Gå til innhold

Nye Nissan Leaf får en meget aggressiv startpris


Anbefalte innlegg

Registrerer at det skrives litt om fylletid vs ladetid på henholdsvis benin/dieselbiler og elbiler, der det gjerne poengteres at man bruker mye mindre tid på å fylle bensin ell å lade en elbil.

 

Jeg har selv en leaf og en grand voyager limited 3.3L awd automat og alt det som skal til for å klokke inn på 1.8 på mila, bare for å poengtere at jeg ikke er en MPG freak.

 

Uansett, det jeg vil si er at ovenfornevnte påstand er en veletablert sannhet med store modifikasjoner.

 

Ja, det tar "5 minutter" å fylle bensin, og 8+ lade en elbil. Men dette er mye godt bare tull, i det minste for de aller aller fleste, mesteparten av tiden.

 

Det avhenger litt hvor man bor og jobber i forhold til hvor bensinstasjonen er plassert, men jeg må kjøre 3km en vei for å fylle bensin. Så om jeg faktisk klarer å fylle og betale på 5 minutter så tar det gjerne 15 minutter minst med kjøringen. Jeg kunne fylt samtidig som jeg handler, men bensin er billigere på søndager.

 

Men, selv om man kjører en time så er det kjappere enn å lade. Eller er det det? Nei. Jeg setter i kabel når jeg parkerer hjemme og har lite batteri, eller på jobb. På sommeren lader jeg så og si kun på jobb, om vinteren på jobb og hjemme en gang i blant. Jeg bruker ca 30 sekunder på dette. Altså, fra 30 sekunder til 1 minutt hver dag. Og jeg gjør det der jeg er. Jeg bruker ikke 10 kroner på å kjøre til benserten.

 

Hva med langtur sier du? Hvor ofte skjer det sier jeg.

 

Så ladetid kan ikke sidestilles med tid brukt på lading.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

V70 har kommet med en haug av forskjellige motorer de ti årene den var i produksjon, blant annet med tørste rekkefemmer på opptil 300 bensinhester, så forbruket kan gå temmelig høy opp. Med en dieselmotor er forbruket derimot helt greit.

 

Jeg kjøper gjerne en elbil som er i V70/V90/Passat-størrelsen med 1000 km rekkevidde, firehjulsdrift og fem minutters lading, om det kommer de neste ti årene.

Hvor ofte har du bruk for 1000 km rekkevidde på en dag?

 

De nye elbilene med 40 eller 60 kWh batteri har nok kapasitet til at de fleste vil ta seg en pause før batteriet nærmer seg tomt, så kan bilen lade mens en selv tar seg en nødvendig strekk. Og dette gjelder på de få dagene i året man gjør en virkelig langkjøring.

 

I det daglige vil disse ha tilstrekkelig rekkevidde for de aller fleste. Og svært mange kjører heller aldri på langtur, slikat det blir en teoretisk bekymring mer enn en reell bekymring.

 

 

Det er mye man ikke trenger her i livet. Jeg trenger f.eks. ikke 200 hk eller hengerfeste. Jeg trenger heller ikke en fem liters spylevæsketank, men det veldig greit å ikke måtte stoppe å fylle spylervæske på hver stasjon jeg kommer til.

 

Jeg har ikke bruk for 1000 km rekkevidde på en dag heller. Ofte har jeg ikke bruk for mer enn 50 km på en dag. Men dieseltanken varer ofte en hel måned for meg. Og det er det som er så fint, å ha en så lang rekkevidde så mulig slik at man slipper å fylle hele tiden. Å lade en elbil hver dag hadde jeg gått lei av temmelig fort. En elbil som kan brukes til daglig og lades en gang i måneden eller mindre hadde vært veldig greit, men aller helst skulle jeg ikke hatt noen som helst fylling/lading på flere år, men det er vel en stund til atombiler blir en ting.

Lenke til kommentar

Registrerer at det skrives litt om fylletid vs ladetid på henholdsvis benin/dieselbiler og elbiler, der det gjerne poengteres at man bruker mye mindre tid på å fylle bensin ell å lade en elbil.

 

Jeg har selv en leaf og en grand voyager limited 3.3L awd automat og alt det som skal til for å klokke inn på 1.8 på mila, bare for å poengtere at jeg ikke er en MPG freak.

 

Uansett, det jeg vil si er at ovenfornevnte påstand er en veletablert sannhet med store modifikasjoner.

 

Ja, det tar "5 minutter" å fylle bensin, og 8+ lade en elbil. Men dette er mye godt bare tull, i det minste for de aller aller fleste, mesteparten av tiden.

 

Det avhenger litt hvor man bor og jobber i forhold til hvor bensinstasjonen er plassert, men jeg må kjøre 3km en vei for å fylle bensin. Så om jeg faktisk klarer å fylle og betale på 5 minutter så tar det gjerne 15 minutter minst med kjøringen. Jeg kunne fylt samtidig som jeg handler, men bensin er billigere på søndager.

 

Men, selv om man kjører en time så er det kjappere enn å lade. Eller er det det? Nei. Jeg setter i kabel når jeg parkerer hjemme og har lite batteri, eller på jobb. På sommeren lader jeg så og si kun på jobb, om vinteren på jobb og hjemme en gang i blant. Jeg bruker ca 30 sekunder på dette. Altså, fra 30 sekunder til 1 minutt hver dag. Og jeg gjør det der jeg er. Jeg bruker ikke 10 kroner på å kjøre til benserten.

 

Hva med langtur sier du? Hvor ofte skjer det sier jeg.

 

Så ladetid kan ikke sidestilles med tid brukt på lading.

 

Men alt i alt hvor mye tid og bal går til for å sette laderen i gang i løpet av en måned? Kanskje det bare tar deg noen sekunder å sette det igang der og da, men det tar flere timer å lade opp og over en hel måned har elbilen din vært i kontakt med en ladestasjon ganske mye lengre enn min dieselbil har vært tilkoblet en drivstoffpumpe.

 

Det er også litt kjedelig å være på vei til jobb, det er 35 km igjen og elbilen har 10 km igjen på batteriet. Da bør det være en hurtiglader i nærheten. Med bensin/diesel er ikke dette et problem da det som oftest er en bensinstasjon i nærheten og det bare tar fem min å få på plass 1000 km. Hvor lang tid tar det å lade opp 100% på en elbil? Jeg tenker det tar en del mer tid.

Lenke til kommentar

 

Registrerer at det skrives litt om fylletid vs ladetid på henholdsvis benin/dieselbiler og elbiler, der det gjerne poengteres at man bruker mye mindre tid på å fylle bensin ell å lade en elbil.

 

Jeg har selv en leaf og en grand voyager limited 3.3L awd automat og alt det som skal til for å klokke inn på 1.8 på mila, bare for å poengtere at jeg ikke er en MPG freak.

 

Uansett, det jeg vil si er at ovenfornevnte påstand er en veletablert sannhet med store modifikasjoner.

 

Ja, det tar "5 minutter" å fylle bensin, og 8+ lade en elbil. Men dette er mye godt bare tull, i det minste for de aller aller fleste, mesteparten av tiden.

 

Det avhenger litt hvor man bor og jobber i forhold til hvor bensinstasjonen er plassert, men jeg må kjøre 3km en vei for å fylle bensin. Så om jeg faktisk klarer å fylle og betale på 5 minutter så tar det gjerne 15 minutter minst med kjøringen. Jeg kunne fylt samtidig som jeg handler, men bensin er billigere på søndager.

 

Men, selv om man kjører en time så er det kjappere enn å lade. Eller er det det? Nei. Jeg setter i kabel når jeg parkerer hjemme og har lite batteri, eller på jobb. På sommeren lader jeg så og si kun på jobb, om vinteren på jobb og hjemme en gang i blant. Jeg bruker ca 30 sekunder på dette. Altså, fra 30 sekunder til 1 minutt hver dag. Og jeg gjør det der jeg er. Jeg bruker ikke 10 kroner på å kjøre til benserten.

 

Hva med langtur sier du? Hvor ofte skjer det sier jeg.

 

Så ladetid kan ikke sidestilles med tid brukt på lading.

Men alt i alt hvor mye tid og bal går til for å sette laderen i gang i løpet av en måned? Kanskje det bare tar deg noen sekunder å sette det igang der og da, men det tar flere timer å lade opp og over en hel måned har elbilen din vært i kontakt med en ladestasjon ganske mye lengre enn min dieselbil har vært tilkoblet en drivstoffpumpe.

 

Det er også litt kjedelig å være på vei til jobb, det er 35 km igjen og elbilen har 10 km igjen på batteriet. Da bør det være en hurtiglader i nærheten. Med bensin/diesel er ikke dette et problem da det som oftest er en bensinstasjon i nærheten og det bare tar fem min å få på plass 1000 km. Hvor lang tid tar det å lade opp 100% på en elbil? Jeg tenker det tar en del mer tid.

Hvilken rolle spiller det om bilen er i "kontakt" med en lader? Helt meningsløst...

 

Og hvorfor må en fullade om en tilfeldigvis skulle ha gått tom? Selv om en ikke gjør dette til vanlig, for bilen er full hver morgen. Skulle dette skjedd meg hadde jeg valgt å handle en plass med hurtiglader. Etter handlerunden hadde jeg hatt mye mer enn 35km på "tanken"... Men slikt skjer ikke. Nå skal jeg akkurat til å kjøre til jobb, bilen er på 70%. Akkurat som i går morges, eller dagen før det osv.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Må si jeg ble veldig imponert over denne. Ja, vi kan diskutere at interiørkvaliteten kanskje ikke er det samme som hos f.eks BMW, men at du kan få Apple Car Play og en toppspeccet bil til samme prisen som en basis VW Golf, så er jo det meget imponerende. Rett og slett mye bil for pengene.

De har jo også forbedret utseendet en hel del. Ser mye bedre ut en forrige Leaf.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

V70 har kommet med en haug av forskjellige motorer de ti årene den var i produksjon, blant annet med tørste rekkefemmer på opptil 300 bensinhester, så forbruket kan gå temmelig høy opp. Med en dieselmotor er forbruket derimot helt greit.

 

Jeg kjøper gjerne en elbil som er i V70/V90/Passat-størrelsen med 1000 km rekkevidde, firehjulsdrift og fem minutters lading, om det kommer de neste ti årene.

Hvor ofte har du bruk for 1000 km rekkevidde på en dag?

 

De nye elbilene med 40 eller 60 kWh batteri har nok kapasitet til at de fleste vil ta seg en pause før batteriet nærmer seg tomt, så kan bilen lade mens en selv tar seg en nødvendig strekk. Og dette gjelder på de få dagene i året man gjør en virkelig langkjøring.

 

I det daglige vil disse ha tilstrekkelig rekkevidde for de aller fleste. Og svært mange kjører heller aldri på langtur, slikat det blir en teoretisk bekymring mer enn en reell bekymring.

 

 

Det er mye man ikke trenger her i livet. Jeg trenger f.eks. ikke 200 hk eller hengerfeste. Jeg trenger heller ikke en fem liters spylevæsketank, men det veldig greit å ikke måtte stoppe å fylle spylervæske på hver stasjon jeg kommer til.

 

Jeg har ikke bruk for 1000 km rekkevidde på en dag heller. Ofte har jeg ikke bruk for mer enn 50 km på en dag. Men dieseltanken varer ofte en hel måned for meg. Og det er det som er så fint, å ha en så lang rekkevidde så mulig slik at man slipper å fylle hele tiden. Å lade en elbil hver dag hadde jeg gått lei av temmelig fort. En elbil som kan brukes til daglig og lades en gang i måneden eller mindre hadde vært veldig greit, men aller helst skulle jeg ikke hatt noen som helst fylling/lading på flere år, men det er vel en stund til atombiler blir en ting.

 

 

Det jeg leser av svaret ditt, og takk for at du er ærlig på dette her, er at det rett og slett går på bedagelighet, og ikke en reell utfordring for deg. Og slik er det nok for svært mange. 

 

Jeg tror dette rett og slett er mer spørsmål om hva som vurderes som mest omstendelighet. Selv er jeg av de som ikke ser på det å plugge i ladekabelen som det store problemet. Det blir som at man velger å henge opp jakka når man kommer hjem, fremfor å bare slenge den i en krok der man står og går. Det blir rutine.

 

Kjører selv bensinbil for øyeblikket, og er det noe som irriterer meg, så er det å betale for mye for drivstoff. Dvs. man må da sørge for å stikke innom bensinstasjonen på søndag sen kveld eller mandag morgen. Dvs. at jeg må ta meg en tur ens ærend for å fylle, 1 eller 2 ganger i måneden basert på langtursbruk.

 

Siden jeg bor rett ved jobb, og ikke bruker bilen daglig, så blir det et ork. Og spesielt siden jeg bor mellom to bomstasjoner som er tett ved hverandre. Ergo er ikke det bare bare å dra dit jeg vanligvis fyller billigst. Men nå utgjør bompengene en stor del av eventuelle besparelser.

 

Har prøvd el-bil og hybridbil i en liten periode, og hybridbil blir for dårlig elektrisk rekkevidde til at det fenger. En av trillingene blir nok også ikke helt min greie, da rekkevidden er alt for liten, og eventuell hurtiglading for å få nok rekkevidde om det plutselig trengs, tar alt for lang tid. Ser ikke at jeg ville klart å måtte stoppe en eller 2 ganger per semi-lang tur, fordi det ikke er hurtiglading i nærheten av der min mor bor, som er halve årsaken til slike lengre turer.

 

Men ser at de elbilene som kommer nå, gjør at jeg ikke behøver lade mer enn maks en gang i uka, og kanskje ikke mer enn hver 14. dag, litt avhengig av bruk. Dog med gratis bompassering vil nok bilen brukes langt mer aktivt. Men selv om jeg skulle kjørt langt mer til vanlig, så er ikke behovet der for å lade hver dag, eller flere ganger daglig.

 

Og den vil ha nok rekkevidde til at jeg også kan ta meg en middels lang tur (besøke mamma), uten å stresse med lading. Og om det behøvs litt strøm mer enn jeg har, så vil nok 15 minutt på hurtiglading være mer enn tilstrekkelig, så kan den saktelade ellers.

 

Selv Salvesen med sitt bruk vil nok med en Leaf 2 føle mindre behov for å lade flere ganger for dag, sammenlignet med sin Leaf 1.

Lenke til kommentar

 

Selv Salvesen med sitt bruk vil nok med en Leaf 2 føle mindre behov for å lade flere ganger for dag, sammenlignet med sin Leaf 1.

 

 

Bare sånn for å være på den rette siden har jeg ikke leaf 1 og jeg trenger ikke å lade flere ganger til dagen, det er bare en vane å plugge i. Jeg trenger kanskje å lade hver 2 eller 3 dag. Men det er som du sier en rutine som ikke krever mye, og det er anbefalt å være tilkoblet nettet når bilen ikke er i bruk :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva har denne diskusjonen med Nissan Leaf å gjere? Av alle ting som betyr fint lite må tid brukt på å fylle bilen med energi hamne ganske langt nede.

 

Nettopp det at en elbil ikke fylles på 5 minutt på uansett stikkontakt, er dessverre en utfordring for mange. Men denne bilen har nok kapasitet til at det heretter er mer en teoretisk bekymring enn en reell bekymring.

 

Og ja, det er absolutt det denne bilen og artikkelen handler om. Det er snakk om et ganske stort vippepunkt for om el-bil er praktisk i hverdagen for ola og kari "gjennomsnitts-Normann.

Lenke til kommentar

 

 

Selv Salvesen med sitt bruk vil nok med en Leaf 2 føle mindre behov for å lade flere ganger for dag, sammenlignet med sin Leaf 1.

 

 

Bare sånn for å være på den rette siden har jeg ikke leaf 1 og jeg trenger ikke å lade flere ganger til dagen, det er bare en vane å plugge i. Jeg trenger kanskje å lade hver 2 eller 3 dag. Men det er som du sier en rutine som ikke krever mye, og det er anbefalt å være tilkoblet nettet når bilen ikke er i bruk :)

 

 

Sorry, innbilte meg at det var Leaf du hadde nå. Må følge litt bedre med, skjønner jeg. :-)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Flere ganger for dagen? Jeg fyller en gang i måneden. Og når jeg sier 1000 km så trekker jeg godt i fra det kjørecomputeren sier, den gir meg en saftigere rekkevidde enn det jeg i realiteten skaper selv (litt hjulspinn og svart gummirøyk må man unne seg når man ikke kjører elbil)  :wee:

 

 

Ja det hender det, en gang når jeg kommer hjem fra jobb, en gang når jeg kommer hjem fra trening, venner, butikken osv. Som jeg sier, selv om jeg gjør dette bruker jeg langt mindre tid enn de gangene jeg fylte drivstoff på stasjonene. 

 

Du må ha en enorm tank. 

Enorm tank? Min gamle Dieselpurke kjører over 1300km på en 56liters tank. Alfa Romeo 156 , 2001modell. Ca 0,45 med langkjøring og 0,6ltr ved blandet kjøring rundt i Bergen.

 

Skulle gjerne byttet den ut med en elbil, men elbil og gateparkering er ikke akkurat et sjakktrekk. Da blir det hurtiglading og det er ikke rimelig.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Flere ganger for dagen? Jeg fyller en gang i måneden. Og når jeg sier 1000 km så trekker jeg godt i fra det kjørecomputeren sier, den gir meg en saftigere rekkevidde enn det jeg i realiteten skaper selv (litt hjulspinn og svart gummirøyk må man unne seg når man ikke kjører elbil)  :wee:

 

 

Ja det hender det, en gang når jeg kommer hjem fra jobb, en gang når jeg kommer hjem fra trening, venner, butikken osv. Som jeg sier, selv om jeg gjør dette bruker jeg langt mindre tid enn de gangene jeg fylte drivstoff på stasjonene. 

 

Du må ha en enorm tank. 

Enorm tank? Min gamle Dieselpurke kjører over 1300km på en 56liters tank. Alfa Romeo 156 , 2001modell. Ca 0,45 med langkjøring og 0,6ltr ved blandet kjøring rundt i Bergen.

 

Skulle gjerne byttet den ut med en elbil, men elbil og gateparkering er ikke akkurat et sjakktrekk. Da blir det hurtiglading og det er ikke rimelig.

 

 

Kan gå om man har offentlig ladestolpe i nærområdet. Skulle gjerne sett at det kom flere offentlige ladestolper, og med litt høyere strømstyrke, men der man betalte for strømmen til en tariff nært faktisk strømpris.

 

Ofte er ikke behovet hurtiglading, men tilgang til strøm. Dessverre er det mange som ikke har fast plass og et styre som kan overtales til å legge til rette for beboerne. Og så er det greit at elbil-eierne slipper å få motstand pga gratis strøm, da de fleste faktisk vil gjøre opp for seg. Men hurtiglading er foreløpig for dyrt til at det skal fungere som hovedkilden.

Lenke til kommentar

 

 

Enorm tank? Min gamle Dieselpurke kjører over 1300km på en 56liters tank. Alfa Romeo 156 , 2001modell. Ca 0,45 med langkjøring og 0,6ltr ved blandet kjøring rundt i Bergen.

 

Skulle gjerne byttet den ut med en elbil, men elbil og gateparkering er ikke akkurat et sjakktrekk. Da blir det hurtiglading og det er ikke rimelig.

 

 

56/0,06 er rundt 900... Man kan kjøre langt med en tesla også, om en ønsker. Men det gir ingen mening å diskutere slike tall. I tillegg er dette to vidt forskjellige biler. 

 

Men, ikke helt relevant for diskusjonen dette. Jeg er enig i at det er stress å ikke ha lademuligheter hjemme, overkommelig men ikke det beste alternativet.

Lenke til kommentar

Tanken er 64liter , er reservetanken som er resternede ,men jeg har aldri turt å kjøre bilen lenger ned enn å fylle 56liter. Kjørte med drivstofflyset i nærmere 100km. Jeg har lyst på elbil ,men med gateparkering uten mulighet til å lade så er hurtiglading eneste mulighet og da forsvinner det økonomiske insentivet. Man kunne selvsagt kjøpt en Tesla S/X og superladet i Åsane en gang i uka. Nå burde det være kjent at forbruk på en bil avhenger av bruksmønster og det er stor forskjell mellom bykjøring og langkjøring og ikke minst på sommer og vinterstid.

Hadde man hatt tilgang til en 10A kurs fra en stolpe i fortauet så hadde det løst det meste, men med en bil som er ferdig avskrevet og en kilometerkostnad på under 1kr pr km i Service/avskriving/vedlikehold så skal det godt gjøre å få det rimeligere. 

 

Cluet er at jeg ønsker å ha elbil ,men pga manglende infrastruktur så er det uaktuelt. Ser ut at det er mange som ikke forstår dette

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg syns strøm og batteri er ganske gammeldags og kjedelig teknologi. De mest interessante bilene er og vil fortsatt være de som går på petro, ikke strøm (kull de fleste steder i verden).

 

Elbiler er renere enn fossilbiler selv ved gjennomsnittlig europeisk kraftmiks, som består av ca 25% kull. Amerikansk elektrisitet har ca. like stor andel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...