Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg har en Toyota Carina 92 mod diesel. Kjøpte den for 10.000 kr for 2 år siden og den er gått 495.000 km. Kjenner jeg begynner å bli lei av å stå opp tidligere for å gå ut og starte bilen slik at den er varm til jeg har spist frokost og skal på jobb.

 

Hva anslår dere det vil koste å installere tidsinnstilt Webasto i bilen? Evt. fins det andre billigere løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg valgte løsninen med kupevarmer og tidsbryter fra Biltema da jeg hadde den gamle Avensisen stående utendørs. Fungerte fint.

 

Motoren var selvsagt kald og måtte ha hjelp og "gjeting" med gassen det første halve minuttet når det var veldig kaldt ute, men det var varmt og godt inni bilen, og rutene var isfrie.

Lenke til kommentar

Vel, du er nå faktisk pålagt å ha isfrie ruter og god sikt når du skal ut på tur og det er ikke spesifisert noe sted at dette skal være oppnådd med manuell skraping med isskrape. Bilen kan dessuten dugge på innsiden av ruten før den er varm, så da er den eneste løsningen å la den stå på tomgang til den er varm før du begynner å kjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, du er nå faktisk pålagt å ha isfrie ruter og god sikt når du skal ut på tur og det er ikke spesifisert noe sted at dette skal være oppnådd med manuell skraping med isskrape. Bilen kan dessuten dugge på innsiden av ruten før den er varm, så da er den eneste løsningen å la den stå på tomgang til den er varm før du begynner å kjøre.

 

 

Det va jo en litt rar måte å konkludere på. 

 

Hvilken metode du oppnår isfrie ruter og god sikt med er ganske irrelevant så lenge du gjør det. Både isskrape, motorvarmer og kupévarmer fungerer ypperlig selv om det ikke er spesifisert i noe lovverk at det er metoder som kan benyttes. De er også fullt lovlige. 

 

Tomgangskjøring derimot er verken lovlig eller bra for miljløet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det står ikke i loven, men i trafikkreglene.

§ 16.Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg allerede skrev, så er det nødvendig å varme bilen på tomgang før man kjører

Så viss politiet begynner å bøtelegge folk som lar motoren gå mens en skraper is, så vil en få en kraftig økning av kollisjoner, men om en tar saken til retten så er det nok stor sjanse for å vinne, da det ikke står forbudt, men unødig

Lenke til kommentar

Jeg nekter ikke for at det kan være nødvendig å varme bilen før kjøring, men hele poenget med denne tråden er vel å få frem at det finnes andre og bedre alternativer enn tomgangskjøring. Motorvarmer og kupévarmer er nevnt flere ganger. En forholdsvis rimelig investering som er bedre for både miljøet og bilen. 

 

Å la bilen gå på tomgang de 2 minuttene en bruker til å skrape rutene er heller ikke det store problemet, men heller de som starter bilen før de spiser frokost og koker kaffe. Da snakker vi fort 15-20 minutter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...