Gå til innhold

Ble provosert av slappe miljøkrav: Nå har de kommet frem til løsning som gjør kystruta utslippsfri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kraftforbruket til et typisk hurtigrute skip ligger på 4-6 MW til propulsjon, og oppmot 1 MW til strømproduksjon, baugthrusting ikke medregnet.

Versågod å regne.

 

Bedre utstillingsvindu for -ekte- grønn skipsfart finnes vel knapt. Et skip uten eksosrør, uten skorstein.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står også at et hurtigruteskip (i dag) bruker 250 tonn marin diesel på hver rundtur.
(250 000kg)*(0.011.6MWh/kg) = 2 900 MWh per rundtur.

 

Fra artikkelen, sitat:«Totalforbruk pr rundtur: 366MWh», dette kan da virkelig ikke stemme….

Hotelldrift på 11 dagers seilas (frem og tilbake), bruker 50% liggetid som et eksempel:
Sjø: 3.1MW* (5.5dager)*(24timer)= 409.2 MWh

Kai: 1.3MW *(5.5dager)*(24timer)= 171.6 MWh

409.2 MWh + 171.6 MWh= 580.8MWh

Endret av ESS.
Lenke til kommentar

Gjorde et anslag på energikapasiteten i løpet av en rundtur, for de som er interessert:

 

Batteri

Batteribank: 12mwh (max 70%utladning) =8.4MWh

Rundtur: 8.4 * (33*2 – 2 = 64 ladestasjoner ) = 537MWh

Hydrogenenergi:

0.0333MWh/kg*(18tanker*150kg= 2700 kg) = 90 MWh

Rundtur: 90*(8*2 – 2 = 14 fyllestasjoner)= 1260 MWh

 

537MWh + 1260MWh = 1 797 MWh

Lenke til kommentar

Det står også at et hurtigruteskip (i dag) bruker 250 tonn marin diesel på hver rundtur.

(250 000kg)*(0.011.6MWh/kg) = 2 900 MWh per rundtur.

 

Fra artikkelen, sitat:«Totalforbruk pr rundtur: 366MWh», dette kan da virkelig ikke stemme….

 

Hotelldrift på 11 dagers seilas (frem og tilbake), bruker 50% liggetid som et eksempel:

Sjø: 3.1MW* (5.5dager)*(24timer)= 409.2 MWh

Kai: 1.3MW *(5.5dager)*(24timer)= 171.6 MWh

409.2 MWh + 171.6 MWh= 580.8MWh

 

Hei - dette er en feil i artikkelen. Forbruket er oppgitt en vei, så du må gange 336 MW med 2. Kan sende deg oppsettet på forespørsel - det er mange våkne folk som leser TU!!

Lenke til kommentar

 

Står hurtigruta for 1% av norges utslipp?

 

Det høres ikke riktig ut.

 

Men totalforbruket i Norge av petroleum er 8,7 milliarder liter pr år, og Hurtigruten ASA bruker en plass mellom 70 og 80 millioner liter (statshhemmeligheter dette) - så kan du regne prosentregning selv....

Nei, jeg tror på tallene men det er virkelig overraskende at det er så høyt.

Merk at Hurtigruten ASA har en del andre aktiviteter enn Bergen-Kirkenes-Bergen, så om konsernet bruker 70-80 mill liter så blir det vel noe mindre på selve Hurtigruten?

 

Jeg får dårlig samvittighet for hvor mange ganger jeg har reist med hurtigruten..

Lenke til kommentar

Hva er egentlig bakgrunnen for at TU konsekvent omtaler dette som "kystruta"?

Uansett hvem som måtte få anbudet blir vi fremdeles til å kalle dette hurtigruta (hurtigruten for dere med en annen dialekt...), akkurat som det er gjort siden starten for x antall år siden.

 

Det er Hurtigruten ASA som mener de har "patent" på dette navnet - tro det eller ei...

Kari Bremnes får sikkert beskjed om å skrive om sangen sin - hvis ikke kommer det vel krav fra Hegnar, Stordalen, britiske pensjonsfond og andre som eier denne merkevaren

Lenke til kommentar

Gjorde et anslag på energikapasiteten i løpet av en rundtur, for de som er interessert:

 

Batteri

Batteribank: 12mwh (max 70%utladning) =8.4MWh

Rundtur: 8.4 * (33*2 – 2 = 64 ladestasjoner ) = 537MWh

Hydrogenenergi:

0.0333MWh/kg*(18tanker*150kg= 2700 kg) = 90 MWh

Rundtur: 90*(8*2 – 2 = 14 fyllestasjoner)= 1260 MWh

 

537MWh + 1260MWh = 1 797 MWh

 

Merk at det er stor skilnad på energien her. Medan nesten 100% av energien i batteriet er nyttbar, vert berre omlag 60% av energien i hydrogenet nytta.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kraftforbruket til et typisk hurtigrute skip ligger på 4-6 MW til propulsjon, og oppmot 1 MW til strømproduksjon, baugthrusting ikke medregnet.

Versågod å regne.

 

Bedre utstillingsvindu for -ekte- grønn skipsfart finnes vel knapt. Et skip uten eksosrør, uten skorstein.

 

Beregningene ligger i dette området som du antyder. Litt høyere på hotelllast, litt lavere på fremdrift. Varmen fra energiproduksjonen i brenselscella er på 440 MWH(!) på en rundtur. D. Energiforbruket på hele rundturen ligger på 7-800 MWH

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gjorde et anslag på energikapasiteten i løpet av en rundtur, for de som er interessert:

 

Batteri

Batteribank: 12mwh (max 70%utladning) =8.4MWh

Rundtur: 8.4 * (33*2 – 2 = 64 ladestasjoner ) = 537MWh

Hydrogenenergi:

0.0333MWh/kg*(18tanker*150kg= 2700 kg) = 90 MWh

Rundtur: 90*(8*2 – 2 = 14 fyllestasjoner)= 1260 MWh

 

537MWh + 1260MWh = 1 797 MWh

 

Merk at det er stor skilnad på energien her. Medan nesten 100% av energien i batteriet er nyttbar, vert berre omlag 60% av energien i hydrogenet nytta.

For så vidt rett, men i oppsettet til oss - formidlet i TU, er det energimengde "til propell" som ligger til grunn for alle beregninger, så her er en kW en kW...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er egentlig bakgrunnen for at TU konsekvent omtaler dette som "kystruta"?

Uansett hvem som måtte få anbudet blir vi fremdeles til å kalle dette hurtigruta (hurtigruten for dere med en annen dialekt...), akkurat som det er gjort siden starten for x antall år siden.

 

Det er Hurtigruten ASA som mener de har "patent" på dette navnet - tro det eller ei...

Kari Bremnes får sikkert beskjed om å skrive om sangen sin - hvis ikke kommer det vel krav fra Hegnar, Stordalen, britiske pensjonsfond og andre som eier denne merkevaren

Ja kanskje de mener at de har patent på "Hurtigruten", men rederinavnet må ikke forveksles med kystrutetilbudet som på folkemunne heter "Hurtigruta".... Kari Bremnes og flere har sine sangtekster i behold, de synger nemlig ikke om "Hurtigruten", men Hurtigruta". Vifter man med patenter, så må man være nøyaktig.....

Lenke til kommentar

Å du verden. Dette må gjøre vondt for Tesladuttebassene her inne.

Tenk det. Hydrogen gitt. Ja, det er godt verden går fremover, på tross av all

"ekspertisen" på TU :-)

Du veit, "Tesladuttebassene" har noko å syne fram. Fiks ferdige bilar som køyrer, og har gjort det sidan 2012.

 

Førebels er denne båten berre ein idé. Idéar er vel og bra, men eg har sett alvorleg mange hydrogen-idéar som aldri har komme vidare frå idéstadiet. Dei har ikkje ført verda nemneverdig framover. Hydrogen-farkostar har ein sterk tendens til å aldri materialisere seg.

 

Eg tippar, at før skipet er ein realitet har batteria vorte so bra at dei droppar heile hydrogengreia, og går for 100% batteri i staden. Vi får sjå. Om to-tre år kan dei, med oppdaterte batteri av same fysiske dimensjonar, droppe 6 av hydrogenstasjonane, slik at berre Bergen og Trondheim står att. To år etter det kjem dei til å droppe resten av hydrogenplanane, fordi det totalt er billigare å gå for litt større batteri.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...