Gå til innhold

Bilindustrien: – Klimamålene er altfor aggressive


Anbefalte innlegg

Europeisk bilindustri kommer til å bli utkonkurrert og utklasset pp pris av kinesiske og koreanske produsenter

 

Det er slik i dag. Europeiske ledere jager bonuser, Asiatiske legg till en alen på sine produkter.

 

Som den første komentator påpekte, "organisatorisk innavlsdepresjon" i lukkede fora.

Dagbladet har tatt det et skritt lenger, lagt ned sitt komentarfeldt for å ungå pepper og korektur. Skal tru om dei titter i andres....

Noen av avishusene driv sågar med systematisk dokumentfalsk i sine komentarfeldt.

 

Er det spionasje, krig og obligasjoner i panama som er fremtiden.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag har verden ca 1 milliard fossilbiler rullende etter veiene. Dette vil øke til ca 1,8 milliarder frem til 2040.

Det er tvilsamt. Hugs at heile veksten i bilproduksjonen i verda kjem av elbilar. Salet av eksosbilar har stagnert på verdsbasis.

 

Samtidig vil antall elbiler bare ha kommet opp i ca 100 millioner og har blitt et større miljøproblem enn fossilbilene der stadig flere land innfører strengere restriksjoner på elbiler enn fossilbiler som i 2040 nesten er helt rene.. også for destruering.

LOL! No har du sniffa litt vel mykje bensin. Når elbilar har vore billigare enn eksosbilar i over 20 år, har dei nok òg passert eksosbilar i tal på vegane. Gjennomsnittleg alder ved skroting for norske eksosbilar er 18 år.

 

Pr i dag har verden ca 2 millioner elbiler produsert gjennom ca 40 år. Elbiler selges i stor grad bare i en 3-4 land pga at de fleste land i verden som stadig får flere biler, aldri vil få resurser til å bygge ut et ladenett for elbiler, eller ha råd til å lade opp bilene sine pga strømprisene.

Elbilar sel over heile verda. I somme land meir enn i andre. I Tyskland, som er kjent for spesielt høge straumprisar, vil salet av elbilar passere Noreg til neste år. Tyskland er den raskast veksande marknaden for elbilar i Europa.

 

Elbiler er en flopp og vil aldri bli noe annet enn et leketøy i rike nasjoner. Sao Paulo alene har fem ganger flere biler enn Norge og vil aldri få elbiler til noe annet enn leketøy for de rike.

Det forstår eg ikkje. Kvifor skal dei fattige kjøpe dei dyraste bilane?

 

Da jeg bodde der nede kunne en ekspert på trafikk fortelle at bilene i Sao Paulo bruker mer drivstoff på å vente på grønt lys enn hva hele bilparken i Norge bruker på å kjøre. Da forstår man at de resursene som finnes må brukes her, dvs få bedre flyt i trafikken.

 

Etanolbilene som var populære i Brasil er også snart borte pga at folk ble syke av avgassene.

Det ser vi.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbiler er svindyre når man sammenligner dem med bensin og dieselbiler, og det naturligvis utenfor den lille boblen nordmenn lever i der avgiftene er ekstreme i forhold til andre land. Hvor mange elbiler ville blitt solgt i Norge om de fikk like mange avgifter som bensinbiler? Da hadde ikke Model X kostet 1.5 mill, men 3-4 mill, Leaf ville ikke kostet 280 000 kr men 600 000 kr. Det er bare i en norsk fantasiverden at elbiler er en suksess.

Det kan umogeleg stemme. La inn verdiane for ein vanleg Tesla Model S i kalkulatoren til Skatteetaten (brukte 0,1 for både CO2- og NOx-utslepp, sidan 0 ikkje er mogeleg), og kom fram til ca 1 million i totalpris med avgifter for ein Telsa Model S til 700.000.

 

Eg trur elbilar ville selt svært bra likevel, pga lågt drivstofforbruk og billigare drivstoff.

Lenke til kommentar

 

Elbiler er svindyre når man sammenligner dem med bensin og dieselbiler, og det naturligvis utenfor den lille boblen nordmenn lever i der avgiftene er ekstreme i forhold til andre land. Hvor mange elbiler ville blitt solgt i Norge om de fikk like mange avgifter som bensinbiler? Da hadde ikke Model X kostet 1.5 mill, men 3-4 mill, Leaf ville ikke kostet 280 000 kr men 600 000 kr. Det er bare i en norsk fantasiverden at elbiler er en suksess.

Det kan umogeleg stemme. La inn verdiane for ein vanleg Tesla Model S i kalkulatoren til Skatteetaten (brukte 0,1 for både CO2- og NOx-utslepp, sidan 0 ikkje er mogeleg), og kom fram til ca 1 million i totalpris med avgifter for ein Telsa Model S til 700.000.

 

Eg trur elbilar ville selt svært bra likevel, pga lågt drivstofforbruk og billigare drivstoff.

 

 

I Norge ja. Men i mange land regner de ut utslipp for elbiler på helt andre måter, en måte er å regne ut CO2 utslipp fra strømkilden som varierer fra land til land.

 

06lO5tf.png

Lenke til kommentar

 

Eg trur elbilar ville selt svært bra likevel, pga lågt drivstofforbruk og billigare drivstoff.

I Norge ja.

 

Ja, spørsmålet eg svarde på var kor mange elbilar som hadde vorte selt i Noreg om elbilane hadde fått same avgifter som bensinbilar.

 

 

Men i mange land regner de ut utslipp for elbiler på helt andre måter, en måte er å regne ut CO2 utslipp fra strømkilden som varierer fra land til land.

 

06lO5tf.png

Og det baserer du på åtte år gamle tal!? Straumproduksjonen har endra seg mykje dei siste åra. Både med meir fornybar energi og effektivisering av fossil kraftproduksjon. Kolforbruket i verda nådde toppen i 2013/2014, men kraftproduksjonen aukar stadig.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gir ikke store utslagene på de totale utslippene da kull ofte skiftes ut med naturgass slik som i Kina.

Kina skiftar ikkje ut kol med naturgass. Kvar har du det frå? Gasskraft utgjorde berre 3% av kraftproduksjonen i Kina i 2016, og veksten var liten samanlikna med andre energiformer som vasskraft, vindkraft og solenergi. Til og med kjernekraft auka dobbelt so mykje som gasskraft.

 

All kraftproduksjon aukar i Kina. Til og med kolkraft (med 1,3%), sjølv om kolforbruket går ned. Kolforbruket går ned fordi kraftverk som ikkje tilfredsstiller nye minstekrav for verknadsgrad vert nedlagde, ikkje fordi kolkraftproduksjonen går ned.

 

Veksten på 21,2 TWh gasskraft i Kina frå 2015 til 2016 tilsvarer 0,00035% av den kinesiske kolkraftproduksjonen i 2016. Eg trur ikkje akkurat det har gjort merkbart utslag på kolforbruket. :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at de ikke legger opp bilavgiftene slik at de er analoge med utslippene. En stor bensinbil forurenser mer enn en lett bil, som forurenser enn en hybrid, som forurenser mer enn en batteribil.. Hvis avgiftsdelenfulgte utslippene fra uavhengige målinger, og målingene ble gjort I "virkelig verden" kjøresykluser (og temperaturer) ville jo bilprodusentene tapt salg på å lage dårlige biler- og det viille neppe vare lenge!

Det er jo nettopp det vi gjør her i landet. Men andre land har ikke særavgifter på kjøretøy, der behandles kjøretøy som andre varer. Heldigvis

Lenke til kommentar

 

Elbiler er svindyre når man sammenligner dem med bensin og dieselbiler, og det naturligvis utenfor den lille boblen nordmenn lever i der avgiftene er ekstreme i forhold til andre land. Hvor mange elbiler ville blitt solgt i Norge om de fikk like mange avgifter som bensinbiler? Da hadde ikke Model X kostet 1.5 mill, men 3-4 mill, Leaf ville ikke kostet 280 000 kr men 600 000 kr. Det er bare i en norsk fantasiverden at elbiler er en suksess.

Det kan umogeleg stemme. La inn verdiane for ein vanleg Tesla Model S i kalkulatoren til Skatteetaten (brukte 0,1 for både CO2- og NOx-utslepp, sidan 0 ikkje er mogeleg), og kom fram til ca 1 million i totalpris med avgifter for ein Telsa Model S til 700.000.

 

Eg trur elbilar ville selt svært bra likevel, pga lågt drivstofforbruk og billigare drivstoff.

 

Se til Danmark, så ser du at du tar feil

Lenke til kommentar

 

Det gir ikke store utslagene på de totale utslippene da kull ofte skiftes ut med naturgass slik som i Kina.

Så selv om naturgass har halvparten så store CO2-utslipp som kull tror du ikke det vil gi store utslag?

Nei, nettopp fordi det bare gir halvparten av CO2 utslippet og ikke nær 100% slik som solpanel eller vind. Dessuten er det fortsatt kull som er kongen av strømproduksjon.

Lenke til kommentar

 

Det gir ikke store utslagene på de totale utslippene da kull ofte skiftes ut med naturgass slik som i Kina.

Kina skiftar ikkje ut kol med naturgass. Kvar har du det frå? Gasskraft utgjorde berre 3% av kraftproduksjonen i Kina i 2016, og veksten var liten samanlikna med andre energiformer som vasskraft, vindkraft og solenergi. Til og med kjernekraft auka dobbelt so mykje som gasskraft.

 

All kraftproduksjon aukar i Kina. Til og med kolkraft (med 1,3%), sjølv om kolforbruket går ned. Kolforbruket går ned fordi kraftverk som ikkje tilfredsstiller nye minstekrav for verknadsgrad vert nedlagde, ikkje fordi kolkraftproduksjonen går ned.

 

Veksten på 21,2 TWh gasskraft i Kina frå 2015 til 2016 tilsvarer 0,00035% av den kinesiske kolkraftproduksjonen i 2016. Eg trur ikkje akkurat det har gjort merkbart utslag på kolforbruket. :-D

Kinas mål er å erstatte kull med naturgass.

 

"A joint directive issued by 13 Chinese government agencies last week specifies that natural gas should rise to roughly 10 per cent of total national energy use by 2020, and to 15 per cent by 2030 – and offers specific plans to achieve that."

 

https://beta.theglobeandmail.com/amp/report-on-business/industry-news/energy-and-resources/china-renews-commitment-to-less-coal-more-natural-gas/article35627780/

 

Andre kilder:

 

https://asia.nikkei.com/Politics-Economy/Policy-Politics/China-triples-down-on-natural-gas-to-hit-climate-goals?n_cid=NARAN1507

 

https://phys.org/news/2017-03-beijing-coal-power-natural-gas.html

 

 

 

Elbiler er svindyre når man sammenligner dem med bensin og dieselbiler, og det naturligvis utenfor den lille boblen nordmenn lever i der avgiftene er ekstreme i forhold til andre land. Hvor mange elbiler ville blitt solgt i Norge om de fikk like mange avgifter som bensinbiler? Da hadde ikke Model X kostet 1.5 mill, men 3-4 mill, Leaf ville ikke kostet 280 000 kr men 600 000 kr. Det er bare i en norsk fantasiverden at elbiler er en suksess.

Det kan umogeleg stemme. La inn verdiane for ein vanleg Tesla Model S i kalkulatoren til Skatteetaten (brukte 0,1 for både CO2- og NOx-utslepp, sidan 0 ikkje er mogeleg), og kom fram til ca 1 million i totalpris med avgifter for ein Telsa Model S til 700.000.

 

Eg trur elbilar ville selt svært bra likevel, pga lågt drivstofforbruk og billigare drivstoff.

Se til Danmark, så ser du at du tar feil

Jepp:

 

http://e24.no/digital/elbil/ingen-dansker-har-kjoept-tesla-hittil-i-aar/23930492

 

http://e24.no/bil/elbil/det-danske-elbilsalget-falt-med-60-prosent-i-foerste-kvartal/24021282

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

 

Eg trur elbilar ville selt svært bra likevel, pga lågt drivstofforbruk og billigare drivstoff.

Se til Danmark, så ser du at du tar feil

 

Trollar du? Danmark har kjempehøge avgifter på straum; mange gonger høgare enn på bensin. Der er det knapt noko å spare på drivstoffet. Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det gir ikke store utslagene på de totale utslippene da kull ofte skiftes ut med naturgass slik som i Kina.

Kina skiftar ikkje ut kol med naturgass. Kvar har du det frå? Gasskraft utgjorde berre 3% av kraftproduksjonen i Kina i 2016, og veksten var liten samanlikna med andre energiformer som vasskraft, vindkraft og solenergi. Til og med kjernekraft auka dobbelt so mykje som gasskraft.

 

All kraftproduksjon aukar i Kina. Til og med kolkraft (med 1,3%), sjølv om kolforbruket går ned. Kolforbruket går ned fordi kraftverk som ikkje tilfredsstiller nye minstekrav for verknadsgrad vert nedlagde, ikkje fordi kolkraftproduksjonen går ned.

 

Veksten på 21,2 TWh gasskraft i Kina frå 2015 til 2016 tilsvarer 0,00035% av den kinesiske kolkraftproduksjonen i 2016. Eg trur ikkje akkurat det har gjort merkbart utslag på kolforbruket. :-D

Kinas mål er å erstatte kull med naturgass.

 

"A joint directive issued by 13 Chinese government agencies last week specifies that natural gas should rise to roughly 10 per cent of total national energy use by 2020, and to 15 per cent by 2030 – and offers specific plans to achieve that."

Dette har eg høyrt før òg, men det skjer jo ikkje. I 2016 auka Kina kraftproduksjonen slik:

Vindkraft: 56 TWh

Vasskraft: 54 TWh (+ 15 TWh pumpekraft)

Kolkraft: 52 TWh

Kjernekraft: 42 TWh

Annan termisk (olje, bio, etc): 29 TWh

Solenergi: 28 TWh

Gasskraft: 21 TWh

 

Som du ser aukar gasskraft minst av alle, og det er definitivt feil å seie at Kina byter ut kol med gass. Tvert imot aukar kolkraftproduksjonen meir enn dobbelt so mykje som gasskraftproduksjonen. Om nokon skreiv at Kina byter ut kolkraft med solenergi, hadde det sikkert komme eit ras av protestar, men det er faktisk meir rett enn at dei byter ut kolkraft med gasskraft. Det einaste landet eg veit om som reelt har skifta ut kolkraft med gasskraft er USA.

 

 

 

 

Elbiler er svindyre når man sammenligner dem med bensin og dieselbiler, og det naturligvis utenfor den lille boblen nordmenn lever i der avgiftene er ekstreme i forhold til andre land. Hvor mange elbiler ville blitt solgt i Norge om de fikk like mange avgifter som bensinbiler? Da hadde ikke Model X kostet 1.5 mill, men 3-4 mill, Leaf ville ikke kostet 280 000 kr men 600 000 kr. Det er bare i en norsk fantasiverden at elbiler er en suksess.

Det kan umogeleg stemme. La inn verdiane for ein vanleg Tesla Model S i kalkulatoren til Skatteetaten (brukte 0,1 for både CO2- og NOx-utslepp, sidan 0 ikkje er mogeleg), og kom fram til ca 1 million i totalpris med avgifter for ein Telsa Model S til 700.000.

 

Eg trur elbilar ville selt svært bra likevel, pga lågt drivstofforbruk og billigare drivstoff.

Se til Danmark, så ser du at du tar feil
Jepp:
Du er tydelegvis like dårleg orientert om energiprisar i våre naboland, som du er om kraftproduksjon i Kina.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Eg trur elbilar ville selt svært bra likevel, pga lågt drivstofforbruk og billigare drivstoff.

Se til Danmark, så ser du at du tar feil

 

Trollar du? Danmark har kjempehøge avgifter på straum; mange gonger høgare enn på bensin. Der er det knapt noko å spare på drivstoffet.

 

Nei, jeg troller ikke. Elbiler i DK har bare 40% avgifter i forhold til andre biler. Alikevel ble det uselgelig.En kwh koster ca 2,50 kroner i DK, en elbil bruker ca 2kwh pr mil, dvs 5 kr pr mil. Gjennomsnittlig bensinpris er 11,29 pr liter, dvs at med 0,7 i forbruk koster 8 kr. Altså sparer man ca 4000 kr i året...  Og altså BARE 40% avgifter.  Spar trollebeskyldningene dine

Lenke til kommentar

 

 

 

Det gir ikke store utslagene på de totale utslippene da kull ofte skiftes ut med naturgass slik som i Kina.

Kina skiftar ikkje ut kol med naturgass. Kvar har du det frå? Gasskraft utgjorde berre 3% av kraftproduksjonen i Kina i 2016, og veksten var liten samanlikna med andre energiformer som vasskraft, vindkraft og solenergi. Til og med kjernekraft auka dobbelt so mykje som gasskraft.

 

All kraftproduksjon aukar i Kina. Til og med kolkraft (med 1,3%), sjølv om kolforbruket går ned. Kolforbruket går ned fordi kraftverk som ikkje tilfredsstiller nye minstekrav for verknadsgrad vert nedlagde, ikkje fordi kolkraftproduksjonen går ned.

 

Veksten på 21,2 TWh gasskraft i Kina frå 2015 til 2016 tilsvarer 0,00035% av den kinesiske kolkraftproduksjonen i 2016. Eg trur ikkje akkurat det har gjort merkbart utslag på kolforbruket. :-D

Kinas mål er å erstatte kull med naturgass.

 

"A joint directive issued by 13 Chinese government agencies last week specifies that natural gas should rise to roughly 10 per cent of total national energy use by 2020, and to 15 per cent by 2030 – and offers specific plans to achieve that."

Dette har eg høyrt før òg, men det skjer jo ikkje. I 2016 auka Kina kraftproduksjonen slik:

Vindkraft: 56 TWh

Vasskraft: 54 TWh (+ 15 TWh pumpekraft)

Kolkraft: 52 TWh

Kjernekraft: 42 TWh

Annan termisk (olje, bio, etc): 29 TWh

Solenergi: 28 TWh

Gasskraft: 21 TWh

 

Som du ser aukar gasskraft minst av alle, og det er definitivt feil å seie at Kina byter ut kol med gass. Tvert imot aukar kolkraftproduksjonen meir enn dobbelt so mykje som gasskraftproduksjonen. Om nokon skreiv at Kina byter ut kolkraft med solenergi, hadde det sikkert komme eit ras av protestar, men det er faktisk meir rett enn at dei byter ut kolkraft med gasskraft. Det einaste landet eg veit om som reelt har skifta ut kolkraft med gasskraft er USA.

 

 

 

 

Elbiler er svindyre når man sammenligner dem med bensin og dieselbiler, og det naturligvis utenfor den lille boblen nordmenn lever i der avgiftene er ekstreme i forhold til andre land. Hvor mange elbiler ville blitt solgt i Norge om de fikk like mange avgifter som bensinbiler? Da hadde ikke Model X kostet 1.5 mill, men 3-4 mill, Leaf ville ikke kostet 280 000 kr men 600 000 kr. Det er bare i en norsk fantasiverden at elbiler er en suksess.

Det kan umogeleg stemme. La inn verdiane for ein vanleg Tesla Model S i kalkulatoren til Skatteetaten (brukte 0,1 for både CO2- og NOx-utslepp, sidan 0 ikkje er mogeleg), og kom fram til ca 1 million i totalpris med avgifter for ein Telsa Model S til 700.000.

 

Eg trur elbilar ville selt svært bra likevel, pga lågt drivstofforbruk og billigare drivstoff.

Se til Danmark, så ser du at du tar feil
Jepp:
Du er tydelegvis like dårleg orientert om energiprisar i våre naboland, som du er om kraftproduksjon i Kina.

 

Du er i det minste flink til personangrep....   Har forøvrig ikke sagt noe som helst om Kina.. Apropos troll.  En kwh koster 2,50 kr i DK

Lenke til kommentar

@Sturle:

 

Gassforbruket i Kina har økt stabilt de siste årene. Og kom gjerne med kilder når du først kommer med påstander, men ett år gir uansett ikke et godt innblikk i en forandring som er planlagt å ta tiår.

 

https://i.imgur.com/Q7BM6ikl.jpg

 

Og Dansker kjøper ikke lenger elbiler pga. strømpris, men pga at elbiler ikke overlever i et marked uten ekstreme subsidier. Også bevist i E24 linkene jeg delte.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Eg trur elbilar ville selt svært bra likevel, pga lågt drivstofforbruk og billigare drivstoff.

Se til Danmark, så ser du at du tar feil

 

Trollar du? Danmark har kjempehøge avgifter på straum; mange gonger høgare enn på bensin. Der er det knapt noko å spare på drivstoffet.

 

Nei, jeg troller ikke. Elbiler i DK har bare 40% avgifter i forhold til andre biler. Alikevel ble det uselgelig.En kwh koster ca 2,50 kroner i DK, en elbil bruker ca 2kwh pr mil, dvs 5 kr pr mil. Gjennomsnittlig bensinpris er 11,29 pr liter, dvs at med 0,7 i forbruk koster 8 kr. Altså sparer man ca 4000 kr i året... 
Her gløymer du å leggje inn årleg køyrelengde, men du understrekar likevel nøyaktig mitt poeng: Det er svært lite å spare på å køyre elbil i Danmark, fordi avgiftene på straum er so ekstremt mykje høgare enn avgiftene på fossilt drivstoff.

 

Om du ser på andre land med få elbilfordelar og tilsvarande låg straumpris som i Noreg, sel elbilar mykje betre enn i Danmark. Sveits, til dømes. USA.

 

Fordelen med elbil, som gjer at folk uansett ville kjøpt Tesla om han hadde komme med fulle avgifter og kosta ein million kroner, er jo at han er billig i drift. Den fordelen manglar Danmark pga ekstreme avgifter.

 

Og altså BARE 40% avgifter.

Danmark har 60 øre berre i straumavgift, og mva oppå det. Gjennomsnittleg spotpris på straum i Danmark er ca den same som i Noreg. Dermed har Danmark over 200% avgift på straumen, og mva i tillegg! Danmark har kanskje reduserte avgifter på elbilar, men ei heilt usakleg ekstrem drivstoffavgift for elbilar, som eksosbilane slepp unna, gjer elbilane uselgelege. Straumavgifta er ein rest frå då Danmark var avhengige av importert kol for å produsere straum, men produserte eigen olje.

 

Spar trollebeskyldningene dine

Når du sluttar å dikte.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Sturle:

Gassforbruket i Kina har økt stabilt de siste årene.

Syn meg kva som helst frå Kina som ikkje har auka minst like mykje dei siste åra.

 

Gass er viktig som råstoff og varmekjelde i industrien, men lite brukt i kraftproduksjon.

 

Og kom gjerne med kilder når du først kommer med påstander, men ett år gir uansett ikke et godt innblikk i en forandring som er planlagt å ta tiår.

https://chinaenergyportal.org/en/2016-detailed-electricity-statistics/

 

Og Dansker kjøper ikke lenger elbiler pga. strømpris, men pga at elbiler ikke overlever i et marked uten ekstreme subsidier. Også bevist i E24 linkene jeg delte.

 

No må eg prøve å omstille meg her.. Du kallar altso reduserte avgifter på bilen "ekstreme subsidier". Eg kallar ikkje lægre avgifter "subsidiar", men deg om det. Kva meiner du då om at drivstoffavgifta for eksosbilar som berre er ein brøkdel av avgifta på drivstoffet til elektriske bilar? Er du då samd i at eksosbilar i Danmark nyt godt av ekstreme drivstoffsubsidiar, samanlikna med elbilar, og at det kan påverke kva bil folk kjøper?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...