Gå til innhold

Teslas lastebil har 800 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

500 miles med et forbruk på 2 miles per kilometer krever et batteri på 1000 KWh. Det er ikke billig. Skulle gjerne visst hvor mye det slår ut på produksjonskostnad, og ikke minst vekten.

 

Ellers er det jo et imponerende kjøretøy. Håper det slår gjennom. Fraværet av støy er alene en stor gevinst. Eneste ankepunktet jeg har er mangelen på passasjersete.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

500 miles med et forbruk på 2 miles per kilometer krever et batteri på 1000 KWh. Det er ikke billig. Skulle gjerne visst hvor mye det slår ut på produksjonskostnad, og ikke minst vekten.

Batteriet koster nok i området 100-150.000 USD. Det er altså nærmere halvparten av prisen til trekkvognen. Vekten må være i området av 4 tonn, men det er jo ikke kjent hvor mye besparelser Tesla har fått til ved å kutte ut fossilmotoren, girkasse, eksosanlegg, osv.

 

Forøvrig en kommentar til artikkelen: "Tesla garanterer en strømpris på 0,7 cent per kilowattime." Nei, det er nok 7 cents det er snakk om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

500 miles med et forbruk på 2 miles per kilometer krever et batteri på 1000 KWh. Det er ikke billig. Skulle gjerne visst hvor mye det slår ut på produksjonskostnad, og ikke minst vekten.

Batteriet koster nok i området 100-150.000 USD. Det er altså nærmere halvparten av prisen til trekkvognen. Vekten må være i området av 4 tonn, men det er jo ikke kjent hvor mye besparelser Tesla har fått til ved å kutte ut fossilmotoren, girkasse, eksosanlegg, osv.

 

Forøvrig en kommentar til artikkelen: "Tesla garanterer en strømpris på 0,7 cent per kilowattime." Nei, det er nok 7 cents det er snakk om.

Dette er jo rått. Og så alt som kan lages av en slik pakke, vedder på at 90% av dei 100 000 første blir brukt til helt andre ting.

Ved en liten justering av dette vi ser på bildet vil det vere fult mulig å etablere en sovekabin under førerplass. Man får ståhøgde til å dra opp brokja der man kan se for seg motorkassen i eldre biler, og dash bordet blir trappenedgang.

 

1000 kW timer er mykje strøm å gå off-grid med..... ca 600 W fordelt på arbeidstimene i et år. Og da er ikke solcelle overflate tatt med. Dette kan danne et skifte i byggeteknikk og bokultur, og treige bransjer som båt og byggebransjen har ingen forusetninger for å bli med på dette. Bare løft av telefonrøret for å få råd om treffpunkt.., Knaus på tide å få hendene opp av lommen og betale meg noen mill for gode råd.

Hadde vurdert sterkt å bare levere varer i premium segmentet var jeg Dere, markedet er mer enn stort nok. 1% av befolkningen har svert mye penger, men blir ikke tilbydd nok kvalitetsprodukter, og det er på høg tid å tilby noe til denne noe fantasi løse gruppen. Det går nesten ikke and å understreke kraftig nokk hvor viktig denne gruppen er for produktutvikling, med en betalingsevne som utgjør 5-10 gangeren av de mindre bemidlede, og har et status behov.

https://youtu.be/FM4PgzPcs90

 

4 reduksjonsgear og oppheng veg litt ogsā. Er nok ca 6 tonn ekstra i 800 km utgave (som blir en deil kortere enn en dieselbil med 6000 L tank). Ikke at det betyr så mye, er jo flust med 2 akslede trekkvogner å se på vegene, så hiv på en fattigmansaksel.

 

Hvilke rystelser man får i markedene med en dobling av dagens energitetthet går det knappest and å forestille seg. Eigenskaper som lang produktvarighet og resirkulerings krav utfra et miljøhensyn vil også gjøre sitt. Og kan muligens opne for nye former for modulitet, som man muligens ser ved til dømes stasjonere PC'er.

En form for standarisering er da langt fra utenklig, eller få en ekstraavgift om man ikke vil. Man kunne starte med håndverktøy.

 

Kan bli redningen for Nederland dette, med sten fra sørlandet og netto kW/t.

 

For å vere litt svær i kjeften; er her noen programerere som kunne tenke seg å lage en god søkemotor til patentdatabaser. Det er alt for arbeidskrevende slik som det nu er, og en lisens kunne glatt vere verdt over 100 000 for hver.....! Over 1000 bedrifter burde kunne vere intresert bare i norge, FSB, CIA og NSA ville nok og ha en lisens.

Paradoksalt nok er dette en svert krevendes oppgave, men det er jo en serdeles viktig database for informasjon og læring. Langt viktigere en t.d. et budsjett og regneskapssystem vil jeg si.

 

Til SSB, Inovasjon Norge og Rikrevisjonen er det bare en ting å si; kom dere litt høgre opp på banen hva angår miljøspørsmål og analyser. Dere er vel fortsatt like gjenstridige som da eg prøvde å få ut bakgrunnsdata til mitt særarbeid "Skatt et Marginalt Problem"

 

Det ville da ikke vere urimlig å forlange at SSB og Skatteetaten fikk i oppgave å levere et minste multiplum av et regneskapsystem, for å avhjelpe litt småselskaper med de stadig økendes raporteringskrav.

Og Telenord med sin monopollignende posisjon, har Dere definert deres rolle som sikring av bakkenettet godt nok. Hva i helsike har Dere i India å gjøre ? Man sitter jo att med et intrykk at Dere er 20 år etter utviklingen.

 

Blir bare 5 poeng fra meg til Tesla for design og inovasjon.

https://youtu.be/JUzqXJjpq94

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

500 miles med et forbruk på 2 miles per kilometer krever et batteri på 1000 KWh. Det er ikke billig. Skulle gjerne visst hvor mye det slår ut på produksjonskostnad, og ikke minst vekten.

 

Ellers er det jo et imponerende kjøretøy. Håper det slår gjennom. Fraværet av støy er alene en stor gevinst. Eneste ankepunktet jeg har er mangelen på passasjersete.

 

Står langt oppe i artikkelen at den har et passasjersete bak sjåføren, så da er det ingen ankepunkter lengre ?
  • Liker 4
Lenke til kommentar

500 miles med et forbruk på 2 miles per kilometer krever et batteri på 1000 KWh. Det er ikke billig. Skulle gjerne visst hvor mye det slår ut på produksjonskostnad, og ikke minst vekten.

 

Ellers er det jo et imponerende kjøretøy. Håper det slår gjennom. Fraværet av støy er alene en stor gevinst. Eneste ankepunktet jeg har er mangelen på passasjersete.

Ser her at det følger med et sete bak. Så det er mulig å ha med seg folk.

http://www.yrkesbil.no/bildegalleri.php?aid=48944&limfrom=0#f3 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forøvrig en kommentar til artikkelen: "Tesla garanterer en strømpris på 0,7 cent per kilowattime." Nei, det er nok 7 cents det er snakk om.

 

Det har du selvsagt helt rett i. Har endret det i artikkelen.

 

//Marius Valle, TU

"Tesla garanterer en strømpris på 0,7 dollar per kilowattime, eller 5,7 kroner."

 

Prøv igjen. Ikke 0,7 cents og ikke 70 cents; men 7 cents eller 57 øre per kWh. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

500 miles med et forbruk på 2 miles per kilometer krever et batteri på 1000 KWh. Det er ikke billig. Skulle gjerne visst hvor mye det slår ut på produksjonskostnad, og ikke minst vekten.

 

Ellers er det jo et imponerende kjøretøy. Håper det slår gjennom. Fraværet av støy er alene en stor gevinst. Eneste ankepunktet jeg har er mangelen på passasjersete.

 

Står langt oppe i artikkelen at den har et passasjersete bak sjåføren, så da er det ingen ankepunkter lengre ?

Sannelig, der forsvant den ja.

 

Riktignok hadde det vært bedre å ha det jeg ved siden av føreren ettersom de fleste oppfatter det som hyggeligere å ha med haikere der.

Lenke til kommentar

Flott, elektrisk transport på veier og i sjø kommer. Til glede for  alle som vil ha ned luft og lydforurensning.

Transport står for 23% av verdensomspennende CO2-utslipp. For å redusere disse utslippene med 95% er den eneste løsningen massiv elektrifisering av alle transportmidler. Dette vil også resultere i en drastisk forbedring av luftkvaliteten, ved å fjerne utslipp av nitrogenoksid og fine partikler som utledes spesielt av dieselbiler.

I dette henseende er batteridrevne kjøretøyer og hydrogenkjøretøy komplementære. Men for at  hele verden vil bruke elektrisk motorisering, må den være praktisk å bruke for folk som reiser, samtidig som de øker "nullutslipp", "sjåførkomfort" og "fleksibilitet i bruk". Hydrogenbrenselcellen er en nøkkelteknologi for å oppnå dette.

 

 

Det er heldigvis flere  (enn de som står omtalt i artikkelen) som har kommet med alternativer til diesel.

 

Blandt annet Toyota og NIKOLA.

 

https://e24.no/bil/nel-asa/analytiker-om-nel-avtale-helt-fantastisk/24188434

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott, elektrisk transport på veier og i sjø kommer. Til glede for  alle som vil ha ned luft og lydforurensning.

Transport står for 23% av verdensomspennende CO2-utslipp. For å redusere disse utslippene med 95% er den eneste løsningen massiv elektrifisering av alle transportmidler. Dette vil også resultere i en drastisk forbedring av luftkvaliteten, ved å fjerne utslipp av nitrogenoksid og fine partikler som utledes spesielt av dieselbiler.

 

So langt er eg samd.

 

I dette henseende er batteridrevne kjøretøyer og hydrogenkjøretøy komplementære. Men for at  hele verden vil bruke elektrisk motorisering, må den være praktisk å bruke for folk som reiser, samtidig som de øker "nullutslipp", "sjåførkomfort" og "fleksibilitet i bruk". Hydrogenbrenselcellen er en nøkkelteknologi for å oppnå dette.

Hydrogen løyser ikkje CO2-problemet. Du får like store CO2-utslepp om bilen køyrer på hydrogen, du berre flyttar utsleppa og brukar tre til fire gonger meir energi enn om bilen går på batteri. Tre til fire gonger meir energi tyder det same i kostnad, pluss litt til fordi infrasturkturen er dyrare.

 

Hydrogen er fordyrande, eksplosivt og vanskeleg å handtere. Hydrogen løyser absolutt ingen problem. Hydrogen er kort og godt MEININGSLAUST å bruke som drivstoff for noko som helst som skal gå på vegen.

 

Straum finst over heile verda, og vert produsert på den måten som er mest effektiv lokalt. Stadig meir av straumen kjem frå fornybare kjelder. Hydrogen går motsett veg. Var det i 1994 den siste elektrolyse-baserte hydrogenfabrikken til Yara vart nedlagt, og dei gjekk heilt over til olje som råstoff for hydrogenproduksjonen, med store CO2-utslepp som resultat?

 

Det er heldigvis flere  (enn de som står omtalt i artikkelen) som har kommet med alternativer til diesel.

 

Blandt annet Toyota og NIKOLA.

Nikola ga opp hydrogen, av opplagte grunnar, og satsa på naturgass i staden.

 

Hydrogenlastebilen til Toyota har ei rekkjevidde på berre 320 km, og brukar tre til fire gonger meir energi enn trekkvogna til Tesla.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Flott, elektrisk transport på veier og i sjø kommer. Til glede for  alle som vil ha ned luft og lydforurensning.

Transport står for 23% av verdensomspennende CO2-utslipp. For å redusere disse utslippene med 95% er den eneste løsningen massiv elektrifisering av alle transportmidler. Dette vil også resultere i en drastisk forbedring av luftkvaliteten, ved å fjerne utslipp av nitrogenoksid og fine partikler som utledes spesielt av dieselbiler.

I dette henseende er batteridrevne kjøretøyer og hydrogenkjøretøy komplementære. Men for at  hele verden vil bruke elektrisk motorisering, må den være praktisk å bruke for folk som reiser, samtidig som de øker "nullutslipp", "sjåførkomfort" og "fleksibilitet i bruk". Hydrogenbrenselcellen er en nøkkelteknologi for å oppnå dette.

 

 

Det er heldigvis flere  (enn de som står omtalt i artikkelen) som har kommet med alternativer til diesel.

 

Blandt annet Toyota og NIKOLA.

 

https://e24.no/bil/nel-asa/analytiker-om-nel-avtale-helt-fantastisk/24188434

 

Hvordan du kan putte "praktisk å bruke" og "hydrogenbrenselcelle" i samme avsnitt er for meg en gåte.

I all overskuelig framtid så vil hydrogen som drivstoff være alt annet enn praktisk å bruke på personbiler. Om du er uenig, så er det bare å velge deg en vilkårlig hydrogenpersonbil og ett vilkårlig tidsrom de neste tre årene, samt en vilkårlig kjørestrekning på totalt 24 timer (Oslo-Hammerfest f.eks) så kan vi simulerer hvor bra det går.

På lastebiler kan det være interessant, men det forbeholder at noen med veldig mye penger er giret på å bygge veldig mye infrastruktur rundtomkring som også koster veldig mye.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nikola ga opp hydrogen, av opplagte grunnar, og satsa på naturgass i staden.

Nei, du husker feil. De gikk faktisk fra naturgass til flytende hydrogen. De innså vel at det var mer subsidier å få ved å bruke hydrogen.

 

Det er nok sånn ca null prosent sjanse for at bilen til Nikola blir produsert i nevneverdig antall. De har gått for en leasing-modell med inkludert hydrogen som gir svært liten økonomisk mening. De vil tape store summer om de klarer å levere.

 

Hvis jeg styrte NEL ville jeg i hvert fall sørget for å få betalt på forskudd. Ellers risikerer de å sitte igjen med regningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...