Gå til innhold

KOMMENTAR: Dette var teit, Sony


Anbefalte innlegg

Tenkte å returnere til gamer.no. "Spilljournalistikk er jo kanskje ikke så dumt som jeg husker". Den første artikkelen som møter meg er dette grapset her. Nei takk. Glad jeg har på adblock. Det kommer til å ta seks nye måneder før jeg besøker denne siden igjen.

Du går ikke glipp av noe her i hvertfall. Er nok ikke lenge før siden forsvinner heller, og det er kanskje like greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til de som forsvarer Sony da; hva var bra med dette innlegget? Ironien er jo selvfølgelig at de samme gutta som kritiserer artikkelforfatter for dette innlegget, er de samme som tar seg nær av at alle gamere blir generalisert som tenåringer som spiller COD. Det går liksom fint å generalisere, så lenge man ikke blir generalisert selv.

 

Og noe spesielt er det jo med kvinner. Trenger liksom ikke se lengre enn kommentarfeltet på diverse VG-artikler om metoo-kampanjen, der de fleste menn nå diskuterer for at det er kvinnene som er problemet, og ikke de seksuelle overgriperne.

 

Sånn generelt sett; kan vi ikke bare prøve å være litt bedre med hverandre? En start for menn er jo å høre på kvinner og vise forståelse. Mange som gjør det, men mange som har en lang vei å gå.

 

Forøvrig, denne memen som selges nå om dagen, om at folk blir så vanvittig lett fornærmet og er så hårsåre; det er jo nettopp dere som forfekter denne tankegangen som er de som blir mest såret og fornærmet. Dette er en påstand uten mer enn anekdotisk belegg, men alle som her uttaler seg om hvordan dette ikke er et problem, plasserer seg selv på høyre side av det politiske spekteret. Ut fra det kan man trekke noen paralleller til kvinnesynet generelt på den siden av politikken.

Endret av CommanderKeen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Vel, dama mi syns det var litt festlig faktisk, og hun spiller lite candy crush, men er veldig glad i Diablo 2, LoL og Borderlands. At man skal være så hårsår da, DET er merkelig for meg. Jeg vet at vi lever i en snart feminazistisk stat, men ett sted går vel ullgensern? Når sant skal sies, så var ett av de første spillene hun spilte ordentlig the Sims på pc, men å ta så sinnsykt på vei for en vits? Hva skjer med blondine vitsene nå? Blir du anmeldt for hets, og stemplet som Anti-feminist/Mannsjåvinist? SKJERP DERE!

Og i tillegg, hva om det ER en dame som har skrevet denne vitsen? Skal vi ta utgangspunkt at alle som spiller spill er hetero?

 

 

 

Tuller du? Rett ut av Fox-læreboka. Du burde helt ærlig se dette klippet fra Last Week Tonight, og se hvordan teknikker du benytter deg av. Whataboutism på sitt beste (les; verste).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til de som forsvarer Sony da; hva var bra med dette innlegget? Ironien er jo selvfølgelig at de samme gutta som kritiserer artikkelforfatter for dette innlegget, er de samme som tar seg nær av at alle gamere blir generalisert som tenåringer som spiller COD. Det går liksom fint å generalisere, så lenge man ikke blir generalisert selv.

 

Og noe spesielt er det jo med kvinner. Trenger liksom ikke se lengre enn kommentarfeltet på diverse VG-artikler om metoo-kampanjen, der de fleste menn nå diskuterer for at det er kvinnene som er problemet, og ikke de seksuelle overgriperne.

 

Sånn generelt sett; kan vi ikke bare prøve å være litt bedre med hverandre? En start for menn er jo å høre på kvinner og vise forståelse. Mange som gjør det, men mange som har en lang vei å gå.

 

Forøvrig, denne memen som selges nå om dagen, om at folk blir så vanvittig lett fornærmet og er så hårsåre; det er jo nettopp dere som forfekter denne tankegangen som er de som blir mest såret og fornærmet. Dette er en påstand uten mer enn anekdotisk belegg, men alle som her uttaler seg om hvordan dette ikke er et problem, plasserer seg selv på høyre side av det politiske spekteret. Ut fra det kan man trekke noen paralleller til kvinnesynet generelt på den siden av politikken.

Var det ikke du som klikket over en skyrim-kommentar for litt siden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og selvfølgelig er den udugelige spillanmelderen en fordømt white knight som forteller kvinner når de skal føle seg krenket. Få fyren til å lese korrektur, gamer.no

 

Nevnte jeg at noen hadde blitt krenket en eneste gang i teksten, inkludert meg selv? Jeg så noe jeg mente var uheldig, og kommenterte samtidig at jeg ikke trodde det var ment som et vondt utspill. Det er for så vidt greit å være uenig med det jeg skriver, men hva får deg til slenge skjellsord mot andre som kommenterer her? Er det kanskje en liten ironi i det faktum at noen som er uenige med meg blir illsinte og kommer med skjellsord, samtidig som de skriver at de med andre meninger er grinete sutreunger?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Til de som forsvarer Sony da; hva var bra med dette innlegget? Ironien er jo selvfølgelig at de samme gutta som kritiserer artikkelforfatter for dette innlegget, er de samme som tar seg nær av at alle gamere blir generalisert som tenåringer som spiller COD. Det går liksom fint å generalisere, så lenge man ikke blir generalisert selv.

 

Og noe spesielt er det jo med kvinner. Trenger liksom ikke se lengre enn kommentarfeltet på diverse VG-artikler om metoo-kampanjen, der de fleste menn nå diskuterer for at det er kvinnene som er problemet, og ikke de seksuelle overgriperne.

 

Sånn generelt sett; kan vi ikke bare prøve å være litt bedre med hverandre? En start for menn er jo å høre på kvinner og vise forståelse. Mange som gjør det, men mange som har en lang vei å gå.

 

Forøvrig, denne memen som selges nå om dagen, om at folk blir så vanvittig lett fornærmet og er så hårsåre; det er jo nettopp dere som forfekter denne tankegangen som er de som blir mest såret og fornærmet. Dette er en påstand uten mer enn anekdotisk belegg, men alle som her uttaler seg om hvordan dette ikke er et problem, plasserer seg selv på høyre side av det politiske spekteret. Ut fra det kan man trekke noen paralleller til kvinnesynet generelt på den siden av politikken.

Var det ikke du som klikket over en skyrim-kommentar for litt siden?

 

 

 

Prøv i det minste å underbygg argumentet ditt. Prøv for et lite øyeblikk å være seriøs. Jeg er genuint interessert i hva som får deg og dine til å tenke som dere gjør.

Lenke til kommentar

 

 

Vel, dama mi syns det var litt festlig faktisk, og hun spiller lite candy crush, men er veldig glad i Diablo 2, LoL og Borderlands. At man skal være så hårsår da, DET er merkelig for meg. Jeg vet at vi lever i en snart feminazistisk stat, men ett sted går vel ullgensern? Når sant skal sies, så var ett av de første spillene hun spilte ordentlig the Sims på pc, men å ta så sinnsykt på vei for en vits? Hva skjer med blondine vitsene nå? Blir du anmeldt for hets, og stemplet som Anti-feminist/Mannsjåvinist? SKJERP DERE!

 

Hvem er det egentlig som tar "sinnsykt på vei" her? Folk som skriver med caps og utropstegn og maser om feminazistisk stat er ihvertfall høyt opp på den skalaen i denne saken.

 

AtW

ifølge DEG kanskje. Er i min natur å reagere på ting, og hvis det er ett problem for deg, er det ingen som tvinger deg å være inne på siden her, lese eller svare på det jeg har skrevet, er det vel? Slutt å skap flere problemer nå da.

 

 

Stemmer, ifølge meg. Og joa, det er sikkert din natur å reagere på ting. Her reagerer du heftig på at noen reagerer på noe annet...

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det ikke trygt å anta at det er flere jenter enn gutter som blir begeistret for at sims dukker opp på PS4? Spesielt med tanke på det faktum at det er flere jenter enn gutter som spiller sims 4 (eller familiespill)? Man må tillegge dette utsagnet mer enn hva det faktisk sier for å faktisk trekke de konklusjonene man gjør i denne artikkelen. Det nevnes ikke med ett eneste ord at dette er det eneste spillet damer spiller, men at dette kan være spillet som får dama til å spille PS4 er faktisk ikke usannsynlig. Forskning har vist at det er mindre sannsynlig at damer spiller på konsoll enn gutter, Sony har med andre ord vitenskapelig data til å støtte dette utsagnet. Damene spiller i hovedsak mobil- og Facebookspill (det betyr ikke at det er det eneste jenter spiller). Dette kan være ett spill som faktisk gjør konsollspilling interessant for ei jente, ikke fordi hun er jente, men fordi hun liker sims. Verre enn det er det faktisk ikke.

Den mentale gymnastikken som må til for å bli støtt av dette utsagnet, er på linje med enkelte lårhalsbrekkende posisjoner man må igjennom i yoga. Sony burde vært støtt over å bli tilskrevet en slik mening som det artikkelforfatteren her har gjort.

 

Jeg er 100% for likestilling, men dette har ingenting med dette å gjøre. Vi kan snart ikke være morsom på noen som helst måte. Skal man konstant bli støtt av harmløs stereotypier, får man ikke tid til annet enn å gå rundt å være fornærmet. Og de som nå roper som høyest over alle gangene damene opplever det, overser glatt når menn opplever det. Hvor ofte hører du om menn som skal være sterke, tøffe, alltid lyst på sex og aldri gråte? Det er ikke bare damene som lever etter stereotyper som samfunnet har skapt. Så? Skal man leve etter disse stereotypene, eller skal man lære seg å være annerledes?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det spiller ingen trille hvor nøyaktig utsagnet er, dette handler om kjønnsroller. Man trekker opp kunstige grenser og sier "slik er det og slik bør det være". Noe er for kvinner, noe er for menn. Dette gjelder oss alle, så det blir feil å fremstille det som noe rødstrømpehysteri. Det stemmer at man på et gitt tidspunkt kan lage en statistikk og si at "i dag er fordelingen slik", men det kunne vært annerledes, og vi bør unne oss frihet til å la det bli annerledes. Slike utsagn går i motsatt retning.

Er du hundre prosent komfortabel med rammene rundt din egen kjønnsidentitet - fint. Da skal du få lov til å trives med det, men ikke forlang at alle andre skal ha det på samme måte.

 

Og igjen, det går fint an å reagere og kommentere uten at man nødvendigvis er støtt eller krenket. Å kapre fremstillingen av meningsmotstanderes følelser er bare en billig hersketeknikk.

 

Man kan fremdeles være morsom på alle mulige måter. Alt kan vitses med i riktig sammenheng. En komiker kan uten problemer spøke med kjønn, og vi kan vel trygt si at noen av dagens slike tar humoren lenger enn noensinne, men en internasjonal gigant (og dens representanter) bør i 2017 holde seg for god til å bruke slike fremstillinger i markedsføringen.

 

Når det gjelder å "tillegge utsagnet mer enn hva det 'faktisk' sier": Det er ikke noe "faktisk" her. Alle utsagn må tolkes, alt skjer i en sammenheng, og det står alltid noe mellom linjene. There's no such thing as just a joke. Dessverre. Dette må man ta inn over seg skal man kommunisere godt. Man kan ikke si hva som helst og slippe unna med "det var bare en spøk".

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man trekker opp kunstige grenser og sier "slik er det og slik bør det være". Noe er for kvinner, noe er for menn.

 

Det er her jeg blir så uenig med dere.

 

Det er de som vil bli krenket, eller vil bli støtt som setter opp disse grensene. Mener du oppriktig at Sony setter noen i bås med denne setningen? Og igjen, om man føler det sånn. Er det alvorlig? Må man skrive/klage på dette? Vi har jentebabyer i verden som blir henrettet fordi de ikke er gutter, vi har jenter og kvinner som blir antastet og diskriminert i jobbsammenheng, vi har kvinner uten stemmerett i verden, vi har altså så mange alvorlige ting, også sitter noen og gjør et nummer ut av at man blir satt i bås fordi Sony antyder at det er jenter som spiller The Sims? Seriøst? Jeg prøver virkelig å sette meg inn i de som reagerer på dette, men jeg klarer ikke å forstå det. Er dette de samme som mener at det diskriminerende at det lages jenteleker i rosa og gutteleker i blått? Er det de som vil ha inn det kjønnsnøytrale pronomenet "hen"? Er det de som mener det er å sette i bås å si til barna sine at det er jenter, og ikke gutter, som går i skjørt?

 

Jeg tror vi står for mange av de samme verdiene når det kommer til likestilling. Dette gjør vi vel alle? Det er de færreste (heldigvis) som er så mannsjåvinistiske at de mener at vi skal ha bedre rettigheter enn kvinner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er verken krenket eller støtt. Utsagnet lener seg på etablerte båser, ja. Isolert er det ikke alvorlig, men summen av utallige slike utsagn veier tungt. At det skjer verre ting i verden er da knapt noe argument mot å bry seg. Det er en logisk feilslutning, og når du går i den fella virker det mer som om du er opptatt av å styre enn å forstå. Det samme gjelder det følgende hvor du prøver å tegne et enkelt bilde av motparten. Du trenger ikke å forutsi folks holdninger til andre standpunkt for å skjønne dette, prøv heller å forholde deg til problemstillingen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Man trekker opp kunstige grenser og sier "slik er det og slik bør det være". Noe er for kvinner, noe er for menn.

 

Det er her jeg blir så uenig med dere.

 

Det er de som vil bli krenket, eller vil bli støtt som setter opp disse grensene. Mener du oppriktig at Sony setter noen i bås med denne setningen? Og igjen, om man føler det sånn. Er det alvorlig? Må man skrive/klage på dette? Vi har jentebabyer i verden som blir henrettet fordi de ikke er gutter, vi har jenter og kvinner som blir antastet og diskriminert i jobbsammenheng, vi har kvinner uten stemmerett i verden, vi har altså så mange alvorlige ting, også sitter noen og gjør et nummer ut av at man blir satt i bås fordi Sony antyder at det er jenter som spiller The Sims? Seriøst? Jeg prøver virkelig å sette meg inn i de som reagerer på dette, men jeg klarer ikke å forstå det. Er dette de samme som mener at det diskriminerende at det lages jenteleker i rosa og gutteleker i blått? Er det de som vil ha inn det kjønnsnøytrale pronomenet "hen"? Er det de som mener det er å sette i bås å si til barna sine at det er jenter, og ikke gutter, som går i skjørt?

 

Jeg tror vi står for mange av de samme verdiene når det kommer til likestilling. Dette gjør vi vel alle? Det er de færreste (heldigvis) som er så mannsjåvinistiske at de mener at vi skal ha bedre rettigheter enn kvinner.

Du leser om spill på en nettside enda folk blir henrettet. Har du ikke bedre ting å gjøre? AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...