Gå til innhold

Interessant skatteinnbetalingsforskjell på grupper i Norge


G

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var ikke meningen å fremme rasisme. Men kanskje hvor dårlig integreringen fungerer?

 

Det kan jo hende at en og annen sjel har traumer fra et eller annet, og sånn sett blir uføretrygdet. Men halvdelen av hva en nordmann betaler i skatt forteller en del om hvor stor andel av enkelte innvandrergrupper er på skråplan, alternativt lavtlønnede..

 

Ellers vil jeg også påpeke at jeg ikke har sansen for Sylvi Listhaug eksempelvis. Men jeg kan godt være enig med noen av synspunktene i fra FrP for det om. Og i fra noen flere partier enn det også, inkludert et annet parti som jeg ga min stemme til denne gang.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ikke meningen å fremme rasisme. Men kanskje hvor dårlig integreringen fungerer?

 

 

 

Synes nordmenn skal takke nei til billige polske arbeidere til å pusse opp sitt eget hus. Deretter er det mange av de som i tillegg syter i både for og etterkant. Hvorfor kun gå ut fra traumer og ikke at en nordmann kaster glatt en CV det står abdulla på?

 

Har selv jobbet for en som hater utlendinger, stemmer frp og hele pakka. Så sur og forbanna han var på de "sotrøra" som han kaller de. Selv når han trengte arbeidskraft hørte han seg litt rundt og fikk nyss i at det var en som pleide å benytte seg av folk på asylmottaket... Gjett hvem som kom å arbeidet der? Da holdt jeg på å spy av holdningen..

 

Men fint oppsummert: Betal etter arbeidet som blir utført og ikke etter hvor arbeiderne stammer fra.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Fremmedfrykt står sterkt i Norge, selv om vi nok er noe bedre enn andre land? Nå står jo ikke hele Norge likt da. Ofte så kan man finne sterk fremmedfrykt spesiellt hos eldre kanskje, og også hos folk som bor i små bygder? Ihvertfall er det en greie jeg ønsker å belyse med spørsmålet mitt, da jeg har opplevd at det stiller seg slik med en del folk i regionen jeg bor i.

 

Men noe som provoserer folk ekstra utover annerledes hudfarge (ja jeg skrev provoserer, da det er det en del folk blir, med eller uten grunn), det er når folk bærer hijab, nikab og sånn. Dette er et kvinneundertrykkende plagg, så jeg synes kanskje at det er en ganske riktig reaksjon akkurat den da.

 

En ting jeg synes staten Norge burde ta ansvar for er svart arbeid, fordi det forekommer også hos innvandrere, og ikke kun hos nordmenn. De burde følge nøye med på den pengestrømmen som forlater landet gjennom Western Union. Selvsagt skal folk ha lov å overføre penger til utlandet som er tjent på ærlig arbeid da. Men det går nok en jevn pengestrøm med svart tjente penger også via WU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innvandrere ser ut til av forskjellige grunner å betale mindre i skatt gjennomsnittlig, enn hva ola / kari nordmann gjør.

 

No shit. Flyktninger og innvandrere kommer fra krigsrammede og dårlige land, og har sjeldent en utdanning. Om det har en utdanning så er den ofte for dårlig til å være nyttig i Norge. Mange av flyktninger og innvandrere har også inntil nylig blitt nektet å jobbe, og blir nesten fra første stund satt på en sosial som er svært komfortabel etter demmes standard. Dette er bare snakk om menn. Kvinner kommer ofte fra en kultur der det ikke er forventet eller tillatt at de er i arbeid.

 

Flyktninger kommer aldri til å være lønnsomt, men en ting vi kan gjøre for å forbedre disse tallene er integrering, norskopplæring, arbeidstillatelse, arbeidskursing og sterke incentiver for å holde seg i jobb.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Viktige, men åpenbare funn som bidrar til en opplyst debatt. I tillegg viser undersøkelsen nok en gang at innvandring faktisk ikke er like lønnsomt som vi har blitt forledet til å tro. Forskningen føyer seg dessuten inn i argumentasjonsrekken om hvorfor asylinstituttet trenger dramatisk endring. 

 

Oooh..! OOOH! Kan de ikke ta kvinner vs. menn..?! Mens de først er i gang..? Hva med psykisk utviklingshemmede..?

 

Tåkelegging, latterliggjøring og unnvikende fra hva disse tallene faktisk betyr. Jeg tolker svaret dithen at slike regnestykker er unødvendige. Derfor svarer jeg på innlegget ditt. 

 

Menn og kvinner må Norge ha, samme med utviklingshemmede. Derimot er flyktninger med familie noe vi ikke må hanskes med innenlands.

 

I løpet av 2016 brukte vi 6,7 milliarder på flyktninger allerede i Norge, 18,4% av den norske bistanden. For å oppnå samme tall må bistanden til Afghanistan (34,66 millioner innbyggere) og Somalia (14,31 millioner innbyggere) mer enn seksdobles

 

For 2018 er det budsjettert med flyktningtiltak i Norge (ODA) for nesten 1,4 milliarder, men UNHCR får kun 350 millioner. Regjeringen anslår at bosetning av flyktninger og tiltak for innvandrere vil koste 14,8 milliarder, UDI vil bruke over 1 milliard på flyktningemottak i Norge og 147,7 millioner på stønader til beboerne. Denne listen fortsetter. 

Kun de nevnte postene er nasjonale utgifter tilsvarende cirka halvparten av den internasjonale bistanden Norge har budsjettert med for 2018 (31,88 milliarder, side 16). Alt er hentet fra Statsbudsjettet 2017

 

Et veldig forenklet regnestykke gir at det er 165 000 flyktninger i Norge (ikke inkludert familie), ellers i verden er det mer enn 65 millioner som flykter. Pengebruken til Norge er således hinsides urettferdig og inhuman. Sistnevnte gjelder med mindre man er fornøyd med at hundrevis av millioner lider mer enn nødvendig. Kun for at 200-400 tusen skal leve i relativ luksus.  

 

Vi kan lukke øyne, unnvike problemstillingen og produsere avledningsmanøvre. Eller så kan Norge faktisk forsøke å hjelpe best mulig. For det vi gjør i dag er kun overbehandling av symptomene mens sykdommen utvikler seg.

 

For å oppsummere: 

Slike tall viser at det vi gjør i dag er en av de dårligste løsningene på problemene. Dersom den stemmeberettigede befolkningen ikke får vite disse fakta, vil de stemme frem politikere som fortsetter å forringe situasjonen. Som igjen fører til lidelser for millioner av mennesker. 

 

Spørmålet mitt til deg blir da; er denne typen regnskap fortsatt unødvendig? 

 

 

Meiner eg såg ein artikkel for litt sidan som påsto at andre generasjons innvandrarar gjorde det betre enn etniske nordmenn når det gjaldt utdanning og arbeidssituasjon.

 

Andre generasjonen forbigår ikke etniske nordmenn, men de er rangerer nesten likt.

Endret av På den andre siden.
Lenke til kommentar

 

Meiner eg såg ein artikkel for litt sidan som påsto at andre generasjons innvandrarar gjorde det betre enn etniske nordmenn når det gjaldt utdanning og arbeidssituasjon.

 

Andre generasjonen forbigår ikke etniske nordmenn, men de er rangerer nesten likt

 

 

Det ser nesten likt på overflaten, men ser du på tallene litt nærmere så er det fortsatt problemer blant norskfødte innvandre. 

 

For det første trekker øst-europeriske og øst-asiatiske norskfødte opp snittet, fordi de gjør det like bra eller bedre enn etniske nordmenn. Grunnen til at jeg nevner dette, er fordi de gruppene vokser ikke like fort og kan ikke kompansere for gruppene som gjør det dårligere i fremtiden. Det er 10% som er inaktive blant etniske nordmenn, mens det er nesten 25% som er inaktive blant norskfødte afrikanske menn. 

 

For det andre er mange norskfødte mellom 16 - 24 år og i den alderen er de fleste under utdanning. Blant norskfødte mellom 25 - 34 år er det ca 20% norskfødte innvandre som er inaktive.

 

For det tredje, blant norskfødte som er i arbeid er det 38.1% som har salg og serviceyrker og bare 13.9% som har akademiske yrker, noe som indikerer at de har lavere lønn. Lavere lønn og lavere yrkesdeltagelse betyr at norskfødte betaler mindre i skatt enn de får tilbake.

 

Kilde: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/_attachment/258932?_ts=1533b74f8f8

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 Andre generasjonen forbigår ikke etniske nordmenn, men de er rangerer nesten likt

 

Det ser nesten likt på overflaten, men ser du på tallene litt nærmere så er det fortsatt problemer blant norskfødte innvandre. 

 

For det første trekker øst-europeriske og øst-asiatiske norskfødte opp snittet, fordi de gjør det like bra eller bedre enn etniske nordmenn. Grunnen til at jeg nevner dette, er fordi de gruppene vokser ikke like fort og kan ikke kompansere for gruppene som gjør det dårligere i fremtiden. Det er 10% som er inaktive blant etniske nordmenn, mens det er nesten 25% som er inaktive blant norskfødte afrikanske menn. 

 

For det andre er mange norskfødte mellom 16 - 24 år og i den alderen er de fleste under utdanning. Blant norskfødte mellom 25 - 34 år er det ca 20% norskfødte innvandre som er inaktive.

 

For det tredje, blant norskfødte som er i arbeid er det 38.1% som har salg og serviceyrker og bare 13.9% som har akademiske yrker, noe som indikerer at de har lavere lønn. Lavere lønn og lavere yrkesdeltagelse betyr at norskfødte betaler mindre i skatt enn de får tilbake.

 

Kilde: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/_attachment/258932?_ts=1533b74f8f8 

 

 

Som du helt riktig påpeker viser artikkelen jeg refererte til et øyeblikksbilde av hele gruppen, som ble etterspurt av tråden jeg refererte. Dersom statistikken destilleres i flere komponenter viser den en mer nyansert virkelighet. 

 

Siden du allerede har vist flere av svakhetene tilføyer jeg den beregnede utviklingen i innvandrer demografien. Der gruppene som kommer svakest ut på utdanning, arbeid og følgelig skatt er den raskest voksende.

Innen 2050 vil 30 prosent av befolkningen være innvandret. I dag er omlag 50 prosent av disse fra landegruppe 3 (Afrika, Asia og så videre), i 2050 vil mellom 50 og 80 prosent av innvandrere være fra den regionen.  

 

Selv om andregenerasjon som gruppe gjør det bra i dag kan dette endre seg. 

 

Kilde: Perspektivmeldingen 2017

Endret av På den andre siden.
Lenke til kommentar

Viktig forskjell på innvandrere og flyktninger. Jeg tror ingen mener vi vil tjene på flyktninger. Akkurat som ingen mener vi vil tjene på utviklingshemmede. Det er jo en debatt om vi skal ta inn flyktninger eller ikke og hvor mange, men jeg anser ikke økonomi som så viktig aspekt her, da flyktninger er et åpenbart tapsprosjekt uansett. Er ikke derfor vi tar imot flyktninger.

 

 

Og av innvandrere er det jo mye innvandring til jobber nordmenn ikke vil ha. Altså de med lavest lønn. Mye arbeid som ikke er fulltid osv. Så er ikke merkelig at når vi har folk som kommer for å gjøre de oppgavene så betaler de også mindre skatt. Men vi må jo uansett fulle de posisjonene, så om vi har etniske nordmenn istedenfor med de jobbene så vil det jo bare dra ned det totale snittet for etniske nordmenn. 

 

 

Og hvis du ser logisk på fordeling vi har i Norge så vil til enhver tid flere folk motta mer enn de betaler inn enn motsatt. Så det vil alltid være en større andel folk som betaler skatt som er klart under gjennomsnittet også. Om disse er innvandrere eller etniske nordmenn er vel lite relevant? 

 

Det problemet jeg ser er at når tallene for Iran og Polen er 65K-70K og tallet for Somalia er 20K. Det viser jo klart at det er mange fra Somalia som bare ikke gjør noe. Vi må ha folk i jobb. Det er ikke forsvarlig å ta inn folkegrupper der store andeler av dem ender opp med å reelt ikke ha noe jobb og krever veldig mye hjelp fra staten. 

 

 

Men f.eks folk fra Polen ser jeg ikke hvorfor folk er så negative til? De er jo stort sett veldig hardarbeidende og gjør mye arbeid her til lands. En grunn til at de i snitt betaler mindre i skatt er jo fordi de får mindre lønn enn de fortjener ofte.  Og det er jo en grunn til at vi er en del av EUs jobbmarked. Det er definitivt noe vi kunne sagt nei til. 

Lenke til kommentar

 

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/nzlBo/SSB-Innvandring-vil-koste-10000-ekstra-per-person

 

Innvandringen vil koste 10 000 ekstra per person fra 2025. I tillegg kommer alle de sosiale og kulturelle kostnadene. Alle skjønner at dette ikke er holdbart i lengden.

Tja, dog ettersom staten "drar" inn 65000 fra de samme ser regnestykket ut til å være "positivt"

 

Personer som ikke er født i Norge, betalte bare halvparten, 65.200 kroner.

Samme kilde som TS
Lenke til kommentar

 

 

Kan de ikke ta kvinner vs. menn..?! Mens de først er i gang..? Hva med psykisk utviklingshemmede..?

Man bør absolutt undersøke hvor mye ulike grupper bidrar til fellesskapet hvis det fins tvil om svaret. 
Offentlig ansatte vs privat ansatte?

Eldre vs yngre?

Samer vs Nordmenn?

Nordlendinger vs Resten(samme som over?)?

Blå øyne vs brune øyne?

Røde velgere vs blå velgere?

Oljearbeidere vs landlubbere?

Universitetsutdannede vs Kunnskapsløse?

Hvit hud vs Brun hud (Kun vinterhalvåret)?

....

 

Ellers er det verdt å påpeke, som alltid at INGEN bridrar, alle som betaler blir tvunget til å gi fra seg sine penger.

 

Videre går ikke pengene til noe "fellesskap" de går til politikerne, som igjen bruker pengene som de vil ... dog det skal vel merkes at de bruker mest på å bli gjenvalgt og eller på ting de selv liker veldig godt.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Og av innvandrere er det jo mye innvandring til jobber nordmenn ikke vil ha. Altså de med lavest lønn. Mye arbeid som ikke er fulltid osv. Så er ikke merkelig at når vi har folk som kommer for å gjøre de oppgavene så betaler de også mindre skatt. Men vi må jo uansett fulle de posisjonene, så om vi har etniske nordmenn istedenfor med de jobbene så vil det jo bare dra ned det totale snittet for etniske nordmenn.

 

Om det hadde vært færre lavutdannete så hadde lønningene i lavtlønnsyrker økt og antall lavtlønnsyrker hadde blitt redusert. Det hadde bare vært positivt og ville ført til mer penger i statskassa.

Lenke til kommentar

 

Om det hadde vært færre lavutdannete så hadde lønningene i lavtlønnsyrker økt og antall lavtlønnsyrker hadde blitt redusert. Det hadde bare vært positivt og ville ført til mer penger i statskassa.

Om det hadde vært færre lavutdannete hadde statskassen tapt 65 000kr per lavtutdannet du kaster ut av Norge.

 

 

De vil tape 65,000 og spare 110,000. Høres ut som god butikk det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...