Gå til innhold

Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (7 timer siden):

Vel...

https://www.dagbladet.no/tema/slik-fungerer-kodebrikken/62276245

Og hvis jeg trykker frem en kode og venter for lenge vil ikke denne koden fungere. Da må jeg trykke frem en ny. De som går etter rekkefølge brukes ikke lengre.

 

Sendte en melding til BankID og spurte de og det virker som om det er individuelt opp til vær enkelt bank om de bruker HOTP eller TOTP

Sitat

Heisann ******* ?

Det er bankene som utstyrer kundene med engangskode løsninger til din bankID. Derfor må du høre med banken du bruker ? /Sandra

Jeg fikk av DNB informasjon sekvensielt nummersystem. Altså HOTP eller tilsvarende.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
32 minutes ago, Rudde said:

Hvor har du denne informasjonen fra?

https://www.dagbladet.no/tema/slik-fungerer-kodebrikken/62276245

Quote

Tidligere ble også telling godkjent. Det vil si at kodebrikken visste hvor mange ganger du hadde generert koder, og nettbanken visste det samme. Slike brikker er fortsatt i bruk, men det er ikke lov å gi ut nye som virker slik.

Nå er det et krav at kodebrikkene skal basere seg på tid

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (34 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hvordan andre kodebrikker er men i min bank får jeg samme koden flere ganger hvis jeg er for rask. Skal jeg bruke BankID flere ganger på rappen må jeg vente litt mellom hver gang.

Blir kodebrikken din blokkert om du trykker frem 3 unike koder og ikke bruker de, for å så prøve å logge inn med den fjerde koden?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
On 11/7/2017 at 12:17 PM, Dragavon said:

Men korfor skal du kjøpe batteri og kave med dette når du får ny kodebrikke gratis etter en kjapp telefon til kundeservice i banken din?

Det kan jeg fortelle deg grunnen til. Du bor i Norge og har derfor ikke noe problem med å få ny kode brikke. Jeg har nettopp sittet i 45 min kø GLS DNB sin kundeservice fra Frankrike. Hvor jeg har flyttet. Min kode brikke døde rett før corona look-down startet i Frankrike. Da jeg ringte DnB fikk jeg beskjed om at de ikke kan sende meg en ny kode brikke da min registrerte adresse ikke var riktig, til tross av at jeg har omregistrert for 3 mndr siden hos folkeregisteret. Det var ikke trykt å motta ny adresse fra meg over tlf slik at jeg kunne få tilsendt kodebrikke. Grensene til Frankrike er sperret frem til september 2020 og posten er svært forsinket med par timer kø utenfor posten og forlenget leveringstid. . DnB vil jeg skal sende skriv med min underskrift for å få min adresse endret hos dem. Så minimum 2 uker i vanlig tider for det brevet å ankomme. Så skal de behandle søknaden min. Så sende meg kodebrikken. Så for å være snill si det vil ta 4 - 5 uker da. Om alt går på skinner med posten. I corona tider er det da mye mye raskere å kjøpe et batteri og skifte det batteriet slik at jeg kan få tilgang til kontoen min. ;) Så takk til personen som prøvet om det går å skifte batteri til tross av at designet ikke originalt tilsier det. ♥️ Jeg skal prøve det først. Verdt det om det funker. 
 

- Wilde 

Lenke til kommentar
On 11/7/2017 at 4:24 AM, gfagerland said:

OBS: OM DU PRØVER Å ÅPNE OG TA UT BATTERI KAN DU ENDE OPP MED EN "BRICKED" KODEBRIKKE. LES TRÅDEN FØR DU FORSØKER DETTE!

Hei.

Jeg fant ikke noe svar på hvorvidt man kunne bytte batteriet i kodebrikken uten at den sluttet å fungere, så jeg gjorde et forsøk:

 

Kodebrikken inneholder et stk flatcellebatteri av typen CR2032 (samme som man finner på mange hovedkort til pc). Se bilde av brikketypen som er vedlagt, da jeg ikke vet om dette fungerer på andre typer. Kodebrikken heter: "DP Go3". Den kan være vanskelig å åpne ettersom den holdes sammen ved hjelp av plastisk-klips som sitter i den ene halvdelen av brikken.

 

post-333368-0-27616800-1510024996_thumb.jpg

 

Jeg byttet raskt om fra det gamle til et nytt batteri, og det viste seg at kodebrikken fungerte helt fint etterpå. Pusset også kontaktene på kretskortet som gjorde at man måtte trykke veldig hardt før ny kode kom i displayet.

 

Suksess!

Ser du har mottatt noen negative kommentarer her. Vel for min del er jeg glad for å se at du har testet det og hatt suksess. Bor i Frankrike, skiftet adresse rett før corona lookdown satte i gang i Frankrike og alle grenser ble sperret til september. Vel, etter 45 min vente tid på tlf til kundeservice hos DnB, fikk jeg beskjed om at de ikke kan sende meg ny kode brikke fordi min adresse ikke er blitt oppdatert til min nåværende adresse. Til tross av at jeg prøvde å komme med løsninger. Dokumentasjon fra skatte etaten på at jeg har endret adresse. Jeg må sende underskrift via post til DnB. Så med den forsinkede leveringstiden i disse tider. Si 4-5 uker på å sende, bli behandlet og mota ny brikke. Vel da er det raskere å skifte batteri om det funker!  ;) La oss ikke glemme bedre for miljøet. Brude vært skiftbart originalt. 
 

Så noe godt kom ut av at du testet det ut. 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Dette fungerte også fint på min eldre kodebrikke, som jeg byttet batteri på i dag. Takk til alle som har skrevet om dette på forumet.

Jeg vurderte først å kople til en ekstern spenningsforsyning under batteribyttet for å minske faren for at brikken går i lås. Dette er imidlertid enklere sagt en gjort, for det er ganske få mulige tilkoplingspunkter for å gå inn med klyper eller prober. Det er absolutt mulig, men jeg vurderte det dit hen at det trolig er større sannsynlighet for å ødelegge noe ved å berøre feil punkter ved tilkopling enn ved å gjøre batteribyttet så raskt som mulig uten videre "tukling".

Sørget for å ha det nye batteriet klart (CR2032), og klinte det inn på ett eller to sekunder etter å ha vippet ut det gamle. Dette gikk brillefint, og brikken min fortsetter å gi meg fungerende koder over en lav sko. Livet er herlig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 11/7/2017 at 4:24 AM, gfagerland said:

OBS: OM DU PRØVER Å ÅPNE OG TA UT BATTERI KAN DU ENDE OPP MED EN "BRICKED" KODEBRIKKE. LES TRÅDEN FØR DU FORSØKER DETTE!

Hei.

Jeg fant ikke noe svar på hvorvidt man kunne bytte batteriet i kodebrikken uten at den sluttet å fungere, så jeg gjorde et forsøk:


Kan du/noen her forklare hvordan du åpnet kodebrikken uten å ødelegge den?

Når du skiftet batteri, måtte du i mellomtiden koble til et annet batteri forelpig (f.eks. ved hjelp av krokodilleklemmer/ledninger) slik at den får kontinuerlig strøm, eller gjorde det ikke noe at den mistet strøm i noen sekunder/minutter?
(REDIGERT: hadde visst ikke lest den siste meldigen som tok opp akkurat dette. Da følger jeg bare det rådet til Hattifnatt/Vriompeis og gjør det raskt og enkelt).

Ser at mange i tråden snakker om gratis erstatningsbrikke, men hos DnB som jeg kontaktet skal de ha kr.100 for ny, selv om den ikke er mistet men batteriet er brukt opp. Jeg vet ikke om de skal ha den gamle i retur eller om den bare kan kastes (i el. avfall).

 

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar
33 minutes ago, minimax said:


Kan du/noen her forklare hvordan du åpnet kodebrikken uten å ødelegge den?

Når du skiftet batteri, måtte du i mellomtiden koble til et annet batteri forelpig (f.eks. ved hjelp av krokodilleklemmer/ledninger) slik at den får kontinuerlig strøm, eller gjorde det ikke noe at den mistet strøm i noen sekunder/minutter?
(REDIGERT: hadde visst ikke lest den siste meldigen som tok opp akkurat dette. Da følger jeg bare det rådet til Hattifnatt/Vriompeis og gjør det raskt og enkelt).

Ser at mange i tråden snakker om gratis erstatningsbrikke, men hos DnB som jeg kontaktet skal de ha kr.100 for ny, selv om den ikke er mistet men batteriet er brukt opp. Jeg vet ikke om de skal ha den gamle i retur eller om den bare kan kastes (i el. avfall).

 

 

Har ikke DNB bare en app da?
Sparebank1 har en app som gjør samme greia, og den er gratis.

Men man bruker den bare 1 gang da, til å sette opp BankID.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
gfagerland skrev (På 7.11.2017 den 4.24):

OBS: OM DU PRØVER Å ÅPNE OG TA UT BATTERI KAN DU ENDE OPP MED EN "BRICKED" KODEBRIKKE. LES TRÅDEN FØR DU FORSØKER DETTE!

Hei.

Jeg fant ikke noe svar på hvorvidt man kunne bytte batteriet i kodebrikken uten at den sluttet å fungere, så jeg gjorde et forsøk:

 

Kodebrikken inneholder et stk flatcellebatteri av typen CR2032 (samme som man finner på mange hovedkort til pc). Se bilde av brikketypen som er vedlagt, da jeg ikke vet om dette fungerer på andre typer. Kodebrikken heter: "DP Go3". Den kan være vanskelig å åpne ettersom den holdes sammen ved hjelp av plastisk-klips som sitter i den ene halvdelen av brikken.

 

post-333368-0-27616800-1510024996_thumb.jpg

 

Jeg byttet raskt om fra det gamle til et nytt batteri, og det viste seg at kodebrikken fungerte helt fint etterpå. Pusset også kontaktene på kretskortet som gjorde at man måtte trykke veldig hardt før ny kode kom i displayet.

 

Suksess!

 

Endret av 0mpr0
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 4.11.2020 den 12.17):

Har ikke DNB bare en app da?
Sparebank1 har en app som gjør samme greia, og den er gratis.

Men man bruker den bare 1 gang da, til å sette opp BankID.

DNB via telenor tar betalt per brukte BankID. Sprøtt? Bagge er jo statseid, "Av oss, folket" som de bruker når det trengs. Når det går fra topp og ned, spilles det på skam eller moralsk riktig, som millioner til å representere i sikkerhetsrådet, u hjelp eller Clinton Foundation.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...