiden for Oslo er at jobbtransport skjer kollektivt. 2 tonn bil + matpakke er ikke en del av det scenarioet. E18-utbyggingen bør skrinlegges og pengene brukes til kollektivtrafikk. Effektiv regulering av matpakkekjøring bør skje på en måte som griper likt inn over sosiale strukturer. Bompengesats basert på inntekt er et fint virkemiddel.
Ketil_H Skrevet 19. desember 2017 Skrevet 19. desember 2017 Kollektivtilvud taper nesten aldri på økonomi. Det gjør dessverre det. eks. En familie på fem som skal en tur på kino i Oslo sentrum, så en handletur til Storostorsenter og så hjem kommer på 351 kroner med t-banen. Da er det rimeligere med bil. Oslo er i tillegg overlegene på kollektivtilbudet, så det er nok mange steder i landet hvor det hadde vært langt dyrere. Familie på fire, med bagasje, fra Sandefjord til hytta på Trysil i romjulen vil være langt dyrere med kollektiv enn med privatbil. Dersom det var slik at man kunne kutte ut privatbilen og kun belaget seg på kollektivtrafikk blir regnestykket annerledes, men da må man også regne inn merkostnaden av alle drosjeturene man må ta de gangene kollektivtrafikken ikke går(netter, enkelte helligdager), man har det for travelt, har glemt noe,++ Store deler av landet så er det, dessverre, ikke et kollektivtilbud store deler av døgnet.
Ketil_H Skrevet 19. desember 2017 Skrevet 19. desember 2017 Fremtiden for Oslo er at jobbtransport skjer kollektivt. 2 tonn bil + matpakke er ikke en del av det scenarioet. E18-utbyggingen bør skrinlegges og pengene brukes til kollektivtrafikk. Effektiv regulering av matpakkekjøring bør skje på en måte som griper likt inn over sosiale strukturer. Bompengesats basert på inntekt er et fint virkemiddel. Helt enig i at jobbreiser må løses med kollektivtransport og samkjøring. (last ned "Samme vei", en ganske genial App om det blir mange nok brukere). Også enig i at E18 utbyggingen blir som å pisse i buksa, man klarer ikke å bygge seg ut av rushtrafikk problemene.
ATWindsor Skrevet 19. desember 2017 Skrevet 19. desember 2017 (endret) Kollektivtilvud taper nesten aldri på økonomi. Det gjør dessverre det. eks. En familie på fem som skal en tur på kino i Oslo sentrum, så en handletur til Storostorsenter og så hjem kommer på 351 kroner med t-banen. Da er det rimeligere med bil. Oslo er i tillegg overlegene på kollektivtilbudet, så det er nok mange steder i landet hvor det hadde vært langt dyrere. Familie på fire, med bagasje, fra Sandefjord til hytta på Trysil i romjulen vil være langt dyrere med kollektiv enn med privatbil. Dersom det var slik at man kunne kutte ut privatbilen og kun belaget seg på kollektivtrafikk blir regnestykket annerledes, men da må man også regne inn merkostnaden av alle drosjeturene man må ta de gangene kollektivtrafikken ikke går(netter, enkelte helligdager), man har det for travelt, har glemt noe,++ Store deler av landet så er det, dessverre, ikke et kollektivtilbud store deler av døgnet. Ja, om de allerede har en bil, som du ikke regner med kostandene med, og kjøper enkeltbiletter, en ganske urealistisk sammenlikning. Skal jeg sammenlikne månedskort mot å leie en bil hver gang man bruker det også? En bil koster i snitt rundt 80 - 90 000 i året å eie og drifte. Kollektiv er langt billigere enn det. AtW Endret 19. desember 2017 av ATWindsor
Ketil_H Skrevet 19. desember 2017 Skrevet 19. desember 2017 Det gjør dessverre det. eks. En familie på fem som skal en tur på kino i Oslo sentrum, så en handletur til Storostorsenter og så hjem kommer på 351 kroner med t-banen. Da er det rimeligere med bil. Oslo er i tillegg overlegene på kollektivtilbudet, så det er nok mange steder i landet hvor det hadde vært langt dyrere. Familie på fire, med bagasje, fra Sandefjord til hytta på Trysil i romjulen vil være langt dyrere med kollektiv enn med privatbil. Dersom det var slik at man kunne kutte ut privatbilen og kun belaget seg på kollektivtrafikk blir regnestykket annerledes, men da må man også regne inn merkostnaden av alle drosjeturene man må ta de gangene kollektivtrafikken ikke går(netter, enkelte helligdager), man har det for travelt, har glemt noe,++ Store deler av landet så er det, dessverre, ikke et kollektivtilbud store deler av døgnet. Ja, om de allerede har en bil, som du ikke regner med kostandene med, og kjøper enkeltbiletter, en ganske urealistisk sammenlikning. Skal jeg sammenlikne månedskort mot å leie en bil hver gang man bruker det også? En bil koster i snitt rundt 80 - 90 000 i året å eie og drifte. Kollektiv er langt billigere enn det. AtW Det er veldig urealistisk å tro at et månedskort på kollektivtransporten, slik det er i dag, kan erstatte privatbilismen for majoriteten av befolkningen. En bil koster selvsagt mer enn bom, bensin og parkering, men den løser også endel problemer kollektivtransporten i dag ikke klarer å løse( med mindre du bruker drosjer flittig). Autonome biler vil dog løse dette, ettersom du da "alltid" har lett tilgang på et personlig transportmiddel, i tillegg til kollektivtrafikken slik den er i dag. Autonome drosjer vil bli veldig billig ettersom man får utnyttet de maksimalt og man slipper sjåførkostnadene. 1
sverreb Skrevet 19. desember 2017 Skrevet 19. desember 2017 (endret) Også enig i at E18 utbyggingen blir som å pisse i buksa, man klarer ikke å bygge seg ut av rushtrafikk problemene. Man blir ikke kvit kø med mer vei, men om man ønsker å legge til rette for trafikk (og trafikk er faktisk et gode) kan mer vei være riktig. Nye e-18 gjør så vidt jeg kan se tre ting: * Den legger veien under jorden i en god del av bærum som frigjør overflateareal til andre ting en trafikk. (Hvis du lurer på hvorfor bærum ble noe irritert på oslo for å prøve å blokkere e18 utbyggingen etter at oslo selv hadde fått lagt e18 i tunnell kan du se hit) * Nye dedikerte kollektivtraseer (Bare se hvordan det gikk når de prøvde å legge opp kollektivfelt ut av oslo på eksisterende e18 for å se hvorfor det kan være en god ting) * Mer kapasitet gjennom sandvika/bærum sentrum. Man kan nok diskutere hvorfor det er et statlig anliggende å avhjelpe lokaltrafikken i bærum, men den helt store kapasitetsøkningen inn til oslo ser jeg ikke det blir med denne utbyggingen. Ett felt inn til oslo blir vanlig kjørefelt, men kollektiv/elbilfelt er jo også i dag nesten et vanlig kjørefelt p.g.a. elbiltettheten. Det er det hele for privatbilene. En skal ikke forvente at rushtidskøen på e18 blir særlig mye mindre med nye e18, men bussene slipper å stå i samme kø. I tilegg er det en sykkelevei i hele pakken, som nok kan øke sykkelandelen noe i bærum. Endret 19. desember 2017 av sverreb 1
KalleKanin Skrevet 19. desember 2017 Skrevet 19. desember 2017 (endret) De vil utkonkurrere privatbilismen fullstendig når det kommer til økonomi. De vil utkonkurrere privatbilismen fullstendig på trafikksikkerhet for tredjepart( fotgjengere, syklister, medtrafikanter, osv.) De vil utkonkurrere privatbilismen fullstendig på trafikksikkerhet for passasjerene. De vil maksimere utnyttelsen av kapasiteten på veiene. De vil maksimere utnyttelsen av kapasiteten på parkering i byene. Takk for en flott oppsummering av fordelene med kollektivtrafikk. Du kan godt bytte ut med presens fordi kollektivtrafikk allerede er overlegen på økonomi, trafikksikkerhet, kapasitetsutnyttelse og parkeringsplasser(som da ikke trengs). Økonomi er vel diskutabelt, alt ettersom hvor og når man snakker om. For den enkelte er det selvsagt billigere å kjøre kollektivt, men dette er kun fordi kollektivtrafikken er "oversponset". Særlig på landsbygda vil det ikke lønne seg å ha særlig hyppige avganger, da passasjergrunnlaget er for tynt. Heller ikke midt på natten er det fornuftig med kollektivtrafikk annet enn noen ytterst få ruter i Oslo sentrum. (Og for de som allerede eier en bil, vil det ofte selv i rushtiden kunne være billigere å kjøre bil på tross av subsidierte billettpriser.) Endret 19. desember 2017 av KalleKanin
Gjest I1RRS7FlJH Skrevet 19. desember 2017 Skrevet 19. desember 2017 Hvis man lurer på hvor den irrasjonelle motstanden mot kollektivtrafikk kommer fra så er det bare å se hva Musk mener om dette. Subway is a great place to bump into a murderer At selvkjøring skal erstatte kollektivtrafikk er et livsfjernt utspill fra en rikmannsboble.
ATWindsor Skrevet 19. desember 2017 Skrevet 19. desember 2017 Det gjør dessverre det. eks. En familie på fem som skal en tur på kino i Oslo sentrum, så en handletur til Storostorsenter og så hjem kommer på 351 kroner med t-banen. Da er det rimeligere med bil. Oslo er i tillegg overlegene på kollektivtilbudet, så det er nok mange steder i landet hvor det hadde vært langt dyrere. Familie på fire, med bagasje, fra Sandefjord til hytta på Trysil i romjulen vil være langt dyrere med kollektiv enn med privatbil. Dersom det var slik at man kunne kutte ut privatbilen og kun belaget seg på kollektivtrafikk blir regnestykket annerledes, men da må man også regne inn merkostnaden av alle drosjeturene man må ta de gangene kollektivtrafikken ikke går(netter, enkelte helligdager), man har det for travelt, har glemt noe,++ Store deler av landet så er det, dessverre, ikke et kollektivtilbud store deler av døgnet. Ja, om de allerede har en bil, som du ikke regner med kostandene med, og kjøper enkeltbiletter, en ganske urealistisk sammenlikning. Skal jeg sammenlikne månedskort mot å leie en bil hver gang man bruker det også? En bil koster i snitt rundt 80 - 90 000 i året å eie og drifte. Kollektiv er langt billigere enn det. AtW Det er veldig urealistisk å tro at et månedskort på kollektivtransporten, slik det er i dag, kan erstatte privatbilismen for majoriteten av befolkningen. En bil koster selvsagt mer enn bom, bensin og parkering, men den løser også endel problemer kollektivtransporten i dag ikke klarer å løse( med mindre du bruker drosjer flittig). Autonome biler vil dog løse dette, ettersom du da "alltid" har lett tilgang på et personlig transportmiddel, i tillegg til kollektivtrafikken slik den er i dag. Autonome drosjer vil bli veldig billig ettersom man får utnyttet de maksimalt og man slipper sjåførkostnadene. Spørsmålet var ikke om det kan "erstatte privatbilismen for befolkningen", men om det er mer økonomisk gunstig, og det er det i den store majoriteten av tilfeller. AtW
KalleKanin Skrevet 19. desember 2017 Skrevet 19. desember 2017 (endret) Hvis man lurer på hvor den irrasjonelle motstanden mot kollektivtrafikk kommer fra så er det bare å se hva Musk mener om dette. Subway is a great place to bump into a murderer At selvkjøring skal erstatte kollektivtrafikk er et livsfjernt utspill fra en rikmannsboble. Argumentene til Musk er selvsagt tullete. Men dette betyr ikke at han har rett likevel. Det som er det STORE ulempen med kollektivtransporten er tiden det tar fra A til Å. Veldig mange reiser innebærer ekstra tid for gåtid, ventetid på avganger, av-og-påstiging underveis og noen ganger overgang fra en rute til en annen. Får man selvkjørende enheter som stort sett kjører direkteruter i likhet med det man kan med privatbiler, vil behovet for privatbiler bli sterkt redusert. Tidsaspektet er så viktig for mange at kollektivtransport ofte ikke er aktuell. Selvkjørende enheter ser jeg på som en av de beste måtene å effektivisere kollektivtransporten. Mulig du har et hav av tid, eller har et begrenset reisemønster hvor kollektivtransport er godt nok, men skulle jeg brukt kollektivtransport i stedet for privatbil, ville jeg minst brukt 10 timer ekstra på reise i uka. Ikke søren om jeg gidder det.... EDIT: Skriveleif Endret 19. desember 2017 av KalleKanin
The Avatar Skrevet 19. desember 2017 Skrevet 19. desember 2017 Synes det er rart at det pris på førerkortet ikke nevnes med et ord. Er heilt enig. Dersom eg skal synse på området så er det meir sannsynleg at prisen på opplæringa har hatt større betydning enn miljøaspektet ved bilkjøyring. I tillegg er det nok fleire som har begynt å sjå på sertifikatet som grunnutdanning igjen. Utan førarkort så er det mange stillingar som ein ikkje kan takke ja til. Andre faktorar er nok dette med "generasjon prestasjon" der særleg jentene har blitt meir opptatt av å vise at dei er flinke og sjølvstendige, og derfor brukar sparepengane på førarkort. For ti år sidan var trenden heilt motsatt der mange jenter prioriterte å bruke pengane på skjønnheit enn på praktiske ting.
FrihetensRegn Skrevet 19. desember 2017 Skrevet 19. desember 2017 Hva er forholdet mellom by og gård? Utenfor byene reduseres kollektivtilbudet og for å komme seg rundt på diverse sosiale sammenkomster så trenger tenåringen bilen mer enn i byene der det gjerne går både buss og bane.
perpyro Skrevet 19. desember 2017 Skrevet 19. desember 2017 Det er nok fordi du ikke har prøvd elbil i bratte og glatte bakker. Da hadde du ikke lurt. :-) Her jeg bor har vi en bakke med en helning på 16%. Total stigning er 120 høydemeter. Det sitter fast fossilbiler hver eneste dag i den bakken når det er glatt. Vi som bor her har 4WD eller elbil. Elbilene sniker seg oppover av flere grunner, de to viktigste er: De kan reagere mye kjappere når de først får feste, slik at den minste forbedring i friksjonen gjør at de sparker ifra, de har nesten samme dreiemoment uansett fart, slik at de vil fortsette å snike seg oppover selv når du har nesten mistet farten. Jeg har vært nedi 9 km/t over en strekning på 40 meter, men likevel kommet meg opp. Noe sånt går ikke med fossilbil, da har den ikke nok dreiemoment til å skyve lenger. Og hvis den i tillegg ha mått gire midt i bakken, da taper du lenge før... Må vel innrømme at jeg aldri har kjørt elbil så kan ikke uttrykke meg om disse forskjellene men slik du beskriver det kan jeg nå forstå forskjellen og at den kan gjøre en forskjell selv med 2wd. Blir interresant å prøve den dagen jeg ender opp med elbil for har 30 meter bratt bakke selv opp til huset som forseres vha. litt fart når det er glatt. Naboene har biler med firehjulstrekk så de kryper opp bakken som de vil. Men å ha egen lapp for elbiler av den grunn blir vel litt spesielt. Eventuelt ta dette inn under teori og praksis for de som kjører opp til automat med tanke på at elbiler blir mere og mere vanlige.
Kjetil Kjernsmo Skrevet 19. desember 2017 Skrevet 19. desember 2017 Må vel innrømme at jeg aldri har kjørt elbil så kan ikke uttrykke meg om disse forskjellene men slik du beskriver det kan jeg nå forstå forskjellen og at den kan gjøre en forskjell selv med 2wd. Jupp, bra! Forresten, fant forresten at jeg hadde skrevet ned hvor bratt den bakken faktisk var, og den var 22%. Jeg var redd for å overdrive, men det gjorde jeg altså ikke :-) Blir interresant å prøve den dagen jeg ender opp med elbil for har 30 meter bratt bakke selv opp til huset som forseres vha. litt fart når det er glatt. Naboene har biler med firehjulstrekk så de kryper opp bakken som de vil. Men å ha egen lapp for elbiler av den grunn blir vel litt spesielt. Eventuelt ta dette inn under teori og praksis for de som kjører opp til automat med tanke på at elbiler blir mere og mere vanlige. Ja, det er kanskje litt i overkant, men jeg synes det ville være litt positivt å kunne markere at det nå var ingen vei tilbake...
SveinungLunestad Skrevet 15. august 2020 Skrevet 15. august 2020 Er det noen her som har lest Loven ang Førerkort, hva gjør at dere tror dere trenger førerkort.. Ppga "det vet jo alle.."? Du kan kjøre bil på privat vei uten førerkort, så hva er din private vei?? kanskje alle veiene i hele Norge, som det ikke står "privat" på for det er noen andre sin. Og hva er førerkort? et bevis som viser at du er kompetent til å føre et motorvogn? som et sveseserfikat? som læreren skriver under dokumentet som viser at du kan sveise... Så hvorfor skriver DU under på førerkortet, det er ikke en kometanse bevis.. Så les loven før du gjør noe.. og hva er forskjellen på en Bil og en Motorvogn..
The Avatar Skrevet 15. august 2020 Skrevet 15. august 2020 SveinungLunestad skrev (1 time siden): Er det noen her som har lest Loven ang Førerkort, hva gjør at dere tror dere trenger førerkort.. Ppga "det vet jo alle.."? Du kan kjøre bil på privat vei uten førerkort, så hva er din private vei?? kanskje alle veiene i hele Norge, som det ikke står "privat" på for det er noen andre sin. Og hva er førerkort? et bevis som viser at du er kompetent til å føre et motorvogn? som et sveseserfikat? som læreren skriver under dokumentet som viser at du kan sveise... Så hvorfor skriver DU under på førerkortet, det er ikke en kometanse bevis.. Så les loven før du gjør noe.. og hva er forskjellen på en Bil og en Motorvogn.. Denne konspirasjonsteorien kjem du ingen veg med. Førerkortforskrifta er heilt klar på at du må ha førarkort for å føre motorvogn, dette gjeld også på privat veg. Unntaket er fysisk avskilde områder som motorsportbaner der ein har kontroll på at uvedkomande ikkje har adgang. Førarretten får du gjennom godkjenning frå ein sensor som har godkjenning til å innvilge førarrett. Førarkortet er med andre ord eit kompetansebevis. Når du får førarrett så signerer du for å dokumentere kven du er, signaturen er i all hovudsak ein kontroll på at det er samme person som gjennomførte oppkøyringa som får førarretten. Forskjellen på bil og motorvogn er enkelt sagt at alle bilar er motorvogner, men ikkje alle motorvogner er bilar, det kan også vere snøskutarar eller stridsvogner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå