Gå til innhold

TEST: Xbox One X


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg har faktisk lest den, og han som skrev testen prøver for alt i verden å få RX580 til å virke raskere enn det faktisk er. Har aldri lest en så "biased" anmeldelse noen gang. Hvis du ser på veldig mange andre sider så ser at 1060 3GB er raskere, spesielt på 1080p, som jeg spiller med. Derimot kommer mer VRAM til nytte på høyere oppløsninger men det er for all del ikke en mirakelkur.

 

 

Tull, gå en annen plass å forsvar bomkjøpet ditt. nVidia prat har ingenting i denne tråden og gjøre.

Jeg forsvarer ikke noe, men det virker som om du gjør. Jeg valgte de to for å gi et eksempel på at TFLOPS er en ubetydelig måleenhet.

Endret av Milarwen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som egentlig er det virkelig spørsmålet er jo, hvem har de best exclusive titles. Har Sony mest å tilby innen for den sjangeren jeg liker best, eller Microsoft...? Så langt synes jeg personlig det Microsoft har nå er helt tragisk. Så selv om Xbox One X gruser PS4 Pro så langt det holder, spiller det liten rolle så lenge spillene ikke er tilgjengelig.

Endret av Baldini
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som egentlig er det virkelig spørsmålet er jo, hvem er best exclusive titles. Har Sony mest å tilby innen for den sjangeren jeg liker best, eller Microsoft...? Så langt synes jeg personlig det Microsoft har nå er helt tragisk. Så selv om Xbox One X gruser PS4 Pro så langt det holder, spiller det liten rolle så lenge spillene ikke er tilgjengelig.

Ja, man må nesten vektlegge det. Bare se på Nintendo. De gir ut etterlengtede titler, år etter år, på maskiner som blekner i forhold til de på toppen. Folk bryr seg ikke bare om grafikk, men også selve spillene.

Endret av Milarwen
Lenke til kommentar

Folk glemmer som vanlig optimalisering.

 

Alle folk her inne med 1080ti etc sier de ikke klarer å dra 4k@60. Vel det er utrolig mye du får til når du kan fokusere om et begrenset sett med hardware.

 

Se på uncharted. Aldri spilt et så flott spilt rent grafisk. Hardwaren der er også total underlegen en kraftig pc. Still. Jeg har ikke sett noe på pc fronten som matcher.

 

Du ser det samme hos apple. De har optimalisert software for hardwaren. Både på telefoner og macene. Android telefoner har jo nå snart mer RAM enn laptopen min. Og en av grunnen til dette er dårlig optimalisering.

 

Så det er fullt mulig

Endret av henrikrox
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Folk glemmer som vanlig optimalisering.

 

Alle folk her inne med 1080ti etc sier de ikke klarer å dra 4k@60. Vel det er utrolig mye du får til når du kan fokusere om et begrenset sett med hardware.

 

Se på uncharted. Aldri spilt et så flott spilt rent grafisk. Hardwaren der er også total underlegen en kraftig pc. Still. Jeg har ikke sett noe på pc fronten som matcher.

 

Du ser det samme hos apple. De har optimalisert software for hardwaren. Både på telefoner og macene. Android telefoner har jo nå snart mer RAM enn laptopen min. Og en av grunnen til dette er dårlig optimalisering.

 

Så det er fullt mulig

 

Horizon: Zero dawn er også et vanvittig godt eksempel på det... Og mens jeg er inne på det, det kommer en utvidelse til zero dawn samme dag som Xbox One X release.

Jeg har en beist av en maskin, med 1080 GTX og kan ikke kjøre alle spill på 4k med 60hz og Ultra settings. Men det funker på noen... jeg kjører Middle Earth fra PC koblet til en 4k TV og det går ganske bra.

Når det er sagt så syns jeg feks at grafikken til Zero Dawn er bedre enn Middle Earth spillet. Detaljene i ansiktene og naturen rundt er jo en del hakk over.

Og her kommer poenget mitt. Du kan egentlig ikke sammenligne et spill som er PS4 eksklusiv med andre konsoller og eller PC. De er laget spesielt for PS4 og bruker en grafikk motor som utnytter ressursene en PS4 har. For å få en rettferdig sammenligning må du prøve samme spillet på PC og mot da Xbox one X og virkelig se hvor mye bedre den er eller ikke er.

Jeg har prøvd Witcher 3 på PC og på Xbox one. Den ser klart penest ut på PC. Samme gjelder spill som Elite Dangerous osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1080Ti drar 4K lett over 60fps. Men problemet er at folk bare setter alt til Ultra i pc-spill siden de har "bra" hardware men det er bare tull. F.eks anti-aliasing på Ultra når man har 4K oppløsning er helt meningsløst. Samt MSAA istedenfor FXAA som også gir ihvertfall 10fps mer. Sålenge man passer på dette så klarer 1080 kortene 4K langt over 60fps. 

 

Xbox One X virker knall men spørs om det er noen titler som frister. Multiplattform spiller jeg heller på PC men du har også fordelen med at hvis du kjøper et spill til Xbox så kan du laste ned det gratis til Windows 10 som regel. Spennende :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det JEG lurer på, er om 4K Blu-Ray som f.eks Deadpool / The Arrival fungerer på denne. De fungerte IKKE på One S (Google "deadpool 4k one s"), og det skuffet stort siden man ender opp med å være usikker på om filmer man kjøper lar seg spille av. Jeg endte opp med å måtte kjøpe en dedikert 4K spiller fra Panasonic. Om denne boksen har løst problemet blir den vurdert sterkt! :)

Lenke til kommentar

Det er litt forvirrende at det står øverst i artikkelen at den skal klare 4k og 60 fps samtidig, mens det senere i artikkelen står at man må velge mellom enten 4k eller 60 fps, som i GoW4.

 

Det hele er ganske forvirrende, da det varierer fra spill til spill hva som er støttet. Forza 7 lover for eksempel at de vil støtte både 4K, HDR og 60 fps, mens GoW4 tvinger deg til å velge. Her blir det nok bedre i tiden fremover når utviklerne får optimalisert spillene sine ytterligere for den nye maskinvaren.

 

- Niklas

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Begge konsollene støtter for eksempel såkalt supersampling, hvor et 1080p-bilde blir oppskalert på konsollen før det sendes til TV-en i 4K-oppløsning."

 

Det er det motsatte av supersampling. Supersampling er å rendre i høyere oppløsning enn den som vises på skjermen din.

 

Takk! Fikset teksten nå :)

 

- Niklas

Lenke til kommentar

Noe den ikke har er spill, og det vil ikke komme noen særlige gode spill i fremtiden heller. De studioene Microsoft eier er studioer som lager Gears, Forza og Halo. Som om du liker de spillene så er det flott, men ikke forvent noe nytt og skikkelig bra. De har noen indystudioer som Rare, som jobber på et spennende spill som heter Sea of Thieves. Men de har ingen studioer som lager skikkelige gode spill som Sony og Playstation har. Playstation har flere gode studioer som Naughty Dog, som lager spill fra ypperste kvalitet uansett hva. Og hva er grunnen til at vi spiller spill? Jo, gode og nye spill. Noe Xboxen mangler for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Folk glemmer som vanlig optimalisering.

 

Alle folk her inne med 1080ti etc sier de ikke klarer å dra 4k@60. Vel det er utrolig mye du får til når du kan fokusere om et begrenset sett med hardware.

 

Se på uncharted. Aldri spilt et så flott spilt rent grafisk. Hardwaren der er også total underlegen en kraftig pc. Still. Jeg har ikke sett noe på pc fronten som matcher.

 

Du ser det samme hos apple. De har optimalisert software for hardwaren. Både på telefoner og macene. Android telefoner har jo nå snart mer RAM enn laptopen min. Og en av grunnen til dette er dårlig optimalisering.

 

Så det er fullt mulig

Dette var sant forrige generasjon, ikke så mye nå.

Lenke til kommentar

Noe den ikke har er spill, og det vil ikke komme noen særlige gode spill i fremtiden heller. De studioene Microsoft eier er studioer som lager Gears, Forza og Halo. Som om du liker de spillene så er det flott, men ikke forvent noe nytt og skikkelig bra. De har noen indystudioer som Rare, som jobber på et spennende spill som heter Sea of Thieves. Men de har ingen studioer som lager skikkelige gode spill som Sony og Playstation har. Playstation har flere gode studioer som Naughty Dog, som lager spill fra ypperste kvalitet uansett hva. Og hva er grunnen til at vi spiller spill? Jo, gode og nye spill. Noe Xboxen mangler for øyeblikket.

Nå spiller vel dem fleste mer en noen eksklusive spill. Selv har jeg en PS4Pro for spesielle titler. Men mesteparten en spiller iløpet av et år er jo uten tvil tredjeparts titler. Og samtlige av dem burde se flere hakk bedre ut en hva PS4Pro klarer.

 

Alt opp til utviklerne selvfølgelig. Men hva vi har sett så langt er heftig.

Lenke til kommentar

TFLOPS har i grunn ikke så mye å si i den store sammenhengen. Vil tro at 60FPS i 4K forteller mer til den jevne konsollspiller. Å sammenligne RX580 med sine 6.2TFLOPS i denne sammenhengen er ganske døfødt, da kortet i sin helhet yter dårligere totalt enn f.eks geforce 1060 3gb med sine 4.1TFLOPS. At det er den raskeste konsollen er det ingen tvil om.

Hvordan er det dødfødt? Både grafikkchipen i Xbox og i RX580 er laget av AMD, ikke Nvidia, og begge deler er siste generasjon. Følgelig kan man forvente noenlunde lik teknologi bak. Det vil derfor være rimelig å si at den rå regnekraften i Xbox er lik et RX580 kort. Og grafikkkrevende titler i kompromissløs 4k 60fps må du nok fortsatt til PC for å få, for det kortet er ikke nok.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...