Gå til innhold

Anbefalte innlegg

OBS: OM DU PRØVER Å ÅPNE OG TA UT BATTERI KAN DU ENDE OPP MED EN "BRICKED" KODEBRIKKE. LES TRÅDEN FØR DU FORSØKER DETTE!

Hei.

Jeg fant ikke noe svar på hvorvidt man kunne bytte batteriet i kodebrikken uten at den sluttet å fungere, så jeg gjorde et forsøk:

 

Kodebrikken inneholder et stk flatcellebatteri av typen CR2032 (samme som man finner på mange hovedkort til pc). Se bilde av brikketypen som er vedlagt, da jeg ikke vet om dette fungerer på andre typer. Kodebrikken heter: "DP Go3". Den kan være vanskelig å åpne ettersom den holdes sammen ved hjelp av plastisk-klips som sitter i den ene halvdelen av brikken.

 

post-333368-0-27616800-1510024996_thumb.jpg

 

Jeg byttet raskt om fra det gamle til et nytt batteri, og det viste seg at kodebrikken fungerte helt fint etterpå. Pusset også kontaktene på kretskortet som gjorde at man måtte trykke veldig hardt før ny kode kom i displayet.

 

Suksess!

Endret av gfagerland
Lagt til en advarsel.
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men korfor skal du kjøpe batteri og kave med dette når du får ny kodebrikke gratis etter en kjapp telefon til kundeservice i banken din?

MIn bank skal ha 250,- for bytte av kodebrikke, så det kan være relevant for andre.
Hvilken bank har du?

Sparebanken gir ut gratis kodebrikker om den man har skulle streike. Mister man den derimot må man betale 100kr for en ny.

 

Forøvrig veldig kjekt å slippe denne kodebrikker i dag med bankID og Kodebrikke på mobil.

 

Forøvrig bytta jeg batteri selv på en Kodebrikke fra sparebank1 uten suksess. Viste bare feilmelding etterpå så ikke alle det går på.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

 

MIn bank skal ha 250,- for bytte av kodebrikke, så det kan være relevant for andre.

 

:confused:

 

 

Jepp. Helt enig at det er dyrt, men de er antakelig blant de billigst bankene, med minimalt med gebyr ellers, så de må vel bare ta seg betalt for brikka.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 9.11.2017 den 21.23):

Ja, du kan bytte batteri, men det gamle må ikke være helt flatt, og du må finne en måte å gi strøm til kodebrikken mens du bytter. Mister den strømmen er den "bricked".

Det var det jeg også trodde. Ettersom den har en digital klokke som må ha strøm. Men jeg kunne faktisk ta ut batteriet (målt til ca 2,8v) og sette inn nytt (3.0v).

Jeg antar at ettersom jeg byttet raskt nok, at det var nok strøm igjen i kondensatoren(e) (capacitor smd) til at klokken beholdt tiden minnet ikke ble slettet og kodebrikken dermed virket som normalt etterpå.

Edit: Takk til Rudde som kom med en korrigering av en feil (min antagelse). Kodebrikken har ingen intern klokke. Den kommer med et "seed" og register som holder styr på hvor mange ganger en kode er generert...

Endret av gfagerland
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

Men korfor skal du kjøpe batteri og kave med dette når du får ny kodebrikke gratis etter en kjapp telefon til kundeservice i banken din?

 

MIn bank skal ha 250,- for bytte av kodebrikke, så det kan være relevant for andre.

 

 

I tillegg kan det bli oppdaget, at du ikke er identifisert med gyldig pass i banken. I noen banker har det blitt slik at du faktisk ikke får noen ny Bank id uten å være identifisert med gyldig pass, enda du har vært kunde der i mange år og har hatt Bank Id i ganske mange år også. 

 

Dette virker som en merkelig behandling av gamle kunder. Synes folk bør si fra til Forbrukerombudet hvis de blir møtt med en slik strikthet når de kun ber om ny kodebrikke fordi den gamle viser tegn på dårlig batteri. 

 

Men det er vel en trend i samfunnet at alle konstant mistenkes for alvorlige forbrytelser. Sikkert ikke lenge før folk må bære på seg reisetillatelse fra politiet, om de våger seg ut på en reise innenlands. Slik det var under krigen. 

 

Eller det er visst lettere å betale regninger med en smart-telefon. Men da blir også det et krav til kunden, at kunden må eie en smart-telefon. Da en ikke lengre kan bruke bibliotekets datamaskin og betale regninger, uten Bank Id-brikke?

Dette er i sannhet kompliserte ting for en forbruker. 

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Ja, du kan bytte batteri, men det gamle må ikke være helt flatt, og du må finne en måte å gi strøm til kodebrikken mens du bytter. Mister den strømmen er den "bricked".

 

Gjorde dette nettopp på en brikke som ikke responderte. Det kommer opp noen kråketær et par sekunder etter et batteribytte når man slår den på som med godvilje kunne tolkes som "Failed". Deretter bare "00000000" som også kommer hver gang man slår den av og på.

 

Det var forresten seks hull under ID-klistremerket som går ned til seks pads på PCB så det er nok slik de programmeres med klokke og ID slik at de er synkronisert med sentralt system.

 

Som er kuriositet var det en fluelarve-hylse inni dingsen. Greit nok å finne noe sånt i pose med frø i kjøkkenskapet, men i en tilsynelatende tett (utenom lufttett) Bank ID brikke ?!?

Hvordan i all verden kan det ha seg da den må den legge egg og så må det som klekkes ut kunne forlate.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg gjorde et forsøk på å bytte batteriet i en livløs kodebrikke.

Måtte åpne brikken med litt kraft først. Deretter klippe av litt plast som var i veien for å kunne skyve ut CR2032 batteriet. Det hadde kun 0,78 Volt spenning etter at det ble tatt ut.

Skjøv inn nytt batteri. Nå står det kun "88888888" på skjermen. Brikken er ødelagt.

Jeg burde ha forsøkt å finne to punkter for å forsyne brikken med ekstern strøm under batteribyttet. Jeg unnlot å gjøre dette fordi jeg bare leste de første postene i tråden. ?

Lenke til kommentar
2 hours ago, nixon said:

Jeg gjorde et forsøk på å bytte batteriet i en livløs kodebrikke.

Måtte åpne brikken med litt kraft først. Deretter klippe av litt plast som var i veien for å kunne skyve ut CR2032 batteriet. Det hadde kun 0,78 Volt spenning etter at det ble tatt ut.

Skjøv inn nytt batteri. Nå står det kun "88888888" på skjermen. Brikken er ødelagt.

Jeg burde ha forsøkt å finne to punkter for å forsyne brikken med ekstern strøm under batteribyttet. Jeg unnlot å gjøre dette fordi jeg bare leste de første postene i tråden. ?

Brikken bruker ett dato/klokkesystem som blir nullstilt ja.

Hender av å til at slike kodebrikker mister synkroniseringen. Da må man ringe banken å oppgi en kode så de kan synkronisere dem igjen. Tar du ut batteriet vil alt bli nullstilt.

Men hvem bruker slike brikker i dag? Kodebrikken finnes jo som app på telefonen så man slipper å drasse på denne saken, pluss at bank-id på mobil gjør jo at man ikke trenger kode i det heletatt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
gfagerland skrev (På 9.11.2017 den 22.19):

Det var det jeg også trodde. Ettersom den har en digital klokke som må ha strøm. Men jeg kunne faktisk ta ut batteriet (målt til ca 2,8v) og sette inn nytt (3.0v).

Jeg antar at ettersom jeg byttet raskt nok, at det var nok strøm igjen i kondensatoren(e) (capacitor smd) til at klokken beholdt tiden og dermed virket som normalt etterpå.

Jeg vet dette svaret er 3 år gammelt, men siden det inneholder feil tenkt jeg at jeg kunne korrigere om noen andre snubler over tråden. BankID brikkene inneholder ingen intern klokke. OTP systemet BankID bruker er sekvensielt. Den ikkeholder et unikt seed, som gjør at den genererer sekvensielle nummer i en kjent rekke, batteriet brukers til å huske hvor i denne rekka han befinner seg. Dette er grunnen til at en BankID brikke kan bli "låst" av at den har ligget i lomma di og blitt trykket på uten at koden som kommer frem er blitt brukt. 

nixon skrev (3 timer siden):

Jeg gjorde et forsøk på å bytte batteriet i en livløs kodebrikke.

Måtte åpne brikken med litt kraft først. Deretter klippe av litt plast som var i veien for å kunne skyve ut CR2032 batteriet. Det hadde kun 0,78 Volt spenning etter at det ble tatt ut.

Skjøv inn nytt batteri. Nå står det kun "88888888" på skjermen. Brikken er ødelagt.

Jeg burde ha forsøkt å finne to punkter for å forsyne brikken med ekstern strøm under batteribyttet. Jeg unnlot å gjøre dette fordi jeg bare leste de første postene i tråden. ?

Jeg leste også denne tråden når jeg i siste håp ville prøve å bytte batteri selv. Min døde ikke som din, men var heller ikke helt død fra før, jeg hadde bare hatt lo bat meldingen på den i et par år og tenkte jeg skulle prøve å gjøre noe med det. Når jeg fikk inn det nye batteriet genererte den fremdeles koder men jeg antar den glemte hvor den var i rekka og startet forfra. Og kodene fungerte derfor ikke. 

Kommer nok til å prøve bytte med en ekstern strømkilde om 10 nye år. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Budeia skrev (På 6.2.2018 den 19.24):

I tillegg kan det bli oppdaget, at du ikke er identifisert med gyldig pass i banken. I noen banker har det blitt slik at du faktisk ikke får noen ny Bank id uten å være identifisert med gyldig pass, enda du har vært kunde der i mange år og har hatt Bank Id i ganske mange år også. 

 

Dette virker som en merkelig behandling av gamle kunder. Synes folk bør si fra til Forbrukerombudet hvis de blir møtt med en slik strikthet når de kun ber om ny kodebrikke fordi den gamle viser tegn på dårlig batteri. 

 

Men det er vel en trend i samfunnet at alle konstant mistenkes for alvorlige forbrytelser. Sikkert ikke lenge før folk må bære på seg reisetillatelse fra politiet, om de våger seg ut på en reise innenlands. Slik det var under krigen. 

Bankene er pålagt av den norske stat til å vite hvem de har som kunder, så dette er ikke noe de har funnet på selv

Men lokalbanken har ikke spurt om pass, kun SMN krevde pass, men der har jeg ikke hatt penger på mange år, så jeg fikk de til å slette kontoene 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/30/2020 at 1:41 PM, Rudde said:

Jeg vet dette svaret er 3 år gammelt, men siden det inneholder feil tenkt jeg at jeg kunne korrigere om noen andre snubler over tråden. BankID brikkene inneholder ingen intern klokke. OTP systemet BankID bruker er sekvensielt. Den ikkeholder et unikt seed, som gjør at den genererer sekvensielle nummer i en kjent rekke, batteriet brukers til å huske hvor i denne rekka han befinner seg. Dette er grunnen til at en BankID brikke kan bli "låst" av at den har ligget i lomma di og blitt trykket på uten at koden som kommer frem er blitt brukt. 

Vel...

Quote

Kodebrikken din inneholder i hovedsak tre ting: En klokke, en unik nøkkel og en hemmelig algoritme.

https://www.dagbladet.no/tema/slik-fungerer-kodebrikken/62276245

Og hvis jeg trykker frem en kode og venter for lenge vil ikke denne koden fungere. Da må jeg trykke frem en ny. De som går etter rekkefølge brukes ikke lengre.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...