Gå til innhold

SAMLETEST: Robotstøvsuger


Anbefalte innlegg

Aldri har vi hatt større utvalg robotstøvsugere, og sjeldent har det vært såpass mange bra kandidater også i de langt rimelige klassene. Finner det ganske merkelig at dere endte opp med kun disse robotstøvsugerne når det er så mye annet bra å velge mellom. Feks cleanmate s800/s900 som både støvsuger og kan våtmoppe. Har HEPA og UV lys.

 

Det er jo ennå rimeligere alternativer som også gjør det bra i andre tester. Mtp at de færreste av oss bor på 150+ kvm så ville veldig mange av brukerne kunne klart seg med et rimelig alternativ kanskje helt ned mot 1-2000 kroner.

 

Når dere får inn siste versjon av Xiaomi så kan dere jo kjøre en ny støvsuger test, og da ta inn noen av >2000 kr modellene for å se om de er reelle alternativer for folk. Jeg tror at det var en tid der robotstøvsugere måtte koste nord om 10.000 kr, tror ikke vi er der lengre og nå håper jeg vi ser tester av robotstøvsugere i den rimelige klassen.

 

Jeg har prøvd en rimelig sak tidligere,den var helt håpløs. Ble rangert av tu den også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Aldri har vi hatt større utvalg robotstøvsugere, og sjeldent har det vært såpass mange bra kandidater også i de langt rimelige klassene. Finner det ganske merkelig at dere endte opp med kun disse robotstøvsugerne når det er så mye annet bra å velge mellom. Feks cleanmate s800/s900 som både støvsuger og kan våtmoppe. Har HEPA og UV lys.

 

Det er jo ennå rimeligere alternativer som også gjør det bra i andre tester. Mtp at de færreste av oss bor på 150+ kvm så ville veldig mange av brukerne kunne klart seg med et rimelig alternativ kanskje helt ned mot 1-2000 kroner.

 

Når dere får inn siste versjon av Xiaomi så kan dere jo kjøre en ny støvsuger test, og da ta inn noen av >2000 kr modellene for å se om de er reelle alternativer for folk. Jeg tror at det var en tid der robotstøvsugere måtte koste nord om 10.000 kr, tror ikke vi er der lengre og nå håper jeg vi ser tester av robotstøvsugere i den rimelige klassen.

 

Jeg har prøvd en rimelig sak tidligere,den var helt håpløs. Ble rangert av tu den også.

 

 

Husker du navn og medellnummer på den rimelige saken? 

 

Ser ut til at det blir cleanmate sxxx på meg i år. Tror ikke jeg orker vente på next gen Xiaomi. 

Lenke til kommentar

 

 

Aldri har vi hatt større utvalg robotstøvsugere, og sjeldent har det vært såpass mange bra kandidater også i de langt rimelige klassene. Finner det ganske merkelig at dere endte opp med kun disse robotstøvsugerne når det er så mye annet bra å velge mellom. Feks cleanmate s800/s900 som både støvsuger og kan våtmoppe. Har HEPA og UV lys.

 

Det er jo ennå rimeligere alternativer som også gjør det bra i andre tester. Mtp at de færreste av oss bor på 150+ kvm så ville veldig mange av brukerne kunne klart seg med et rimelig alternativ kanskje helt ned mot 1-2000 kroner.

 

Når dere får inn siste versjon av Xiaomi så kan dere jo kjøre en ny støvsuger test, og da ta inn noen av >2000 kr modellene for å se om de er reelle alternativer for folk. Jeg tror at det var en tid der robotstøvsugere måtte koste nord om 10.000 kr, tror ikke vi er der lengre og nå håper jeg vi ser tester av robotstøvsugere i den rimelige klassen.

 

Jeg har prøvd en rimelig sak tidligere,den var helt håpløs. Ble rangert av tu den også.

 

 

Husker du navn og medellnummer på den rimelige saken? 

 

Ser ut til at det blir cleanmate sxxx på meg i år. Tror ikke jeg orker vente på next gen Xiaomi. 

 

 

ILIFE etterleraent, husker ikke modell navnet. Fikk god ros i test den også, men er håpløs. Hadde aldri kjøpt en uten noen form for mapping via ultralyd eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

 

 

 

Aldri har vi hatt større utvalg robotstøvsugere, og sjeldent har det vært såpass mange bra kandidater også i de langt rimelige klassene. Finner det ganske merkelig at dere endte opp med kun disse robotstøvsugerne når det er så mye annet bra å velge mellom. Feks cleanmate s800/s900 som både støvsuger og kan våtmoppe. Har HEPA og UV lys.

 

Det er jo ennå rimeligere alternativer som også gjør det bra i andre tester. Mtp at de færreste av oss bor på 150+ kvm så ville veldig mange av brukerne kunne klart seg med et rimelig alternativ kanskje helt ned mot 1-2000 kroner.

 

Når dere får inn siste versjon av Xiaomi så kan dere jo kjøre en ny støvsuger test, og da ta inn noen av >2000 kr modellene for å se om de er reelle alternativer for folk. Jeg tror at det var en tid der robotstøvsugere måtte koste nord om 10.000 kr, tror ikke vi er der lengre og nå håper jeg vi ser tester av robotstøvsugere i den rimelige klassen.

 

Jeg har prøvd en rimelig sak tidligere,den var helt håpløs. Ble rangert av tu den også.

 

 

Husker du navn og medellnummer på den rimelige saken? 

 

Ser ut til at det blir cleanmate sxxx på meg i år. Tror ikke jeg orker vente på next gen Xiaomi. 

 

 

ILIFE etterleraent, husker ikke modell navnet. Fikk god ros i test den også, men er håpløs. Hadde aldri kjøpt en uten noen form for mapping via ultralyd eller tilsvarende.

 

 

Jeg hadde kjøpt 1 gen xiaomi som koster ca 2800, -  inkl frakt og toll uten tvil. Den er bedre enn roomba 960, som koster 7000,- og som skal være nesten lik roomba 980, som koster nærmere 10.000,- Jeg hadde 960 en måned, men sendte den i retur pga dårlig resultat på smuler og grus. Xiaomi 1 gen er helt konge på det aller meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har selv Xiaomi RoboRock S50, og var ganske sikker på med en gang at dette var en vinner. Egentlig var det vel vanskelig å finne minus med den. Og det er mulig det må sette minus, at det er policy. Men de minusene som er satt på denne er litt meningsløse. At vaskemoppen har begrenset nytteverdi blir vel usammenlignbart, da de andre faktisk ikke har noen vaskefunksjon. Og magnetbånd er jo også unødvendig, da denne har en utmerket app der man lager soner i "huskartet" der det ikke skal vaskes.

Tror ikke jeg overdriver hvis jeg skriver at Xiaomi RoboRock S50 er en av de beste investeringene jeg noen gang har gjort. Har brukt den over litt tid nå, og kommer ikke på et eneste minus. Liker også veldig godt vaskefunksjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv oppgradert fra iRobot roomba 895 til Roborock S50 og kan legge til en viktig faktor som de ikke har fått med i testene her. Børsten, rullene og nesehjulet på iRobot-serien krever langt hyppigere rengjøring og fjerning av hår og smuss enn Roborock S5.

 

Der iRoboten måtte legges på rygg og rengjøres en gang i uken, kan Roborocken gå i måneder uten at det samler seg opp og kveler støvsugeren i samme grad.

 

Støvbeholderen er også mye enklere og fjerne/tømme på Roborock S50, men tror ikke den har sensor og varsel for full beholder som på iRobot - ett lite minus.

 

 

Savner muligheten til å lagre kart over flere etasjer samt rominndeling.

 

Rominndeling hadde vært praktisk opp i mot Google Home slik at man kan sende den til for eksempel gang eller kjøkken direkte med stemmen, slik det er nå må man opp med appen og tegne opp en sone dersom en kun vil rengjøre enkeltrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

XIAOMI MI ROBOT VACUUM 2 har mulighet for å utelate områder i appen, ved enten tegne en strek eller sette en 4 kant rundt det aktuelle området. Enkelt og greit!I testen står det at dette ikke er mulig.

 

Ja det virker som om de som tar oppdrag fra tek.no om dagen ikke er så teknisk gode som de burde være.

Lenke til kommentar

Har noen av disse HEPA filtrering av luften som kommer ut? Slik som Cleanmate s800 s900 s1000

 

Roborock har ihvertfall HEPA filter, vet ikke hva iRobot  eller de andre merkene bruker, men tviler på det er noe dårligere.

 

Er kanskje verdt å nevne at man får billige slitedeler (filter, børster, ruller etc) til både til Roborock og iRobot fra for eksempel Aliexpress.com. 

Lenke til kommentar

Ja det virker som om de som tar oppdrag fra tek.no om dagen ikke er så teknisk gode som de burde være.

Dette kom i en ganske fersk programvareoppdatering, mens testen opprinnelig ble publisert i 2017. Siden de har valgt å "re-publisere" den burde muligens innholdet vært kvalitetssikret, men det er selvfølgelig en utfordring med produkter der funksjonalitet stadig endres med programvareoppdateringer.

 

Edit: Overså totalt det siste innlegget.

Endret av kakarlsen
Lenke til kommentar

Har selv 3 stk robotstøvsugere. 1 stk Neato D85 og 2 stk Ilife.

 

Ilife er "billig-støvsuger" som også mopper gulvet fra kina, er svært fornøyd med disse.

Betalte 2500kr for den siste ferdig importert, Ilife V8S. Den forrige ga jeg 1500 for på AliExpress.

 

Disse gjør jobben vel så godt som Neatoen som kostet 5000 i og med at jeg ikke har noen langhårete tepper.

 

Bare et lite tips.

 

Har dere langhårete tepper så må dere ha en med større sugekapasitet og helst med midtbørste.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Xiaomi Roborock S50 selv i sommer, og er ufattelig imponert. Beste produktet jeg noen gang har eid. Kjøpte toppmodellen til iRobot i 2012, Roomba 780 til 4300 kr, men der den var mest et leketøy i forhold, så er Roborock-en en svært effektiv rengjøringshjelp. Det er sjeldent jeg virkelig får inntrykk av at produktutviklerne virkelig har satt seg ned og tenkt på alt, som om de skulle bruke produktet selv og ikke bare selge det til noen stakkars idioter, men det har jeg med denne.

Endret av Veselen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en LG Hom Bot Square som jeg hacket inn Wi-Fi på, men den satt seg fast på det ene ullteppet når den skulle rygge. Da måtte den startes manuelt...

Så ble det for mye jobb, derfor var det en lang periode nå uten robot.
Men med unge og mindre fritid, ble det med fristende med robot igjen.

Men det samme dyre designullteppet har fulgt med inn i nytt hus og det var derfor spennende når jeg bestilte Xioami S50 / roboroc eller hva enn man vil kalle den. Men den var veldig bra viste det seg.

Det mest positive er at den aldri setter seg fast, den skanner også rommet med en gang med Lidar, der Lg Hom Bot brukte kamera og filmet taket. Begge ville jo kartlegge rommet, men Xioami detekterer masse små objekter på kartet.

Jeg mener å huske LG kanskje var mer stilelgående, men jeg mistenker Xiaoami støvsuger bedre.
Har ingen husdyr, men det blir jo en del smuler osv ved bordet, samt generelt støv.

Det at Xioami har på plass google home integrasjon gjør at man kan si:
hey google, start støvsugeren
hey google, stopp støvsugeren

Hey google, parker støvsugeren

osv..

Det er jo litt morsomt, det høres kanskje unødvendig ut, men på veien ut døren kan man da starte roboten uten å måtte åpne apper osv. Men når det er sagt er jo Xioami sin app ganske bra, med unntak av at ved førstegangsoppsett må man trykke på knappen "velg annet nettverk", så GDPR-sjekkboksen i bunn er grået ut frem til man har klikket "velg annet nettverk".

Siden jeg var direktekoblet fra telefon mot roboten, følte jeg ikke det var naturlig å trykke på den knappen, kanskje den burde hete "Velg nettverk" eller "Sett opp nettverk" eller noe..

Men utenom det har den fungert fint, det er enkelt å tømme den for støv.
jeg har ikke tiltro til moppefunksjonen og kommer neppe til å teste den, jeg ser jo hvor mye man får på en engangsmopp, så jeg tenker det blir bare pes å robotvaske, særlig med de teppene vi har også :p

Lenke til kommentar

Hei!

 

Som SenorFajitas også nevner så vil lange hår, uansett kilde, feste seg i børsten på omtrent alle robotstøvsugere. Det gjelder samtlige i testen. Alle har imidlertid børster du kan ta av for å rengjøre, og hvis du ikke har en gigantisk hund som røyter hver eneste dag, trenger du neppe å gjøre dette oftere enn én gang i måneden.

 

Jeg prøvde å holde testrutinene til ting som er lette å gjenskape i ettertid, slik at det blir lettere når vi får inn flere modeller senere. Nå venter vi på tre modeller som skal testes, og som dukker opp i denne oversikten senere:

Xiaomi roborock S50 (oppfølgeren til den vi har testet)

Neato Botvac D7 Connected

Deebot R98

 

- Niklas

Hva med miele sin scout RX2? Hadde vært flott med en test av denne også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...